شراکت جدید غول‌های خودروسازی: همکاری مشترک تویوتا و تسلا

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ شراکت جدید غول‌های خودروسازی: همکاری مشترک تویوتا و تسلا

حدود ۱۱ سال پیش بود که دو خودروساز تویوتا و تسلا اعلام کردند قصد دارند در زمینه توسعه وسایل حمل و نقل و خودرو، همکاری مشترکی را آغاز کنند. در همین زمان بود که تویوتا، بخشی از سهام تسلا خریداری کرد را که آن موقع تازه پا گرفته بود.

اما این شراکت و همکاری آن گونه که برنامه‌ریزی شده بود، پیش نرفت. تویوتا خودرو تمام برقی راو۴ را به صورت محدود تولید می‌کرد و تسلا هم وظیفه تامین باتری‌های این اتومبیل را برعهده داشت. با این حال مهندسان دو شرکت در مورد طراحی باتری و دیگر قطعات این خودرو با هم به مشکل خوردند.

در اواسط سال ۲۰۱۷، تویوتا اعلام کرد که سهام تسلا را فروخته و شراکت این دو خودروساز به پایان رسیده است. اما حدود یک سال پیش بود که تسلا از تویوتا پیشی گرفت و عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان را به خود اختصاص داد.

شاسی بلند کوچک برقی، نتیجه همکاری تویوتا و تسلا

و حالا یکی از رسانه‌های کره جنوبی گزارشی منتشر کرده و خبر از همکاری مجدد تویوتا و تسلا داده است. طبق این گزارش، شراکت دوباره این دو غول خودرو جهان فعلا در مرحله مذاکره و گفتگو قرار دارد. همکاری مشترک تویوتا و تسلا احتمالا در زمینه طراحی یک پلتفرم برای تولید یک شاسی بلند کوچک تمام برقی خواهد بود.

با توجه به گزارش این رسانه، تسلا بخش‌های برقی و نرم‌افزاری این خودرو را تامین می‌کند و تویوتا هم وظیفه طراحی و تولید پلتفرم را برعهده دارد. بنابراین تسلا می‌تواند با استفاده از پلتفرم تویوتا یک شاسی بلند کوچک با قیمت کم را روانه بازار کند و مهم‌تر از آن، میزان فروش محصولاتش را در ژاپن افزایش دهد. در حال حاضر، سالانه فقط ۱۰۰۰ دستگاه از خودروهای تسلا در ژاپن فروخته می‌شود. تویوتا و تسلا واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

این توافق به نفع دو طرف خواهد بود. همان طور که یک شاسی بلند کوچک به فهرست محصولات تسلا اضافه می‌شود، تویوتا نیز صاحب یک خودرو جدید تمام برقی خواهد شد. مزیت دیگر این توافق برای تویوتا، کاهش زمان و هزینه برای تحقیق، طراحی، توسعه و تولید بخش‌های برقی و نرم‌افزاری و سیستم عامل خودرو است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا تویوتا می‌تواند نرم‌افزارهای اختصاصی خود را روی سیستم عامل تسلا نصب کند.

با امضای این توافق، تسلا می‌تواند فروش خود در بازار ژاپن را افزایش دهد و تویوتا نیز علاوه بر یک نرم‌افزار و سیستم عامل پیشرفته، صاحب یک شاسی بلند جدید تمام برقی می‌شود. آیا این دو خودرو جدید رقیب هم خواهند بود؟ لزوما نه. در حال حاضر، تسلا به دلیل عرضه مدل Y، نیازی به فروش این خودرو جدید در بازاری غیر از ژاپن ندارد و تویوتا هم می‌تواند اتومبیل جدیدش را در سراسر جهان، به غیر از ژاپن عرضه کند.

این دو خودرو برقی تویوتا و تسلا می‌توانند در بعضی بازارها با همدیگر رقابت کنند، اما هر دوی آنها دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی خواهند بود.

 

نویسنده: میلاد قزللو

 

فروش فوری خودرو کارکرده