روش های سند زدن خودرو

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ روش های سند زدن خودرو

خودرو در چندین سال اخیر به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است به همین دلیل معامله آن باید با حساسیت و دقت بالایی انجام شود. یکی از مهم‌ترین مراحل در خرید و فروش خودرو، انتقال مالکیت است. اگر این مرحله با دقت انجام نشود ممکن است مشکلات بسیاری را برای خریدار و فروشنده ایجاد کند.

مراحل انتقال سند خودرو

زمانی که خریدار و فروشنده به توافق نهایی برای معامله خودرو برسند، مراحل نقل و انتقال سند آغاز می‌شود. برای انتقال سند طی کردن ۳ مرحله الزامی است.

تنظیم قرارداد

اولین مرحله برای انتقال سند خودرو، تنظیم قرارداد یا مبایعه‌نامه‌ای بین خریدار و فروشنده است. در این قرارداد علاوه بر بندهای مربوط به خودرو و خریدار و فروشنده برای مشکلات احتمالی مانند فسخ قرارداد راهکار اندیشیده شده است. در این قرارداد اطلاعات مختلفی باید ذکر شوند که عدم مطابقت هر کدام از آن‌ها با واقعیت می‌تواند منجر به فسخ قرارداد شود.

تعویض پلاک

پس از نوشته شدن قرارداد اولیه، زمان انجام تعویض پلاک خودرو است. در این مرحله، خریدار و فروشنده یا وکلای قانونی آن‌ها باید با مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو نسبت به فک پلاک و نصب پلاک جدید اقدام کنند.

ثبت در دفاتر اسناد رسمی

مرحله نهایی معامله خودرو، انتقال سند به صورت قطعی در دفترخانه است. در این مرحله حضور خریدار و فروشنده یا وکلای رسمی آن‌ها الزامی است.

پس از انتقال سند در دفترخانه، خریدار باید مابغی وجه باقی‌مانده را به فروشنده پرداخت کند.

مدارک مورد نیاز برای انتقال سند خودرو

  • برگ سبز خودرو
  • مدارک شناسایی فروشنده و خریدار
  • تاییدیه نقل و انتقال خودرو صادر شده در مراکز تعویض پلاک
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • بنچاق قبلی یا برگ کمپانی (به‌ نام فروشنده)
  • کارت سوخت خودرو
  • برگ مفاصا‌ حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری

انتقال سند انواع خودروها

معامله و انتقال سند خودروهای صفر، کارکرده و وارداتی نکاتی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

انتقال سند خودرو صفر

خودروهای صفر به صورت نقدی و اقساط خریداری می‌شوند. سند برخی از خودروهای صفر که به صورت اقساطی خریداری شده‌اند، تا زمان تسویه تمامی اقساط، در رهن شرکت تولیدکننده باقی می‌ماند. بنابراین هنگام معامله این خودروها امکان تعویض پلاک و انتقال سند به خریدار میسر نیست. بنابراین با توجه به مشکلات احتمالی، کارشناسان معامله این خودروها را توصیه نمی‌کنند.

اما اگر خودروی صفر به صورت نقدی خریداری شده باشد، انتقال سند خودرو مانند مراحلی است که پیش‌تر به آن اشاره شده است.

انتقال سند خودروهای کارکرده

خرید و فروش خودروهای کارکرده به نسبت خودروهای صفر نیازمند دقت بیشتری است.

معمولا معامله خودروهای کارکرده به صورت نقدی انجام می‌شود. در معامله این خودروها، انتقال سند در دفترخانه و هنگام پرداخت وجه معامله صورت می‌گیرد. اما گاهی خودروهای کارکرده نیز به صورت اقساطی معامله می‌شوند. در این نوع از معامله، باید قولنامه‌ای در دفاتر اسناد رسمی نوشته شود و فروشنده برای تعویض پلاک به خریدار وکالت بدهد تا برگه سبز به نام خریدار صادر شود. اما سند خودرو تا تسویه کامل به نام فروشنده و در اختیار دفاتر اسناد رسمی باقی می‌ماند.

انتقال سند خودروهای وارداتی

برای انتقال سند خودروهای وارداتی صفر باید حتما پته گمرکی (بارنامه خروج کالا از گمرک) حاضر باشد. تهیه این مدرک از طریق انبار گمرک امکان‌پذیر است. هنگام ترخیص خودرو به پته گمرکی (تمامی اطلاعات مربوط به خودرو شامل برگ سبز، فاکتور خرید و… در آن ثبت شده) نیاز است و با در دست داشتن آن می‌توان برای دریافت پلاک و برگ سبز خودرو، اقدام کرد.

 نکات مهم

  • سند قطعی یا همان برگ سبز خودرو حتما باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود در غیر این صورت سند خودرو همچنان به نام فروشنده خواهد بود.
  • اگر انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی انجام و ثبت نشود، هرگونه تخلف با خودرو بر عهده فردی است که نامش در سند خودرو قید شده باشد.
  • سند قطعی خودرو در هنگام معامله، حتما باید به نام فروشنده باشد. در غیر این صورت ممکن است خریدار برای دسترسی به مالکان قبلی، با مشکلاتی روبه‌رو شود.
  • در صورتی که خریدار پیش از ثبت سند رسمی خودرو در دفترخانه، تمامی مبلغ ثمن معامله را پرداخت کرده باشد، اما فروشنده در دفتر اسناد رسمی حاضر نشود، خریدار می‌تواند با در دست داشتن فیش واریز وجه و قولنامه از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا