ریگان خودرو، فرزند کرمان موتور

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ریگان خودرو، فرزند کرمان موتور

تعدادی از خودروسازانی که این روزها در بازار خودرو کشور و جهان فروش خوبی دارند و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند، در ابتدا کارشان را با مونتاژ محصولات شرکت‌های بزرگ‌تر و قدیمی‌تر شروع کرده‌اند. از این خودروسازان می‌توان به ایسوزو ژاپن و چانگان چین و همین طور دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا نام برد.

در این بین خودروساز جدیدی با نام ریگان پا به این صنعت بزرگ و پیچیده گذاشته است. اگر چه ریگان فقط یک مدل خودرو و در سه تیپ مختلف تولید کرده، اما بنا به ادعای خود این شرکت، در آینده خودروهای بیشتری را روانه بازار خواهد کرد.

کرمان موتور ۳۰ سال پیش تاسیس شد و حالا بعد از گذشت سه دهه، یکی از خودروسازان مهم ایران است. این شرکت در سال ۱۳۶۹ با واردات خودروهای دوو کارش را آغاز کرد و از سال ۱۳۷۳ نیز اقدام به ساخت و مونتاژ محصولات دوو نمود. در دهه ۸۰، واردات و مونتاژ تولیدات فولکس واگن آلمان، هیوندای کره جنوبی و لیفان چین در کرمان موتور آغاز شد و در دهه ۹۰ هم خودروهای جک به عنوان محصولات اصلی این خودروساز شناخته می‌شود.

حالا یکی از زیرمجموعه‌های کرمان موتور، با نام ریگان خودرو پا به عرصه خودروسازی گذاشته و قصد دارد جا پای شرکت اصلی بگذارد. ریگان در سال ۱۳۸۶ و با هدف طراحی، ساخت، توزیع، صادرات و واردات خودرو و قطعات آن تاسیس شد. ۶ سال بعد و در سال ۱۳۹۲، همکاری کرمان موتور با برندهای چینی آغاز شد و این شرکت ماموریتی را برای ریگان معین کرد: تامین و تولید موتور و جعبه دنده خودروهای جک.

دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۹۴، مذاکرات ریگان با بخش موتور و جعبه دنده میتسوبیشی به ثمر رسید و کارخانه تولید موتور و گیربکس ریگان افتتاح و راه‌اندازی شد.

سال ۱۳۹۷ بود که ریگان خودرو رسما به جمع خودروسازان ایران اضافه شد. اولین محصول این شرکت ریگان کوپا نام دارد که در حقیقت نسخه مونتاژ زوتی T600 چینی است.

ریگان قصد داشت تا سه مدل چینی دیگر را نیز با نام‌های کاپری (بدنه سدان)، جی ام سی S350 (بدنه شاسی‌بلند)، لئوپارد CS10 (بدنه کراس اوور) و هاوتای A25 (بدنه کراس اوور) را نیز به فهرست محصولات خود اضافه کند که به دلیل تحریم‌ها این اتفاق نیفتاده است.

کوپا، اولین خودرو ریگان

ریگان

کوپا اولین خودرو مونتاژ ریگان است که تولید آن در سال ۹۷ آغاز شد. کوپا نسخه مونتاژی زوتی T600 چینی است. این خودرو در چین در دو تیپ اسپرت و کوپه تولید می‌شود که نسخه کوپه آن به بازار ایران رسیده است.

البته کوپا اولین خودرو زوتی نیست که در ایران مونتاژ می‌شود. قبلتر و در اوایل دهه ۹۰، شرکت سایپا مدل زوتی T300 را در کارخانه خود تولید و به بازار عرضه می‌کرد. ریگان کوپا دارای سه تیپ اکسکلوسیو، رویال و فلگ شیپ است که به ترتیب ارزان‌ترین مدل، مدل نیمه فول و مدل فول هستند.

این کراس اوور چینی با هدف جلب مشتریان طبقه متوسط تولید شده و طراحی آن ترکیبی از خودروهای آلمانی آئودی و فولکس واگن است. این خودرو از امکاناتی همچون سنسور باران، کیسه هوای پرده‌ای، آینه بغل برقی، سنسور باد، هشدار نقطه کور و تغییر لاین است.

محصولات آینده ریگان خودرو

در حال حاضر ریگان خودرو فقط یک محصول در بازار دارد و قصد دارد تا در صورت کاهش تحریم‌ها، چهار خودرو دیگر را نیز روانه بازار کند.

کاپری

کاپری محصول شرکت جیانگنان اتومبیل چین است و در سال ۲۰۱۷ ارائه شده است. کاپری در شرکت ریگان خودرو مونتاژ خواهد شد. این خودرو در کلاس سدان قرار دارد و افراد قد بلند به راحتی می‌توانند از این خودرو استفاده کنند.

هر چند طراحی کاپری خیلی مدرن و به روز نیست، با این حال می‌تواند با محصولات هم‌رده خود، مثل دنا، سورن و جک S3 رقابت کند.

با این حال امکانات این سدان بزرگ، بیشتر از رقبای داخلی‌اش است. دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، سیستم شارژ بی‌سیم، صندلی برقی و سیستم پایداری الکترونیکی از جمله تجهیزاتی است که روی کاپری نصب شده است.

جی ام سی S350

خودروی دیگری که قرار است توسط ریگان مونتاژ و تولید شود، جی ام سی S350 است. این شاسی‌بلند محصول شرکت جی ام سی چین بوده و می‌تواند ۷ سرنشین را در خود جا دهد و همچنین فضای بار بزرگی دارد. موتور ۲ لیتری این خودرو توسط شرکت فورد طراحی شده و جعبه دنده ۶ سرعته آن محصول ZF آلمان است. جی ام سی S350 دارای طراحی مدرن بوده و همچنین از امکانات و تجهیزاتی مثل نمایشگر لمسی، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و کیسه هوای سرنشینان جلو بهره می‌برد.

لئوپارد CS10

کراس اوو لئوپارد CS10 جایگزین اولین محصول ریگان خودرو، یعنی کوپا خواهد شد. این خودرو تولید مشترک دو خودروساز چینی است و قرار بود در سال ۹۶ به بازار عرضه شود اما به دلیل تحریم‌ها این اتفاق صورت نگرفت و احتمالا در سال ۱۴۰۰ راهی بازار ایران خواهد شد.

لئوپارد شبیه به خودروهای اروپایی طراحی شده و ظاهری شیک و مدرن دارد. کابین این شاسی‌بلند چینی شبیه به محصولات مرسدس بنز ساخته شده است و می‌تواند خریداران ایرانی را راضی نگه دارد.

نمایشگر لمسی، کیلومترشمار دیجیتال، ترمز پارک برقی، جعبه دنده اتوماتیک و استارت دکمه‌ای از امکانات و تجهیزات این خودرو است.

هاوتای A25

ریگان خودرو قصد دارد تا با عرضه هاوتای A25 جای خالی هیوندای سانتافه و توسان را در بازار ایران پر کند. هاوتای یکی از شرکای هیوندای در چین بود و به همین دلیل عجیب نیست که خودروهایش هم شبیه به محصولات این شرکت کره‌ای باشد.

این خودرو چینی که قرار است در ایران مونتاژ شود، شکل و شمایلی مدرن دارد و طراحی داخلی هاوتای نیز با ظاهرش هماهنگ است.

دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، کیسه هوای سرنشنیان جلو، نمایشگر لمسی، آینه برقی بغل، سنسورهای جلو و عقب و ترمز کمکی از امکانات و تجهیزات این کراس اوور چینی است.

 

نویسنده: میلاد قزللو