رایج ترین اصطلاحات خودرویی

۸ دی ۱۴۰۰ رایج ترین اصطلاحات خودرویی

در دنیای خودرو، اصطلاحات زیادی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای درک بیشتر ماشین ضروری است. آشنایی با این عبارات، کمک بسیار زیادی برای افراد جهت انتخاب مناسب وسیله نقلیه‌ای است که به آن نیاز دارند. همچنین دانستن اصطلاح خودرویی در تشخیص ایرادات و حتی نگهداری آن تاثیر بسزایی دارد.

در این متن شما را با رایج‌ترین اصطلاحات ماشین که دانستن آن‌ها ضروری است، آشنا خواهیم کرد:

اصطلاحات موتور خودرو

اسب بخار:

اسب بخار اصطلاح خودرویی مرسومی است که برای نشان‌دادن میزان قدرت، سرعت و توان موتور از آن استفاده می‌شود. پس از کشف این موضوع که سرعت اسب به میزان ۳۰ هزار فوت پوند در یک دقیقه است؛ مهندسین با کمی تغییر در واحد اندازه‌گیری، از آن برای موتورهای بخار هم استفاده کردند و اسب بخار، معیار اندازه‌گیری میزان توان پیشرانه شد.

در نظر داشته باشید که کمیت این ویژگی با نسبت کار انجام‌شده به مدت زمان تکمیل فرآیند آن محاسبه می‌شود.

حجم موتور:

به فضای داخل سیلندر که برای ترکیب هوا و سوخت اختصاص داده شده، حجم موتور ماشین می‌گویند. هر چقدر فضای مذکور و در نتیجه مقدار این ترکیب، بیشتر باشد؛ توان تولیدی موتور هم افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته: واحد اندازه‌گیری حجم پیشرانه، لیتر است.

ضریب تراکم:

این اصطلاح خودرویی، مخصوص موتورهای بنزین‌سوز تولید داخل است. نسبت میزان حجم سیلندر در لحظه آغاز تراکم به نقطه پایان آن (نقطه شروع سوختن بنزین) را ضریب تراکم می‌گویند که افزایش مقدار آن در افزایش قدرت موتور، موثر است.

اصطلاحات ترمز ماشین

سیستم ترمز ضد قفل

ABS با هدف افزایش پایداری خودرو جهت افزایش قدرت ترمز و جلوگیری از قفل‌شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری طراحی شده؛ مزیت دیگر سیستم ضد قفل، قابلیت کنترل فرمان حین ترمزگیری است.

ترمز اضطراری خودکار

AEB به صورت اتوماتیک از برخورد خودرو با هر نوع مانعی در روبرو جلوگیری می‌کند. سیستم ترمز اضطراری خودکار شامل دو مرحله هشدار و پیشگیری از سانحه است که از طریق سنسورهای مخصوص در قالب دوربین یا رادار، وجود موانع را تشخیص داده و با هشدار صوتی یا تصویری، راننده را مطلع می‌کند. در صورتی که راننده به هر دلیلی به هشدار توجه نکند؛ خود سیستم، فرآیند ترمزگیری را انجام می‌دهد.

اصطلاحات آپشن های ماشین

تثبیت سرعت تطبیقی

ACC یک ابزار هوشمند است که سرعت ماشین را مطابق میزانی که راننده از قبل تنظیم کرده، ثابت نگه می‌دارد. نکته مثبت در سیستم تثبیت سرعت تطبیقی، اندازه‌گیری فاصله خودرو با موانع روبرو است تا در صورت نیاز، سرعت کاهش پیدا کند.

تشخیص نقطه کور

همانطور که از اسم این اصطلاح خودرویی مشخص است،BSD  نقاط کور کنار و عقب ماشین که در آینه قابل تشخیص نیست را شناسایی و راننده را از وجود هر مانعی در این نواحی، مطلع می‌کند.

