سانگ یانگ موسو، پیشتاز کره‌ای

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ سانگ یانگ موسو، پیشتاز کره‌ای

سانگ یانگ با سابقه‌ای طولانی در خودروسازی، یکی از شرکت‌های خودروسازی معتبر کره جنوبی است که از دیرباز در بازار خودرو ایران سهمی به سزا داشته است. یکی از محصولات این شرکت خودروسازی در ایران، خودرو سانگ یانگ موسو است که از همان بدو ورود بازار را به دست گرفت و طرفداران بسیاری پیدا کرد. این خودرو کره‌ای به عنوان اولین‌ خودروهای SUV وارد ایران شد و برای کسانی که جوانی‌شان در دهه 80 بوده است، این اتومبیل همچنان ابهت و تازگی روز اولش را دارد. ورود سانگ یانگ موسو به ایران در میان سال‌های 1382 تا 1386 بوده است.

موسو به عنوان شاسی بلند دو دیفرانسیل تعریف جدیدی را به صنعت خودروسازی آسیایی داده که به همین منظور در ادامه به بررسی مشخصات ظاهری و فنی آن پرداخته می‌شود.

سانگ یانگ موسو، سوغات اروپا و آسیا

سال‌های میلادی 1993 تا 2005، سال‌هایی بوده‌اند که خطوط تولید شرکت سانگ یانگ به تولید اختصاصی موسو برای استفاده این خودرو در کره جنوبی و دیگر کشورها مشغول بوده‌اند. انتخاب اجزای مهم این خودرو مانند پیشرانه و بدنه مستحکم آن از مدل‌های پیشتاز بنز، برگه برنده‌ای بود که خیلی زود سانگ یانگ موسو را سر زبان‌ها انداخت و کره جنوبی را به سرعت وارد مسیر رقابت با خودروسازی‌های شناخته شده اروپایی و آمریکایی کرد. استفاده از چوب در طراحی داخلی این خودرو و سبک ستون‌های کارآمد و در عین حال شکیل آن بیش‌تر به ذائقه خودروهای دست‌ساز انگلیسی شبیه است و این شباهت بی‌جا نیست؛ چرا که طراحی آن را یکی از طراحان کالج سلطنتی هنر لندن انجام داده است و می‌توان گفت سانگ یانگ موسو در زمانی که شاید هیچ کس خبر از ورود زیرپوستی و آرام خودروهای به اصطلاح لاکچری نداشت، به عنوان اولین خودرو شیک و متفاوت آغازگر این مسیر بوده است. این خودرو را می‌شود به چشم سوغاتی از اروپا و آسیا به شمار آورد. زیرا هیچ کس فراموش نمی‌کند که آفرود سواری در ایران و بالا رفتن از تپه‌های شنی و کوهپایه‌های صخره‌ای و خاکی در ایران تا قبل از ورود موسو، تنها رنگ جیپ‌های نظامی را به خود دیده بودند و فاتح بعدی آن‌ها به عنوان اتومبیلی که در دسترس عموم بود همین سانگ یانگ موسو بود. با این که از سال 2005 میلادی خط تولید این خودرو متوقف شد، بازار خودرو ایران هنوز هم خریداران تشنه‌ای برای سانگ یانگ دست دوم و البته سرپا را در خود دارد.

طراحی ظاهری سانگ یانگ موسو

طراحی ظاهری سانگ یانگ موسو اسپرت مدل 2005

به چشم خریدار نگاه کنیم

بیایید یکبار دیگر بعد از سال‌ها نگاهی به طراحی ظاهری این خودرو بیاندازیم. از اولین برخورد و نگاه کلی به ظاهر موسو، ماشینی آماده و ایستاده را می‌بینیم که البته به جای چهره‌ای نسبتا جنگنده، سیمایی هوشمند دارد. گوشه چشمان این خودرو که همان چراغ‌های جلو‌اش باشد خوابیده است و با این حالت گویی تیزبینی آن بیش‌تر شده است. رکاب‌هایی از جنس پلاستیک خاص هم قدرت بدنه این خودرو را به نمایش می‌گذارد و هم نشانگر آمادگی آن است. جلوپنجره‌ای با قاب فلزی پلاستیکی دارد تا در جاده‌های پر از گل و لای بتواند حافظ سیستم تهویه و خنک کننده موتور ماشین باشد. تایرهای این خودرو ضخیم و رینگ‌های آن ساده، کارآمد و زیبا هستند. اگر به رینگ‌های خوب دقت کنیم متوجه برآمدگی میانی پره‌های آن می‌شویم. این نوع طراحی در شاسی بلندها کاملا از عمد انجام می‌شود تا با قوس ایجاد شده در مسیرهای ناهموار از فشار بیش از حد به تایرها جلوگیری شود. باربند فابریکی هم روی سقف این خودرو سوار شده است تاب آوری بسیار بالایی دارد. چراغ‌های عقب نیز طرحی ذوزنقه‌ای دارد و برای ترمز و دنده عقب تعبیه شده است. در هر طرف خودرو سه شیشه قرار گرفته است که دید بسیار خوبی را به راننده و سرنشینان آن می‌دهد.

طراحی داخلی کابین موسو

طراحی داخلی سانگ یانگ موسو مدل 2005

سوار سانگ یانگ موسو می‌شویم

قبلا اشاره کردیم که در طراحی داخلی سانگ یانگ موسو چوب به کار رفته است؛ چوبی که در طراحی داخلی این خودرو به کار رفته است، چوب گردو است. تودوزی‌های صندلی‌ها به همان استحکامی است که بدنه آن ساخته شده است. امکانات داخل این خودرو ساده و کارآمد است و یکی از ویژگی‌های تحسین برانگیزی که طراحی داخلی این خودرو دارد دکمه‌های ضبط صوت و سیستم تهویه هوا و کولرها و دیگر دکمه‌های آن از جنس پلاستیکی ساخته شده است که اگر تصادفی رخ ندهد مرگ ندارند. همه چیز در عین سادگی، مستحکم است. صندلی راننده به دو جهت امکان تغییر دارد. تمام شیشه‌های این خودرو برقی است. صفحه‌ای هم جلو فرمان قرار گرفته است که کیلومتر شمار و دور موتور را نشان می‌دهد. از دیگر امکانات در طراحی داخلی سانگ یانگ موسو می‌توان نام برد  کیسه‌ هوای راننده، تهویه مطبوع دستی است و البته می‌توان به این فهرست آینه‎های بغل برقی و سانروف را هم اضافه کرد.

دنده چوبی موسو

داخل کابین سانگ یانگ موسو تماما چوبی مدل 2005

نگاهی به فنی موسو بیاندازیم

از آن جایی که یانگ سانگ موسو یک خودرو آفرودی است بنابراین قطعات فنی که در این خودرو به کار رفته است نیز مبتنی بر توان این خودرو انتخاب شده‌اند. جدا از پیشرانه قدرتمند موسو که از نسخه‌های بنز برگرفته شده است، سیستم انتقال نیرو AWD یکی از شگفتی‌های فنی این خودرو است که باعث انتقال متناسب نیرو به چرخ‌ها می‌شود. وجود چنین سیستمی در این اتومبیل بی حکمت نیست. همگی می‌دانیم که فشار بسیار زیادی در جاده‌های ناهموار به خودروهای آفرود می‌آید و برای این که بتوان از این فشارها جلوگیری کرد باید قدرت کشش بین چرخ‌های خودرو را بالا برد. کاری که سیستم AWD و فناوری TOD می‌کنند همین تقسیم و انتقال قدرت برای کشش لازم میان چرخ‌ها است. موتور این خودرو  سیلندره با 12 سوپاپ است و حجم موتور آن 3199 سی سی است. همان طور که اشاره کردیم انتقال نیرو در سانگ یانگ موسو دو دیفرانسیل انجام می‌شود. شتاب 0 تا 100 آن نیز در 9.8 ثانیه انجام می‌شود و حداکثر سرعت گشتاور آن 307 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه است. جعبه دنده آن چنج سرعته است و در حالت 4 سرعته به صورت اتوماتیک عمل می‌کند. حداکثر سرعت این آفرود 1800 کیلومتر است و وزن خالص آن 1920 کیلوگرم. اندازه این ماشین به ترتیب طول و عرض و ارتفاع 4715، 1864 و 1735 میلی متر است. مصرف سوخت ترکیبی‌اش در فواصل مختلف به 12.5 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. گفتنی است که سیستم ترمز سانگ یانگ موسو ضد قفل است از فناوری های TCS، ABD، TOD، EBD، ECS بهره‌مند است.

 

نمای عقب موسو

نمای عقب سانگ یانگ موسو مدل 2005

جمع بندی

شما با خرید این اتومبیل صاحب یکی از نسل‌های اولیه آفرودرها شده‌اید و می‌توانید روی پیشرانه و قدرت سانگ یانگ موسو با خیالی آسوده حساب باز کنید اما باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که به دلیل توقف تولید این خودرو برای یافتن قطعات موردنیاز ممکن است کمی دچار مشکل شوید و قطعات یدکی آن سخت به دست‌تان برسد اما اگر موسو خریداری شده را همان اول خوب بررسی کنید می‌توانید برای چند سالی از داشتن یک شاسی بلند کهنه کار بی نظیر لذت ببرید.

 

نویسنده: احسان والیان