دلیل محبوبیت ایلان ماسک

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ دلیل محبوبیت ایلان ماسک

ایلان ماسک پس از کسب افتخارهای بی‌شمار در سال ۲۰۲۱ و انتخاب شدن به عنوان شخص سال توسط مجله تایمز، حالا به صاحب جدید توییتر تبدیل شده است.

ایلان ماسک صاحب توییتر شد

تقریبا از اوایل سال ۲۰۲۲ شایعه‌ها درباره تمایل ایلان ماسک نسبت به خرید بخشی از سهام توییتر مطرح شد. ماسک مدام از سیاست‌های این شبکه اجتماعی انتقاد می‌کرد و حتی سعی داشت با انجام نظرسنجی‌های مختلف در صفحه شخصی‌اش افکار عمومی را هم با خود همراه کند. رفته رفته شایعه‌ها رنگ حقیقت به خود گرفتند و بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان بین ایلان ماسک و توییتر، هیأت مدیره این شرکت سه‌شنبه ۶ اردیبهشت رسما خبر دادند که او این شبکه اجتماعی بزرگ و پرطرفدار را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید. او در بیانیه‌ای درباره خرید توییتر، به اهمیت آزادی بیان در توییتر اشاره کرد و وعده متن‌باز کردن الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی را برای افزایش اعتماد و شکست دادن اسپم‌ها و احراز هویت کاربران را مطرح کرد.

سهام تسلا چه می شود؟

بنابر گزارش‌های بایگانی اوراق بهادار ایالات متحده، ایلان ماسک پیش از اینکه توییتر را به ارزش ۴۴ میلیارد دلار بخرد، ۸.۵ میلیارد دلار از سهام تسلا را فروخته است. گفته می‌شود این فروش برای کمک به تامین مالی خرید توییتر برمی‌گردد.

بنابر اخبار، او در اواخر آوریل حدود ۹.۶ میلیون دلار از سهم خود در تسلا ( معادل ۵.۶ درصد) را فروخته است.

سهام تسلا در معاملات صبح روز ۲۹ آوریل حدود ۵ درصد افزایش یافت.

ماسک؛ شخصیت تاثیرگذار سال

طبق عادت هر ساله، مجله تایم شخصیت تاثیرگذار سال را انتخاب کرد. اینبار، ایلان ماسک به عنوان چهره سال مجله تایم برای ۲۰۲۱ انتخاب شد. این نشریه در جدیدترین شماره خود با او مصاحبه کرده و دلایل خود را برای انتخاب ماسک شرح داده است.

ایلان ماسک، ثروتمندترین انسان تاریخ

چند روز پیش خبر رشد نجومی سهام تسلا دنیا را پر کرد. ایلان ماسک در حال حاضر نه تنها ثروتمندترین فرد جهان، بلکه ثروتمندترین انسان تاریخ بشریت است. او چندی پیش با جلو زدن از جف بزوس، لقب پولدارترین مرد دنیا را از آن خود کرده بود.

با ادامه روند افزایشی سهام این خودروساز آمریکایی پیشگام در عرصه ساخت محصولات الکتریکی، ثروت ماسک از تولید ناخالص داخلی ۱۶ کشور اروپایی پیشی گرفت. او در حال حاضر ثروتی ۲۸۷ میلیارد دلاری دارد. به گفته بسیاری از سازمان‌های جهانی، تنها ۲ الی ۳ درصد ثروت ایلان ماسک می‌تواند فقر را در دنیا ریشه‌کن کند.

ایلان ماسک جف بزوس را کنار زد

ماه ژانویه (دی ماه سال ۹۹)، خبر تبدیل شدن مدیرعامل تسلا به ثروتمندترین فرد جهان سراسر اینترنت را پر کرد. او و کمپانی خودروسازی‌اش توانستند با کنار زدن بزرگ‌ترین برندهای دنیا، همچون فیس‌بوک و…، به ثروتمندترین فرد جهان و ارزشمندترین خودروسازی دنیا تبدیل شوند. متاسفانه این خوشی برای ماسک کوتاه بود و پس از گذشت مدتی دوباره به جایگاه پیشین خود بازگشت.

حالا به نظر می‌رسد که او مجددا توانسته جایگاه ثروتمندترین مرد جهان را از جف بزوس، موسس سایت آمازون، پس بگیرد و تاج پیروزی را بر سر خود بگذارد. رشد قیمت سهام تسلای آمریکایی، یکی از دلایل رسیدن دوباره او به سکوی اول بود. این رشد چشمگیر تنها در یک روز ۳.۸ میلیارد به ثروت او افزود و رقم کلی دارایی‌اش را به ۲۰۳.۴ میلیارد دلار رساند.

ماسک اکنون سومین فرد در دنیاست که ثروتی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار دارد. پیش‌تر برنارد آرنولد و جف بزوس افتخار کسب چنین جایگاهی را از آن خود کرده بودند.

چرا ماسک موفق و محبوب است؟

ایلان ماسک، مدیر عامل کمپانی آمریکایی تسلا، یکی از محبوب‌ترین نام‌های عالم تکنولوژی و صنعت خودروسازی است و هر روز با موفقیت‌های خود، دنیا را شگفت زده می‌کند.

یکی از اصولی که مدیران و برندهای بزرگ مختلف صنعت خودروسازی، تکنولوژی و… به آن باور دارند، این است که «نمی‌توان همه را راضی کرد»؛ بنابراین سعی می‌کنند به افراد و جامعه آماری مشخصی از مشتریان و طرفداران بسنده کنند. می‌توان گفت که این افراد موفق، مدت‌هاست که به دو قطبی شدن مشتریان دربازارشان، عادت دارند.

خوشبختانه روند کاری ایلان ماسک و برند خودروسازی بزرگ وی و البته SpaceX، به گونه‌ای است که تقریبا تمام دنیا از او، محصولات و ایده‌هایش راضی هستند. همین میزان رضایت روز افزون، باعث شد که او به یکی از تاثیرگذارترین افراد عصر ما در عرصه‌های مهم، تبدیل شود. او سال‌هاست که در خط مقدم صنعت تولید خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند و رویاهایی بی‌شمار و‌ ایده‌هایی ناب برای آینده «خودران‌ها» دارد.

او طی سال‌های فعالیتش تنها به برنامه نویسی و خودروسازی بسنده نکرد و با آرزوهای بزرگی که در سر داشت، SpaceX را پایه گذاری کرد.حالا به لطف او، سفر انسان به مریخ از هر زمان دیگری به ما نزدیک‌تر است، چرا که باور دارد پس از نابودی زمین، مریخ می‌تواند خانه دوم ما و محلی مناسب برای بازسازی تمدن از دست رفته انسان در زمین باشد.

او نابغه‌ای است که به هیچ عنوان از ریسک کردن نمی‌ترسد و از اینکه در هر زمینه‌ای «پایه‌گذار» و «اولین نفر» باشد، لذت می‌برد. او سیستمی راه‌اندازی کرد که از طریق آن، علاقه‌مندان می‌توانند با بیت کوین صاحب یک یا چند خودرو تسلا شوند.

قطعا شخصیت او پشت درهای بسته با آنچه ما در توئیتر (که به نظر می‌رسد پلتفرم و صحنه مورد علاقه اوست) می‌بینیم زمین تا آسمان متفاوت است، اما او با تلاش و نبوغ خود به فردی تاثیرگذار تبدیل شد، فردی که تنها با یک توئیت یا هشتگ، سهام کمپانی و برندی را از فرش به عرش می‌برد. او چندی پیش تنها با یک پست ساده در توئیتر،علاقه خود را به بازی کامپیوتری Cyberpunk نشان داد و همین پیام چند کلمه‌ای، سیل طرفداران را به سمت این بازی محبوب سرازیر کرد.

او فردی بی‌نهایت هوشمند است و خودش نیز این را می‌داند. در غیر این صورت لقب خود را به «پادشاه تکنولوژی» تغییر نمی‌داد. الحق که این لقب برازنده اوست. البته که پس از تغییر پست و مقام او از مدیر عامل به پادشاه، ماسک یادآور شد که لازم نیست کسی او را «سرورم» خطاب کند. جالب است بدانید که پادشاه تکنولوژی تنها لقب ماسک نیست و او پیش‌تر القاب دیگری را برای خود برگزیده بود.

شاید یکی از جالب‌ترین نکاتی که درباره او وجود دارد، علاقه‌اش به راه‌اندازی فرقه و پادشاهی مخصوص به خودش در صنعت خودروسازی و حوزه تکنولوژی باشد. به قطع می‌توان گفت هیچ برندی را در این صنعت پیدا نمی‌کنید که به اندازه تسلا طرفدار و مشتری وفادار داشته باشد. ایلان ماسک طرفدارانی دارد که بدون چون و چرا از او اطاعت و مانند ارتشی قوی او را حمایت می‌کنند. البته که این ارتش وفادار در فضای مجازی و اینترنت، گاهی برای افراد دیگری که عضوی از خودشان نیستند، مزاحمت ایجاد می‌کنند. بنابراین در اینترنت، منتقدان تسلا به راحتی به باد ناسزا و انتقاد گرفته می‌شوند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت روز افزون او، قابل اعتماد بودن وی است. همین دلیل باعث می‌شود که افراد و مشتریان بیشتری به او اعتماد کنند و پس از برآورده شدن وعده‌ها و آرزوهایشان، به مرید مطلق ماسک تبدیل شوند. این مشتریان وفادار به او قدرت و اعتماد به نفسی می‌دهند که تا آخر راه با تمام قوا ادامه دهد، چرا که پشتش به یک ارتش بزرگ گرم است.

اعتماد به نفس او نسبت به کاری که انجام می‌دهد، باعث می‌شود خریداران به سمت محصولاتش (خصوصا خودورهای Tesla) جذب شوند، چرا که به چشم می‌بینند که کار برای Elon Musk افسانه‌ای، نشد ندارد. او شخصیتی کاریزماتیک و با پشتکار دارد و همین عامل موفقیت او در کارش است.

او از خطا و اشتباه نمی‌ترسد و از شکست خجالت نمی‌کشد. همانطور که در مراسم رونمایی از سایبرتراک، زمانی که با چکش و سنگ به جان پنجره این خودرو عظیم الجثه افتاد و در نهایت شیشه «ضد ضربه» آن را خرد کرد، خجالت نکشید. پذیرفتن اشکال و تلاش برای حل آن در کنار خصایص خوب دیگر، در نهایت او را تبدیل به یکی از ثروتمندترین مردان کره زمین کرد. سلطنت‌اش پاینده باد.

فروش فوری خودرو

منبع: autoevolution

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان