سیستم رانندگی بین خطوط خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

۱۰ آبان ۱۳۹۹ سیستم رانندگی بین خطوط خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم رانندگی بین خطوط در خودرو به کمک دوربینی که پشت شیشه جلو نصب شده، خطوط جاده را پایش می‌کند و در صورتی که راننده بدون راهنما زدن از خط جاده خارج شود، هشدار می‌دهد.

خودروها هر روزه به فناوری‌های جدیدی مجهز می‌شوند. فناوری‌هایی که به کمک انسان‌ها می‌آید تا تجربه شیرینی از رانندگی داشته باشند. بسیاری از خودروسازی‌های جهانی به دنبال یافتن راه‌هایی برای راحتی رانندگان و رضایت از خودروها هستند. ایمنی یکی از زمینه‌هایی است که خودروسازان به آن توجه بسیار زیادی دارند. هر ساله افراد زیادی جان خود را به دلیل تصادف از دست می‌دهند و یا اتفاقات ناخوشایندی را تجربه می‌کنند. افزایش روز افزون خودروها مسئله به کار بردن ایمنی در ساخت و طراحی آن را جدی تر از هر زمان دیگری کرده است. سیستمLane Keeping Assist  یکی از سیستم‌هایی است که در دسته سیستم‌های ایمنی قرار می‌گیرد تا با پایش خطوط جاده انحراف از مسیر راه به راننده هشدار دهد.

 

سیستم رانندگی بین خطوط خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم Lane Keeping Assist  که با نام هشدار خروج از خطوط  (Lane Departure Warning)نیز شناخته می‌شود، برای اولین بار توسط خودروسازان ژاپن به کار گرفته شد. در سیستم رانندگی بین خطوط از سنسورهای مادون قرمز و دوربین برای تشخیص خطوط جاده استفاده شده است. این سیستم که پشت شیشه جلو خودرو نصب می‌شود می‌تواند به کمک دوربین خطوط جاده را تشخیص دهد. اطلاعات مربوط به پایش خطوط جاده به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شود و در صورت تشخیص انحراف خودرو به راننده هشدار داده می‌شود.

 

سیستم رانندگی بین خطوط خودرو چگونه کار می‌کند؟

هشدارهای مختلف سیستم رانندگی در بین خطوط

·       هشدار صوتی

زمانی که خودرو بدون راهنما زدن از خطوط خارج شود یا روی خطوط حرکت کند این سیستم شروع به بوق زدن می‌کند.

·       هشدار لرزشی

هنگام خروج از خطوط فرمان شروع به لرزیدن می‌کند تا راننده از انحراف خودرو مطلع شود.

همچنین بسته به جهت انحراف خودرو، جهت موافق با انحراف خودرو شروع به لرزیدن می‌کند.

·       محدود کردن سرعت

سیستم رانندگی بین خطوط در سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود چراکه دوربین خطوط جاده را در سرعت پایین به درستی تشخیص نمی‌دهد.

·       هشدار تصویری

این نوع هشدار در برخی از خودروها به صورت روشن شدن چراغ هشدار پشت آمپر است و در برخی دیگر هشدار روی صفحه نمایشگر خودرو نشان داده می‌شود.

 

چرا در خطوط رانندگی کنیم؟

چند نکته درباره سیستم Lane Keeping Assist

  • در صورتی که فضا تاریک باشد و چیزی روی این سیستم را پوشانده باشد، عملکرد این سیستم با اختلال مواجه می‌شود.
  • اگر شیشه جلو خودرو تعویض شود این سیستم به کالیبره کردن نیاز پیدا می‌کند.
  • اگر فاصله با خودرو جلویی کم باشد این سیستم قادر به تشخیص خطوط نیست.
  • بارش شدید باران، تابش مستقیم نور خورشید و پوشیده شدن مسیر از برف سبب می‌شود که سیستم رانندگی بین خطوط عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد.
  • اگر راننده از چراغ راهنما استفاده کند از این سیستم هشداری دریافت نمی‌شود چراکه تشخیص می‌دهد تغییر مسیر با آگاهی انجام شده است.
  • اگر جاده فاقد خط کشی باشد سیستم هشدار بین خطوط غیر فعال می‌شود.
  • این سیستم به رانندگانی که دید خوبی ندارند بسیار کمک می‌کند.
  • دوربین رادار رانندگی بین خطوط به کروز کنترل، سیستم هشدار نقطه کور و هشدار بین خطوط متصل است.

 

صد در صد به تکنولوژی اعتماد نکنید!

یکی از اشتباهاتی که می‌تواند بسیار خطرناک باشد، اعتماد کامل به سیستم‌های خودرو است. تمام سیستم‌های خودرو ممکن است به دلایل مختلفی دچار نقص شوند و اطمینان به آن و عدم توجه به رانندگی بسیار خطرناک است. سیستم رانندگی بین خطوط نیز گاهی ممکن است قادر به تشخیص خطوط نباشد و به صورت خودکار غیر فعال شود بنابراین هنگام رانندگی باید به طور کامل به مسیر دقت داشت تا اتفاقات ناگواری مانند تصادف رخ ندهد.

 

 

نویسنده: شقایق صفی خانی