سامانه تهران من، راهنمای خودرویی برای پایتخت نشینان 

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ سامانه تهران من، راهنمای خودرویی برای پایتخت نشینان 

پایتخت‌نشینان سال‌هاست با چالش محدودیت‌های ترافیکی دست و پنجه نرم می‌کنند. حالا اما با اضافه‌ شدن محدودیت‌های کرونایی، این چالش وارد فاز جدی‌تری شده است.

به همین دلیل بر هر تهرانی دارنده خودرو واجب است که در سامانه تهران من، ثبت نام کند. ثبت نام در این سامانه، بسیاری از ابهامات ترافیکی را برطرف کرده و موجب سهولت در تردد خواهد شد.

پرداخت عوارض برای نوبت معاینه فنی

به گفته محمدرضا گویا، مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی، برای دریافت نوبت اینترنتی معاینه فنی از سامانه «تهران من» باید بدهی‌های عوارض تردد در محدوده طرح کاهش و طرح ترافیک پرداخت شود.

کسانی که به صورت حضوری برای دریافت نوبت به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، اجباری برای پرداخت هزینه عوارض ندارند.

از اول خرداد ۱۴۰۱ در هیچ کدام از مراکز معاینه فنی تهران وجه نقد پذیرفته نمی‌شود و هزینه باید با دستگاه کارت‌خوان پرداخت شود.

تخفیف برای خودروهای دارای معاینه فنی

آنطور که شهرداری تهران اعلام کرده است خودروهایی که معاینه فنی خودرو خود را بر اساس بازه زمانی ۵ ساله دریافت کرده‌اند می‌توانند با ۲۵ درصد تخفیف از خدمات تهران من استفاده کنند.

پیش از این نیز محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز اعلام کرده بود: در طرح کنترل آلودگی تهران، خودروهایی که عمر آنها از منظر دریافت معاینه فنی کمتر از ۴ سال است و نیاز به بررسی فنی جدید ندارند می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به مرکز صدور معاینه فنی مراجعه کرده  و اقدامات لازم را انجام دهند.

این مراجعه از آن جهت است که مراکز معاینه فنی باید بی‌نیازی خودروی شما را به معاینه فنی تایید کنند.

مهم‌ترین نکات درباره سامانه تهران من

  • توجه به پلاک خودروهای بومی و غیر بومی
  • مهلت ۲۰ روزه برای خودروهای پلاک تهران در هر فصل
  • مهلت ۱۵ روزه برای خودروهای پلاک سایر شهرها در هر فصل
  • امکان رزرو برای ورود به محدوده طرح ترافیک از یک هفته قبل

چگونه در تهران من ثبت نام کنیم؟

تمام مراحل «ثبت نام»، «ورود به سامانه» و «درج خودرو» در سامانه تهران من تشریح شده است. مراحل بسیار ساده است. ابتدا باید وارد سامانه تهران من شده، گزینه ثبت نام را بزنید و …

پس از این مرحله شما می‌توانید به تفکیک با موضوعاتی همچون نحوه استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو، پارک حاشیه‌ای، پرداخت جریمه‌های مربوط به طرح ترافیک، مدیریت روزهای رایگان و خرید طرح کنترل آلودگی هوا یا ترافیک آشنا شوید.

ورود قانونی به محدوده طرح ترافیک

این سامانه پربازدید، به شما کمک خواهد کرد به راحتی از محدوده‌هایی که در ساعات مشخصی از روز شامل طرح ترافیک هستند، یا به دلیل انباشت آلودگی هوا لازم است حجم ترافیک این محدوده‌ها کنترل شود، آگاه شوید و بتوانید ورود قانونی به این محدوده‌ها داشته باشید. همچنین این سامانه برای افرادی که با خودرو شخصی خود تردد می‌کنند، بسیار کاربردی است.

از محدودیت‌ ها آگاه شوید

در کلانشهری مانند تهران، که به ترافیک و آلودگی هوا، در میان دیگر شهرهای ایران مشهور است؛ آگاهی از مسیر و ساعت محدودیت‌های ترافیکی، می‌تواند هم از بار ترافیکی تهران کاهش دهد و تا حدودی از حجم آلودگی هوا نیز کم کند.

با توضیحات ارائه شده می‌توان دریافت که استفاده از سامانه «تهران من»، ایده بسیار خوب و اقدامی مهم  برای آن  دسته از افرادی است که امر با با ماشین شخصی خود در شهر تردد می‌کنند و به هر دلیلی امکان استفاده از وسائل نقلیه برای آنها وجود ندارد.

ساکنان مناطق آلوده تخفیف می‌ گیرند!

یکی از خدمات پر طرفدار سامانه تهران من، در نظر گرفتن تخفیف برای افرادی است که در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا، سکونت دارند.

خرداد ماه سال گذشته، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده بود که ساکنانی که از نظر معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در مناطق آلوده سکونت دارند می‌توانند با در دست داشتن مدارک خود از جمله، سند واحد مسکونی یا اجاره نامه قانونی، فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران مراجعه کرده و از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مند شوند.

از  سوی دیگر با وجود اعمال محدودیت‌هایی که بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی اجرا شده است؛ افراد برای محاسبه میزان سهمیه خود در برخورداری  از طرح‌ها، باید برای خرید آن اقدامات لازم را انجام دهند.

با این اقدام دارنده خودرو شخصی می‌تواند در زمان‌های ترافیک برای ورود قانونی به محدوده‌های از پیش تعیین شده، اقدام کند.

برای این منظور باید فرد ابتدا باید همه جریمه‌ها و عوارض خود را پرداخت کرده و تایید آن را از سوی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران دریافت کرده باشد.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو۴۵