زندگینامه بنیان گذاران برند مرسدس بنز

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ زندگینامه بنیان گذاران برند مرسدس بنز

برند مرسدس بنز یکی از بزرگترین برندهای خودروسازی در جهان است و کمتر کسی پیدا می‌شود که با نام آن آشنایی نداشته باشد. همه می‌دانند که هیچ برند معروفی بدون یک ذهن یا ذهن‌های بزرگ به موفقیت نمی‌رسد و برند بنز هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خودرو۴۵، بنیان‌گذاران صنعت اتومبیل در اواخر قرن نوزدهم، گوتلیب دایملر و کارل بنز نام داشتند که به کمک یک دیگر، مرسدس بنز کنونی را تشکیل دادند. در ادامه با خودرو۴۵ همراه باشید تا بدانید چگونه بنز به برند مرسدس بنز تبدیل شد؟

کارل بنز که بود؟

کارل بنز، یک طراح و مهندس آلمانی بود که در سال 1844 متولد شد. او فرزند جوزفین ویلانت و یک راننده لوکوموتیو به نام یوهان جورج بنز بود و مدتی پیش از ازدواج آن دو به دنیا آمد. زمانی که تنها دو ساله بود، پدرش را از دست داد و مادرش نام او را به کارل فردریک بنز تغییر داد تا یاد پدرش را زنده نگه دارد. او و مادرش از وضع  مالی خوبی برخوردار نبودند، اما مادرش تمام تلاشش را کرد تا بنز در شرایط خوبی درس بخواند. او به مدرسه دستور زبان فرستاده شد و نسبت به هم سن و سال‌های خود، هوش و استعداد بیشتری نشان داد. در آخر نیز تحت نظر فردیناند ردتنباخر، بنیان‌گذار علم مهندسی مکانیک، در دانشگاه پلی‌تکنیک درس خواند. او تصمیم گرفت که راه پدرش را ادامه دهد و به سمت مهندسی لوکوموتیو جذب شد. اما از آنجایی که به صورت بالقوه بسیار باهوش بود، توانست در سن 15 سالگی و در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه کارلسروهه شده و در سن 19 سالگی، یعنی پس از گذشت تنها 4 سال، فارغ‌التحصیل شود.

با اینکه پس از تحصیلات آکادمیک، 7 سال را صرف گذراندن دوره‌های حرفه‌ای در کمپانی‌های مختلف کرد، اما به نظر می‌رسید که مناسب کار کردن برای هیچ کدامشان نبود. آن طور که به نظر می‌رسد، بنز برای کمپانی‌های مختلفی کار کرده است؛ به طور مثال، مدت زمانی را به عنوان یک نقشه‌کش در کارخانه ساخت ترازو کار کرد. سپس در سال 1868 تصمیم گرفت به یک کمپانی ساخت پل بپیوندد؛ پس از آن به وینا رفت تا برای مدت کوتاهی در کارخانه تولید آهن کار کند.

او در سال 1871، با فردی به نام آگوست ریتر شریک شد و کارگاه مهندسی کوچکی را به کمک او باز کرد که بنز در آن زمان 27 ساله بود. او سعی می‌کرد یک کالسکه بدون اسب اختراع کند گرچه نتایج این اختراع چندان امیدبخش نبود، اما او تسلیم نمی‌شد.

متاسفانه هیچ چیزی آنطور که باید پیش نرفت و ریتر تبدیل به شریکی غیر قابل اعتماد شد. اما این سختی ها ادامه‌دار نبود، زیرا برتا رینگر، نامزد بنز و اولین کسی در تاریخ که با اتومبیل مسافت طولانی را سفر کرد‌، سهم ریتر را خرید و کسب و کار کوچک آن‌ها دوباره جان گرفت و سال بعد رینگر و بنز ازدواج کردند که حاصل این ازدواج پنج فرزند بود.

با اینکه در ابتدا شانس با این زوج یار نبود، اما بنز توانست در کارخانه‌ای که متعلق به خودش و همسرش بود، موتورهای جدید بسازد. او پس از تلاش‌های بسیار زیاد توانست یک موتور بنزینی دو‌ زمانه بسازد و در 31 دسامبر 1879، اختراعش را به ثبت برساند. او همچنین توانست اختراعات زیاد دیگری مانند رادیاتور آبی، کلاچ و… را در طول عمرش به نام خود ثبت کند. اولین فروش تبلیغاتی او در پاریس و در سال 1887 صورت گرفت و همین باعث شد در طول یک سال، بتواند بیش از 50 نفر را برای تولید وسیله نقیله سه چرخ خود استخدام کند.

کارل اولین وسیله نقلیه چهار چرخ خود را تحت نام کمپانی بنز، در سال 1893 معرفی کرد. در این مدت، کم و بیش و به طور ناخودآگاه با شخصی که یکی از رقبای او محسوب می‌شد، همکاری دورا دوری داشت که نام او گوتلیب دایملر بود.

بنیان‌گذار کمپانی بزرگ مرسدس بنز به کیفیت خودروهای تولیدی برندش اهمیت ویژه‌ای می‌داد، از این رو با وجود رقابت بالا در صنعت خودروسازی آلمان و تولید خودروهای با کیفیت و خاص، بنز اما اتومبیل‌های خاصی به بازار عرضه کرده است. از جمله آن‌ها می‌توان به SLR 300 و یا ۳۰۰ SL 6.3 شاهکار مرسدس اشاره کرد که به عنوان برخی از ۱۰ مدل برتر مرسدس بنز معرفی و بررسی شده‌اند.

 

گوتلیب دایملر که بود؟

دایملر که حدود 10 سال از بنز بزرگ‌تر بود، در سال 1834 متولد شد. او یک مهندس و طراح صنعتی اهل آلمان و همچنین یکی از پایه گذاران موتور درون سوز در صنعت اتومبیل سازی بود. گرچه پدر او نانوا بود، اما پسرش به شدت به مهندسی علاقه داشت. گوتلیب تا سن 13 سالگی، هر شش کلاس ابتدایی را پشت سر گذاشت و به مهندسی علاقه‌مند شد؛ در نهایت حدودا 18 ساله بود که تصمیم گرفت زادگاه خود را ترک کند و به مهندسی مکانیک روی آورد. بنابراین تصمیم گرفت در مدرسه استاتگارت ثبت‌نام کند و دوره‌های آموزش پیشرفته هنر صنعتی را بگذراند. دایملر بسیار باهوش و با پشتکار بود به گونه‌ای که حتی در کلاس‌های فوق برنامه یکشنبه صبح‌های مدرسه نیز شرکت می‌کرد تا از برنامه درسی خود جلوتر باشد. پس از اینکه توانست در کارخانه R&S کالج مشغول به کار شود، به قدری عملکرد خوبی از خود نشان داد که در سن 22 سالگی، زمانی که R&S شروع به تولید لوکوموتیو کرد، به سمت سرپرست پروژه دست یافت.

او بهبود مهارت‌های خود را به ماندن و کار کردن در کارخانه ترجیح داد، بنابراین به مدت دو سال در موسسه پلی‌تکنیک استاتگارت درس خواند تا ماهیت لوکوموتیوهای بخاری را بهتر از گذشته درک کند. در سال 1861 تصمیم گرفت که از R&S به طور رسمی استعفا دهد؛ سپس به پاریس و بعد به لندن رفت تا با بهترین کمپانی‌های مهندسی همکاری کند. برخلاف بنز، او موفق شد در طول عمرش با دنیای خارج از آلمان ارتباط بهتری برقرار کند و افراد بیشتری را بشناسد.

زمانی که تصمیم گرفت در سال 1863 به Bruderhaus Reutlingen بپیوندد، با شریک تجاری خود، ویلهلم مایباخ آشنا شد. در آن زمان مایباخ یک پسربچه یتیم 15 ساله بود. این دو، مخترع‌هایی بودند که هدفشان در زندگی، ساخت موتورهای کوچک و پرسرعتی بود که تقریبا برای هر وسیله نقلیه‌ای قابل استفاده باشد.

همکاری دایملر و مایباخ

حدودا سال 1872 بود که دایملر 38 ساله تصمیم گرفت به همراه مایباخ، برای یکی از بزرگترین سازندگان موتور آن زمان، یعنی Deutz-AG-Gasmotorenfabrik کار کند که آن موقع نیمی از این کارخانه به نیکلاس اتو تعلق داشت. در حالی که مایباخ به عنوان مهندس ارشد مشغول به کار بود، اتو و دایملر تمام تمرکز خود را روی تولید موتورهای گازی گذاشتند.

در سال 1882، او و مایباخ کارخانه‌ای بنا کردند که در آن موتورهای سبک، پرسرعت گازوئیلی با قابلیت سوخت درون سوز تولید کنند. این اختراعات که گاهی به کمک هم و گاهی به صورت مستقل صورت می‌گرفتند، باعث شد هردو آن‌ها از دیگر مخترع‌های زمان خود جلوتر باشند.

سال 1885، آن‌ها یکی از موتورهایشان را  روی یک دوچرخه چوبی سوار کردند و اولین موتورسیکلت تاریخ را ساختند.

جالب است بدانید یکی از خودروهای مسابقه‌ای که نیروی خود را از موتور ساخت دایملر می‌گرفت، اولین مسابقه بین‌المللی ماشین‌سواری را برنده شد.

دایملر-بنز چگونه شکل گرفت؟

در واقع کارل بنز و گوتلیب دایملر، هرگز یکدیگر را ملاقات نکردند، اما اختراع‌های جداگانه آن‌ها منجر به ساخت اولین اتومبیل دنیا در سال 1886 شد. دایملر و مایباخ به صورت مستقل از بنز، به دنبال ساخت موتور گازی بودند که نتیجه این تلاش‌ها، اولین موتورسیکلت در سال 1885 بود.

از طرفی دیگر بنز به شدت درگیر پیدا کردن راه حلی برای مشکلات اتومبیل چهار چرخش بود، اما از آنجایی که راهی پیدا نمی‌کرد، تمرکزش را روی ساخت یک سه چرخه گذاشت که در سال 1886 تولید شد.

در همان  سال بود که دایملر، رقیب سرسخت بنز، اولین خودروی چهار چرخ جهان را معرفی کرد. او در فکر این بود که موتورهایش را روی قایق‌ها، هواپیما و وسایل نقیله ریلی نیز قرار دهد.

سال‌ها گذشت و هرکدام از این ذهن‌های خلاق، کارخانه‌های مخصوص خود را پایه‌گذاری کردند.

کارخانه بنز Benz & Cie  و کارخانه دایملر DMG نام داشت. در طول این سال‌ها، هر دو این افراد محصولات با کیفیتی ارائه ‌دادند، زیرا کیفیت، اصل کار آن‌ها بود. کمپانی بنز توانست مدل “مرسدس” را در سال 1902 به ثبت برساند و نام Mercedes benz را جهانی کند.

پس از گذشت سال‌ها، تلاش بی وقفه دایملر، بنز و همراهانشان و عبور از جنگ جهانی اول، سال 1926 این دو کمپانی با یکدیگر ادغام شدند و نام مشترک دایملر-بنز را انتخاب کردند که در نتیجه این تصمیم، لوگوی فعلی مرسدس بنز متولد شد و شعار “موتور برای زمین، هوا و آب” بوجود آمد.

گرچه با گذشت سال‌ها از فعالیت بی وقفه کمپانی مرسدس بنز می‌گذرد و برخی گمان می‌کنند این برند از طراحی و تولید مدل‌های جدید خسته شده است، اما باید گفت که یکی از جدیدترین مدل‌های این کمپانی که به مرسدس بنز کوپه Mercedes-Benz S-class Coupe معروف است در لیست زیباترین خودروهای ۲۰۱۹ برای خرید قرار گرفته است.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان