۴۰ سالگی مرسدس بنز کلاس C

۲۱ تیر ۱۴۰۱ ۴۰ سالگی مرسدس بنز کلاس C

از روزی که بنز ۱۹۰ با نام رسمی W201 معرفی شد و زمینه‌ای برای معرفی مرسدس بنز کلاس C ایجاد کرد، ۴۰ سال می‌گذرد و خودروساز آلمانی به پاس ۴۰ سال حضور این خودرو در جهان، ویدیویی یک دقیقه‌ای را در توییتر منتشر کرده است. در این ویدیو می‌بینیم که چطور «بچه بنز» (Baby Benz) از یک ماشین تازه‌وارد به یکی از مهم‌ترین خودروها در کلاس لوکس جمع و جور تبدیل شد.

تاریخچه بنز کلاس C

نسل صفر W201

مرسدس بنز کلاس C W201

اولین مرسدس بنز کامپکت با نام ۱۹۰ در سال ۱۹۸۲ میلادی به بازار آمد و ۱۱ سال روی خط تولید بنز باقی ماند. سری W201 در یک دهه حضور بازار موفقی داشت و تا زمانی که مرسدس بنز تولیدش را متوقف کرد، ۱.۹ میلیون دستگاه از آن به مشتریان و خریداران فروخته شد. با ورود بی ام و سری ۳ (نسل سوم، E36) در سال ۱۹۹۰، فروش نسل صفر مرسدس بنز کلاس C کاهش پیدا کرد.

نقطه پایان سری W201 و آغاز مرسدس بنز کلاس C، قهرمانی در مسابقات DTM بود که پایان افتخارآمیزی را برای این نسل اول سدان آلمانی رقم زد.

نسل اول W202

مرسدس بنز کلاس C W202

مرسدس بنز، نسل اول (W202) کلاس C را در سال ۱۹۹۳ میلادی معرفی کرد که مدت زمان کمتری از سری W201، یعنی به مدت ۷ سال روانه بازار می‌شد. مشتریان می‌توانستند این خودرو را در ۴ مدل مختلف سفارش دهند. مرسدس بنز کلاس C موفق شد در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ عنوان قهرمانی DTM را کسب کند و همچنین اولین مدل استیشن باشد که از این خودرو به بازار آمد.

با موفقیت نسل اول، کلاس C فروش ۳.۸ میلیون دستگاهی را در سراسر جهان تجربه کرد.

نسل دوم W203

مرسدس بنز کلاس C W203

نسل دوم (W203) مرسدس بنز کلاس C که از سال ۲۰۰۰ عرضه شد، نتوانست آن طور که باید و شاید حضور موفقی داشته باشد و کمی ناامیدکننده بود. دلیل این اتفاق هم صرفه‌جویی خودروساز آلمانی برای کاهش هزینه‌ها بود که در کیفیت ساخت نسل دوم به چشم می‌آید. البته مرسدس بنز کلاس C فرمان با دکمه‌های کنترلی را در اختیار رانندگان قرار داد. از مدل‌های مختلف این نسل می‌توان به مرسدس AMG C55 با موتور V8 تنفس طبیعی اشاره کرد. هر چند به خوبی بی ام و M3 (نسل سوم E46) نبود، اما قدرت و سرعت بالایی داشت.

در مدت هفت سالی که نسل دوم در دسترس خریداران قرار داشت، فروش کل مرسدس بنز کلاس C از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۷ به ۵.۷ میلیون دستگاه رسید.

نسل سوم W204

مرسدس بنز کلاس C W204

نسل سوم (W204) یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کلاس C است. این خودرو یک کوپه کلاس C با طراحی بدون تاریخ انقضا بود. فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل کروز کنترل هوشمند از مرسدس بنز کلاس S وارد فهرست آپشن‌های کلاس C شد و مدل اسپرت AMG C63 با پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 هیجان را به راننده تزریق می‌کرد. تا سال ۲۰۱۴ میلادی، فروش تاریخ این کلاس مرسدس به ۸ میلیون دستگاه رسید و کلاس C بنز به یکی از محبوب‌ترین خودروها تبدیل شد.

نسل چهارم W205

مرسدس بنز کلاس C W205

در سال ۲۰۱۴، مرسدس بنز نسل چهارم (W205) را به بازار فرستاد. برای اولین بار کلاس C بدنه کانورتیبل داشت و قهرمانی اتومبیلرانی DTM در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ را به دست آورد. تنها مدل جذاب این نسل مرسدس AMG C63 با موتور ۴ لیتری توربو دوقلو بود که آخرین مرسدس کلاس C موتور V8 به شمار می‌آید.

با پایان تولید نسل چهارم در سال ۲۰۲۱، آمار فروش نسل‌های مختلف مرسدس بنز کلاس C به ۱۰.۵ میلیون دستگاه رسید و انتظار می‌رود نسل ششم چند میلیونی به این عدد اضافه کند.

نسل پنجم W206

مرسدس بنز کلاس C W206

در سال ۲۰۲۱ با جدیدترین قسمت از داستان کلاس C آشنا شدیم. نسل پنجم (W206) به جای اینکه طرحی نو ارائه کند، در راستای تکامل نسل چهارم حرکت کرده و به همین خاطر چهره آشنایی دارد. اما استفاده از موتورهای چهار سیلندر و هیبریدی باعث شده تا مسیر متفاوتی را نسبت به نسل قبلی در پیش بگیرد. حتی مرسدس AMG C63 هم یک پیشرانه هیبریدی ۴ سیلندر دارد، هر چند که تا ۶۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

با دیجیتالی‌سازی، سیستم اطلاعات و سرگرمی MBUX و سیستم خودرو متصل، دوران جدیدی برای «بچه بنز» آغاز شده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو