رقابت طناب‌کشی خودروها

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ رقابت طناب‌کشی خودروها

مسابقه طناب‌کشی عموما یک رویداد ورزشی است که در آن دو تیم قدرتمند انتهای مخالف دو طناب را گرفته و به سمت خود می‌کشند. برنده این مسابقه تیمی است که قدرت بیشتری را در اختیار داشته باشد. گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقه عموما انسان‌ها هستند. البته که گاها برای زورآزمایی میان حیوان‌ها نیز از مسابقه طناب‌کشی استفاده می‌شود. اما این رویداد چند سالی هست که پای خود را به صنعت خودروسازی نیز باز کرده است و اتفاقا بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است. مسابقه طناب‌کشی بین خودروها و زورآزمایی آن‌ها تقریبا مشابه است اما برنده مسابقه الزاما خودروی قدرتمندتر نیست.

در طناب‌کشی بین خودروها یک طناب فوق‌العاده مستحکم در دو انتهای مخالف خود به دو خودرو متصل می‌شود. در این حالت هر دو خودرو روشن شده و به سمت مقابل خود شروع به حرکت می‌کنند. جالب است بدانید که گاها خودروها از روبرو مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و در این حالت آن‌ها در وضعیت دنده عقب با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

طناب کشی

در سال‌های اخیر بسیاری از یوتیوبرهای فعال در صنعت خودروسازی به سراغ مسابقات طناب‌کشی بین خودروها رفته‌اند تا از این طریق بتوانند توجه بیشتری را به سمت خود جذب کنند. واقعیت آن است که زورآزمایی بین خودروها مبحث جذابی بوده و مسابقه طناب‌کشی میان آن‌ها علاوه‌بر آنکه هیجان خاصی دارد قوای محرکه و قدرت تولیدی موتور خودروها را نیز به شکل جذابی به چالش می‌کشد. در کنار این موارد این نکته را نیز باید در نظر گرفت که مسابقه طناب‌کشی به خودی خود یک رویداد جذاب است.

برنده مسابقه الزاما خودروی قدرتمندتر نیست

احتمالا در تصور شما خودرویی که از قدرت بیشتری برخوردار است برنده این مسابقات خواهد شد. اما جالب است بدانید که در این شرایط باید نقش بسیار پررنگ جرم، اصطکاک و میزان چسبندگی را نیز در نظر گرفت.

چسندگی و اصطکاک

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب برتری یک خودرو در مسابقات طناب‌کشی می‌شود اصطکاک و چسبندگی لاستیک‌های آن است.

طناب کشی خودروها

به عبارت دیگر حتی اگر موتور خودرویی قدرت و گشتاور بالایی نیز داشته باشد اما تایرهای آن نتواند اصطکاک کافی با سطح زمین را برقرار کند، به طور قطع در برابر خودرویی با موتور ضعیف‌تر اما چسبندگی بیشتر می‌بازد.

جرم

عامل بعدی که در نتیجه مسابقات طناب‌کشی میان خودروها نقش اساسی دارد جرم است. هرچه خودرویی جرم و وزن بیشتری داشته باشد نیروی اصطکاک بیشتری داشته و در نتیجه موفق‌تر عمل می‌کند. این ادعا به راحتی و با کمک قوانین ساده فیزیک قابل اثبات است.

تسلا سایبرتراک؛ متقلبی که از مسابقه طناب‌کشی سواستفاده کرد

یکی از پرسروصداترین مسابقات طناب‌کشی در صنعت خودروسازی مربوط به مراسم معرفی تسلا سایبرتراک است. در مراسم معرفی این خودرو ایلان ماسک ویدئویی را ارائه داد که در آن بین سایبرتراک و فورد F-150 یک مسابقه طناب‌کشی برگزار شده و جالب آنکه محصول تولیدی تسلا به راحتی آب خوردن و به شکلی تحقیرآمیزی توانست پیکاپ فوق‌العاده پرطرفدار F-150 را شکست دهد.

بعد از انتشار این ویدئو کارشناسان زیادی در خصوص صحت و درستی آن تردید کردند و در نهایت مشخص شد که در واقع ایلان ماسک با کمک قوانین فیزیک و شیطنت توانسته بودند شرایط را به نفع پیکاپ خود تغییر دهند.

 

طناب کشی تسلا و فورد

 

به هر روی باید این نکته را در نظر گرفت که در مسابقه طناب‌کشی بین دو خودرو، برتری یک خودرو الزاما به معنی قوی‌تر بودن آن نیست و همچنین الزاما هر خودرویی که در یک مسابقه طناب‌کشی برنده شود در کاربری روزانه وسیله‌نقلیه مناسب‌تری نیست.

به‌علاوه این موارد در خصوص خودروهای آفرود نیز صدق می‌کند. الزاما هر خودرویی که در مسابقه طناب‌کشی برنده می‌شود در حالت آفرود نمی‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد و این اتفاقا بیشتر شبیه به یک تفریح می‌ماند و نمی‌تواند ملاک مناسبی برای انتخاب یک خودرو باشد.

نویسنده: زهرا ملکی