زنان تاثیر گذار در سرنوشت صنعت خودروسازی

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ زنان تاثیر گذار در سرنوشت صنعت خودروسازی

معمولا عالم خودرو و خودروسازی، تا حد زیادی به مردان نسبت داده می‌شود. برخی دیگر این صنعت را به طور مطلق متعلق به مردان می‌دانند، در صورتی که تاریخ آن، زنان تاثیر گذار بسیاری به خود دیده است.

قاعدتا تعداد زنان در این حوزه که به عنوان صنعتی «مردانه» توصیف می‌شود، کمتر است اما همواره افرادی بودند و هستند که بدون آن‌ها، بخش قابل توجهی از صنعت زمین می‌ماند. در طول زمان، زنان بی شماری مانند Bertha Benz مشهور آمده و رفته‌اند؛ زنانی که با اختراعات یا نفوذشان تاثیر بسزایی در این صنعت داشته‌اند. اما متاسفانه بعضی آنطور که باید، شناخته نشده‌اند. حالا به بهانه روز جهانی زنان هم که شده، بر خود واجب می‌دانیم با این نام‌های بزرگ آشتی کنیم.

زنانی که نقش مهمی در این صنعت ایفا می کنند

النا فورد

Elena Ford، همانطور که از نام خانوادگی‌اش پیداست، از نوادگان Henry Ford فقید است. او از سال 1995، یعنی 25 سال پیش، در کسب و کار بزرگ خانوادگی و مروثی خود حضور پررنگی دارد. او از همان ابتدا وظایف و سمت‌های مختلفی داشت، اما در حال حاضر به عنوان مدیر ارشد دپارتمان تجربه مشتری این کمپانی بزرگ فعالیت می‌کند.

تا پیش از انتخاب او برای سمت فعلی، النا اولین زن خانواده بود که در مقام معاون مدیر عامل حضور یافت. با اینکه او عضوی از خانواده سرشناس فورد است، اما به عنوان یک زن با محدودیت‌های زیادی رو به رو بود و برای دست یافتن به موفقیت امروز خود، بی وقفه تلاش کرد.

 

النا فورد

ماری بارا

خانم Mary Barra به عنوان رئیس و مدیر ارشد اجرایی کمپانی General Motors شناخته می‌شود. زمانی که در سال 2014 به عنوان مدیر عامل این کمپانی انتخاب شد، اولین زنی در تاریخ بود که توانست در یک شرکت خودروسازی بزرگ به چنین مقامی دست پیدا کند.

او همکاری خود را با جنرال موتورز در سال 1980 آغاز کرد، آن هم زمانی که تنها یک دانشجو بود. از آن روز تا به حال، ماری بارا نقش‌های مهم و مختلفی را در کمپانی ایفا کرده است. در دوران رهبری او و در سال 2018، جنرال موتورز به یکی از دو خودروسازی تبدیل شد که به «برابری جنسیتی» دست یافت و حالا همه کارمندان زن و مرد آن به یک اندازه حقوق دریافت می‌کنند.

ماری بارا

لیندا هِیزِنفراتز

Linda Hasenfratz دختر Frank Hasenfratz و مدیر عامل فعلی کمپانی قطعه سازی معروف Linamar Corporation است. این کمپانی به عنوان دومین قطعه ساز بزرگ کانادا شناخته می‌شود. لیندا در سال 2002 به عنوان جانشین پدرش انتخاب شد و از زمانی که رهبری کسب و کار را به دست گرفت، سرمایه کمپانی را سه برابر کرد.

کمپانی لینامار قطعات لازم خودروسازان بزرگ جهان را تامین می‌کند، از این رو نقش بسیار مهمی در صنعت خودروسازی دنیا دارد.

لیندا هِیزِنفراتز

طراحان و مخترعان صنعت خودرو

کاترین بلوجِت

همه زنانی که در صنعت خودروسازی حضور دارند، لزوما مانند النا فورد بیزینس خانوادگیشان را نمی‌چرخانند. برخی هم مانند خانم Katharine Blodgett، دانشمندانی سرآمد و با استعداد هستند که طراحی‌ها و اختراعاتشان برای همیشه در تاریخ حک می‌شود.

کاترین یک شیمیدان و فیزیکدان آمریکایی و اولین زنی بود که توانست مدرک PhD خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کند. زمانی که در آزمایشگاه General Electric کار می‌کرد، متد «پوشش تک مولکولی» شیشه را کشف کرد. موفقیت مهم او در این زمینه، به بهبود عملکرد شیشه عینک‌های طبی، لنز دوربین و… کمک بسیار زیادی کرد.

کشفیات و اختراعات او به همین نقطه ختم نمی‌شود. او مخترع شیشه‌های ضد رفلکس است، شیشه‌هایی که امروز بدون آن‌ها صنعت خودروسازی لنگ می‌ماند.

کاترین بلوجِت

مارگارت ویلکاکس

Margaret Wilcox مخترع یکی از مهم‌ترین اختراعات، یعنی اولین بخاری خودرو است. او توانست در سال 1893، حق ثبت این اختراع بزرگ را از آن خود کند. در نمونه اولیه بخاری که مارگارت ساخت، گرمای موتور از طریق سیستم مخصوصی به کابین وارد می‌شد و راننده و پاهای دیگر سرنشینان خودرو را گرم می‌کرد. در همان زمان، از بخاری که مارگارت ساخت بسیار استقبال شد، اما نگرانی‌هایی نیز وجود داشت. یکی از عمده‌ترین مشکلات نمونه اولیه، عدم توانایی راننده در کنترل دمای داخل کابین بود.

مارگارت درست زمانی که صنعت خودرو زیر سلطه مردان بود، مانند یک ستاره درخشید و همه توجهات را به خود جلب کرد.

مارگارت ویلکاکس

سوزان واندربیلت

زمانی که Suzanne Vanderbilt برای اولین بار به کمپانی جنرال موتورز قدم گذاشت، تنها یک طراح ساده بود، اما استعداد درخشان او جای پایش را برای 23 سال آینده در کمپانی محکم کرد. بعد از مدتی، اون به طراح ارشد Chevrolet تبدیل شد و حق اختراع پشتی بادی صندلی، سوئیچ ایمنی پنل خودرو و یک کلاه ایمنی را به نام خود ثبت کرد.

 

سوزان واندربیلت

زنانی که ستاره مسابقات اتومبیل رانی شدند

جوآن نیوتن کیونو

Joan Newton Cuneo اولین زنی در تاریخ است که وارد مسابقات اتومبیل رانی شد و توانست تنها در طول چند سال، افتخارات بی شماری به دست آورد.

اولین خودرویی که او سوار شد یک Locomobile Steam (لوکومبیل بخار) بود، اما جوآن به این مدل ابتدایی راضی نبود. پس از مدتی او به دنبال محصولات سریع‌تر و پیشرفته‌تر رفت و نهایتا در سال 1905 به عنوان تنها زن، در مسابقات Glidden Tour شرکت کرد.

او تا پیش از مرگ خود حامی حقوق زنان علاقه مند به اتومبیل رانی باقی ماند و توانست نام خود را به عنوان یکی از تاثیر گذارترین زنان این صنعت بی انتها، در تاریخ ثبت کند.

 

جوآن نیوتن کیونو

دانیکا پاتریک

راه پر شور و پر موفقیت Danica Patrick زمانی آغاز شد که او فقط و فقط 10 سال داشت. دانیکا مسیر خود را با رفتن به مسابقات کارتینگ آغاز کرد و از آن به بعد با قدرت به راه خود ادامه داد. او در همان سن کم افتخارات زیاد کسب کرد، تا جایی که در 16 سالگی برای شرکت در یک سری مسابقات اروپایی از آمریکا خارج شد. حالا دانیکا 38 ساله از دوران بازنشستگی خود لذت می‌برد، کتاب می‌نویسند و پادکست تولید می‌کند.

دانیکا پاتریک

سیمونا دی سیلوسترو

Simona de Silvestro یک راننده جوان سوئیسی است که در طول عمر خود با موفقیت‌هایی که کسب کرد، خوش درخشید. او در سال 2008 برنده مسابقات Atlantic Championship Season Opener شد. پیش از او، تنها یک زن دیگر توانسته بود به این افتخار دست یابد.

حدودا 6 سال پیش، سیمونا برای نخستین بار وارد مسابقات Formula E و سال بعد به اولین زنی تبدیل شد که در این مسابقه امتیاز کسب کرده است.

او سال گذشته رسما عضوی از تیم TAG Heuer Porsche Formula E شد و از آن زمان تا به امروز، برای این گروه مسابقه می‌دهد.

سیمونا دی سیلوسترو

 

منبع: carleasespecialoffers

مترجم و نویسنده: پرستو مهدی قلیخان

 

فروش فوری خودرو کارکرده