سریع‌ ترین خودروهای تاریخ جهان

۲۴ آذر ۱۴۰۲ سریع‌ ترین خودروهای تاریخ جهان

سرعت یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مفهوم‌های مورد علاقه بشر در هزاره اخیر است. آدم‌ها همیشه سعی کرده‌اند با هر وسیله نقلیه‌ای که دارند، با بیشترین سرعت ممکن حرکت کنند. تلاش بشر برای رسیدن به حداکثر سرعت از دورانی شروع شد که به پاهای خودش متکی بود و به اسب و درشکه و کالسکه و در نهایت به خودرو رسید. اولین سرعت ثبت‌شده در تاریخ خودرو جهان مربوط به موتور واگن بنز است که ۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت، اما امروزه حداکثر سرعت به بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده است و حتی خودروهای اقتصادی نیز می‌توانند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند.

قدمت صنعت خودروسازی به سال‌های دور بر می‌گردد. در این یک قرن و اندی سال، خودروها و خودروسازان بی‌شماری آمده و رفته‌اند. بعضی ها هم به‌قدری موفق بودند که ماندگار شدند. این برندها و محصولات آن‌ها، بخش‌های مهمی از تاریخ این صنعت بزرگ و مهم را تشکیل می‌دهند. برخی از آن‌ها در بین گران‌قیمت‌ترین‌ها قرار می‌گیرند، برخی در بین به یادماندنی‌ترین‌ها و بعضی دیگر هم فهرست از سریع ترین خودروهای تاریخ را تشکیل می‌دهند.

حالا که صحبت از سریع ترین خودرو شد، باید بگوییم تاکنون خودروهای تند و تیز زیادی طراحی شده اند، اما بنا به دلایل خاصی هرگز به مرحله تولید نرسیدند و برای همیشه تنها یک مدل مفهومی باقی ماندند. از بین آن‌هایی که توانستند قدم به جاده‌ها و خیابان‌های شهرها، کشورها و قاره‌های مختلف بگذارند، برخی چنان معروف و مطرح شدند که نامشان در تاریخ به‌عنوان سریع ترین خودروها ثبت شد.

بنز ولو

بنز پتنت موتور واگن

حداکثر سرعت: ۲۰ کیلومتر بر ساعت

داستان Benz Velo (بنز پتنت موتور واگن) با دیگر موارد این لیست فرق دارد. شاید باورتان نشود این خودرو که شاهکار کارل بنز معروف و البته اولین خودرو تولیدی در تاریخ است، سریع‌ترین بود، چرا که هیچ خودرو دیگری برای مقایسه با آن وجود نداشت. در سال ۱۸۹۴، بنز ولو با موتور کوچک ۱ لیتری، ۳.۵ اسب بخار نیرو و بیشینه سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت، اولین اتومبیل و در نتیجه سریع ترین خودرو زمان خود بود.

جگوار XK120

جگوار XK120

حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

جگوار XK120 یک سال پیش از تولید در ۱۹۴۹ میلادی، تنها یک مدل مفهومی بود که در نمایشگاه لندن معرفی شد. این جگوار در واقع یک کانورتیبل کوچک و جمع و جور با ظرفیت دو سرنشین بود. موتور ۶ سیلندر خطی این خودرو عجیب و غریب، بیشینه سرعتی برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت داشت. سرعت  Jaguar XK120 در ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این اعداد برای سالی که این خودرو تولید شد، باورنکردنی بود.

مرسدس بنز 300 SL

مرسدس بنز 300 SL

حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت

جنس کاپوت مرسدس بنز 300SL از آلومینیوم بود. یکی از آپشن‌هایی که کمپانی آلمانی بنز برای این مرسدس گالوینگ مدل ۱۹۵۵ در نظر گرفت، پنل تمام آلومینیومی بود که باعث می‌شد ۸۰ کیلوگرم از مدل معمولی سبک‌تر باشد. بدنه و طراحی آئرودینامیک و بیشینه سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت آن، از بزرگ‌ترین دلایل قرار گرفتن 300SL در لیست سریع ترین خودروهای جهان است.

استون مارتین DB4

استون مارتین DB4

حداکثر سرعت: ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت

استون مارتین DB4 ساخت سال ۱۹۵۸، یکی از به یادماندنی‌ترین کلاسیک‌های تاریخ خودروسازی و البته سریع ترین خودرو دوران خودش است. کمتر کسی پیدا می‌شود که با این نام آشنا نباشد. طراحی و ساخت این آستن مارتین کاملا ایتالیایی بود. در یکی از مسابقات سال ۱۹۶۰، مدل DB4 توانست با فاصله ۱.۶ کیلومتر بر ساعت، مرسدس بنز 300SL را شکست دهد و عنوان سریع ترین خودرو را از آن خود کند. حداکثر سرعت این خودرو محبوب و دوست‌داشتنی ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت بود.

