سلبرتی های کلکسیونر و خودروهایشان!

۱۲ فروردین ۱۴۰۰ سلبرتی های کلکسیونر و خودروهایشان!

اگر 10 میلیون دلار ثروت داشتید، با این سرمایه چه می‌کردید؟ یکی از کلیشه‌ای‌ترین سوالاتی که در طول عمر خود بارها با آن مواجه شدیم این سوال است که اگر فلان قدر پول در اختیار داشتید با این مبلغ چه کاری انجام می‌دادید؟ پاسخ به این سوال تکراری به اندازه ذات آن کلیشه‌ای و تکراری است. اما بیایید واقعا تصور کنیم که به عنوان یک فرد ماشین‌باز و خودرو دوست، اگر واقعا چنین سرمایه رویایی به دست می‌آوردیم با آن چه می‌کردیم؟

هر فرد خودرو دوستی برای خود لیستی رویایی در ذهن دارد که همواره متصور می‌شود که اگر روزی آسمان دهان باز کند و سرمایه‌ای قابل توجه به دامنش بریزد، بدون شک این لیست مجازی متشکل از تعداد قابل توجهی خودرو محبوب را به حقیقت تبدیل می‌کند. اما 10 میلیون دلار برای تبدیل رویای مجموعه‌ای خودرویی به حقیقتی غیر قابل انکار، به واقع مبلغ ناچیزی است. حال تصور کنید که افرادی در دنیای حقیقی امروز وجود دارند که نه تنها ثروتمند و خودرودوست هستند، بلکه 10 میلیون دلار تنها ارزش مالی یکی از ده‌ها خودروی آنهاست.

این گروه از افراد نادر معمولا از میان مشاهیر فوتبال و سینما ظاهر می‌شوند اما در لیست پیش رو به معرفی تعداد انگشت شماری از مشاهیر جهان خواهیم پرداخت که سرمایه زندگی خود را به شکلی وسواسی و به انتخاب شخصی خود صرف جمع‌آوری کلکسیونی قابل توجه از خودروهای منحصر به فرد کرده‌اند. افرادی که علاقه خود به صنعت خودرو را به شکل واضحی در مجموعه خودروهایی که گرداوری کرده‌اند نشان می‌دهند. کسانی که برخلاف فوتبالیست‌ها، نه فقط به دلیل داشتن ثروت بی‌انتها بلکه به دلیل عشق وافری که به خودرو و صنعت خودرو دارند اقدام به این کار کرده‌اند.

 

  جِی لنو

جی لنو (Jay Leno) شخصیت نام‌آشنا و محبوب شبکه‌های تلویزیونی آمریکا است که طی سالیان دراز توانایی‌های خود را به عنوان مجری قدرتمند و دوست داشتنی به اثبات رسانده است. جی لنو در مصاحبه‌های متعددی عنوان کرده است که بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا مشهور و ثروتمند شوند برای اینکه یا از نفس شهرت و غرور لذت ببرند یا در زندگی به ریخت و پاش‌های بی‌پایه و اساس و خوش‌گذرانی‌های پیوسته بپردازند اما من از همان ابتدا تلاش کردم مشهور و ثروتمند شوم تا بتوانم ماشین بازی کنم.

جی لنو در دنیای امروزی یکی از بزرگ‌ترین کلکسیونرهای خودرو و موتورسیکلت شناخته می‌شود که طی چند دهه گذشته موفق شده است تعداد قابل توجه بیش از 180 اتومبیل و 160 موتورسیکلت منحصر به فرد را گرد هم آورد. این شخصیت خودرویی که امروزه بیشتر به عنوان یک علاقه‌مند صنعت خودرو شناخته می‌شود، در ابتدا سوله‌ای به بزرگی 1600 متر مربع را در سال 1991 خریداری کرد تا بتواند خودروهای خود را در آن نگهداری کند. این سوله با رشد چشمگیر در این سالیان دراز، امروزه بیش از 11 هزار متر مربع فضا را در اختیار لنو قرار می‌دهد تا مجموعه بی‌نظیر خود را در آن حفظ و نگهداری کند.

این مجری تلویزیونی که برنامه‌های متعددی را اجرا کرده است چند سالی است که برنامه انحصاری خود با نام “گاراژ جی لنو” را تولید می‌کند. برنامه‌ای که به معرفی جزئیات خودروها و موتورسیکلت‌های کلکسیون شخصی او و معرفی سایر خودروهای منحصر به فرد و دست‌ساز می‌پردازد.

از برترین خودروهای کلکسیون شخصی جی لنو می‌توان به تنها نمونه مفهومی جنرال موتورز اکو‌جت (GM EcoJet) مجهز به پیشرانه جت با سوخت پاک (بایو فیول/BioFuel) به قدرت 700 اسب بخار، اولدزموبیل تورونادو 1966 با پیشرانه توئین توربو 1100 اسب بخاری و سیستم انتقال نیرو تغییر یافته دیفرانسیل عقب، خودرو توربینی کرایسلر مدل 1963، فورد GT مدل 2017، مرسدس بنز SLR مکلارن، مرسدس بنز 300SL گولوینگ کوپه، لامبورگینی میورا P400، کونیگزگ CCXR تِرِویتا، مکلارن F1، شورولت کوروت استینگری C2 (شیشه عقب دو تکه) مدل 1963، شورولت کوروت پرت اند میلر C6RS مدل 2008، کوروت ZR1 مدل 2009، دیتوماسو پنترا 1971، داج وایپر RT/10 مدل 1993 (اولین وایپر مشکی رنگ تاریخ)، GMC سایکلون مدل 1991، انواع پورشه، لامبورگینی، مزدا، مرسدس بنز، ده‌ها خودرو عصر وینتج، چند تانک جنگ جهانی و البته اولین خودرو شخصی او یعنی بیوئیک رودمستر مدل 1957 اشاره کرد. ارزش مادی کلکسیون جی لنو در حدود 150 میلیون دلار براورد می‌شود.

 

   روآن اَتکینسِن (مستر بین)

برای بسیاری از افراد و مخصوصا خودرو دوستان خارج از تصور است که روآن اتکینسن (Rowan Atkinson)، بازیگر سرشناس بریتانیایی سری کمدی آقای بین (مستر بین/Mr. Bean) و سری کمدی سینمایی جانی انگلیش (Johnny English)، در حقیقت یک خبرنگار و منتقد حرفه‌ای صنعت خودرو و یک راننده قهار است که ثروت حاصل از کارهای سینمایی خود را مستقیما در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کرده است. مینی کوپر تنها خودرویی نیست که اتکینسن با آن رانندگی کرده است. در حقیقت کلکسیون شخصی این بازیگر و خبرنگار سرشناس حوزه خودرو، شامل خودروهای منحصر به فردی چون استن مارتین ونتج زاگاتو مدل 1986، استن مارتین V8 ونتج مدل 1977، فورد فالکن اسپرینت مدل 1964، بنتلی مولسان نسخه Birkin مدل 2014، رولزرویس فانتوم دراپ‌هِد مدل 2011، بی ام و 328 مدل 1939، لانچیا (با تلفظ ایتالیایی لانچا) HF اینتگراله مدل 1989، مرسدس بنز 500E مدل 1993، هوندا NSX مدل 2002 و البته مکلارن F1 مدل 1997 است که نه تنها یک بار، بلکه دو بار با آن تصادف کرد که تصادف دوم رکورد بالاترین مبلغ پرداختی در تاریخ بیمه بریتانیا، معادل 910 هزار پوند انگلیس (1.26 میلیون دلار آمریکا) را رقم زد. او پنج سال پیش این خودرو را به ارزش هشت میلیون دلار به فروش رساند.

  آرنولد شوارزِنِگِر

آرنولد شوارزنگر (Arnold Schwarzenegger)، متولد اتریش، دارای تابعیت آمریکا، قهرمان رشته ورزشی بدنسازی جهان، بنیانگذار مسابقات پرورش اندام آرنولد کلاسیک، بازیگر سرشناس و پر جایزه سینمای هالیوود، سیاست‌مدار و فرماندار موفق کالیفرنیا، مشاور وزارت ورزش آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون و جورج بوش پدر و داماد خانواده رئیس جمهور کندی، بدون تردید یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های ورزشی و سیاسی در جهان است اما این شخصیت اتریشی، دست طولانی در تاریخ صنعت خودرو آمریکا دارد.

از علاقه ناگهانی و بسیار شدید او به خودروهای نظامی سبک نیروی زمینی ارتش آمریکا با نام HMMWV تا اجبار شرکت AM General برای تولید نسخه‌های ابتدایی گرفته تا خرید اولین نسخه‌های تولید انبوه این خودرو با نام H1 (هامر H1)، آرنولد کلکسیون بزرگی از خودروهای منحصر به فرد را گرد خود آورده است. به دلیل علاقه بسیار زیاد این ورزشکار درشت اندام به خودروهای بزرگ، چندی بعد او به یکی از سرمایه‌گذاران برند هامر بدل شد و بیش از 9 دستگاه هامر از انواع H1 و H2 را خریداری کرده یا به عنوان کادو از همسر خود هدیه گرفته است.

از جمله خودروهای خاص دیگری که در کلکسیون شخصی آرنولد دیده می‌شود می‌توان به داج چلنجر SRT8 نسل سوم (طراحی رترو نسل اول/2008 تا کنون)، مرسدس بنز SLS AMG رودستر، مرسدس بنز یونیماگ، بنتلی کانتیننتال GTC و کانتیننتال GT سوپر اسپرت و آرناژ به همراه یک دستگاه بوگاتی ویرون اشاره کرد که تنها پس از گذر 1600 کیلومتر آن را به قیمت 2.5 میلیون دلار در سال 2018 به فروش رساند. آرنولد هرچند ثروتمند و علاقه‌مند به خودروهای خاص و گران قیمت است اما هرگز با لوکس گرایی بیش از حد کنار نیامده و خودروهای متوسط را به خودروهای بیش از حد لوکس ترجیح می‌دهد.

 

  رَلف لورن

رلف لورن (Ralph Lauren) با نام اصلی رلف لیفشیتز، طراح مد آمریکایی است که درآمد بسیار زیاد حاصل از فعالیت طولانی در صنعت مد و پوشاک جهان را در قالبی بسیار گسترده در زمینه گردآوری مجموعه بی‌نظیر از خودروهای استثنایی صرف کرده است.

پیش از پرداختن به کلکسیون بی‌رقیب لورن، ابتدا باید بدانید که ثروت خالص این فرد نزدیک به شش میلیارد دلار است که باعث می‌شود او به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد حال حاضر کشور ایالات متحده آمریکا شناخته شود. حال تصور کنید که این طراحی صنعت مد چه خودروهایی ممکن است در کلکسیون غیر قابل باور خود به همراه داشته باشد.

لورن مالک بیش از 100 دستگاه خودرو آنتیک و منحصر به فرد است که فراری 250 GTO مدل 1962 (یکی از گران قیمت‌ترین فراری‌های تاریخ به قیمت فروش معاصر 70 میلیون دلار، گران قیمت‌ترین خودرو موجود در کلکسیون لورن)، دو دستگاه فراری TR (تستاروسا دهه 1960)، دو دستگاه مکلارن F1 مدل 1996، یک دستگاه مکلارن F1 LM بسیار نایاب مدل 1996، مرسدس بنز 300SL گولوینگ بنتلی 4.5 لیتر سوپرچارجر 1929، بوگاتی آتلانتیک تیپ 57SC منحصر به فرد، بوگاتی گنگلف تیپ 57SC، بوگاتی ویرون، پورشه 911GT3 RS، پوشه 550 اسپاید مدل 1955، جگوار XKD مدل 1955، جگوار XKSS، مکلارن P1، فراری لافراری، پورشه 918 اسپایدر، مرسدس بنز استثنایی SSK نسخه کونت تراسی (Count Trossi) مدل 1930، آلفارومئو 8C 2900B مدل 1938، و یک نسخه تولید محدود و نادر لامبورگینی رونتون رودستر تنها گوشه کوچکی از آن است.

خودروهای لورن به اندازه‌ای ارزشمند و خاص هستند که دو خودرو بوگاتی آتلانتیک تیپ 57SC مدل 1938 و مرسدس بنز SSK کونت تروسی مدل 1930 آن، به ترتیب در سال‌های 1990 و 1993 عنوان بهترین خودرو نمایشگاه بسیار ارزشمند و مهم پبل بیچ (Pebble Beach Concours d’Elegance) را از آن خود کردند. تعدادی از خودروهای این کلکسیونر مطرح بارها در موزه‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله موزه هنرهای زیبا بوستون، موزه هنرهای تزئینی و نمایشگاه‌های مد و پوشاک خود او به نمایش درآمدند. ارزش مادی کلکسیون لورن چیزی در حدود 350 میلون دلار برآورد می‌شود.

 

  نیکولاس کیج

نیکولاس فوردکاپولا (Nicolas Cage)، برادرزاده فرانسیس فوردکاپولا، کارگردان سرشناس هالیوودی، در دوران آغاز فعالیت‌ بازیگری خود نام فامیلی‌اش را به کیج تغییر داد تا با کمک نام عموی خود در این صنعت مشهور نشود، درست برخلاف آنچه در ایران اتفاق می‌افتد. این بازیگر دوست داشتنی آمریکایی یکی از پردرآمدترین بازیگران سال‌های اخیر هالیوود است که سبک زندگی بسیار باز و پرخرجی دارد.

با وجود این که درسال 2009 مجبور به پرداخت 6.2 میلیون دلار جریمه به اداره مالیات آمریکا شد، همچنان کلکسیون عجیب و غریبی از انواع خودروها و موتورسیکلت‌ها در اختیار دارد. علاوه بر بیش از 30 موتورسیکلت و بیش از 50 دستگاه خودرو، کیج دو جزیره خصوصی در جزایر باهاماس هر یک به ارزش هفت میلیون دلار، چهار قایق لوکس جمعا به ارزش 20 میلیون دلار و یک خانه قدیمی مجلل در نیواورلئان به ارزش 3.5 میلیون دلار در اختیار دارد.

هرچند که او مجبور شد به منظور پرداخت جریمه اداره مالیات تعدادی از خودروهای خود را به فروش برساند، کلکسیون کوچک اما دیوانه کننده او همچنان 9 دستگاه رولزرویس را دربر می‌گیرد که برای یک برند خودرویی در کلکسیون شخصی یک فرد رقم عجیب و خیره کننده‌ای است.

خودروهایی که کیج در کلکسیون خود دارد شامل یک دستگاه لامبورگینی 350GT مدل 1965، فراری انزو مدل 2003، پورشه 356 اسپیدستر، فراری 250 GT پینینفارینا، پلیموث باراکودا همی (HEMI Cuda) مدل 1970، بوگاتی آتلانتیک تیپ 57SC مدل 1938، بوگاتی T101 مدل 1954، جگوار تیپ D، استن مارتین DB5، فراری 599 GTB فیورانو مدل 2007، لامبورگینی دیابلو مدل 2001، و رولزرویس فانتوم 2 مدل 1935 است.

 

بدون شک در میان این خودروهای خاص و منحصر به فرد، نام یک خودرو با تاریخچه‌ای خاص بیشتر از سایر خودروهای این بازیگر و کلکسیونر به چشم می‌آید. لامبورگینی میورا SV/J مدل 1971. لامبورگینی میورا به خودی خود خودرویی تولید محدود است که بین سال‌های 1966 تا 1973 تنها 764 دستگاه از انواع مختلف آن ساخته شد اما این لامبورگینی در حقیقت دومین میورایی بود که به سفارش مستقیم محمدرضا پهلوی به تولید رسید. این خودرو که پس از انقلاب از ایران خارج شد، در سال 1997 (1376 شمسی) در یک حراجی از سوی نیکولاس کیج به قیمت 490 هزار دلار خریداری شد. این مبلغ بالاترین رقمی بود که تا آن زمان برای این خودروی به خصوص پیشنهاد شده بود. جای تردید ندارد که این خودرو با توجه به تاریخچه بی‌مانند خود، امروزه با قیمتی میلیون دلاری مواجه است.

میورا اولین محصول تولیدی لامبورگینی بود که زبان طراحی قالب این برند تا به امروز را شکل داد. این خودرو که از سوی مارسلو گاندینی در موسسه طراحی برتونه خلق شده بود، در نسخه SV/J نیز از پیشرانه V12 عرضی اما به قدرت 440 اسب بخار نیرو می‌گیرد.

   دیوید لترمن

پیش از آن‌ که جی لنو به عنوان برترین مجری برنامه نیمه شب کانال‌های تلویزیونی آمریکا بدل شود، دیوید لِتِرمن (David Letterman) در این جایگاه فعالیت می‌کرد. مسیری که جی لنو پیمود به نحوی همان مسیری است که لترمن طی کرد چرا که هر دو این افراد بسیار علاقه‌مند و دیوانه خودرو هستند.


درست همانند جی لنو، کلکسیون لترمن نیز مجموعه‌ای متشکل از خودروهای معمولی و رایج تاریخ آمریکا و جهان در کنار بسیاری از خودروهای خاص و گران قیمت است که باعث می‌شود این کلکسیون جذاب‌تر و دوست داشتنی‌تر به نظر برسد. گوشه‌ای از مهم‌ترین خودروهایی که در کلکسیون لترمن دیده می‌شود یک دستگاه آستین-هِیلی باگ‌آی اسپریت مدل 1960، شورولت C20 شایِن (وانت بلیزر) مدل 1970، MG A توئین کم مدل 1959 و جگوار XK-140 مدل 1955 است.اگر بخواهیم سری به خودروهای خاص و منحصر به فرد موجود در مجموعه لترمن بزنیم باید از مدل‌هایی چون پورشه 356C مدل 1964، فراری 328 GTS، مدل 1988، فراری 512 BBi مدل 1983 (جد پدری فراری تستاروسا)، فراری دینو 246 GTS مدل 1969، فراری 250 GTE و 250 GT Lusso هر دو مدل 1963، و البته زیباترین و گران قیمت‌ترین خودرو این مجموعه، فراری 288 GTO مدل 1985 میلادی به قیمت 2.7 میلیون دلار نام ببریم. ارزش مادی مجموعه خودروهای موجود در کلکسیون لترمن در حدود 50 میلیون دلار برآورد شده است.

  تیم اَلِن

تیم الن (Tim Allen)، کمدین و بازیگر سینمای هالیوود نیز یکی دیگر از آن هنرمندان دو آتشه علاقه‌مند به صنعت خورو است که ماشین بازی را از سال‌‌های دور آغاز کرد. الن در دهه 1990 میلادی به صورت جدی در رقابت‌های مختلفی برای تیم مسابقه‌ای سالین (Saleen/برند خودروساز تیراژ محدود آمریکایی و یکی از تیونرهای رسمی شرکت فورد) رانندگی می‌کرد که مسابقات 24 ساعت استقامت دیتونا یکی از آن‌ها بود.

 

این بازیگر با داشتن زادگاه جنوبی، کلکسیونی تماما آمریکایی در اختیار دارد که متشکل از انواع خودروهای ماسل و هات ‌راد (Hot Rod) اصیل و قدیمی است. گوشه‌ای از خودروهای داخل کلکسیون تیم الن را فورد کانورتیبل مدل 1946، فورد رودستر 1933، شورولت شول SS مدل 1964، شورولت 409 بل‌اِر 1962، فورد F100 کاستوم 1956، شورولت کامارو 427 کوپو (427 COPO/نسخه‌های ویژه مسابقات درگ تولید مستقیم شورولت) مدل 1968 تشکیل می‌دهند.

این ماشین‌باز تیر نتوانست دست از محصولات نوین آمریکایی بکشد در نتیجه در میان خودروهای کلاسیک و وینتج کلکسیون خود، تعدادی خودرو ناب از دوران مدرنیته آمریکا نیز در اختیار دارد که شامل داج دیمن، شورولت کوروت C6 ZR1 و یک دستگاه فوردGT مدل 2019 است که در تیراژ بسیار محدود تولید شد. اما در کنار همه این جواهرات، دو خودرو منحصر به فرد در کلکسیون تیم الن وجود دارد که بدون شک اهمیت بسیار خاصی برای خودرو دوستان حرفه‌ای به همراه دارد. اول نسخه هومولوگ شده استاندارد خیابانی فورد RS200 از خودروهای رالی گروه B مسابقات WRC است که از خاص‌ترین و نایاب‌ترین خودروهای دهه 1980 به حساب می‌آید. این خودرو به یک پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری کوچک و یک سیستم توربو بسیار بزرگ مجهز است که در نسخه شهری توانی برابر با 440 اسب بخار و گشتاوری در حدود 500 نیوتون.متر تولید می‌کند. نسخه مسابقه‌ای آن توانی در حدود 950 اسب بخار دارد.

 

دومین خودرو خاص تیم الن یک دستگاه فورد شلبی کبرا 1965 است که نماد همکاری مستقیم کارول شلبی و هنری فورد دوم در دهه 1960 میلادی است که در نهایت به تولید خودروهای بی‌مانندی چون شلبی ماستنگ، فورد GT40 و شلبی کبرا انجامید.

 

  سلطان برونئی

حسن البلقیه (Hassanal Bolkiah)، 29امین سلطان و نخست وزیر پادشاهی مطلقه کشور برونئی است که به انتخاب پدرش در سال 1967 سلطنت پادشاهی کشور را به دست گرفت و تا کنون همچنان بر تخت پادشاهی این کشور تکیه زده است. برونئی کشوری با اکثریت مسلمان است که در جزیره بورنئو در جنوب شرق آسیا قرار دارد. با وجود ابعاد کوچک و جمعیتی تنها در حدود 436 هزار نفر، شهرت این کشور در ثروت غیرقابل باور پادشاه آن نهفته است.

 

سلطان برونئی الزاما یک سلبریتی به حساب نمی‌آید اما علاقه عجیب و غریب او به خودرو، در کنار سرمایه افسانه‌ای که این شخص در عالم خودرو گرد هم آورده است باعث شد نتوانیم از بیان نام او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سلبریتی‌های کلکسیونر جلوگیری کنیم.

درآمد شخصی سلطان از فروش نفت و گاز به عنون سرمایه‌های ملی کشور برونئی حاصل می‌شود که مجله معتبر فوربز (Forbs) در سال 2008 این ثروت را در حدود 20 میلیارد دلار تخمین زده است. از این رو او یکی از ثروتمندترین افراد جهان به شمار می‌آید. داشتن ثروت زیاد در کنار علاقه وافر خانواده او به صنعت خودروی جهان باعث شده تا این سلطان دست و دل باز، کلکسیونی بسیار عظیم در حدود رقم غیررسمی هفت هزار دستگاه خودرو خریداری کند که مبلغی در حدود پنج میلیارد دلار ارزش به همراه دارند. اما همه این خودروها با وسواس مورد نیاز نگهداری نشده و بسیاری از آن‌ها به فروش رسیده‌اند اما گفته می‌شود که تعداد دو هزار خودرو همچنان در اختیار سلطان و خانواده او قرار دارد.

 

بیان نام و مدل تک تک این خودروها بدون تردید کاری غیر ممکن است اما به صورت عمده می‌توان گفت که سلطان در حدود 600 دستگاه رولزرویس، 550 دستگاه مرسدس بنز و 450 دستگاه فراری در کلکسیون شخصی خود دارد و این رقم جدا از کلکسیون‌های انحصاری است که به مدل‌های متعدد بوگاتی EB110، فراری F40 و مکلارن F1 اختصاص یافته است. نکته بسیار عجیب کلکسیون سلطان در تعدد مدل‌ها است. به این معنا که فراری F40 به ذات خودرویی تیراژ محدود و نایاب است و حال این فرد به تنهایی 11 دستگاه از آن را در اختیار دارد که چند دستگاه آن از نسخه بسیار خاص LM است و تعداد 9 دستگاه از این F40ها به سفارش مستقیم خود سلطان به ایتالیا فرستاده شده و از سوی پینینفارینا مورد ارتقا فنی قرار گرفته‌اند.

 

مکلارن F1 خودرو تیراژ محدودی است که بین سال‌های 1992 تا 1998 تنها در تعداد 106 دستگاه به تولید رسید که امروزه بین 8 تا 13 میلیون دلار قیمت دارند. حال تصور کنید که سلطان 10 دستگاه از این F1 را خریداری کرده که شامل پنج دستگاه نسخه استاندارد جاده‌ای F1، سه دستگاه F1 LM، یک دستگاه F1 GT و یک دستگاه F1 GTR است.

سلطان حتی چهار دستگاه از خودرو بسیار نادر و افسانه‌‌ای بوگاتی EB110 در اختیار دارد که یکی از مدل‌های آن در سال 2000 به فروش رسید و اکنون در لندن نگهداری می‌شود. آیا هنوز هم اعتقاد دارید که سلطان حق حضور در این لیست را نداشت؟

 

نویسنده: شهاب انیسی

فروش فوری خودرو کارکرده