رانندگی ایمن در سیل و آبگرفتگی

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ رانندگی ایمن در سیل و آبگرفتگی

ایران جزو کشورهایی است که آب و هوای گرم دارد و ۲۰ درصد از مساحت کشور را بیابان تشکیل می‌دهد. با این حال، سیل یکی از حوادثی است که هر سال بخشی از مناطق ایران را درگیر می‌کند و خسارات جانی و مالی زیادی به بار می‌آورد. با توسعه غیرعلمی شهرها و جاده‌ها و ساخت و ساز در مناطق حادثه‌خیز، بخشی از خسارات شامل خودروهای سواری و رانندگان و سرنشینان آنها می‌شود. به همین دلیل لازم است تا با نکات مهم برای رانندگی خودرو در سیل و آبگرفتگی آشنایی داشته باشیم، تا هم جان خود و خانواده‌مان را از خطر حفظ کنیم و هم از خودرو مراقبت کنیم.

راهنمای رانندگی در سیل

خیابان سیل گرفته

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که رانندگان باید در هنگام سیل و آبگرفتگی به آن توجه داشته باشند این است که در هنگام جاری شدن سیل یا سریعا از خودرو پیاده شده و به مکان‌های مرتفع بروند، یا اینکه ماشین را به سرعت به سمت یک مکان امن برانند.

اما در شرایطی که جریان شدید سیلاب قطع شده و خیابان‌ها و معابر را آب گرفته است، با راهنمای گام به گام زیر می‌توان رانندگی ایمنی داشت.

۱- پیش از اینکه وارد محدوده آبگرفتگی شوید، سرعت را کاهش دهید یا خودرو را متوقف کنید. در این شرایط می‌توانید عمق آب را بررسی کنید و برای رانندگی آماده شوید.

۲- چراغ‌های خودرو را روشن کنید و در حالت نور بالا قرار دهید تا بهتر بتوانید مسیر و عمق آب را ببینید. همچنین به ارتفاع خودرو و سطح آب توجه داشته باشید، چون در غیر این صورت آب وارد موتور خودرو و کابین شده و باعث بروز حادثه می‌شود.

۳- بعد از روشن کردن چراغ‌ها، سیستم تهویه را خاموش کنید. حالا به دنده یک بروید.

۴- با چراغ‌های روشن و سیستم تهویه خاموش، به آرامی حرکت کنید. برای عوض شدن هوای کابین و خنک شدن خودرو، می‌توانید کمی شیشه‌ها را پایین بدهید. دور موتور را طوری تنظیم کنید که آب وارد لوله اگزوز نشود. با پایین نگه داشتن مداوم پدال گاز، خودرو به آرامی حرکت می‌کند و در عین حال موتور هم سالم می‌ماند.

۵- هنگام رانندگی در سیل و آبگرفتگی، به‌خصوص وقتی سطح آب بالا است، نباید خودرو را متوقف کنید. در غیر این صورت موتور خاموش شده و در وسط جریان آب گرفتار می‌شوید. همچنین در زمان رانندگی در سیل، با نگاه کردن به آینه‌های بغل و عقب، حواستان به عمق و آب و چاله‌ها باشد.

۶- وقتی که عمق آب کاهش پیدا کرد، می‌توانید سرعت خودرو را افزایش دهید. بعد از رسیدن به زمین خشک می‌توانید توقف کرده و خودرو را برای یافتن ایراد و اشکال‌های احتمالی بررسی کنید.

۷- اگر بعد از خروج از سیل و آبگرفتگی خودرو خاموش شد، آرامش خود را حفظ کرده و درخواست کمک کنید. در این شرایط باید منتظر مکانیک بمانید و اگر خودتان دست به آچار هستید، نگاهی به قطعات مهم خودرو مثل گیربکس بیندازید.

۸- هنگامی که مکانیک سلامت خودرو را تایید کرد یا خودتان از سالم بودن موتور اطمینان پیدا کردید، می‌توانید صبر کنید تا ماشین کمی خشک شود و بعد از آن به رانندگی ادامه دهید.

رانندگی هنگام وقوع سیل

اگر می‌خواهید در سیل و آبگرفتگی رانندگی کنید، به این نکات توجه داشته باشید.

کارکرد موتور

همیشه قبل از شروع رانندگی در سیل و آبگرفتگی دقت کنید که سطح آب به اندازه‌ای باشد تا بتوانید خودرو را کنترل کنید. ماشین را روی دنده یک بگذارید و با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را تنظیم کنید. این کار از ورود آب به موتور خودرو و خاموش شدن آن جلوگیری می‌کند.

سرعت کم

کشش و دید، دو عنصر مهم در رانندگی هستند که هنگام بارندگی و سیل کاهش پیدا می‌کنند. در این شرایط، جاده خیس و لغزنده است و لاستیک چسبندگی خوبی ندارد. به همین دلیل در سیل و آبگرفتگی با سرعت کم رانندگی کنید. رانندگی با دنده یک باعث می‌شود تا خودرو تحت کنترل باشد.

توجه به سطح آب

حتی اگر ماشین شاسی‌ بلند و آفرود داشته باشید، باز هم نمی‌توانید شرایط را پیش‌بینی کنید. اگر متوجه شدید که سطح سیل و آبگرفتگی در حال افزایش است، کنار جاده توقف کرده و سریعا از خودرو پیاده شوید. هنگامی که سطح آب افزایش پیدا کند، انواع سیستم برق خودرو از کار می‌افتد و فشار آب جلوی باز کردن درها را می‌گیرد.

شکستن شیشه

اگر نتوانستید درها را باز کنید و درون خودرو گیر افتادید، می‌توانید با استفاده از قسمت آهنی پشت سری صندلی‌ خودرو، شیشه‌های ماشین را بشکنید. پس بهتر است که همیشه یک چکش کوچک در جعبه داشبرد داشته باشید.

فاصله از درخت و تیر برق

بیشتر افراد فکر می‌کنند که در زمان بارندگی و سیل درخت‌ها پناهگاه مناسبی هستند، اما هنگام سیل با فاصله‌ای چند متری از درخت‌ها و تیرهای برق رانندگی کنید. درخت‌ها ممکن است شکسته شده و روی خودرو بیفتند و تیرهای برق هم می‌توانند باعث برق‌گرفتگی شوند.

توجه به میدان دید

در هنگام بارش باران‌های موسمی که می‌تواند منجر به سیل و آبگرفتگی شود، دید راننده کاهش پیدا می‌کند. در این حالت، بهتر است خودرو را کنار جاده و خیابان متوقف کنید. اما اگر مجبور به رانندگی بودید، همه چراغ‌های جلو و عقب و مه‌شکن‌ها و حتی چراغ‌های داخل کابین را روشن کنید تا خودروهای دیگر بتوانند ماشین‌تان را ببینند. همچنین با حداقل سرعت رانندگی کنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو