بررسی مشخصات فنی بی ام و M4

۷ آبان ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بی ام و M4

بی ام و سال ۲۰۲۱ میلادی را با عرضه دو خودرو از سری M آغاز کرد. بعد از اینکه مدل M3 به عرضه شد، بی ام و ام ۴ نیز به بازار جهانی خودرو آمد.

این خودروساز آلمانی بعد از ماه‌ها پخش تیزر، تبلیغات و انتشار عکس‌ها و تصاویر، سرانجام مدل M4 Competition را عرضه کرد. بی ام و سری ۴ جدید در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) رونمایی شد و حالا مدل اسپرت این خودرو با نام ام۴ به علاقمندان معرفی شده است. قیمت یک دستگاه خودرو بی ام وM4 حدود ۱۰۴ هزار دلاربرآورد شده است.

مشخصات فنی بی ام وM4

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

عقب

حجم موتور

۳.۰ لیتر

نوع موتور

شش سیلندر خطی

تنفس موتور

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۵۰۳ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۶۵۰ نیوتون.متر در ۲۷۵۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۳.۹ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۴۹ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۶

تعداد سوپاپ

۲۴

انتقال قدرت

۸ سرعت دستی

مصرف سوخت ترکیبی

۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مکفرسون استرات

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

اسپرت کوپه کوچک

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۸۰۴ میلی‌متر

عرض

۱۸۸۷ میلی‌متر

ارتفاع

۱۳۹۳ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۸۵۷ میلی‌متر

وزن خالص

۱۶۱۷ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر

قطر رینگ

۱۹ و ۲۰

چرخ جلو و عقب

۳۵/۲۷۵ و ۳۰/۲۸۵

حجم صندوق عقب

۳۱۲ لیتر

تعداد سرنشین

۴ نفر

طراحی ظاهری بی ام و M4

طراحی ظاهری بی ام و M4

بی ام و ام۴ جدید نسبت به نسل قبلی تغییرات و تحولاتی را تجربه کرده است. سپر تهاجمی‌تر، قوس‌های چرخ بزرگ‌تر و دیفیوزر عقب اسپرت، چهره‌ای جذاب به این خودرو کوپه داده است. همچنین سیستم اگزوز این خودرو دارای چهار خروجی بوده و به همراه رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی جلو و ۲۰ اینچی عقب راننده را ترغیب می‌کند تا در پیست مسابقه تخته‌گاز براند.

در کابین این کوپه جدید از المان‌های سری M استفاده شده است. فرمان اسپرت مخصوص با نشان M، صندلی‌های اسپرت چرمی به رنگ مشکی و تزئینات فیبرکربن از جمله این المان‌ها است. روبروی راننده یک نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی نصب شده و یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی نیز امکان دسترسی به سیستم اطلاعات و سرگرمی را فراهم می‌کند.

دو جفت پورت یواس‌بی، اینترنت وای فای، اطلاعات ترافیکی و شارژر بی‌سیم تلفن همراه هم از امکاناتی است که معمولا بیشتر خودروهای جدید دارند. البته با توجه به پیشرفت فناوری، بی ام و M4 جدید از سیستم‌های Apple CarPlay و Android Auto نیز پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این موارد، می‌توان برای هر فردی که سوار بی ام و ام۴ جدید می‌شود، تنظیمات جداگانه‌ای را با استفاده از iDrive تعریف و در کامپیوتر خودرو ذخیره کرد. فرمان، گاز، ترمز، تعویض دنده، سختی کمک‌فنرها و میزان کنترل کشش این خودرو قابل برنامه‌ریزی است و بسته به شرایط جاده می‌توان آنها را تنظیم کرد.

بی ام و برای رانندگان عشق سرعت هم آپشن‌هایی را قرار داده است. سیستم جمع‌آوری اطلاعات و زمان‌سنج تمام اتفاقات پیست مسابقه را ثبت و ضبط می‌کند و یک سیستم کنترل دریفت هم کمک می‌کند تا سر پیچ‌ها راحت‌تر حرکات نمایشی انجام دهید.

طراحی داخلی بی ام و M4

طراحی داخلی بی ام و ام 4

نمای پشتی بی ام و M4

بی ام و M4 جدید هم مثل ام۳ از یک موتور بنزینی ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ دو قلو استفاده می‌کند که قبلا روی شاسی‌بلند‌های ایکس۳ ام و ایکس۴ ام نصب شده بود. البته این موتور در دو مدل مختلف عرضه می‌شود. مدل اول ۴۷۳ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و دارای یک جعبه دنده شش سرعته دستی است.

موتور قوی‌تر ام۴ می‌تواند ۵۰۳ اسب بخار نیرو تولید کند و گشتاور آن نیز ۶۵۰ نیوتن متر است. بی ام ام۴ جدید با استفاده از این موتور در عرض ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت است.

قدرت این موتور از طریق یک جعبه دنده هشت سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و برخلاف سایر خودروهای مدرن از سیستم دو کلاچه استفاده نمی‌کند.

برای اولین بار، خریداران می‌توانند سیستم چهار چرخ متحرک تطبیقی را برای بی ام و ام۴ جدید سفارش دهند. این سیستم قبلا روی جدیدترین مدل‌های ام۳ و ام۵ نصب شده و دارای یک سیستم کلاچ مرکزی است که قدرت موتور را بنا بر شرایط جاده به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌کند. همچنین در صورت تمایل می‌توان کل قدرت موتور را به چرخ‌های عقب منتقل کرد.

بی ام و سال نوی میلادی را با عرضه خودروهای اسپرت خود آغاز کرده است. بی ام و ام۴ جدید و همین طور مدل ام۳ جدید سال نوی این شرکت آلمانی را استارت زده‌اند. باید منتظر ماند و دید که بی ام و برای ادامه سال ۲۰۲۱ چه برنامه‌هایی را در پیش دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو