زشت ترین طراحی‌های خودرو در جهان/ قسمت دوم

۵ دی ۱۴۰۰ زشت ترین طراحی‌های خودرو در جهان/ قسمت دوم

طراحی‌های خودرو در جهان شاید از منظر افراد مختلف به عنوان یکی از زشت‌ترین خودروهای جهان اطلاق شود و شاید از منظر برخی دیگر خودرویی بسیار معمولی و از منظر برخی دیگر حتی خودرویی خاص جلوه دهد.

پیش‌تر در قسمت اول مقاله زشت‌ترین طراحی‌های خودرو در جهان به خودروهایی نظیر پونتیاک آزتک، فورد ادسل و تویوتا پریوس اشاره شد و در ادامه نیز به سایر خودروهای دارای طراحی نه چندان مورد پسند بازار خودرو اشاره شده است.

لکسوس ۲۰۰۱-۲۰۰۵

لکسوس SC 430

حتی خودروهای لکسوس هم در برابر اشتباهات طراحی ایمن نیستند و مدل لکسوس اس سی ۴۳۰ گواه روشنی بر این مدعا است.  این خودرو به طور واضح نتوانست انتظارات خریدارانی که حاضرند جهت تصاحب محصولات برند لکسوس هزینه زیادی را متقبل شوند، برآورده سازد. حتی نشریه «تاپ گیر» از این مدل به عنوان بدترین خودرو در جهان یاد کرد و آن را بسیار زشت و زمخت نامید.

یوگو جی وی (۱۹۸۵-۱۹۹۲)

یوگو جی وی

اگرچه یوگو را نمی‌توان در حد زشت‌ترین خودروهای جهان به حساب آورد اما با این حال ما ترجیح دادیم که از او نیز یادی بکنیم. جدای از مشکلات کیفیتی که این خودرو با آنها دست و پنجه نرم می‌کرد، طراحی ظاهری آن نیز نسبتا زشت و ناهماهنگ به نظر می‌رسد. این خودرو هاچبک بدین منظور طراحی شده بود که یک محصول بسیار ارزان قیمت باشد، به همین خاطر از یک ظاهر جعبه‌ای فرم با حداقل انحنا در آن استفاده شده است.

اتو تریدر در این مقوله می‌افزاید:

 «لحظه‌ای که به سمت یک یوگو قدم بر می‌دارید، نوعی حزن و اندوه با شما همراه می‌شود. صرف نظر از اینکه چرا چنین احساسی دارید اما واقعا یک چنین احساسی خواهید داشت.

شاید از آنجا که به صورت ناخودآگاه می‌دانید قرار است این خودرو شما را ناامید کند.»

 

مارکوس مانتیس ام ۷۰ (۱۹۷۰ – ۱۹۷۲)

 مارکوس مانتیس ام ۷۰

اتو تریدر از مانتیس به عنوان خودرویی یاد می‌کند که آزتک در برابر آن زیبا جلوه خواهد کرد. مارکوس مانتیس یک خودرو اسپرت بریتانیایی گمنام بود که با آن دماغه عجیب و غریبش تنها در تعداد بسیار کمی به فروش رسید سپس شرکت سازنده نیز به دلیل بدهی فراوان توسط بانک مصادره شد. هیچ‌کس نمی‌داند که در حال حاضر چه تعداد مانتیس باقی مانده است. هیچ‌کس حتی مایل به شمردن آنها نیز نیست. شاید کمپانی سازنده دلش می‌خواست خودرویی برای جیمز باند بسازد اما همه چیزش را در این راه از دست داد.

نیسان جوک (۲۰۱۱- ۲۰۱۷)

نیسان جوک

نسل اول نیسان جوک دومین خودرو زشت کمپانی نیسان است که در این لیست قرار می‌گیرد. با این حال گرچه طراحی ظاهری نیسان جوک چندان متعارف و شکیل به نظر نمی‌رسد اما استقبال مناسبی از آن در نقاط مختلف جهان به عمل آمد. نشریه گاردین این خودرو را بسیار زشت و با چشم‌های قورباغه‌ای تعبیر کرده است. با این حال نسل دوم جوک که اخیرا وارد بازار شده بسیار جذاب بوده و یکی از تاثیرگذارترین طراحی‌های اخیر شرکت نیسان را به خود اختصاص داده است.

لینکلن mkt از ۲۰۱۰-تاکنون)

لینکن

این خودرو که قادر است اسباب و وسایل زیادی را درون صندوق عقب خود جا دهد از سال ۲۰۱۰ تاکنون تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. نشریه «دیلی درایو» آن را یکی از زشت‌ترین کراس اوور های بیست سال اخیر نامیده است. این نشریه طراحی ظاهری mkt را بسیار نچسب و شبیه یک فرغون که برعکس در حال حرکت است توصیف می‌کند.

میتسوکا اوروچی (۲۰۰۷-۲۰۱۴)

میستوکا

در اینجا با یک خودرو بسیار متفاوت طرف هستیم. طراحی‌های ژاپنی معمولا در عجیب و غریب بودن از رقبای آمریکایی‌شان نیز پیشی می‌گیرند. میتسوکا اوروچی یک خودرو با تولید بسیار محدود به تعداد شش عدد است. طراحی قسمت جلویی آن بسیار غیرعادی بوده و به نظر می‌رسد طراحان تمام سعی‌شان را کردند تا به اجبار لبخند روی چهره این اتومبیل بنشاند یا اینکه شاید هم چیزی به او بخورانند. گویا این خودرو از روی برخی تصاویر حیوانات خوشحال الهام گرفته شده است.

هیوندای تیبورون (۲۰۰۰-۲۰۰۱)

هیوندای تیبورون

در آن دوران هیوندای سعی داشت حضور خود را در بازار ایالات متحده حفظ کند، بنابراین دست به یک تصمیم پرریسک زد و کوپه اسپرت خود را مورد بازطراحی قرار داد که البته این پروژه با شکست مواجه شد. این کار ظاهر خودرو را بدتر کرد و آن را در لیست ۱۰ فیس‌لیفت ناجور قرار داد.

چراغ‌های این خودرو شبیه به چشمان حشرات طراحی شده بودند و به نظر می‌رسید که از دنیای دیگری وارد شده باشد. سایت اتونیوز از این کار هیوندای اظهار تاسف کرده است.

شورلت کاپریس (۱۹۹۱- ۱۹۹۲)

شورلت کاپریس

یکی از کارکنان جنرال موتورز این خودرو را شبیه به وان حمام برعکس تشبیه کرده بود که به هیچ وجه طراحی آن درخور اتومبیلی با بیش از سه دهه میراث و فروش بالا مناسب نبود. نشریات مختلف کاپریس را با القاب نامناسبی خطاب می‌کردند اما به هر حال با هر لقبی که به آن نسبت داده شده باشد، فروش این خودرو بسیار ناامید کننده بود و تنها دو سال بعد نسخه فیس لیفت آن به بازار آمد.

نیسان اس کارگو (۱۹۸۹- ۱۹۹۱)

نیسان اس کارگو

این سومین محصول برند نیسان به شمار می‌رود که وارد لیست زشت‌ترین‌ها شده است. نیسان اس کارگو یک خودرو ون باربر کوچک بود که طی سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ در بازار ژاپن به فروش می‌رسید. همه چیز آن به نظر زشت می‌آید. بسیاری از قوس‌ها و انحناهای بدنه آن کاملا نازیبا و ناپسند به نظر می‌رسند. همچنین این طور به نظر می‌آید که این خودرو شبیه به یک حلزون طراحی شده باشد.

ایسوزو وهی کراس (۱۹۹۹- ۲۰۰۱)

ایسوزو وهی کراس

حدود یک دهه پیش از آن که ایسوزو تصمیم به ترک بازار آمریکا بگیرد، عزمش را جزم کرد تا یک شاسی‌بلند با ظاهر متفاوت، جالب و آینده‌نگرانه را به این بازار معرفی کند، بنابراین از وهی کراس رونمایی کرد. اتومبیلی با تولید محدود که شادی و غم را توامان درون خود داشت. به نظر نشریه کار اند درایور هیچ‌کس به دنبال یک شاسی بلند سه درب با ظاهری شبیه به جنگنده‌های فیلم جنگ ستارگان نخواهد رفت.

کادیلاک سویل (۱۹۸۱-۱۹۸۵)

کادیلاک سویل 

این خودرو قرار بود تا نماد حرکت جدید جنرال موتورز برای ایجاد استایلی بدیع در طراحی خودرو باشد. کادیلاک سویل توجهات زیادی را جلب کرد اما نه توجهات مثبت و تنها باعث شد تا مشتریان از این حرکت دل‌زده شوند؛ به ویژه طراحی قسمت پشت خودرو بسیار زشت و نافرم جلوه می‌کرد. به همین دلیل فروش سویل آمار و ارقام ناامیدکننده را در دفاتر شرکت جنرال موتورز به ثبت رساند. ضمنا موتور این خودرو نیز همچون طراحی‌اش بسیار بد بود. هم مهندسی و هم طراحی این خودرو سبب ناامیدی مشتریان شد و فروش آن را بسیار پایین آورد.

فروش فوری خودرو

منبع:  heapism

نویسنده و مترجم: حسین باباپور