چرا صندوق عقب خودرو هنگام خرید مهم است؟

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ چرا صندوق عقب خودرو هنگام خرید مهم است؟

صندوق عقب خودرو فضایی است که عموماً اسباب و بار مسافران به‌علاوه تجهیزات و امکانات ضروری خودروها را در درون خود جای می دهد.

تجهیزات و ابزار آلات کمکی که خودروسازان در صندوق عقب خودرو قرار می‌دهند شامل لوازم اضطراری، لاستیک زاپاس، جک و آچار، کیف ابزار، ابزارهای الکترونیکی و صوتی، باتری و مخزن انرژی در خودروهای هیبرید، جعبه فیوز و مخزن گاز CNG/LPG است.

البته این تجهیزات و امکانات بسته به کارخانه سازنده خودرو متفاوت بوده و ممکن است که طیف گسترده‌تری را نیز شامل شود. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که خودروهای مختلف نیز حجم صندوق عقب متفاوتی را در اختیار دارند که این موضوع به عوامل متنوعی همچون کلاس خودرو، کارایی خودرو، ظرفیت خودرو و… بستگی دارد.

هرچند خودروسازان در زمان معرفی خودروها حجم صندوق عقب خودرو را مقدار ثابتی اعلام می‌کنند اما این مقدار می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی بزرگ‌تر و یا حتی کوچک‌تر شود. به عنوان نمونه اگر مالکان خودروهای بنزین سوز خودروی خود را گازسوز کنند ناچار هستند که یک مخزن گاز CNG/LPG در صندوق عقب خودرو جای دهند و همین موضوع سبب کاهش حجم صندوق عقب خودروها می‌شود. از طرف دیگر برداشتن صندلی‌های ردیف عقب خودرو بر حجم صندوق عقب خودرو افزوده و عملاً فضا را برای جابجایی بیشتر بار مهیا می‌کند.

در کنار تمامی این موارد لازم است یادآوری شود که در بعضی از خودروها صندوق عقب کاربردهای دیگری غیر از کاربردهای رایج و متداول خود دارد. به‌عنوان نمونه در بعضی از خودروهای مخصوص کمپ صندوق عقب خودرو می‌تواند در نقش میز غذاخوری ظاهر شود.

شاید بتوان بزرگ‌ترین کاربرد صندوق عقب یک خودرو را بتوان در حوزه حمل لاستیک و زاپاس آن دانست.

پس تا بدین جای کار باید متوجه شده باشید که صندوق عقب یک پارامتر مهم و تاثیرگذار در خصوص خودروها است. بسیاری از افراد به خصوص افرادی که به دنبال خرید یک خودرو خانوادگی هستند برای انتخاب خودرو مناسب خود صندوق عقب را به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار درنظر می‌گیرند.

برای خانواده‌هایی که به وسیله خودرو خود اسباب و وسایل زیادی را جابجا می‌کنند به خصوص خانواده‌های پرجمعیت صندوق عقبی با حجم کم می‌تواند بسیار دردسر آفرین باشد.

خودروهایی با صندوق جلو!

صندوق خودرو در اکثر خودروهای امروزی در قسمت عقب قرار داشته و به همین دلیل نیز بیشتر با نام صندوق عقب خودرو شناخته می‌شود اما این قاعده در خصوص تمامی وسایل نقلیه صدق نمی‌کند. به عنوان مثال خودروهای موتور وسط و خودروهای برقی که این روزها نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند عموماً از یک صندوق در قسمت جلو و یک صندوق در قسمت عقب خودرو برخوردار بوده و فضای در دسترس برای حمل بار و سایر تجهیزات در آن‌ها بیشتر از خودروهای رایج است.

فولکس واگن نوع ۳، پورشه ۹۱۴، پورشه Boxster، تویوتا MR2 و تسلا مدل s از نمونه‌های این خودروها هستند.

اهمیت صندوق عقب خودرو برای خانواده‌های ایرانی

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم حجم صندوق عقب خودرو برای خانواده‌های ایرانی یک پارامتر مهم و حیاتی محسوب می‌شود و این موضوع به خصوص در مورد خودروهای خانوادگی و شاسی بلند که استفاده خانوادگی و جاده‌ای دارد اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

برای یک خانواده ایرانی و در یک خودرو خانوادگی هرچه حجم صندوق عقب یک خودرو بیشتر باشد بهتر است. این موضوع از این جهت مهم است که حمل بار توسط خودرو در بین ما ایرانی‌ها امری بسیار رایج است و صدالبته که هرچه تعداد اعضای یک خانواده بیشتر باشد بار قابل‌حمل آن‌ها نیز بیشتر است. در این شرایط و با نبود فضا جابه‌جایی اسباب و وسایل بسیار مشکل خواهد شد و به همین جهت است که خودروهایی با صندوق عقب بزرگ محبوب‌تر هستند.

به این نکته نیز باید توجه شود که با در نظر گرفتن قیمت بنزین و تمایل مردم به استفاده از گاز خودروهایی که از صندوق عقب بزرگتری برخوردار هستند مناسب‌تر بوده و انتخاب بهتری هستند.

با این اوصاف واضح است که خانواده‌های ایرانی به دنبال خرید خودروهایی هستند که از فضای صندوق عقب با حجم بالا برخوردار بوده و خودروهای هاچ‌بکی که صندوق عقب ندارند مانند پراید ۱۱۱ بیشتر جوان‌پسندانه بوده و چندان انتخاب مناسبی برای یک خانواده چند نفره محسوب نمی‌شود.

صندوق عقب خودرو برای افرادی که تمایل به نصب یک سیستم صوتی خوب و با کیفیت دارند نیز یک پارامتر حیاتی و مهم محسوب می‌شود. در واقع هرچه خودرو شما به صندوق عقب بزرگ‌تری مجهز باشد دست شما برای انتخاب یک باکس (جعبه) بزرگتر و باکیفیت‌تر بازتر بوده و همین موضوع در نهایت می‌تواند منجر به یک صدای خروجی رسا و عالی شود. کیفیت صدایی که در انواع سیستم‌های صوتی کوبشی و ارزشی یک پارامتر بسیار مهم است.

 

اهمیت صندوق عقب خودرو

ایمنی صندوق عقب خودروهای ایرانی

صندوق عقب خودرو به همان میزان که برای رانندگان برون شهری از اهمیت بالایی برخوردار است از بعد امنیت برای رانندگانی که در درون شهر از خودرو خود استفاده میکنند نیز مهم است.

در چند سال گذشته سرقت صندوق عقب خودروها بسیار رایج شده و یکی از شگردهای سارقان برای خالی کردن خودروها است. این اتفاق به خصوص برای خودروهای ساخت داخل به خصوص مدل‌هایی که که ایمنی چندان بالایی نیز برخوردار نیستند رخ می‌دهد.

صندوق عقب خودرو و مصرف سوخت

علت اصلی آن که تعدادی از رانندگان در خصوص چینش بار در صندوق عقب خودرو حساس‌اند به میزان مصرف سوخت بازمیگردد. تحقیقات نشان داده است که چینش نامنظم و نامتوازن بار در صندوق عقب خودرو تاثیر مستقیمی بر میزان مصرف سوخت آن دارد. در واقع هرچه شما بار بیشتری را به صورت نامتوازن و نامنظم در صندوق عقب خودرو خود قرار دهید وزن خودرو شما بیشتر شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت آن نیز افزایش می‌یابد.

بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورت حمل بار زیاد توسط خودرو خود تلاش کنید که بار را به صورت متوازن در تمامی قسمت‌های خودرو پخش کرده و از سنگین کردن قسمت عقبی خودرو پرهیز کنید. با اینکار میزان مصرف سوخت شما نیز کنترل‌شده‌تر خواهد بود.

 

صندوق عقب جا دار خودرو

 

انواع صندوق عقب خودرو و اهمیت آن برای خانوار

صندوق عقب خودرو به خصوص برای ما ایرانی‌های که تمایل فراوانی به جابجایی اسباب و وسایل خود به کمک وسیله‌نقلیه شخصی داریم یک امکانات ضروری محسوب می‌شود که وجود آن در خودرو را لازم دانسته و اکثرا به سراغ خودروهایی می‌رویم که از این فضای بهره‌مند باشند.

خودروهایی که صندوق عقب آن‌ها کم بوده و یا از صندوق عقب بهره‌مند نیستند در بین ما ایرانی‌ها محبوبیت چندانی نداشته و اکثرا چندان مورد استقبال خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های پر جمعیت قرار نمی‌گیرند.

البته ناگفته نماند این خودروها در بین جوانان محبوبیت قابل‌قبولی داشته و حتی در خانواده پراید 111، خودرویی دارای برچسب قیمتی بالاتری است.

عامل دیگری که سبب شده خودروهایی که از صندوق عقب برخوردار باشند محبوبیت بیشتری در بین ایرانی‌ها داشته باشند به قیمت سوخت ارتباط دارد. در واقع با افزایش قیمت سوخت تمایل به استفاده از گاز CNG/LPG بین مردم و خانواده‌ها افزایش یافته و همین موضوع سبب شده که خودروهایی با صندوق عقب بزرگتر محبوب‌تر نیز باشند چراکه مخزن CNG/LPG حجم قابل‌توجهی از صندوق  عقب را اشغال می‌کند. در خصوص صندوق عقب‌هایی با حجم کم عملا اضافه شدن مخزن سوخت فضایی را برای استفاده مسافران و حمل بار و اسباب باقی نمی‌گذارد.

تمامی این موارد به خوبی مشخص می‌کند که علت تمایل خانواده‌های ایرانی به خودروهایی با صندوق عقب بزرگتر به اجبار و احساس نیاز آن‌ها در این خصوص برمی‌گردد و علاقه چندان نقش پررنگی در این میان ندارد.

در کنار تمامی این موارد لازم است یادآوری شود که در بعضی از خودروها صندوق عقب کاربردهای دیگری غیر از کاربردهای رایج و متداول خود دارد. به‌عنوان نمونه در بعضی از خودروهای مخصوص کمپ صندوق عقب خودرو می‌تواند در نقش میز غذاخوری ظاهر شود.

شاید بتوان بزرگ‌ترین کاربرد صندوق عقب یک خودرو را بتوان در حوزه حمل لاستیک زاپاس آن دانست.

پس تا این جای کار باید متوجه شده باشید که صندوق عقب یک پارامتر مهم و تاثیرگذار در خصوص خودروهای مورد استفاده ایرانیان است. بسیاری از افراد به خصوص افرادی که به دنبال خرید یک خودرو خانوادگی هستند برای انتخاب خودرو مناسب خود صندوق عقب را به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار درنظر می‌گیرند.

برای خانواده‌هایی که به وسیله خودرو خود اسباب و وسایل زیادی را جابجا می‌کنند به خصوص خانواده‌های پرجمعیت صندوق عقبی با حجم کم می‌تواند بسیار دردسر آفرین باشد.

در همین راستا نیز خودروسازان تلاش کرده‌اند که نیاز طیف گسترده مشتریان خود را پاسخ دهند و گواه این ادعا نیز وجود صندوق عقب در انواع و مدل‌های مختلف خودروها است.

صندوق عقب خودروهای برقی

انواع صندوق عقب خودرو

در یک دسته‌بندی کارشناسان خودروها را از لحاظ انواع صندوق عقب طراحی شده برای آن‌ها به چهار دسته هاچبک، استیشن، شاسی بلند و صندوق‌دار تقسیم می‌کنند.

صندوق عقب خودروهای هاچبک

خودروهای هاچبک تقریبا از صندوق عقبی برخوردار نیستند و با باز کردن درب پشتی خودرو فضای بار چندانی در اختیار مالک قرار نمی‌گیرد. در خودروهای هاچبک فضای بار و فضای سرنشین یکی است و به همین دلیل نیز گفته می‌شود که این دسته از خودروها از صندوق عقب برخوردار نیستند.

باز کردن درب پشتی یک خودرو هاچ بک دسترسی به فضای داخلی خودرو را میسر می‌کند و در واقع درب پشتی با در صندوق عقب یکی بوده و اکثرا شیشه‌ای است.

این دست از خودروها با وجود آنکه صندوق عقبی را در اختیار سرنشینان خود قرار نمی‌دهند اما به علت کوچک بودن و فضای کمی که اشغال می‌کنند طرفداران خاص خود را دارند. این خودروهای سایز کوچک عموما به راحتی پارک شده و از لحاظ مصرف سوخت نیز مقرون به صرفه‌اند.

معروف‌ترین مدل هاچبک داخل کشور پراید ۱۱۱ است و بعد از آن نیز تیبا ۲ قرار دارد. این خودروها تاثیر مشهوری در فروش گروه خودروسازی سایپا داشته و از محبوب‌ترین‌های بازار هستند.

مدل‌های هاچبک عموما دو درب و یا چهار درب بوده و درب صندوق عقب آن‌ها عمودی باز می‌شود.

صندوق عقب خودروهای استیشن

خودروهای دیگری که از صندوق عقبی متفاوت برخوردار بوده خودروهای استیشن هستند که در واقع صندوق عقب آن‌ها به صورت یک جعبه بزرگ در پشت خودرو قرار گرفته و درب نیز مشابه با خودروهای هاچبک به صورت عمودی بازمی‌شود. یکی از تفاوت‌های این خودروها با خودروهای هاچبک این است که در مدل‌های استیشن فضای صندوق عقب بسیار بزرگ بوده و حتی نسبت به خودروهای سدان و شاسی‌بلند رایج نیز بیشتر است. به‌علاوه استیشن‌ها نسبت به خودروهای هاچبک بلندتر بود و در این حوزه با خودروهای شاسی‌بلند مقایسه می‌شوند.

مدل‌های استیشن به خصوص پیش از رایج شدن مدل‌های شاسی بلند بسیار در بین خانواده‌ها و افرادی که تمایل فراوانی به سفر دارند محبوب بودند. البته در کشور ما این مدل‌ها چندان رایج نبوده و انواع مختلفی از آن‌ها در دسترس نیست.

با عرضه شاسی‌بلندها، استیشن‌ها حتی در کشور سازنده آن‌ها یعنی آمریکا نیز با کاهش محبوبیت مواجه شد. البته عرضه مدل‌های شیک‌تر و به‌روزتر از خودروهای استیشن توسط کمپانی‌های مختلف خودروسازی سبب شده که بازار این دسته از خودروها به طور کامل از بین نرود.

صندوق عقب خودروهای استیشن

صندوق عقب خودروهای شاسی بلند

خودروهای استیشن را می‌توان سدان‌هایی دانست که از صندوق عقب بزرگتری برخوردار هستند اما شاسی بلندها با وجود تشابه با این خودروها در دسته‌ای کاملا متفاوت جای گرفته‌اند.

در واقع خودروهای شاسی بلند بر روی پلتفرمی مشابه با کامیونت کار شده و بیشتر مناسب مصارف خارج از جاده‌ای هستند.

هرچند شاسی بلندها نیز مشابه با استیشن‌ها در مقام مقایسه از سدان‌ها و هاچبک‌ها صندوق عقب بزرگتری دارند اما حوزه استفاده از آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است.

شاسی بلندها بدنه قوی‌تری نسبت به استیشن‌ها داشته و راحت‌تر از آن‌ها از پس مسیرهای ناهموار برمی‌آیند. همچنین در اکثر مدل‌ها سیستم تعلیق خاص خود را نیز دارند.

با تمامی این تفاوت‌ها بسیاری معتقدند که از لحاظ فضای بار صندوق عقب خودروهای شاسی بلند و استیشن کاملا مشابه با یکدیگر هستند و هر دو نوع مذکور فضای بار قابل‌توجه و رضایت‌بخشی را در اختیار سرنشینان خودرو قرار می‌دهند.

در نگاه کلی این مقایسه درست است اما این نکته را نباید فراموش کرد که حجم صندوق عقب و فضای بار هر خودرو به طراحی خودرو بستگی دارد و کلاسی که خودرو در آن جای میگیرد چندان تاثیری در این موضوع ندارد.

خانه به دوشی به سبک خودروهای صندوق‌دار

خودروهای دارای صندوق‌ را می‌توان خودروهایی تعریف کرد که فیس‌لیفت دیگری از مدل اصلی بوده و نسبت به مدل اصلی از فضای بار بیشتری برخوردار هستند. این دسته از خودروها تمامی کلاس‌ها و مدل‌هایی که نسخه اصلی آن‌ها بدون صندوق بوده و در نسخه فیس‌لیفت دارای صندوق هستند را در برمی‌گیرد و معروف‌ترین مثال این دسته نیز ۲۰۶ صندوق‌دار است. نمونه بدون صندوق این خودرو در دسته هاچبک‌ها قرار می‌گیرد.

در انتها اضافه کنیم عاملی که می‌تواند در افزایش حجم تمامی انواع صندوق‌های عقب موثر باشد برداشتن صندلی‌های عقب است. در واقع شما حتی اگر صندلی‌های عقب انواع مدل هاچبک همچون ۲۰۶ را نیز بردارید فضای قابل‌توجهی را در اختیار خواهید داشت که به کمک آن می‌توانید اسباب و وسایل خود را جابجا کنید.

نویسنده: زهرا ملکی

فروش فوری خودرو کارکرده