اطمینان از سلامت خودرو قبل از فروش

۱۷ تیر ۱۴۰۰ اطمینان از سلامت خودرو قبل از فروش

از قدیم اینطور می‌گفتند که قبل از هر معامله باید وسواس بسیاری به خرج داد که بعد از انجام آن، پشیمانی سودی نخواهد داشت. معامله خودرو هم یکی از همین معامله‌هایی است که باید با وسواس و دقت بیشتری انجام شود. هرچقدر که قبل از انجام معامله دقت کنید، باز هم کافی نیست. به همین خاطر باید عجله را کنار گذاشت و با حوصله معامله کرد. یکی از مواردی که در انجام چنین معامله‌هایی اهمیت دارد، بررسی سلامت فنی خودرو پیش از فروش خودرو و انجام معامله است.

گاهی برای خیلی‌هایمان پیش آمده که برای فروش خودرو و رسیدن سریع‌تر به پول نقد عجله داریم. حالا خودتان را از طرف فروشنده جای خریدار بگذارید. اگر قرار باشد خریدار هم همین اندازه عجله داشته باشد، شکی نیست که معامله با مشکلات بسیاری روبرو می‌شود که سلامت ماشین تنها یکی از آنهاست.

اما شاید خیلی‌هایمان دانش و اطلاعات کافی برای بررسی سلامت ماشین را نداشته باشیم. کسب آگاهی قبل از انجام معامله تنها راهی است که می‌توان به آن تکیه کرد و خیال‌مان راحت باشد که معامله در صحت کامل انجام شده است. کافی است برخی موارد را به صورت دقیق به خاطر داشته باشید تا حتی اگر تصمیم گرفتید برای کارشناسی خودرو از متخصص کمک بگیرید، باز هم با اطلاعاتی که دارید، یک بار دیگر خودروی موردنظرتان را بررسی کنید.

 به چه مواردی دقت شود

بررسی فنی خودرو

جدای از موارد فنی که کمی بعد به آنها اشاره خواهیم کرد، برخی نکات مهم درباره بررسی سلامت خودرو وجود دارد که باید آنها را در نظر داشت. توجه به این نکات خود بخشی از معامله خودرو و انجام صحیح آن است. یکی از این موارد، بررسی خودرو در روز و نور کافی است.

در بسیاری موارد بعد از انجام معامله، خریدار متوجه می‌شود که به دلیل بررسی نشدن دقیق ماشین در نور مشخص و کافی، برخی موارد اصلا خود را نشان نداده است. پس بهتر است بررسی صحت و سلامت خودرو را در روز و زمانی انجام دهید که نور کافی برای بررسی کل ماشین را داشته باشید. این مساله در تصادف‌های رانندگی هم اهمیت بسیاری دارد. مثلا ممکن است تصادف در شب صورت گرفته باشد و طرفین متوجه برخی خسارت‌های احتمالی وارد شده به ماشین نشده باشند. برای همین حتی در زمان تصادف هم گفته می‌شود که بهتر است بررسی وضعیت ظاهری ماشین را در روز انجام دهید.

نکته دیگری که باید در مورد بررسی سلامت فنی خودرو در نظر داشته باشید، مساله احتمال سودجویی در معاملات خودروست. البته بخش زیادی از این مشکلات در مورد همان وضعیت ظاهری است که اگر دانش لازم را داشته باشید، با مشکل مواجه نمی‌شوید. این را هم در نظر داشته باشید که بسیاری موارد مثل عدد کارکرد ماشین چندان قابل اتکا نیست و باید بسیاری موارد دیگر را هم در کنار آن در نظر داشت.

اما گزینه دیگری به نام استفاده از کارشناسی رایگان دارید که می‌تواند بسیاری از این نگرانی‌ها را کنار بزند. در طول چند سال گذشته استارتاپ‌های بسیاری در این رابطه شکل گرفته‌اند که فعالیت‌هایشان در زمینه خرید و فروش خودروی کارکرده است. این استارتاپ‌ها کار کارشناسی رایگان خودرو را هم انجام می‌دهند. البته همه آنها این کار را به صورت رایگان انجام نمی‌دهند و برخی از آنها برای انجام کارشناسی، هزینه جداگانه دریافت می‌کنند. در هر حال، استفاده از این کارشناسی چه به صورت رایگان و چه با هزینه جداگانه، امکان بررسی دقیق مورد معامله را به شما می‌دهد. بهتر است قبل از انجام هر معامله‌ای، کارشناسی خودرو را خیلی جدی بگیرید و برای انجام آن اقدام کنید.

فروش فوری خودرو

بررسی ظاهر خودرو

یک بخش دیگر از مواردی که قبل از انجام معامله خودرو باید توجه کنید، مساله بررسی ظاهر خودروست. چه قصد دارید از کارشناسی استفاده کنید و چه بررسی‌‌ها قرار است توسط خودتان انجام شود، توجه به ظاهر خودرو یکی از مواردی است که شوخی‌بردار نیست. اول از همه ظاهر خودرو و جلوبندی آن را بررسی کنید. دورتادور ماشین را نگاه کنید تا خط و خطوط و آثار احتمالی تصادف را پیدا کنید. اگر به موردی مشکوک شدید، از افراد خبره و کارشناسان کمک بگیرید.

مورد دیگر، مساله رنگ شدن ماشین است که باید ابتدا به صورت دقیق ظاهر خودرو را بررسی کنید. البته مشخص شدن رنگ شدگی ماشین به این سادگی نیست و بهتر است از کارشناسی دقیق و رسمی استفاده کنید. بسیاری از کسب و کارهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اتاق نور و تجهیزات بسیار دیگری در اختیار دارند که رنگ شدگی خودرو را بسیار دقیق مشخص می‌کند. تنها کاری که امکان انجام آن بدون داشتن تجهیزات ممکن است، بررسی با چشم غیرمسلح است که در برخی موارد، خوردگی یا رفتگی رنگ بدنه را نشان می‌دهد.

مساله دیگر، خوردگی دیسک چرخ‌هاست که به راحتی می‌تواند میزان کارکرد ماشین را مشخص کند. یعنی حتی از بررسی کارکرد ماشین با عددهایی که نمایش داده می‌شود هم دقیق‌تر است. به همین خاطر است که باید چرخ‌ها و لاستیک را به صورت دقیق بررسی کنید تا ایرادهای ظاهری آن مشخص شود.

اهمیت سلامت موتور

موتور، قلب یک ماشین است که در صورت سالم بودن، می‌تواند عمر بیشتری به خودروی شما بدهد. به همین خاطر بررسی آن، بسیار اهمیت دارد. یک مورد بسیار مهم که باید به آن توجه کنید، احتمال خروج دود آبی از خودروست که نشاندهنده نقص در سیستم موتور است. موتور هم مانند بسیاری موارد دیگر، باید به صورت دقیق و فنی مورد بررسی قرار گیرد. اینجاست که یک کارشناسی دقیق و رسمی، به کارتان می‌آید تا از وضعیت سلامت ماشین مطمئن شوید.

کار دیگری که می‌تواند به تشخیص سلامت فنی خودرو پیش از فروش به شما کمک کند، تست جاده است. حتی اگر ماشین موردنظر را به صورت دقیق بررسی کرده‌اید، بهتر است باز هم تست جاده را فراموش نکنید. سوار ماشین شوید و موارد مختلف را در جاده و هنگام رانندگی بررسی کنید تا شاید مورد مشخصی خودش را به شما نشان دهد.

در مجموع این را در نظر داشته باشید که دودهای خروجی از اگزوز ماشین بسیار مهم است و هر کدام می‌تواند نشاندهنده یک مشکل مشخص در موتور خودرو باشد. به همین خاطر توجه کردن به فعالیت و ظاهر ماشین می‌تواند بخش زیادی از مسیر کارشناسی خودرو را برای شما تسریع کند.

کارشناسی فنی را جدی بگیرید

همانطور که پیش از این گفته شد، مساله کارشناسی رایگان که توسط کسب و کارهای تازه حوزه خودرو انجام می‌شود یکی از مواردی است که باعث شده بازار خرید و فروش خودروی کارکرده تا حد زیادی از زیر سلطه دلالان غیرحرفه‌ای خارج شود و به سمت و سوی هدایت‌شده برود. تا قبل از این، بخشی از خرید و فروش ماشین‌های کارکرده در دست دلالانی بود که سودشان از این بازار، تحمیل هزینه‌های مازاد و انجام معامله‌های غیرسالم بود. اما با رونق کسب و کارهایی که تمرکز اصلی‌شان خودروهای کارکرده و دست دوم است، این بازار قدری ساماندهی شده است.

این کسب و کارها برای انجام معامله خودرو در یک فضای امن، ابتدا کل ماشین موردمعامله را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند؛ از ظاهر خودرو تا ایراد فنی در موتور یا رنگ‌شدگی و آسیب به هر قطعه‌ای از آن که می‌تواند از ارزش خودروی موردنظر کم کند. انجام کار کارشناسی در این مرحله با استفاده از کارشناسان خبره و کاربلد انجام می‌شود تا کلیه مشکلات خودرو مشخص شود و متقاضی راحت‌تر بتواند نسبت به خریدن یا نخریدن خودروی موردنظر تصمیم بگیرد. در مجموع این مساله را به خاطر داشته باشید که به جای عجله در معامله، به طور کامل آن را بررسی کنید و نسبت به همه موارد و ایرادهای احتمالی آگاه شوید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سپیده اشرفی