5 راز پنهان فولکس واگن گلف

۳ خرداد ۱۴۰۰ 5 راز پنهان فولکس واگن گلف

«فولکس واگن گلف» نامی است شناخته شده بین خودرو دوست‌ها و البته هوادارن پر و پا قرص این غول خودروسازی آلمانی! با اینکه حدود نیم قرن از ساخت اولین گلف بازار توسط فولکس واگن می‌گذرد، اما هنوز هم پنج راز مگو پیرامون این خودرو خوشنام و پرطرفدار می‌چرخد، حقایق جالبی که شاید هر کسی از آن‌ها خبر نداشته باشد.

نگاهی به سرگذشت پر افتخار فولکس واگن گلف

مدل گلف که امروز آوازه خوشنامی‌اش همه جا را پر کرده است، در سال 1974 زاده و به عنوان نسل اول این سری پرطرفدار، راهی بازار شد. پس از محبوبیت باورنکردنی فولکس واگن بیتل (که اوایل با عنوان تیپ 1 یا همانType 1 ) شناخته می‌شد، این کمپانی قسم یاد کرد تا عمر موفقیت محصولاتش طولانی و پر بار باشد. بنابراین همان سال‌ها بود که یک هاچ‌بک جمع و جور و مقرون به صرفه به نام Volkswagen Golf، برای نخستین بار به خیابان‌های اروپا قدم گذاشت.

از همان لحظه اول تا به امروز که قریب به 50 سال از آغاز فعالیت خط تولید اولین نسل می‌گذرد، طرفداران دو آتشه این خودرو یک لحظه هم میدان را خالی نکرده‌اند.

حالا که شاهد آمدن و رفتن هفت نسل از این هاچ‌بک دوست داشتنی در بازار بوده‌ایم، وقت آن رسیده که پنج راز مگو و حقیقت جالب را برایتان برملا کنیم.

 پنج حقیقت جالب درباره هاچ بک گلف

1.جورجتو جوجارو؛ طراح اولین فولکس واگن گلف تاریخ

نمایی از اولین فولکس واگن گلف تاریخی

کمتر کسی در این دنیا پیدا می‌شود که Giorgetto Giugiaro افسانه‌ای را نشناسد. او یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین طراحان اتومبیل در این صنعت است که در سال 1938 در ایتالیا چشم به جهان گشود. اون اکنون پیشکسوتی 82 ساله است که مریدان بی‌شماری دارد.

جوجارو در طول عمر پر بار خود با برندهای بزرگ زیادی همکاری کرد و طراحی مدل‌های زیادی از جمله فراری 250 GT SWB  برتون، بی ام و 3200، لوتوس اسپیریت، DMC دِلورن و… را بر عهده داشت.

او در سال 1970، زمانی که در اوج جوانی و موفقیت بود، به دفتر مرکزی فولکس واگن قدم گذاشت و سرنوشت آنچه را که بعدها نامش از EA337 به گلف MK1 تغییر کرد، برای همیشه تغییر داد. قطعا در کارنامه درخشان جوجارو خودروهای بسیار خوش قیافه‌تری پیدا می‌کنید، اما باید بدانید که اولین گلف تاریخ به منبع الهامی برای طراحی و تولید مدل‌ها و نسل‌های بعدی این خانواده پر جمعیت، تبدیل شد.

2.  گلف، پر فروش ترین خودرو تاریخ فولکس واگن

بر خلاف باور عموم و آنچه جسته و گریخته شنیده‌ایم، Volkswagen Beetle پرفروش‌ترین خودرو تاریخ این غول خودروسازی آلمانی نیست! قطعا بیتل به عنوان یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین محصولات این برند شناخته می‌شود، چرا که از سال 1938 تا سال 2003 در خط تولید آن حضوری پررنگ داشت، اما پرفروش‌ترین؟ خیر، نیست.

این جایگاه به فولکس واگن گلف دوست داشتنی تعلق دارد که از سال 1974 تا همین امروز که این مقاله را می‌خوانید، 35 میلیون دستگاه از آن فروش رفته است. این عدد به قدری بزرگ است که گلف را پس از تویوتا کرولا به دومین خودرو پر فروش تاریخ صنعت خودروسازی تبدیل می‌کند.

3. گلف GTI؛ پروژه ای که جدی نبود

نمایی از اولین فولکس واگن گلف GTI

حیات مدل GTI از همان سال‌های اولیه ورود گلف به بازار آغاز شد، اما با یک تفاوت بزرگ: پروژه ساخت GTI خارج از ساعات کاری و در خفا پیش می‌رفت. حدودا شش نفر از اعضای تیم فولکس واگن، از جمله آنتونی کانرَد که آن زمان سمت بالایی در کمپانی داشت، مسئولیت آغاز و ادامه این پروژه جانبی را بر عهده گرفتند.

درست اوایل سال 1975 بود که GTI پس از شکل گیری به مدیریت فولکس واگن معرفی شد. از آنجایی که مدیران عاشق طرح خلاقانه و اسپرت گلف GTI و البته مجذوب سخت‌کوشی همکاران و کارمندان خود شده بودند، این مدل در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی و در مدت زمان کوتاهی به یکی از محبوب‌ترین‌هایِ بازار روزگار خود تبدیل شد.

4.  طراحی کابین GTI توسط یک خانم

هیئت مدیره کمپانی در اوایل سال 1975 رضایت خود را از ادامه پروژه GTI ابراز کرده و چراغ سبز ساخت آن را نشان دادند. همان موقع بود که یک عضو جدید به تیم طراحی پیوست، او کسی نبود جز Gunhild Liljequist، اولین زن دپارتمان طراحی فولکس واگن.

این خانم با حضورش در تیم طراحی و سلیقه نابی که داشت، ایده‌های شگفت انگیزی برای طراحی این فولکس واگن گلف به همراه آورد، ایده‌هایی که از همان زمان تا امروز، به سادگی در مدل‌های GTI دیده می‌شوند.

5. گلفی با 641 اسب بخار

نمایی از فولکس واگن گلف با موتور W12

سال 2007 رویدادی با عنوان «فستیوال GTI» در کشور اتریش برگزار شد. در همین فستیوال بود که این خودروساز بزرگ و با تجربه از یکی از دیوانه کننده‌ترین مدل‌های خود رونمایی کرد. از آنجایی که تقریبا هر بخش و قطعه این فولکس واگن گلف متعلق به یک برند و کمپانی خاص بود، ما برایش نام «فرانکنشتاین» را انتخاب کرده‌ایم.

بدنه پهن این خودرو متعلق به Mk5 GTI، موتور 641 اسب بخاری W12 آن متعلق به بنتلی کانتیننتال GT، ترمزهایش برای آئودی RS4 و کولیس‌هایش از آن لامبورگینی گالاردو بود. نکته جالب اینجاست که عملکرد این نسخه از GTI به هیچ عنوان قابل قبول و حتی ایمن نبود. طبق گفته‌ها و شنیده‌ها، چراغ‌های اخطار، سیستم تهویه و سیستم صوتی آن اصلا کار نمی‌کرد. با این حال پر کردن سرعت از صفر تا 100 کیلومتر در مسیری صاف و مستقیم، برایش مثل آب خوردن بود.

خوشبختانه یا متاسفانه، این هیولای فرانکنشتاین هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید، با این حال تا پایان دنیا، یکی از عجیب‌ترین محصولات تاریخ فولکس واگن آلمانی باقی خواهد ماند.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

منبع: autoevolution

فروش فوری خودرو کارکرده