ارگونومی وسایل نقلیه

این اصطلاح خودرویی برای سیستمی استفاده می‌شود که هدف آن، کاهش میزان خستگی تک‌تک سرنشینان و بالا رفتن میزان ایمنی آن‌ها است. تنظیم برقی صندلی همراه حافظه و رعایت اصول راحتی صندلی‌ها به‌خصوص در مسیرهای طولانی از جمله تکنولوژی‌های استفاده شده برای Vehicle Ergonomics است.

نکته: ارگونومی جز استانداردهای اولیه هر وسیله نقلیه‌ای محسوب می‌شود.

گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع

HAVC با فراهم‌ کردن دمای مطبوع داخل کابین و تهویه لازم در میزان آسایش، لذت رانندگی و کاهش میزان خستگی راننده، بسیار تاثیرگذار است. سیستم تهویه مطبوع در دو نوع دستی و اتومات عرضه می‌شود که طبیعتا نوع خودکار آن، کمک بیشتری به تهویه مناسب و به‌ موقع می‌کند.

نمایشگر واقعیت افزوده

HUD آپشن ایمنی و رفاهی در خودرو است که اطلاعات مورد نیاز راننده را روی شیشه روبرو نشان می‌دهد تا شخص با یک نگاه کوتاه به آن‌، متوجه وضعیت ماشین شده و تمرکز خود را حین رانندگی از دست ندهد.

سیستم کمک پارک

این سیستم، کمکی برای پارک موازی یا عمودی خودرو در انواع مختلف نیمه ‌اتومات و تمام اتومات است که با کمک دوربین تعبیه‌شده در جلو و عقب ماشین و همچنین سنسورهای موجود در آن، جای پارک مناسب را تشخیص داده و وسیله نقلیه را با کمک راننده پارک می‌کند.

اصطلاحات ایمنی خودرو

سیستم هشدار خروج از مسیر

LDWS مجهز به یک دوربین در جلو خودرو است که قابلیت تشخیص خطوط جاده را دارد. در صورتی‌ که راننده روی خطوط برود یا به آن نزدیک شود؛ سیستم هشدار خروج از مسیر به صورت صوتی، تصویری یا لامسه به وی هشدار می‌دهد.

نکته: زمانی که راهنمای ماشین روشن باشد، LDWS هشداری نمی‌دهد.

هشدار تصادف از جلو

FCW یکی دیگر از اصطلاحات در زمینه امنیت خودرو است؛ این هشدار دهنده، هنگام رانندگی با سرعت بالا و نیاز به توقف یک‌باره فعال می‌شود. در واقع سیستم هشدار تصادف از جلو پیش از نیاز به ترمز، احتمال این را می‌دهد که امکان تصادف در چند متر جلوتر وجود دارد؛ پس به راننده هشدار داده تا سرعت خود را کنترل کند.

انتقال قدرت با 2 چرخ

2WD اصطلاح مرسومی برای خودروهایی است که نیروی حرکت را فقط به دو چرخ (دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو) منتقل می‌کنند. واژه دیگری که برای این نوع سیستم قدرت استفاده می‌شود؛ تک دیفرانسیل است.

انتقال قدرت با 4 چرخ

به ماشین‌هایی که قدرت را به هر چهار چرخ جلو و عقب منتقل می‌کنند؛ اصطلاحا 4WD یا دو دیفرانسیل می‌گویند. سیستم انتقال قدرت ۴ چرخ در دو نوع دائم و موقت طراحی می‌شود؛ نکته قابل توجه این است که در مدل دائم، راننده تعیین می‌کند که نیرو به ۲ چرخ یا ۴ چرخ منتقل شود.

قطعات کاملا منفصل

CKD روشی مرسوم در کارخانه‌های ایران است که در آن، تمام قطعات خودرو شامل پلتفرم و تک تک قطعه‌ها به صورت جداگانه وارد کشور می‌شوند؛ سپس در خط تولید به هم متصل و در نهایت، ماشین مونتاژ می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

تهبه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45