ایزو ریولتا گریفو A3/L 327

ایزو ریولتا گریفو A3/L 327

حداکثر سرعت: ۲۵۹ کیلومتر بر ساعت

ایزو ریولتا ۳۷۲ در سال ۱۹۶۳ رکورد سریع ترین خودروها را به نام خود ثبت کرد. ایزو ریولتا، سازنده یکی از مهم‌ترین خودروهای حبابی تاریخ، یعنی ایسِتا است. ایستا خودرویی بود که تحت لیسانس برندهایی مانند بی ام و و VELAM نیز تولید و عرضه شد. پس از اینکه Iso Rivolta به ساخت ابر خودروها روی آورد، مدل ۳۷۲ شکل گرفت. بیشینه سرعت موتور ۵.۴ لیتری آن ۲۵۹ کیلومتر بر ساعت بود. این پیشرانه به کمپانی جنرال موتورز تعلق داشت.

لامبورگینی میورا P400

لامبورگینی میورا P400

حداکثر سرعت: ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت

دوران رکوردشکنی ابرخودروها در سال ۱۹۶۷ و با لامبورگینی میورا شروع شد. میورا یکی از آن مدل‌هایی بود که نه‌تنها طراحی خوب و زیبایی داشت، بلکه از قابلیت‌ها و نیرویی باورنکردنی برخوردار بود. موتور ۳.۹ لیتری V12 می‌توانست تنها در ۷ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. تنها ۲۷۵ دستگاه از Miura P400 ساخته شد. حداکثر سرعت این لامبورگینی به ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

فراری 365 GTB/4 دیتونا

فراری 365 GTB/4 دیتونا

حداکثر سرعت: ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت

فراری GTB/4 دیتونا، یک سال بعد از میورا رکورد سریع ترین خودروهای جهان را شکست. این خودرو فراری شباهت بسیار زیادی به Rover SD1 دارد، اما یک تفاوت بسیار عمده در بین آن‌ها به چشم می‌خورد: 365 GTB/4 Daytona از همتای ناتنی خود بسیار سریع‌تر است. پیشرانه ۴.۴ لیتری ۱۲ سیلندر این خودرو با نیرویی برابر ۳۵۶ اسب بخار، بیشینه سرعت را به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

فراری 288 GTO

فراری 288 GTO

حداکثر سرعت: ۳۰۲ کیلومتر بر ساعت

فراری ۲۸۸، سریع ترین خودرو در زمان خودش، یعنی سال ۱۹۸۴ به قدری قوی بود که میان عشق ماشین‌ها «آتش پرتاب کن» شناخته می‌شد. فراری 288 GTO نسبت به خواهر و برادرهای بزرگ‌تر خود طراحی بهتری داشت. این خودرو فراری برای یک سری مسابقات خاص طراحی و ساخته شده بود که در نهایت برگزاری آن‌ها منتفی شد. ماکسیمم سرعت ۳۰۲ کیلومتر بر ساعت 288 GTO هوش از سر همه طرفداران برده بود.

پورشه ۹۵۹

پورشه ۹۵۹

حداکثر سرعت: ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت

بیل گیتس زمانی صاحب یک دستگاه پورشه ۹۵۹ بود. این خودرو ویژگی‌های زیادی داشت که آن را به یکی از بهترین‌ها و سریع ترین خودروهای جهان تبدیل می‌کرد. بسیاری از این موارد، تا پیش از ساخته شدن این پورشه هرگز دیده نشده بودند. چرخ‌های آن از جنس منیزیم بودند، سنسور کنترل فشار داشت و می‌شد ارتفاع آن را به طور اتوماتیک تنظیم کرد. موتور ۶ سیلندر خطی توربوشارژ قدرتمند آن با ۴۴۶ اسب بخار نیرو، بیشینه سرعت را به ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

فراری F40

 

فراری F40

حداکثر سرعت: ۳۲۶ کیلومتر بر ساعت

فراری F40 درست زمانی ساخته شد که رقابت این برند با غول‌های خودروسازی آلمانی به اوج خود رسیده بود. بنابراین Maranaello تصمیم گرفت خودرویی بسازد که ۳۸ اسب بخار از پورشه ۹۵۹ قوی‌تر و ۲۵۰ کیلوگرم سبک‌تر باشد. سرعت این فراری به ۳۲۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به عنوان یکی از سریع ترین خودروهای تاریخ، اوج هیجان برای راننده و سرنشینان بود.

مرسدس AMG وان

مرسدس AMG وان

حداکثر سرعت: ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت

مرسدس AMG وان خودرویی است که در آن از فناوری های فرمول یک استفاده شده است. پیشرانه خودرو ترکیبی از یک موتور بنزینی ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر و ۳ موتور برقی است که حداکثر ۱۰۶۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ ابرخودرو مدل ۲۰۲۳ بنز ۲.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت است.

آسپارک اول

آسپارک اول

حداکثر سرعت: ۴۰۱ کیلومتر بر ساعت

آسپارک اول (Aspark Owl) خودرو معروف و نام‌آشنایی نیست، اما سریع‌ترین ماشین برقی دنیا محسوب می‌شود. این ابرخودرو الکتریکی در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ معرفی شد و ۴ موتور الکتریکی به قدرت ۱۹۸۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰۰ نیوتن.متر دارد. تنها ۱.۸ ثانیه طول می‌کشد تا آسپارک اول به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۴۰۱ کیلومتر بر ساعت است.

ریماک نورا

ریماک نورا

حداکثر سرعت ۴۱۵ کیلومتر بر ساعت

ریماک نورا یک ابرخودرو برقی است که از سال ۲۰۲۱ در کشور کرواسی ساخته می‌شود. چهار موتور الکتریکی ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۵۹ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کنند تا نورا ۰ تا ۱۰۰ را در ۱.۹۷ ثانیه پر کند. حداکثر سرعت ریماک نورا ۴۱۵ کیلومتر بر ساعت است. نکته جالب اینجاست که ریماک به‌تازگی همکاری خود با بوگاتی را شروع کرده است.

بوگاتی میسترال

بوگاتی میسترال

حداکثر سرعت: ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت

بوگاتی میسترال در سال ۲۰۲۳ در نمایشگاه پبل بیچ معرفی شد و مثل بیشتر محصولات خودروساز فرانسوی از پیشرانه چهار توربو W16 استفاده می‌کند. این پیشرانه ۱۵۷۷ اسب بخار قدرت دارد و به میسترال این امکان را می‌دهد تا به حداکثر سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

اس اس سی تواتارا

اس اس سی تواتارا

حداکثر سرعت: ۴۷۵ کیلومتر بر ساعت

اس اس سی تواتارا در سال ۲۰۲۲ توانست سرعت ۴۷۵ کیلومتر بر ساعت را در پیست جانی بومر واقع در مرکز فضایی فلوریدا به ثبت برساند. البته این رکورد کمتر از میانگین سرعت ۵۰۹ کیلومتر بر ساعتی است که شرکت SSC ادعا دارد. با این حال، Tuatara آنقدر سریع است که توانست عنوان سریع ترین خودرو تولیدی جهان را به دست آورد. برای خرید اس اس سی تواتارا باید ۱.۹ میلیون دلار هزینه کرد.

کونیگزگ CC850

کونیگزگ CC850

حداکثر سرعت: ۴۸۳ کیلومتر بر ساعت

کونیگزگ CC850، دومین خودرو سریع Koenigsegg سال ۲۰۲۲ در نمایشگاه پبل بیچ رونمایی شد. این ابرخودرو با ظاهر کلاسیک به یک گیربکس نیمه اتوماتیک اختصاصی مجهز است. پیشرانه ۵ لیتری V8 مدل CC850 از ماشین یسکو گرفته شده و ۱۳۸۵ اسب بخار قدرت دارد. سرعت بیش از ۴۸۳ کیلومتر بر ساعتی کونیگزگ CC850 موجب شده تا جزو سریع ترین خودروهای تاریخ جهان قرار بگیرد.

اس پی کیاس

اس پی کیاس

حداکثر سرعت: ۴۹۹ کیلومتر بر ساعت

اس پی کیاس، ابرخودرویی است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. ماشین کمترشناخته‌شده یونانی‌ها از یک پیشرانه ۴ لیتری V10 بنزینی همراه با سیستم هیبرید سود می‌برد. حداکثر قدرت این موتور به ۳۰۰۰ اسب بخار می‌رسد تا SP Chaos بتواند ۰ تا ۱۰۰ را در ۱.۹ ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این هایپرکار یونانی نیز ۴۹۹ کیلومتر بر ساعت است.

بوگاتی بولاید

بوگاتی بولاید

حداکثر سرعت: ۵۰۱ کیلومتر بر ساعت

بوگاتی بولاید سریع‌ترین خودرو کمپانی بوگاتی است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و فقط مجوز رانندگی در پیست را دارد. این ابرخودرو روی پلتفرم بوگاتی شیرون ساخته شده است و موتور ۸ لیتری W16 آن ۱۸۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۵۱ نیوتن.متر گشتاور دارد. حداکثر سرعت این خودرو ۴.۷ میلیون دلاری ۵۰۱ کیلومتر بر ساعت است.

کونیگزگ یسکو ابسولوت

کونیگزگ یسکو ابسولوت

حداکثر سرعت: ۵۳۱ کیلومتر بر ساعت

کونیگزگ یسکو ابسولوت یکی از نسخه‌های خاص و ویژه از مدل Jesko است که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. این خودرو علاوه بر اینکه بیشترین سرعت را در بین محصولات کونیگزگ دارد، سریع ترین خودرو جهان نیز محسوب می‌شود. پیشرانه ۵ لیتری V8 این خودرو ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. با این مشخصات فنی حداکثر سرعت کونیگزگ یسکو ابسولوت به ۵۳۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بهترین مکان برای تست سرعت این خودرو، پیست ارا لسین در شمال آلمان و متعلق به برند بوگاتی است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو