انواع رنگ دود‌های خروجی از اگزوز چه معنایی دارند؟

۹ مهر ۱۳۹۹ انواع رنگ دود‌های خروجی از اگزوز چه معنایی دارند؟

دودهای خروجی از خودرو یکی از عوامل مهم آلودگی هوا به شمار می‌رود. از این رو رنگ دودهای خروجی از اگزوز بسیار مهم است و به کمک آن می‌توان به مشکلات خودرو پی برد.

دود‌های خروجی از اگزوز نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و گازهای خروجی از موتور با قطعه‌ای به نام کاتالیست، فیلتر می‌شود تا ترکیبات سمی آن وارد محیط زیست نشود و میزان آلاینده‌های مضر موجود در آن گرفته شود.

بررسی‌های دوره‌ای خودرو نه تنها سلامتی این وسیله کاربردی را حفظ می‌کند بلکه سبب جلوگیری از مشکلات جدی و هزینه‌های سنگین در خودرو خواهد شد.

دودهای خارج شده از اگزوز ماشین به رنگ‌های سفید، آبی، سیاه و خاکستری است که هر رنگ یک مشکل در خودرو را نشان می‌دهد؛ قابل توجه است که باید بدانید با کمک این رنگ‌ها می‌توان به مشکلات موتور خودرو پی برد.

چه زمانی باید تغییر رنگ در دود خروجی اگزوز را جدی بگیریم؟

هنگامی که موتور خودرو به درستی کار کند و احتراق در آن به صورت کامل صورت گیرد، دود خروجی از اگزوز بی رنگ است و بوی آن غلیظ نیست.

گاهی اوقات تغییر رنگ در اگزوز مشکلات فنی در خودرو را نشان می‌دهد. به طور کلی بهتر است در صورت مشاهده بوی غلیظ و تغییر رنگ در دود اگزوز به تعمیرگاه مراجعه کنید.

خروج دود سفید از اگزوز

رنگ سفید اگزوز در روزهای سرد که موتور به طور کامل گرم نشده تقریبا عادی است زیرا به دلیل بخار آب دود سفید از خودرو خارج می‌شود. اما خروج دود سفید غلیط را در دو حالت جدی بگیرید که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

دود خارج شده از اگزوز به سرعت از بین می‌رود

این علامت ممکن است به دلیل نشت مایعات خودرو در واشر سرسیلندر باشد. این نوع دود معمولا به دلیل نشتی مایع خنک کننده به محفظه احتراق است البته اگر دود به سرعت از بین نرود احتمال روغن سوزی نیز وجود دارد.

دودخارج شده از اگزوز سفید و غلیظ است ولی به سرعت از بین نمی‌رود

اگر واشر سرسیلندر مشکل جدی داشته باشد، آب رادیاتور وارد سیلندر می‌شود که باید این مشکل را جدی بگیرید تا به خودرو آسیب جدی وارد نشود. همچنین در این صورت آب رادیاتور به صورت غیر معمول خالی می‌شود و سبب جوش آوردن خودرو می‌شود.

خروج دود سفید در خودروهای گازی

خودروهایی که سوخت گازی دارند بخار زیادی تولید می‌کنند که در روزهای سرد نیز بیشتر می‌شود بنابراین ایجاد این دود حتی در دراز مدت مشکل خاصی را در خودروهای با سوخت گازی نشان نمی‌دهد.

 دود آبی خارج شده از اگزوز

این نشانه را باید بسیاری جدی بگیرید چراکه به دلیل نشتی روغن و روغن سوزی ایجاد می‌شود. هر نوع نشتی را باید جدی بگیرید تا سبب خسارت‌های سنگین در خودرو نشود. در صورتی که با کاهش سرعت خودرو رنگ دود آبی شود این احتمال وجود دارد که مشکل از سرسیلندر باشد. همچنین اگر رنگ دود اگزوز در شتاب گرفتن خودرو آبی شود مشکل به رینگ پیستون برمی‌گردد.

خروج دود سیاه از اگزوز چه معنایی دارد؟

روشن کردن خودرو زمانی که برای ساعت‌های طولانی خاموش بوده ممکن است برای مدت کوتاهی دود سیاه از اگزوز خارج شود که غیرعادی نیست. اما خروج دود سیاه در دراز مدت به این معنا است که خودرو مصرف سوخت عادی ندارد و سوخت زیادی می‌سوزاند. این اتفاق معمولا به دلیل اشکال در فیلتر سوخت، منیفولد، متناسب نبودن اکسیژن دربافتی و تنظیم نبودن موتور خودرو پیش می‌آید که باید آن را جدی بگیرید.

دود خروجی از اگزوز به رنگ خاکستری است

گاهی اوقات خروج دود خاکستری از اگزوز جرقه‌هایی نیز با خود به همراه دارد که معمولا به دلیل خراب بودن انبار اگزوز رخ می‌دهد.

نکاتی درباره تغییرات رنگ دود اگزوز

  • نوع سوخت خودرو بسیار مهم است و ابتدا از نوع سوخت آن مطمئن شوید
  • رفتار دود را در حالت‌های مختلف بررسی کنید
  • غلظت و بوی دود خارج شده از اگزوز مهم است
  • دود اگزوز را در سرعت کم و شتاب گیری بررسی کنید
  • میزان ماندگاری دود مهم است

اگر متوجه تغییرات رنگ دود اگزوز شدید باید به تعمیرکار مراجعه کنید زیرا این اتفاقات معمولا به دلیل مشکلات فنی پیش می‌آید و خودتان نمی‌توانید به راحتی آن را حل کنید.

 

نویسنده: شقایق صفی خانی