غایبان ۲۰۲۱ بازار آمریکا

۸ دی ۱۴۰۰ غایبان ۲۰۲۱ بازار آمریکا

بازار خودرو آمریکای شمالی در نوع خود منحصر به فرد و دارای اهمیت بسیار زیاد است. این بازار شاید از دیدگاه حجم فروش به پای بازار کشور چین نرسد، اما از دیدگاه اهمیت خودروهای تولیدی و وارداتی، حضور برندهای برتر جهان و عمق رقابت صنعت خودرو، بدون تردید مهم‌ترین بازار خودرو تاریخ به شمار می‌آید.

هر ساله برندهای بسیاری تلاش می‌کنند در این بازار پرسود و حیاتی حضور بهم برسانند و این در حالی است که بسیاری از مدل‌ها و برندها به دلیل مواجه با مشکلات متعدد، نظیر تغییر در قوانین و استانداردها یا افت فروش و ضرردهی، از این بازار رخت می‌بندند. در این مقاله به معرفی مهم‌ترین خودروهایی می‌پردازیم که در سال ۲۰۲۱ از بازار آمریکای شمالی خداحافظی کردند.

۱. بی ام و i3

نمایی از بی ام و i3

i3 شوخی زشتی بود که بی ام و با مشتریان بازار خودروهای تمام الکتریک (EV) کرد. چه از دیدگاه طراحی نمای خارجی با آن ظاهر ظاهر عجیب و غریب که تلاش بسیاری برای مدرن جلوه کردن داشت و چه از دیدگاه برد مفیدی که استفاده مناسب از آن را غیر ممکن می‌کرد، i3 یک خودرو هاچ‌بک با چهار درب ناقص بود که دو درب عقبی آن در حقیقت از نوع نیم‌در بودند که بدون باز بودن درهای جلو غیرقابل استفاده بودند. ظاهر آن بسیار زشت و نچسب بود که بسیاری آن را با صفات آینده‌گرایانه و پیشرو توجیح می‌کردند. برد مفید ۱۳۰ کیلومتری نسخه‌های ابتدایی آن به نوعی آب پاکی را روی دست مالکان ریخت تا در برنامه‌هایی چون گرند تور (GT) شبکه آمازون نیز مورد تمسخر قرار بگیرد. تصور آن که i3 ساخت همان برندی است که i8 را روانه بازار کرده است، برای عموم بسیار دشوار بود.

۲. تویوتا لندکروزر J300

نمایی از تویوتا لندکروزر J300

در حالی که در ایران تویوتا لندکروزر J200 محبوب دل خریدار خودرو کارکرده است در بازه قیمت فراتر از پنج میلیارد تومان معامله می‌شود، تیراژ فروش این خودرو در بازار آمریکای شمالی در هفت سال گذشته به اندازه‌ای پایین بود که برای تویوتا به یک فاجعه بدل شد. کسی جز مشتریان خاورمیانه‌ای که در پی یک خودرو اقتصادی ارزان قیمت دم دستی برای کویر نوردی و آسیب زدن به آن بودند، به سراغ J200 لندکروزر نرفت. فروش این خودرو در آمریکای شمالی به رقم کمتر از سه هزار دستگاه در سال رسید و این برای تویوتا به معنای شکست فاجعه بار نام لندکروزر بود.

از این رو تویوتا در ارائه نسل نوین لندکروزر (J300) بسیار دو دل بود اما سرانجام J300 را پس از ۱۳ سال از تولید مدل J200، برای سال ۲۰۲۱ روانه بازار کرد در حالی که این خودرو دیگر در بازار آمریکای شمالی عرضه نخواهد شد. رقابت با شاسی بلندهای غول لوکس، توانمند و خوش قیمت آمریکایی به اندازه‌ای برای تویوتا دشوار شد که ترجیح داد این مدل را از بازار آمریکای شمالی خارج کند.

۳. مزدا CX-3 و ۶

نمایی از مزدا CX-3 و ۶

پس از عرضه کراس‌اوور خوش اندام CX-3، مزدا ژاپن مدلی جدیدتر و بهتر با نام CX-30 روانه بازار آمریکای شمالی کرد که همانند نامش به مفهوم وجودی CX-3 بسیار شبیه بود. مزدا این دو مدل را به موازات هم در بازار آمریکای شمالی عرضه کرد، اما همانطور که انتظار می‌رفت، این تولید هم‌زمان مورد استقبال قرار نگرفت و تنها دو سال به صورت موازی در این بازار عرضه شد. در نتیجه حالا CX-3 جای خود را به طور کامل به CX-30 خواهد داد.

داستان در خصوص مدل ۶ اندکی متفاوت است. این سدان نیمه لوکس که در رقابت با هوندا آکورد، فولکس واگن پاسات و تویوتا کمری است، به اندازه کراس‌اوورهای دیگر نظیر CX-30، CX-5 و CX-9 فروش نمی‌کند. مزدا نیز همانند هر خودروساز دیگر، در پی آمار فروش بالاتر است. از این رو عدم ارائه مدل ۶ به معنای تمرکز فروش برخانواده کراس‌اوورهای این برند در بازار آمریکای شمالی خواهد بود.

۴. پُل استار ۱

نمایی از پُل استار ۱

برند تمام الکتریک و سوپرلوکس پل استار از زیرمجموعه‌های ولوو سوئد و جیلی چین، در بدو ورود شگفتی بسیاری به همراه داشت. مدل ۱ برند پل استار یک گرند تورر (GT) هیبرید پرقدرت سوپرلوکس بیش از حد مهندسی شده بود که به قیمت قابل توجه نهایی آن در بازار آمریکای شمالی انجامید. نمونه هیبرید این خودرو زیبا و لوکس قادر به تولید ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتون.متر گشتاور بود اما قیمت قابل توجه آن در مقایسه با رقبای مشابه بنزینی، استقبال چندانی برای آن به همراه نداشت. از این رو این مدل تنها با آمار فروش ۱۵۰۰ دستگاه از بازار آمریکای شمالی خداحافظی کرد تا به آغوش مشتریان ثروتمند اروپایی بازگردد. با این حال انکار توانایی‌های فنی و طراحی بسیار زیبای این برند غیر قابل انکار است.

۵. هیوندای ولاستر معمولی

نمایی از هیوندای ولاستر معمولی

بازار آمریکای شمالی معمولا واکنش خوبی به خودروهای معمولی و کم‌توان ندارد. از این رو نسخه‌های معمولی و توربو ولاستر از امسال دیگر در این بازار قدرت طلب حضور نخواهد داشت. در عوض تنها نسخه ارائه شده ولاستر، مدل قدرتمند و عملکرد محور سری N خواهد بود. تنها مشکل پیش روی این مدل قیمت بالاتر آن در مقایسه با مدل‌های معمولی‌تر است اما حداقل از دیدگاه توان فنی مشتریان آمریکایی را راضی می‌کند.

آنچه در مورد ولاستر معمولی اتفاق افتاد به هیچ عنوان جدید نیست چون سالیان درازی است که بازار آمریکای شمالی تنها طالب نسخه‌های قدرتمند خودروسازان اقتصادی‌سازی چون تویوتا، هیوندای، کیا و فولکس واگن است و نسبت به نسخه‌های ضعیف معمولی آن‌ها روی خوشی نشان نمی‌دهد.

۶. فولکس واگن گلف و پاسات

نمایی از فولکس واگن گلف

داستان برای فولکس واگن گلف پاسات این غول خودروسازی آلمانی در بازار آمریکای شمالی تقریبا شبیه به نسخه‌های معمولی هیوندای ولاستر است. از این سال به بعد نسخه‌های معمولی گلف جای خود را به نسخه‌های قدرتمندتر GTI و R خواهد داد چرا که مشتریان به جای خرید یک خودرو هاچ‌بک معمولی، میل بیشتری به خرید خودروهای کراس‌اوور و شاسی بلند از خود نشان داده‌اند. بنابراین عرضه نسخه معمولی گلف برای فولکس واگن در این بازار دیگر توجیح ندارد.

پاسات اما جای خود را به مدل ID4 از خانواده جدید محصولات الکتریکی سری ID این برند خواهد داد. با تغییر در سیاست‌های این برند در بازار آمریکای شمالی، پاسات دیگر در رقابت با تویوتا کمری و هوندا آکورد نخواهد بود و با عرضه ID4 از این بازار خداحافظی خواهد کرد.

۷. رولز-رویس ریث و داون

نمایی از رولز-رویس

دو کوپه رِیث (Wraith) و داون (Dawn) که از پلتفرم F01 بی ام و (مشترک با سری ۷ مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵) بهره می‌برند، به دلیل تغییر در استانداردهای صنعتی جدید آمریکای شمالی از عرضه در این بازار منع شدند. البته این دو مدل در بازار اروپا همچنان در دسترس خواهند بود. با توجه به ماهیت بسیار لوکس و گران قیمت محصولات برند بریتانیایی رولز-رویس، باید منتظر ماند و دید که این خودروساز چه زمانی و بر چه پلتفرمی نمونه‌های جدید محصولات لوکس اقتصادی‌تر خود را جایگزین خواهد کرد.

با توجه به تیراژ محدود و قیمت بسیار بالای محصولات تولیدی این برند انتظار می‌رود که این موضوع به این زودی‌ها محقق نشود.

۸. فورد اکو اسپرت

نمایی از فورد اکو اسپرت

ابن خودرو نه طراحی جذابی داشت و نه عملکرد فنی قابل توجه. مدل اکو اسپرت فورد در حقیقت در خط تولید فورد در کشور هندوستان به تولید می‌رسید و حالا با بسته شدن این خط تولید، این مدل نه چندان جذاب دیگر در بازار آمریکای شمالی در دسترس نخواهد بود. فورد به عنوان اروپایی‌ترین خودروساز آمریکا، مدل بهتری را با نام پوما در اروپا به تولید می‌رساند که متاسفانه در آمریکای شمالی عرضه نمی‌شود.تا این لحظه فورد هیچ جایگزینی برای مدل اکو اسپرت در نظر نگرفته است اما بعید به نظر می‌رسد کسی در بازار متنوع آمریکای شمالی دلتنگ این مدل عجیب و غریب شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی