چرا خودروهای جدید زاپاس ندارند؟

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ چرا خودروهای جدید زاپاس ندارند؟

شاید تا زمانی که کارتان به پنچرگیری نیافتاده باشد متوجه نشوید، اما واقعیت این است که خودروهای جدید و البته خارجی، زاپاس ندارند. اگر به تازگی خودروی خارجی خریده باشید این مساله را متوجه شده‌اید که خودروهای خارجی مدتی است که بدون زاپاس عرضه می‌شوند. اما دلیل این کار چیست؟

برخی از شرکت‌های خودروسازی به تازگی اقدام به حذف زاپاس خودرو کرده‌اند. البته دلایل مختلفی هم برای این مساله عنوان می‌شود. به طور مثال برخی از شرکت‌ها اینطور عنوان می‌کنند که در سال‌های گذشته اقبال به سمت خودروهای الکتریکی و هیبریدی افزایش یافته و همین مساله از عمده دلایلی است که خودروهای جدید عرضه شده، بدون زاپاس به فروش می‌رسند. البته برای همه شرکت‌های خودروسازی دلایل یکسانی وجود ندارد. کما اینکه برخی شرکت‌ها معتقدند که وزن خودرو بدون زاپاس کمتر است و به همین خاطر زاپاس را حذف کرده‌اند تا قدری از وزن خودرو کم شود. البته وزنی که آنها می‌گویند چیزی در حدود ۲۵ پوند است. یعنی حذف زاپاس برای ۲۵ پوند وزن کمتر انجام شده است.

خودروهای بدون زاپاس

گفته می‌شود که هیوندا جزء اولین شرکت‌هایی است که اقدام به حذف زاپاس کرده است. البته به نظر می‌رسد که بی ام و نیز جزء همان بدون زاپاس‌هاست و اینطور عنوان کرده که خودروهایش تا حدود ۸۰ کیلومتر بعد از پنچری هم می‌توانند حرکت کنند. البته به این شرط که بالاتر از ۸۰ کیلومتر رانندگی نکنند.

یکی از دلایل دیگر حذف زاپاس، همین توان خودروهای خارجی برای ادامه حرکت تا ده‌ها کیلومتر بعد از پنچری است که باعث شده شرکت‌ها زاپاس را به عنوان یک گزینه اضافی دیده و حذف کنند. طبق تحقیقاتی که پیش از این یکی از موسسات آمریکایی اعلام کرده بود، نزدیک به ۳۶ درصد خودروهایی که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده‌اند، زاپاس ندارند.

به نظر می‌رسد که عمده بهانه شرکت‌های خودروسازی برای حذف زاپاس، کم کردن وزن خودرو و البته کاهش هزینه‌های تولید است. مساله‌ای که می‌تواند در نهایت روی هزینه‌های پرداختی مشتری هم تاثیرگذار باشد. برخی از این شرکت‌ها هم اینطور عنوان کرده‌اند که با حذف زاپاس، فضای بیشتری در قسمت بار ایجاد می‌شود و امکان استفاده از آن بیشتر خواهد شد.

هرچند که اهمیت لاستیک زاپاس بر کسی پوشیده نیست چون اگر قصد استفاده از این خودروهای خارجی بدون زاپاس را در خیابان‌های تهران داشته باشید، مشخص نیست که در زمان پنچری در کدام یک از خیابان‌های پایتخت و با چه شرایطی باشید و امکان رفتن به تعمیرگاه با احتساب ترافیک همیشگی تهران وجود دارد یا خیر. پیش‌تر به اهمیت زاپاس خودرو اشاره شده بود که چه نقشی در مواقع اضطراری ایفا می‌کند.

با این حال به نظر می‌رسد که با مدرن شدن دنیای خودرو و تغییراتی که هر روز شاهد آن هستیم، حذف زاپاس چندان دور از ذهن نبوده است. کما اینکه تعداد شرکت‌هایی که زاپاس را در خودرو قرار نمی‌دهند روز به روز در حال افزایش است. شاید باید امیدوار بود که بخشی از این حذف زاپاس به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی و الکتریکی حرکت کند تا ضمن ساده‌تر شدن داخل خودرو، از میزان آلایندگی این صنعت هم تا حد زیادی جلوگیری کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: سپیده اشرفی