بررسی مشخصات فنی رنج روور اسپرت ۲۰۲۳

۱۵ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی رنج روور اسپرت ۲۰۲۳

بازار شاسی بلندهای ایران احترام بسیار زیادی برای نام لندکروزر قائل است. اگرچه سابقه این خودرو ژاپنی بسیار بیشتر از مدل رنج روور است، اما آنچه برند لندروور با نام مدل رنج روور انجام داد، تویوتا هرگز موفق به تکرار آن نشد.

با ورود نام رنج روور (Range Rover) به عنوان شاسی بلند لوکس آفرودی برند لندروور در سال ۱۹۷۰، این خودروساز تلاش داشت تا پا در مسیر جیپ گرند واگونییر (اولین شاسی بلند لوکس تاریخ) بگذارد. باید اعتراف کرد که این خودروساز در این راه کاملا موفق بود. امروز نسل پنجم رنج روور نسخه اسپرت برای سال ۲۰۲۳ معرفی شده است که ضمن حفظ المان‌های طراحی گذشته‌گرا، مملو از مدرنیته، تکنولوژی و کیفیت است.

مزایا و معایب

+ طراحی منحصر به برند

+ حفظ خطوط اصیل و کلاسیک

+ مملو از المان‌های لاکچری

+ کیفیت ساخت خیره کننده

+ ارائه پیشرانه V8

– قیمت نهایی قابل توجه

– تمرکز بالا بر ساختار هیبرید

– رقابت با رقبای سرسخت

مشخصات فنی

نسخه ابتدایی رنج روور (۱۹۷۰-۱۹۹۶) که در حقیقت به سری کلاسیک مشهور است، یک شاسی بلند همه فن حریف با ساختاری لوکس/اسپرت بود که از ویژگی‌های برتری چون سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دائم، ترمز‌های دیسکی در هر چهار چرخ، زاویه حمله و فرار عالی و یک پیشرانه ۳.۵ لیتری V8 توانمند می‌گرفت. البته این پیشرانه در حقیقت از ساخته‌های جنرال موتورز آمریکا به شمار می‌آمد که با فروش حق امتیاز آن به گروه خودروسازی روور (Rover)، در میان خودروسازان بریتانیایی به پیشرانه Rover V8 مشهور شد.

لندروور از همان ابتدا تلاش زیادی بر ارائه جلوه‌های لوکس بر رنج روور داشت اما این نسل سوم رنج روور (L322) بود که برای اولین بار توانست به شکلی حقیقی و متمایز ویژگی‌های یک شاسی بلند لوکس را به نمایش بگذارد. پس از آن نسل چهارم تغییرات لوکس‌گرایی بسیاری به خود دید که آن را تا حد زیادی از قابلیت‌های آفرود دور ساخت، اما این تغییرات بسیار به مزاق بازار جهانی خوش آمد.

نسل پنجم رنج روور با کد شناسایی L460، اگرچه با تمرکز بر ساختار هیبرید عرضه می‌شود، اما همچنان قابلیت انتخاب پیشرانه V8 را نیز در لیست سفارش به همراه دارد. این پیشرانه بر اساس قرار داد مشترک میان گروه خودروسازی جگوار/لندروور (JLR از سال ۲۰۰۸) با شرکت بی ام و آلمان در راستای تولید نیرو محرکه برقی و بنزینی از سال ۲۰۱۹ به بعد توسعه یافت. در نتیجه این نیروگاه توئین توربو ۴.۴ لیتری، با کد N63 شناخته شده و همان پیشرانه به کار رفته در خانواده محصولات سری عملکرد محور M شرکت بی ام و است.

با در نظر گرفتن تمامی پیشرانه‌ها و ستاپ‌های هیبرید ارائه شده برای این محصول جدیدی، رنج روور نسل پنجم در شش تریم فنی مختلف قابل سفارش خواهد بود که نسخه مجهز به پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 با کد شناسایی P530‌ شناسایی می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی تزریق مستقیم V8

حجم موتور

۴.۴ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۸ / ۳۲

تنفس موتور

توئین توربو
قدرت

۵۲۳ اسب بخار

گشتاور

۷۵۰ نیوتون.متر
گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل (فاقد کمک سنگین)
شتاب

۴.۶ ثانیه

سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدود شده)
مصرف سوخت

۱۱.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

شاسی بلند فول سایز لوکس
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۰۵۲ میلی‌متر

عرض

۲۰۴۷ میلی‌متر
ارتفاع

۱۸۷۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۹۹۷ میلی‌متر
وزن خالص

۳۳۵۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ و ۷ نفر (محور کوتاه و محور بلند)
ظرفیت صندوق

۱۰۵۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۷۱ لیتر
قطر رینگ

۲۳ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای جلویی رنج روور اسپرت ۲۰۲۳

تغییر در زبان طراحی خانواده مدل رنج روور یک بار هنگام ارائه نسل سوم (L322) و یک بار دیگر هنگام ارائه نسل چهارم (L450) اتفاق افتاد. در نتیجه زبان طراحی نسل پنجم، نسخه پخته‌تر و تغییر یافته از همان سبک طراحی نسل چهارم است.

نمای جلو رنج روور نسل پنجم شباهت بسیاری زیادی به نسل چهارم دارد. با این تفاوت که گویی این نما در نسخه جدید، به نوعی سوهان خورده، نرم‌تر و ساده‌تر شده است تا جلوه مینیمال‌تری را ارائه کند. اگر بگوییم که نمای جانبی تغییرات چندانی را شاهد نبوده، بیراه نگفته‌ایم، اما تلاش بر حفظ حالت دو رنگ به کمک تریم مشکی پیانویی روی ستون‌ها و شیشه‌های دودی، تاثیر شگرفی بر مبحث زیبایی شناختی خودرو در نمای جانبی می‌گذارد. دستگیره درها به طور کامل در نمای جانبی خودرو ادغام و مخفی و ریم‌های ۲۳ اینچی اسپرت آلیاژی به خوبی با ساختار بزرگ بدنه این شاسی بلند فول سایز هماهنگ شده است، اما قابلیت آفرود را از این شاسی بلند توانمند می‌گیرد.

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییر اعمال شده در نسل پنجم رنج روور اسپرت احتمالا همان تمایز در سبک طراحی چراغ‌های عقب است که در مقایسه با نسخه‌های معمولی رنج روور، طراحی بسیار ساده‌تر، یکنواخت‌تر و البته زیباتر دارد. سبک طراحی چراغ‌های عقب شبیه به سبیل دسته موتوری که در نسل آخر رنج روور به کار گرفته شده بود، به مزاق بسیاری از مشتریان و طرفداران آتشین برند خوش نیامد. اما در نسخه اسپرت، سبک طراحی عجیب و نچسب چراغ‌ اصلاح شده و به صورت چراغ‌های باریک تمام LED قرار گرفته در یک تریم عرضی مشکی رنگ، مزین به نوشته RANGE ROVER، به زیبایی تکامل یافته است.

طراحی داخلی

نمای داخلی رنج روور اسپرت ۲۰۲۳

نمای داخلی با پیروی از سبک طراحی نمای خارجی، با تاکید بر مینیمال گرایی و سادگی قلم خورده است که شامل یک داشبرد نامتقارن، کنسول میانی پیوسته با داشبرد و استفاده از کمترین میزان کلید‌های کنترلی فیزیکی است که جلوه بسیار آرامش بخشی را به همراه دارد. فراموش نکنیم که در این کابین، سیستم نورپردازی انتزاعی، تریم تزئیناتی مشکی پیانویی و تریم دو رنگ خیره‌کننده روکش چرم که حتی فرمان و داشبرد را نیز در بر می‌گیرد، جلوه خیره کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد که به راستی زیبا و نفس‌گیر است.

نمایشگر اصلی مجموعه مولتی مدیا خودرو دارای ابعاد ۱۳.۱ اینچی است که نسبتا بزرگ به حساب می‌آید. همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، نمایشگر پشت فرمان بسیار زیبا سه شاخه این خودرو نیز از نوع تمام دیجیتال به ابعاد قابل توجه ۱۳.۷ اینچ است.

قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی چون سیستم صوتی ۴۰۰ وات با ۱۵ بلندگو از برند مریدین (Meridian)، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، فرمان تنظیم برقی، شارژر بیسیم تلفن همراه، در پنجم برقی، سیستم روشنایی تمام LED پیکسلی هوشمند، ریم‌های آلیاژی ۲۱ اینچی، تایر زاپاس سایز اصلی، تنها گوشه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های استاندارد در خانواده پنجمین نسل رنج روور است. در صورت سفارش نسخه‌های برتر نظیر تریم HSE، نسخه آتوبایاگرافی (Autobiography) یا نسخه اول (First Edition)، قابلیت‌های دیگری چون سیستم صوتی مریدین ۸۰۰ وات با ۱۹ بلندگو و قابلیت ارائه صدای سه بعدی، درهای اتوماتیک (Soft Close)، سیستم روشنایی قفل کمربند ایمنی، نمایشگر HUD، سردکن و گرم‌کن صندلی‌های تنظیم شونده الکتریکی جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع چهار منطقه‌ای، ریم‌های ۲۲ یا ۲۳ اینچی و ده‌ها ویژگی ریز و درشت لاکچری دیگر به آن افزوده خواهد شد.

نتیجه ‌گیری

نمای پشتی رنج روور اسپرت ۲۰۲۳

رنج روور اسپرت L460 با خودروهای دیگری چون کادیلاک اسکالید، لینکلن نویگیتر، بی ام و X5، مرسدس بنز GLE، پورشه کاین و لکسوس GX سرشاخ می‌شود. از این رو این خودرو گزینه‌ای ارزان قیمت نخواهد بود.

برای خرید خودرو در نسخه پایه باید حدود ۸۵ هزار دلار و برای خرید گران قیمت‌ترین نسخه (P530 First Edition) باید ۱۳۰ هزار دلار (بدون آپشن) بپردازید. در صورت انتخاب نسخه فول آپشن از گران قیمت‌ترین مدل، این خودرو به سادگی مرز ۲۰۰ هزار دلار را پشت سر می‌گذارد و این در حالی است که فول‌ترین نسخه از کادیلاک اسکالید سری V (قدرتمندترین و گران‌قیمت‌ترین نسخه)، در حدود ۱۵۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی