بررسی مشخصات فنی رولزرویس بوت تیل ۲۰۲۲

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی رولزرویس بوت تیل ۲۰۲۲

شرکت بریتانیایی رولزرویس که سالیان دراز است در سایه برند آلمانی بی ام و اداره می‌شود، سال ۲۰۲۱ از یک محصول نوین به نام بوت تیل (Boat Tail/دم قایقی) پرده‌برداری کرد که نه تنها در تیراژ محدود تولید می‌شود، بلکه قیمت نهایی آن از حد تخیل خریداران احتمالی نیز فراتر خواهد بود.

این خودرو تولید محدود، در هر مدل انحصاری، به صورت شخصی‌سازی از سوی مالک ستاپ شده است. در نتیجه هر نسخه از آن در نوع خود منحصر به فرد و یکتا است. رولزرویس تنها قرار است سه دستگاه از این خودرو کوپه سوپر لوکس تولید کند که نسخه مورد بررسی، نمونه دوم بوت تیل است.

مزایا و معایب

+ منحصر به فرد و یکتا

+ سوپر لوکس

+ یکی از برترین خودروهای لوکس‌ جهان

– قیمت نهایی فضایی

– کاربرد کلکسیونی

مشخصات فنی

با توجه به تعلق به برند خودروسازی رولزرویس که تمامی محصولاتش تیراژ محدود و سفارشی هستند، نباید انتظار داشت که این نسخه بوت تیل نیز چندان متمایز و متفاوت با سایر نسخه‌های تولیدی باشد. طراحی ظاهری و فنی خودرو بر پایه رولزرویس فانتوم نسل هشتم بنا شده است، با این تفاوت که تمام ساختار خودرو از یک صفحه آلومینیومی بسیار بزرگ و به صورت تماما دست‌ساز ساخته شده است تا تمامی خطوط بدنه با یکدیگر هماهنگ و هم راستا باشند و احتمال بروز هر نوع خطا، هرچند جزئی به صفر برسد.

با وجود اینکه شاسی، سیستم انتقال نیرو و تمام پلتفرم خودرو با فانتوم نسل هشتم یکسان است، تعداد هزار و ۸۱۳ قطعه تنها ویژه نسخه بوت تیل از نو طراحی شده است و از همین رو، تمایز آن با فانتوم نسل هشتم قابل توجه است. پنج قطعه از این قطعات جدید تنها به واحدهای کنترلی مربوط و در پنل انتهایی خودرو قرار گرفته است که همگی به صورت الکترونیکی عمل می‌کنند.

میزان شخصی‌سازی و توجه به جزئیات در هر سه نسخه از مدل بوت تیل به اندازه‌ای زیاد است که هر خودرو به تنهایی داستان و سلیقه شخصی مشتری را بازگو می‌کند. این نسخه بخصوص که دومین بوت تیل تولیدی است، به خانواده‌ای تعلق دارد که در صنعت مروارید فعالیت می‌کنند و خودروهای کلاسیک و کلکسیونی متعدد، موزه‌های شخصی و دستی هم در هنر دارند. با توجه به ثروت هنگفت و دانش عمیق این خانواده از واژه لوکس، جای تعجب ندارد که رولزرویس بوت تیل را به عنوان خودرو سفارشی خود برگزیده‌اند.

با این وجود، هنوز بسیاری از ویژگی‌های انحصاری این خودرو به صورت عمومی منتشر نشده است اما از همان پیشرانه V12 و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعت 8HP با ساختار متحرک عقب مشترک با فانتوم نسل هشتم بهره می‌گیرد و انتظار می‌رود که در عمل نیز همانند این خودرو رفتار کند.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری-V12

حجم موتور

۶.۷۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۱۲ / ۴۸

تنفس موتور

تویین توربو
قدرت

۵۶۳ اسب بخار

گشتاور

۹۰۰ نیوتون.متر
گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

محور محرک

عقب
شتاب

حدود ۵.۳ ثانیه

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

کوپه کانورتیبل سوپر لوکس
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۹۰۰ میلی‌متر

عرض

ارتفاع

فاصله محورها

۳۵۵۲ میلی‌متر
وزن خالص

۲۶۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۲ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

ندارد

طراحی خارجی

نمای خارجی رولزرویس بوت تیل ۲۰۲۲

با وجود آن که رولزرویس در نسل هشتم فانتوم به حذف چراغ گرد در نمای جلویی خودرو اقدام کرده است، اما نسخه بوت تیل مسیری سنتی‌تر در پیش گرفته و چراغ گرد معروف رولزرویس در نمای جلو آن دیده می‌شود. جلوپنجره این مدل از یک قطعه آلومینیوم واحد (آلومینیوم بیلت) به روش ماشین‌کاری به تولید رسیده است که به رنگ رز گلد (طلایی قرمز) تزئین شده و نشان روح اکستاسی (بانوی در پرواز) رولزرویس با همان رنگ بر روی آن نقش بسته است.

چراغ‌های دارای سیستم روشنایی در روز به سبکی باریک‌تر در آمده است تا جدیت چهره بوت تیل را افزایش دهد. ساختار کل بدنه خودرو نیز رنگی شبیه به رز گلد دارد که این رنگ مستقیما از رنگ طبیعی صدف‌های دریایی الهام گرفته شده است تا ارتباط این خودرو با شغل خانوادگی شخص سفارش‌دهنده، هماهنگی بیشتری داشته باشد. بخش انتهایی خودرو با داشتن شیبی نسبتا نرم و تریم چوبی اعلا، دقیقا از قایق‌های ساخته شده در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ الهام گرفته است که در عمل نمایشگر نام بوت تیل است. چراغ‌های عقب نیز منطبق بر تغییرات نمای جلو و البته هماهنگی بیشتر با انتهای تیز بدنه، به شدت باریک شده و هیچ شباهتی به چراغ‌های سنتی رولزرویس فانتوم ندارند.

بارزترین المان بوت تیل، در صندوق خودرو است که با تریم چوبی درجه یک تزئین شده و به صورت پروانه‌ای از وسط در دو قسمت تا زاویه ۶۷ درجه باز می‌شوند و در زیر آن مجموعه‌ای بسیار لوکس از تجهیزات پذیرایی به همراه دو یخچال برای نگهداری نوشیدنی جای گرفته است.

طراحی داخلی

نمای داخلی رولزرویس بوت تیل ۲۰۲۲

نمای داخلی خودرو نیز در ساختاری مشابه، با چرم درجه یک به رنگ کونیاک و قرمز صدفی تزئین شده است و چوب گردو جنس اعلا از مهم‌ترین تریم‌های تزئیناتی در نمای داخلی این خودرو منحصر به فرد است. با توجه به نوع بیزینس خانوادگی شخص مشتری، جای تعجب ندارد که مجموعه نمایشگر پشت فرمان و ساعت انحصاری رولزرویس در میان داشبرد نیز با صدف دریایی واقعی با رنگ هماهنگ با تریم داخلی تزئین شده باشد.

نتیجه گیری

نمای پشتی رولزرویس بوت تیل ۲۰۲۲

کیفیت متریال و مونتاژ تماما دستی در بوت تیل، نشان‌دهنده توجه رولزرویس به جزئیات و کیفیت بی‌مانندی است که به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد ساختار و ماهیت آلمانی شرکت مادر (بی ام و ) به هویت بی‌نقص بوت تیل بریتانیایی نفوذ کند.

این سطح از لوکس‌گرایی و شخصی‌سازی باعث شده تا خریدار برای خرید خودرو ۲۸ میلیون دلار بپردازد و رکورد گران قیمت‌ترین خودرو مجاز برای تردد در خیابان در جهان، شکسته شود. معمولا در این مرحله به بررسی و مقایسه با رقبای خودروها پرداخته می‌شود، اما با چنین رقم فروش نهایی، رولزرویس بوت تیل نه تنها رقیبی ندارد بلکه به دلیل سفارشی بودن، بیشتر مانند یک عتیقه خانوادگی و دارای ارزش معنوی ایفای نقش می‌کند. از آن گذشته، تیراژ تولید محدود به سه دستگاه، عملا حق انتخاب را از سایر مشتریان احتمالی این خودرو می‌گیرد، چرا که هر سه دستگاه از همان ابتدا پیش فروش شده بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی