سوئیچ اینرسی و کاربرد آن در خودرو

۲۸ آذر ۱۴۰۲ سوئیچ اینرسی و کاربرد آن در خودرو

قطع کن پمپ بنزین یا سوئیچ اینرسی یک قطعه مهم در خودرو است که پس از وارد آمدن ضربات شدید به خودرو در هنگام تصادف، موجب قطع شدن بنزین می‌شود و از آتش‌سوزی خودرو جلوگیری می کند.

سوئیچ اینرسی چیست؟

سوئیچ اینرسی که به آن قطع‌کن بنزین نیز می‌گویند هنگام وارد آمدن ضربات شدید به خودرو فعال می‌شود. این سوئیچ برای جلوگیری از آتش‌سوزی و انفجار خودرو به وجود آمده است. با فعال شدن سوئیچ اینرسی جریان بنزین در موتور قطع شده و خودرو به صورت خودکار خاموش می‌شود. این سوئیچ در برخی از خودرو‌ها به کامپیوتر و در برخی دیگر به محفظه بنزین خودرو متصل هستند. در خودرو‌هایی که این سوئیچ به کامپیوتر خودرو متصل است پس از ضربه وارد شده به خودرو این سوئیچ برق را قطع می‌کند و سبب خاموش شدن ماشین می‌شود. در خودروهایی که سوئیچ اینرسی به پمپ بنزین وصل است پس از تصادف و ضربه سوئیچ بنزین را قطع می‌کند و پس از آن خودرو خاموش می‌شود. محل قرارگیری این سوئیچ به شکلی است که ارتعاش کمی داشته باشد تا به طور خودکار فعال نشود و موتور خودرو را خاموش نکند.

کاربرد سوئیچ اینرسی چیست؟

همانطور که گفته شد این سوئیچ یک قطعه حیاتی است و وظیفه دارد در هنگام تصادف، جریان بنزین را قطع کند تا سبب آتش‌سوزی و انفجار خودرو نشود بنابراین وجود و بی‌عیب بودن این قطعه در خودرو بسیار مهم است و نباید از اهمیت آن غافل شد.

محل قرار گیری سوئیچ اینرسی

محل قرار گرفتن سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی در خودرو‌های تولید داخل در زیر کاپوت و نزدیکی انژکتور قرار دارد. برای دیدن این سوئیچ لازم است که کاپوت را بالا بزنید و در قسمت انتهایی چپ یا راست موتور خودرو آن را مشاهده کنید. به طور معمول سوئیچ اینرسی در محلی قرار می‌گیرد که لرزش موتور در آن کمترین حد باشد. این سوئیچ در خودرو‌های ۲۰۶ تیپ ۲ و بالاتر حذف شده است و کار آن را سنسورهای ایربگ انجام می‌دهند این سنسورها دقیقا مانند سوئیچ اینرسی عمل می‌کنند و پس از وارد آمدن ضربات شدید خودرو را خاموش می‌کنند. در خودرو‌های خارجی سوئیج اینرسی را زیر کاپوت قرار نمی‌دهند تا از لرزش‌های موتور دور باشد. این سوئیچ در خودرو‌های خارجی معمولا در کنار در راننده یا شاگرد قرار دارد و برای دسترسی به آن باید درپوش بغل در را برداشت تا این سوئیچ قابل دسترسی باشد. در برخی دیگر از خودرو‌ها این سوئیچ در زیر ماشین و نزدیک پمپ بنزین قرار دارد تا جریان قطع کردن سریع باشد. در برخی از خودرو‌ها این سوئیچ در کنار جعبه فیوزها قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است.

غیر فعال کردن سوئیچ اینرسی

این سوئیچ ممکن است در اثر تصادف و ضربات شدید یا ضعیف فعال شود و موتور خودرو را خودرو شود. برای اینکه خود را به حالت قبل برگردانید باید سوئیچ را به حالت قبل یعنی حالت بسته برگردانید. اگر این سوئیچ به حالت قبل برنگردد خودرو روشن نمی‌شود. برای اینکه سوئیچ اینرسی را به حالت بسته برگردانید لازم است که محل قرارگیری آن را پیدا کنید. اگر محل قرارگیری آن را پیدا نکردید بهتر است از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید چراکه بسته به مدل خودرو‌ها محل قرارگیری آن نیز متفاوت است. بعد از اینکه سوئیچ اینرسی را پیدا کردید انگشت خود را در قسمت بالایی آن که حالت فشاری دارد قرار دهید پس از وارد آوردن فشار گوی مربوطه که از جای خود خارج شده به محل قبلی باز می‌گردد و سوئیچ غیرفعال می‌شود. در خودرو‌هایی که سوئیچ اینرسی به کامپیوتر خودرو متصل است ممکن است پس از غیر فعال کردن آن اخطارهایی از آن در حافظه کامپیوتر خودرو بماند که برای رفع آن باید از دیاگ زدن کمک گرفت. اگر نمی‌توانید سوئیچ را به حالت قبل بازگردانید حتما از امداد خودرو کمک بگیرید تا نسبت به رفع آن اقدام کنند.

خرابی سوئیچ اینرسی یکی از دلایل خاموش شدن خودرو در حال حرکت

اگر خودرو شما یک باره و در حال حرکت خاموش شود دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن می‌تواند خرابی و عیب در سوئیچ اینرسی باشد مخصوصا اگر خودرو ضربه خورده باشد و با ضربات شدید از روی دست‌انداز‌ها عبور کرده باشد بنابراین یکی از قطعاتی که باید بررسی شود سوئیچ اینرسی است.

آسیب دیدگی سوئیچ اینرسی

اگر تصادف شدیدی داشته باشید ممکن است سوئیچ اینرسی آسیب ببیند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. این قطعه یکی از قطعات حیاتی خودرو است که باعث سلامت شما و خودرو می‌شود و خودرو را از آتش‌سوزی در تصادف نجات می‌دهد.

قطع کن پمپ بنزین برای خودرو بسیار مهم است و این قطعه در هنگام تصادف بسیار سریع عمل می‌کند تا از آتش‌سوزی و انفجار جلوگیری کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم محتوا خودرو45