معرفی خودروهای ملی ترکیه

۱۸ آبان ۱۴۰۱ معرفی خودروهای ملی ترکیه

طراحی و رونمایی از اولین خودرو ملی ترکیه باعث شد تا نگاه‌ها به سمت صنعت خودروسازی این کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا جایی که بسیاری از کارشناسان و متخصصان، به دلیل شباهت‌های زیاد این دو کشور در برخی صنایع، صنعت خودروسازی ترکیه و صنعت خودروسازی ایران را در ترازوی مقایسه با یکدیگر قرار دهند.

صنعت خودروسازی کشور ترکیه علاوه بر صنعت گردشگری، نقش مهمی در اقتصاد کشور ترکیه ایفا می‌کند به ویژه اینکه رونمایی از اولین خودرو تولید ملی این کشور جنجال زیادی به پا کرد.

اولین خودرو تولید ملی کشور ترکیه با نام تاگ (TOGG) درست در آخرین روز سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. این مراسم شامل رونمایی از دو خودرو برقی کراس اوور و سدان بود که عنوان اولین خودروهای ملی ترکیه عنوان شدند.

افتتاح کارخانه خودروسازی TOGG

همزمان با نود و نهمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، کارخانه خودروسازی TOGG (تاگ) با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور افتتاح شد. تاگ (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu) اولین برند خودرو ملی ترکیه، سه سال پیش معرفی شده بود و دو محصول آن، شامل یک کراس‌اوور و یک سدان برقی پیش چشم مخاطبان قرار گرفته بود. فعالیت صنعت خودروسازی ترکیه ۶۰ سال پیش آغاز شده بود و در این سال‌ها با همکاری خودروسازان خارجی، محصولات رنو، فورد، فیات و… را مونتاژ می‌کرد و تاگ اولین خودرو ملی ترکیه است.

به گفته اردوغان، ظرفیت خط تولید کارخانه گملیک ۱۷۵ هزار خودرو در سال است و تا سال ۲۰۳۰، یک میلیون دستگاه خودرو تولید خواهد کرد. حدود چهار هزار و ۳۰۰ نفر در کارخانه Togg مشغول به کار می‌شوند و ۲۰ هزار شغل هم به صورت غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. با تولید یک میلیون دستگاه خودرو تاگ تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ میلیارد دلار به درآمد ملی ترکیه اضافه و ۷ میلیارد از کسری بودجه نیز جبران می‌شود.

برای خودروهای برقی تاگ، ۱۰۰۰ ایستگاه شارژ سریع و ۶۰۰ نقطه شارژ در ۸۱ استان ترکیه راه‌اندازی می‌شود. اولین محصول ملی ترکیه در سال ۲۰۲۳، هم‌زمان با صدمین سالگرد جمهوری این کشور، وارد بازار خواهد شد.

خودرو ملی ترکیه در مراحل پایانی

سه سال قبل پروژه انقلاب دوم خودرویی ترکیه راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۹، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، دو خودرو شاسی بلند جمع و جور (کراس اوور) و سدان کامپکت تاگ (TOGG) را رونمایی کرد.

تولید شاسی بلند تاگ حالا شتاب بیشتری گرفته و طبق برنامه اعلام‌شده قرار است در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ به بازار بیاید و ۲ سال بعد از آن، یعنی در سال ۲۰۲۴ مدل سدان این خودرو عرضه خواهد شد. کراس اوور تاگ خودرو تمام برقی است و در دو تیپ و با پیشرانه‌هایی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ اسب بخار تولید می‌شود. شتاب این شاسی بلند برقی با موتور ۲۰۰ اسب بخاری ۷.۶ ثانیه و با موتور ۴۰۰ اسب بخاری ۴.۸ ثانیه است.

حداکثر بُرد تاگ با پیشرانه ۲۰۰ اسب بخاری به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد و با مدل ۴۰۰ اسب بخاری این شاسی بلند جمع و جور می‌توان ۵۰۰ کیلومتر رانندگی کرد. باتری این خودرو در عرض ۳۰ دقیقه ۸۰ درصد شارژ می‌شود. طبق اعلام ترکیه‌ای‌ها، تاگ اولین برند این کشور است که موفق شده جایزه iF Design Award را برای طراحی کراس اوور برقی کسب کند.

کار ساخت کارخانه تولید خودروهای تاگ در مراحل پایانی خود قرار دارد و در ابتدای سال ۲۰۲۲ به طور کامل افتتاح خواهد شد و ۴۳۰۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار می‌شوند. ۷۵ درصد قطعات تاگ را شرکت‌های ترکیه‌ای تامین می‌کنند و فقط ۲۵ درصد آن وارد می‌شود.

تاریخچه صنعت خودروسازی ترکیه

خودروهای ملی ترکیه

این صنعت تقریبا از حدود ۶۰ سال گذشته و همزمان با ایران فعالیت خود را آغاز کرد. از همان سال‌ها ایران به مونتاژ محصولات شرکت جیپ و ترکیه به مونتاژ محصولات فورد مشغول شد. در همه این سال‌ها ترکیه در مسیر مونتاژ حرکت کرد و توانست در این صنعت به موفقیت‌های بزرگی از جمله جذب سرمایه‌گذارانی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های خودروسازی دنیا دست یابد.

طی این مدت ترکیه تلاش کرد تا در کنار مونتاژ خودرو در این کشور، صنعت قطعه‌سازی خود را روز به روز گسترش دهد تا جایی که این کشور به عنوان یکی از پایگاه‌های شرکت‌های خارجی در تولید قطعات خودرو تبدیل شود. در مقابل اما ایران در کنار ادامه مسیر مونتاژ خودرو، طراحی و تولید خودروهای ملی خود را پیش گرفت چرا که هدف ایران تولید خودرو بود.در این میان سایر صنایع وابسته همچون صنعت قطعه‌سازی با رشد قابل توجهی همراه بود. اما شرایط سیاسی، اقتصادی و تحریمی کشور بارها این صنعت را با چالش‌هایی همراه کرد.

نکته قابل توجه در مقایسه اقتصاد و رونق صنایع ایران و ترکیه به عنوان کشورهای همسایه، حجم تولید خودروهایی است که هر یک به بازار عرضه کرده‌اند؛ بدین صورت که حجم تولیدی تقریبا با یکدیگر برابری می‌کند اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که کیفیت خودروهای مونتاژ شده ترکیه با ایران رقابت قابل توجهی دارد.

آمارها نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۲، ترکیه بیش از یک میلیون وسیله نقلیه تولید کرده است. بر این اساس، تولید قطعات خودرو باعث شد تا حدود ۲۰ میلیارد دلاروسیله نقلیه موتوری و قطعه از این کشور صادر شود.

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی ترکیه اکثرا در منطقه مارمارا واقع شده‌اند. همچنین خودروسازان صاحب کارخانه در ترکیه شامل: Fiat/Tofaş، Oyak-Renault، Hyundai، Toyota، Honda و Ford/Otosan می‌شوند.

 از «کامیون نظامی» تا «تاگ»

خودرو ملی تاگ ترکیه

صنعت خودرو این کشور در دهه ۵۰ میلادی با تولید (TOE (Türk Otomotiv Endüstrileri A.ş، کامیون نظامی REO و کامیون‌های بعدی را توسط International Harvester آغاز کرد.

همچنین در سال ۱۹۶۱، اولین خودرو داخلی به نام Devrim، توسط کارخانه سازنده قطار TÜLOMSAŞ ساخته شد. سپس با تأسیس کارخانه مونتاژ Otosan در سال ۱۹۵۹، تولید انبوه خودروی داخلی Anadol در سال ۱۹۶۶ آغاز شد.
در سال ۱۹۵۹، کارخانه Otosan در استانبول تاسیس شد تا مدل‌های مختلف اتومبیل‌های شرکت Ford را تحت لیسانس ترکیه، تولید کند.

در سال ۱۹۶۱ سدان Devrim در کارخانه Tülomsaş در شهر «اسکیشهیر» ساخته شد. این نخستین باری بود که ترکیه، خودرویی را به صورت بومی طراحی و تولید می‌کرد. در سال ۱۹۶۴ خودروهای آستون و موریس شرکت بریتانیا موتور، در کارخانه BMC ازمیر تولید شدند.

همچنین گروه Turkey’s Cukurova در سال ۱۹۸۹، نام تجاری BMC را به طور کامل از آن خود کرد و این برند در حال حاضر تمام مدل‌های BMC در سراسر جهان را تولید می‌کند. در سال ۱۹۶۶، Anadol به اولین برند تولید انبوه ترکیه تبدیل شد که تمام مدل‌های Anadol توسط کارخانه Otosan در استانبول تولید ‌شدند.

در سال ۱۹۶۸، کارخانه Tofaş برای تولید مدل‌های فیات تحت لیسانس در بورسا، افتتاح شد. در سال ۱۹۶۹، کارخانه Oyak-Renault برای تولید مدل‌های رنو در بورسا، تأسیس شد.

سایر خودروسازان جهانی همچون تویوتا، هوندا، اوپل، هیوندای، مرسدس بنز و MAN Truck & Bus خودرو سواری، وانت، اتوبوس و کامیونهای خود را در کارخانه‌های ترکیه‌ای خود تولید ‌کردند. در این میان می‌توان به تعدادی از برندهای ترکیه‌ای تولید اتوبوس و کامیون مانند BMC ، Otokar و TEMSA اشاره کرد که فعالیت قابل توجهی در ترکیه رقم زدند.

لازم به یادآوری است؛ تا سال ۲۰۰۴، ترکیه در طول سال، حدود ۵۱۸ هزار دستگاه خودرو صادر ‌کرد که اکثر این خودروها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر ‌شدند. در سال ۲۰۰۶ نیز بانک سرمایه گذاری اروپا با عنوان وام، معادل ۱۷۵ میلیون یورو به Tofaş اعطا کرد و به طور مشترک برای رونق بازار اروپایی با PSA Peugeot Citroën و Fiat Auto همکاری کند. گفته می‌شود، این وام به منظور رونق هر چه بیشتر کارهانه و ایجاد حدود پنج هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده بود.

تاثیر اقتصاد بر صنعت خودرو ترکیه

اما این صنعت  همانند بسیاری دیگر از صنایع دنیا، در سال ۲۰۰۹ با بحران‌های مالی مواجه شد. بدین صورت که در ماه مارس ۲۰۰۹، انجمن صنعت خودروسازی ترکیه (OSD) اعلام کرد که تولید خودرو در دو ماه نخست سال ۲۰۰۹ با ۶۳ درصد کاهش رو به رو شده، زیرا میزان صادرات نیز در همان مدت، ۶۱.۶ درصد کاهش داشته است.

رشد آمار تولید خودرو در ترکیه

  • ترکیه در سال ۲۰۱۰، توانست با تولید بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه، به هفتمین خودروساز بزرگ اروپا تبدیل شود.
  • این کشور در سال ۲۰۰۸، در جایگاه ششم قرار داشت که باتلاش‌های زیاد توانست صنعت خودروسازی کشورش را به رتبه پانزدهمین خودروساز بزرگ دنیا برساند.

ماجرای تولید اولین خودرو ملی ترکیه

در دوم نوامبر ۲۰۱۷، ترکیه اعلام کرد که پنج شرکت ترکیه‌ای، تحت نظر اتحادیه بورس کالاهای ترکیه، اقدم تولید داخلی وسایل نقلیه خواهند کرد.

بر این اساس مدل اولیه یکی از این خودروهای الکتریکی با عنوان  تاگ (TOGG) در آخرین روز سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. طبق اعلام رسانه‌های ترکیه قرار است این خودرو در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خوودرو۴۵