مراحل اجاره خودرو

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ مراحل اجاره خودرو

فرض کنید با وسایل حمل و نقل عمومی به سفری تفریحی یا کاری رفته‌اید و می‌خواهید به مناطق و مراکز تفریحی بروید. مسلما رفت و آمد در این شرایط چندان آسان نیست. شاید در چنین شرایطی سفر با ماشین شخصی را ترجیح می‌دادید  و برایتان محدودیت ترددی به وجود نمی‌آمد.

سال‌ها است در کشورهای دیگر پدیده اجاره خودرو رواج دارد و یک امر عادی تلقی می‌شود. در ایران بیشترین تصوری که درباره اجاره خودرو وجود دارد، اجاره خودرو برای ماشین عروس است اما کاربردهای دیگر این پدیده هم کم‌کم در کشور ما مورد توجه قرار می‌گیرد.

اجاره خودرو از کجا آمد؟

سال‌های ابتدایی شکل‌گیری صنعت خودرو، تنها از طریق فروش خودرو، آن هم برای خودروسازان، امکان درآمدزایی وجود داشت. اما کم‌کم با افزایش خودروهای کارکرده، خرید خودرو نیز به یکی از کسب‌وکارهای مهم این صنعت تبدیل شد. از آنجا که همچنان صنعت خودرو ظرفیت‌های بالایی برای درآمدزایی داشت، روش‌های نوین کسب و کار در این بخش شکل گرفت.

آن طور که مطرح می‌شود، اجاره خودرو در سال ۱۹۱۶ در آمریکا آغاز شد. فردی تصمیم گرفت خودروی خودش را به تاجران و گردشگران اجاره دهد. ملاک قیمت هم کیلومتر شمار بود. کمی بعد این ایده پر درآمد تبدیل به یک شرکت رسمی شد. کم‌کم اشخاص دیگر در کشورهای مختلف هم این ابتکار را پی گرفتند و اجاره خودرو به یک پدیده رایج تبدیل شد.

امروز شرکت‌ها و دفاتر مختلفی در دنیا، خودرو اجاره می‌دهند. در کشور ما هم چندین سال است اجاره خودرو از کرایه برای ماشین عروس پیش‌تر رفته و جایگاه خود را پیدا می‌کند.

انواع اجاره خودرو

نوع اجاره و مدل خودرو جزو عوامل بسیار تاثیرگذار در تعیین قیمت اجاره خودرو است. هرچه خودرو لوکس‌تر و مدل بالاتر باشد طبیعی است که قیمت آن هم بالاتر برود. اگر همراه خودرو، درخواست راننده هم داشته باشید باید مبلغ بیشتری بپردازید. از سوی دیگر، انتخاب چگونگی اجاره خودرو به نوع نیاز شما بستگی دارد.

اجاره خودرو با راننده

معمولا افرادی که چندان حوصله رانندگی در ترافیک را ندارند، اجاره خودرو با راننده را انتخاب می‌کنند. از آنجا که همراهی یک راننده با خودرو حالتی رسمی دارد، این گزینه برای افرادی که می‌خواهند در جلسه مهمی شرکت کنند یا به مراسم و میهمانی رسمی‌تری بروند مناسب است. افرادی که گواهینامه رانندگی ندارند هم می‌توانند با خیالی راحت از خودرو و راننده در اختیار استفاده کنند.

از مزایای اجاره خودرو با راننده، عدم مسئولیت مسافر در قبال تصادف خودرو یا جریمه و تخلفات است و  مسئولیت تمامی اتفاقات احتمالی بر عهده شرکت اجاره‌دهنده خودرو است.

نرخ اجاره این خودروها در داخل شهر بر اساس ساعت و در خارج شهر به صورت کیلومتری محاسبه می‌شود.

اجاره خودرو بدون راننده

خودرو بدون راننده برای کسانی که می‌خواهند از رانندگی لذت ببرند، مناسب است. اما باید بدانید از زمانی که خودرو را تحویل می‌گیرید تمامی مسئولیت‌ها بر عهده شما خواهد بود. معمولا نرخ اجاره خودرو بدون راننده به صورت روزانه محاسبه می‌شود و بر اساس مدل خودرو این متفاوت است.

مدارک و شرایط اجاره خودرو

معمولا اجاره خودرو با راننده به مدارک خاصی نیاز ندارد چون راننده به عنوان نماینده شرکت همراه خودرو است و تمامی مسئولیت‌ها نیز بر عهده راننده و شرکت اجاره‌دهنده است. اما اگر فردی قصد اجاره خودرو بدون راننده را در ایران داشته باشد بنابر تابعیت خود باید مدارک متفاوتی را ارائه کند.

مدارک و شرایط برای ایرانیان

  • داشتن حداقل ۲۰ سال سن
  • گواهینامه رانندگی با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • کارت ملی
  • گواهی معتبر اشتغال به کار یا مدارک احراز محل سکونت
  • یک فقره چک یا سفته (رقم این چک در شرکت‌های اجاره خودرو متفاوت است اما گاهی باید به میزان ارزش خودرو، چک ضمانت ارائه شود)
  • پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه

مدارک و شرایط برای اتباع خارجی

نکات مهم برای اجاره خودرو

هنگام اجاره خودرو باید به نکات مهمی دقت کنید. به خصوص اگر تصمیم به اجاره خودروی بدون راننده دارید.

  • نرخ اجاره
  • داشتن بیمه
  • پشتیبانی مناسب
  • تنوع خودرو

اجاره خودرو در مناطق آزاد

رانندگی در مناطق آزاد مانند انزلی، کیش و… قوانین خاصی دارد. به همین دلیل اجاره خودرو در این مناطق با شهرهای دیگر متفاوت است. از سوی دیگر، خودروهای منطقه آزاد تنها می‌توانند در همین مناطق تردد کنند و محدودیت‌هایی برای رانندگی با این خودروها وجود دارد. بنابراین بهتر است پیش از اجاره خودرو در این مناطق از شرایط آن آگاهی کامل داشته باشید.

اخبار مرتبط:

اجاره خودرو گذر موقت

باید بدانید که اجاره خودروهای گذر موقت به صورت کلی غیر قانونی است و فردی که پلاک خودروی گذر موقت به نام او صادر شده، در صورت اجاره آن مرتکب تخلف شده است و مشمول جریمه خواهد بود.

اجاره خودرو مناطق آزاد

خودروهای مناطق آزاد تنها می‌توانند در محدوده همین مناطق تردد کنند و اگر از این مناطق خارج شوند به دلیل قاچاق و ورود کالای غیرقانونی از گمرک با جریمه‌های سنگینی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

  • منطقه آزاد اروند تا مرکز استان (حدود ۱۲۰ کیلومتر)
  • منطقه آزاد انزلی تا شعاع ۵۰ کیلومتر
  • منطقه آزاد ارس تا مرکز استان (حدود ۱۳۰ کیلومتر)
  • منطقه آزاد ماکو تا شعاع ۳۰ کیلومتر
  • خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار تا شعاع ۳۰ کیلومتر
  • خودروهای پلاک منطقه آزاد و قشم در محدوده جزیره

 

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا