از سانگ یانگ تا ادیسون موتور

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ از سانگ یانگ تا ادیسون موتور

سانگ ‌یانگ برای بسیاری از ما ایرانیان با تبلیغات خاصش که در آن گفته می‌شد «با قلب تپنده بنز»، آشناست. شرکتی کره‌ای که هیچ وقت در حد و اندازه دیگر هم‌وطنانش یعنی هیوندای و کیا و حتی دوو قرار نگرفت و بعد از چندین بار دست به دست شدن در بین شرکت‌های کره‌ای و هندی، حالا باز هم قرار است تا در خانواده‌ای جدید، زندگی خود را ادامه دهد.

نگاهی به سرگذشت سانگ یانگ

تاریخچه سانگ یانگ

سانگ ‌یانگ به معنی دو اژدها است که علامت و لوگوی این شرکت نیز به این نام اشاره دارد. ریشه فعالیت این شرکت که از آن به عنوان اولین خودروساز کره یاد می‌شود، به ساخت خودروهای نظامی برای آمریکا باز می‌گردد. بعد از ادغام دو شرکت دانگ‌هاون و دانگ‌بنگ و تاسیس شرکت هادانگ‌هاون، مونتاژ و ساخت خودروهای نظامی برای ارتش آمریکا از سال ۱۹۶۴ در این مجموعه آغاز شد. این فعالیت ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۷۷، نام این گروه به دانگ‌ای موتور تغییر کرد. جیپ همکاری قدیمی با شرکت Keohwa  در ساخت خودروهای غیر نظامی داشت و محصولات نظامی آن نیز در مجموعه دانگ‌ای موتور ساخته می‌شد. در سال ۱۹۸۴، شرکت Keohwa  توسط دانگ‌ای موتور خریداری شد و دو سال بعد، سانگ‌ یانگ کل مجموعه دانگ‌ای موتور را خرید. به این ترتیب، فرزند جدید این مجموعه که کوراندو نام گرفت و در واقع همان جیپ Cj7 بود، روی خط تولید رفت.
سال ۱۹۹۱ آغاز همکاری سانگ‌ یانگ و دایملر آلمان بود. استفاده از پلتفرم‌های مرسدس بنز در ساخت خودروهای این شرکت و بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی مرسدس بنز منجر به تولیداتی شد که از موتور، گیربکس و حتی شاسی مرسدس بنز بهره می‌بردند. این همکاری باعث بهبود اوضاع سانگ‌ یانگ شده بود اما باز هم مانع فروش این شرکت به کمپانی دوو نشد. هرچند که دوو نیز سه سال بعد جای خود را به SAIC چین داد. بروز مشکلات مالی در سال‌های بعد باز هم این مجموعه را به چالش کشید تا سرانجام، ماهیندرا هند نیز، مالک بخشی از سهام سانگ‌ یانگ شد. سهام‌داری که امید زیادی به موفقیت سانگ ‌یانگ داشت و در مقابل نیز، کره‌ای ها هم به سرمایه بالای ماهیندرا برای نجات سانگ‌ یانگ، امیدوار بودند. شروع کار بسیار خوب پیش رفت و اولین محصول این همکاری یعنی تیوولی، باعث به سود رسیدن شرکت بعد از ۹ سال شد. اما مشکلات مالی برای این شرکت و زیان‌های انباشته از سال‌های قبل در کنار حجم اندک تولید،

باعث شد تا سانگ ‌یانگ بار دیگر اعلام ورشکستگی کند و به دنبال خریدار جدیدی باشد. کاهش حجم ۲۱ درصدی صادرات این شرکت در پی بحران ویروس کرونا، باعث شد تا تیراژ تولید در سال ۲۰۲۱ نهایتا به ۸۴ هزار و ۴۹۶ دستگاه برسد و در نهایت بدهی‌ها به سقف ۱۹۸ میلیون برسد. این تیراژ کم، جواب بدهکاری‌ سنگین و وام‌های کلان سانگ ‌یانگ را نداده است و در حالی که به پول بیشتری برای زنده نگاه داشتن آن نیاز است، ماهیندرا اعلام کرد که دیگر حاضر به هزینه برای سانگ یانگ نبوده و قصد فروش سهامش را دارد. بعد از ورود چندین خریدار آمریکایی، چینی و کره ای، ادیسون موتور کره به عنوان خریدار قطعی این شرکت معرفی شده است. قابل ذکر است که سانگ‌یانگ به عنوان اولین سازنده خودرو در کره‌جنوبی، اهمیت زیادی برای دولت این کشور دارد و بعید است که دولت کره از حمایت این خودروساز، دست بردارد.

ادیسون موتور؛ خریدار جدید سانگ یانگ

ادیسون موتورز

قطعی ترین خریدار سانگ ‌یانگ که حاضر به پرداخت ۲۶۰ میلیون دلار برای این شرکت ورشکسته شده است، ادیسون موتور نام دارد که یک شرکت نوپای کره‌ای بوده و اکنون به ساخت خودروهای تجاری برقی مشغول است. این شرکت قصد دارد طی برنامه‌ریزی‌هایش و با خرید شرکتی مثل سانگ‌ یانگ، ساخت خودروهای سبک برقی را نیز آغاز کند. تا جایی که از الان به فکر رقابت با بزرگانی مثل تسلا و مرسدس بنز افتاده و برای محصولات آنها خط و نشان کشیده است.
برای مثال، محصولات آینده این شرکت که به نام Smart عرضه خواهند شد، در مدل‌های A و S، E و X هستند که این شرکت از آنها برای رقابت با محصولات شناخته شده و معروفی مثل تسلا پلید، تسلا مدل S، مرسدس بنز EQS و مرسدس بنز EQE نام برده است. ادیسون موتور امید دارد تا با استفاده از موتورهای الکتریکی پر قدرت در محصولاتش، بزرگان بازار را از نظر قدرت، شتاب صفر تا صد و همچنین بیشترین مقدار مسافت قابل پیمایش، شکست دهد. برای مثال، اسمارت اس که احتمالا اولین محصول سبک وزن این شرکت است، به کمک سه موتور برقی، مجموعا به قدرت ۶۴۴ اسب بخار استفاده خواهد کرد که شتابی در حدود ۲.۵ ثانیه به آن می‌دهد و با استفاده از باتری‌های ۱۰۰ کیلوواتی، بردی در حدود ۸۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

لغو فروش سانگ یانگ به ادیسون موتورز

بعد از اینکه مراحل واگذاری و فروش خودروساز کره‌ای سانگ یانگ به مشکل خورد و متوقف شد، این شرکت که به دلیل بدهی توسط دادگاه کره جنوبی در آستانه ورشکستگی اعلام شده، به دنبال خریدار جدیدی می‌گردد.

بر اساس گزارش سایت The Investor، ادیسون موتورز، کمپانی سازنده ماشین‌های برقی قرار بود با پرداخت مبلغی مالکیت سانگ یانگ را به دست بیاورد، اما نتوانست بخش نهایی قرارداد را که شامل ۲۷۴.۳ میلیارد وون (۲۲۴ میلیون دلار) بود، بپردازد و به همین خاطر قرارداد فروش سانگ یانگ به ادیسون موتورز لغو شد. طبق حکم دادگاه ورشکستگی کره جنوبی، این مبلغ باید تا پیش از ۲۵ مارس (۵ فروردین) پرداخت می‌شد.

طبق قراردادی که سانگ یانگ و ادیسون موتورز در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) منعقد کردند، کمپانی ادیسون با پرداخت مبلغی، مالک سهام مدیریتی سانگ یانگ می‌شد که در آستانه ورشکستگی قرار دارد. در حال حاضر مالکیت سانگ یانگ در اختیار کمپانی هندی ماهیندرا و ماهیندرا است.

بر اساس اظهارات منابع خبری، با وجود خروج سرمایه‌گذاران اصلی از این معامله، ادیسون موتورز تلاش کرد تا کل مبلغ را بپردازد، اما در این کار موفق نبود و نتوانست سرمایه‌گذارانی را برای مشارکت در این پروژه پیدا کند. طبق گزارش‌ها، این شرکت ۱۰ درصد (۲۵.۱ میلیون دلار) از کل مبلغ را پرداخت کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سانگ یانگ به دنبال یافتن خریدار تازه‌ای است. پیش از این، کانگ یونگ کوون، مدیرعامل ادیسون موتورز امیدوار بود تا ۸۳۷ میلیون دلار برای احیای سانگ یانگ سرمایه‌گذاری کند و این کمپانی را به رقیب قدرتمندی برای رقابت با خودروسازان بزرگی مثل جنرال موتورز و تسلا تبدیل کند.

قرارداد بین سانگ یانگ و ادیسون موتورز ایده‌آل و به نفع هر دو شرکت بود. همچنین مدیران سانگ یانگ قبلا اعلام کرده بودند که قصد دارند به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنند.

با تخصص ادیسون در حوزه خودروهای برقی و امکانات و خط تولید گسترده سانگ یانگ، همکاری این دو شرکت می‌توانست موفقیت‌آمیز باشد.

علیرغم مشکلات مالی کلان، این خودروساز کره‌ای در حال آماده‌سازی خودرو J100 برای طراحی و تولید است. این خودرو آفرودر، ظاهری تهاجمی و خشن دارد و شبیه شاسی‌بلندهای معروفی مثل لندرور دیفندر است.

آینده همکاری سانگ یانگ و ادیسون

هنوز معلوم نیست آیا ادیسون در ترکیب جدید سرمایه‌گذاران جای دارد و یا اتفاق دیگری خواهد افتاد. البته بعید است همکاری این دو شرکت دوباره سر بگیرد. در روزها و ماه‌های آینده دعوی حقوقی این شرکت‌ها بر سر پیش‌پرداخت ادیسون برای خرید سانگ یانگ در دادگاه برگزار می‌شود. ادیسون اعلام کرده که سانگ یانگ همکاری لازم را نداشته و دلیل لغو فروش، نه مسائل مالی، بلکه عدم تمایل سانگ یانگ بوده است.

هر چند ادیسون موتورز در حوزه تولید خودرو تازه‌وارد محسوب می‌شود، اما هفت سال است که اتوبوس برقی تولید می‌کند و در حال حاضر مشغول طراحی و توسعه انواع مختلفی از خودروهای برقی است و به شریک قدیمی و کاربلدی مثل سانگ یانگ برای موفقیت در حوزه کاری جدیدش نیاز دارد.

در این طرف ماجرا هم سانگ یانگ برای ادامه حیات و زنده ماندن نیازمند پول است. در ادامه باید دید که آیا توافق جدیدی شکل می‌گیرد یا سانگ یانگ، قدیمی‌ترین خودروساز کره جنوبی، بعد از ۶۸ سال به آخر خط خواهد رسید.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو45