دوربین خودروهای تویوتا در نقش همیار پلیس

۱ مهر ۱۴۰۰ دوربین خودروهای تویوتا در نقش همیار پلیس

چند سالی است که در هر چهارراه و میدان و خیابان پررفت و آمد و شلوغی دوربین‌های ترافیکی نصب شده‌اند و عبور و مرور خودروها را ثبت و ضبط می‌کنند و اگر تخلفی انجام شود، به صورت غیرحضوری اتومبیل موردنظر را جریمه و اعمال قانون می‌کنند.

اگر چراغ قرمز را رد کنید، یا سرعت غیرمجاز داشته باشید و یا حتی روی خط عابر پیاده توقف کنید، در نبود مامور پلیس، وظیفه دوربین‌های ترافیکی است تا تخلفات را ثبت کنند و به همین خاطر رانندگان چندان دل خوشی از این ابزار و وسایل ندارند.

حالا تویوتا پا را فراتر گذاشته و خودروهایش را تبدیل به همیار پلیس برای ثبت تخلفات رانندگان کرده است.

ثبت تخلف رانندگان با دوربین خودروهای تویوتا

دوربین تویوتا

هر چند در حال حاضر تقریبا همه معابر شلوغ و پررفت و آمد شهرها با استفاده از دوربین‌های ترافیکی تحت نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد، اما بیشتر خیابان‌ها و چهارراه‌های خلوت هنوز به این سیستم مجهز نشده‌اند و بعضی رانندگان از این نقطه ضعف استفاده می‌کنند و قوانین را زیر پا می‌گذارند، مثلا از چراغ قرمز رد می‌شوند و یا با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کنند.

به همین منظور خودروساز ژاپنی تویوتا حق اختراع سیستمی را به ثبت رسانده که از دوربین خودروهایش برای ثبت تخلف رانندگان استفاده می‌کند و به نوعی دوربین ترافیکی محسوب می‌شود. تصاویر از طریق دوربین ماشین‌ها به سروری فرستاده می‌شود و در آنجا توسط ماموران پلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خلاصه این اختراع عبارت است از: «سیستم شناسایی وسیله نقلیه ناقض قوانین ترافیکی که شامل خودرو اول و سرور می‌شود. خودرو اول با عکاسی از چراغ راهنمایی و رانندگی و خودرویی که از چراغ قرمز عبور کرده، تصویر اول را ثبت می‌کند و آن را به سروری می‌فرستد. اطلاعات ثبت‌شده در این تصویر شامل خودرو متخلف و زمان و مکان می‌شود.»

در اصل، این تصویر در هنگام عبور از چراغ قرمز گرفته می‌شود.

جلوپنجره تویوتا راو۴

در توضیحات ثبت این اختراع نوشته شده است که «نصب دوربین‌های ترافیکی در همه معابر و خیابان‌ها هزینه زیادی می‌برد و بودجه کلانی نیاز دارد. اما فناوری دوربین خودرو در مکان‌هایی که فاقد دوربین ترافیکی ثابت است، می‌تواند کمک بزرگی به شناسایی و ثبت تخلفات کند.» اگر بخواهیم این فناوری را با یک عبارت ساده توصیف کنیم باید بگوییم که ماشین‌ها همدیگر را دید می‌زنند.

در تصاویری که با استفاده از این سیستم گرفته شده، می‌توانیم محل خودروها و همین طور کارکرد سیستم را مشاهده کنیم. این فناوری هم می‌تواند به کارمان بیاید و هم آزاردهنده باشد. از یک سو دوست داریم تا بدون تذکر دادن به رانندگان، تخلفات آنها را ثبت کنیم اما از سوی دیگر، دلمان نمی‌خواهد وقتی چراغ قرمز را رد می‌کنیم، تویوتا پریوس عکس ما را برای پلیس بفرستد.

دقت کنید که این اختراع به تازگی ثبت شده و همه اختراعات لزوما به مرحله تولید انبوه نمی‌رسند. اما ممکن است چند سال دیگر تویوتا راو۴، تصویر خودرو شما را بعد از اینکه چراغ قرمز را رده کرده‌اید، برای پلیس بفرستد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو