بررسی مشخصات فنی فراری روما ایندیگو ۲۰۲۳

۱۵ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی فراری روما ایندیگو ۲۰۲۳

بیش از یک دهه است که فراری بر خلاف سنت‌های قدیم خود که تیراژ اندکی در تولید داشت، حالا محصولات مختلفی با مشخصات خاص و البته تیراژ بالاتر تولید می‌کند. روما یکی از محصولات خاص این شرکت است که یک کوپه سقف فلزی ۲+۲ نفره یا به اصطاح GT بوده و حالا با کمی تغییرات ظاهری، از رنگ خاص سامورایی‌های ژاپن برای زیباتر شدن و خاص‌تر به نظر رسیدن، استفاده کرده است.

فراری روما در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و از ابتدا قرار بود تا یک خودرو با طراحی نوین و البته یادآور خودروهای خاص این برند در گذشته نه چندان دور باشد. با نگاه به این خودرو از هر طرف، طرحی بسیار چشم نواز و زیبا می‌بینیم که حالا با یک رنگ آبی خاص به نام ایندیگو که رنگ مورد استفاده در لباس سامورایی‌های ژاپنی بوده، تزیین شده است. البته این تغییرات فقط محدود به رنگ بدنه نمی‌شود و جزییاتی از داخل کابین را نیز در بر دارد. سامورایی‌های قدیم برای رنگ‌آمیزی لباس‌های خود از رنگی گیاهی استفاده می‌کردند که حاصل ترکیب گیاهی سبز رنگ با مواد دیگری مثل آهک و لیمو بوده و در نهایت، آبی نیلی رنگی به دست می‌آید که به آن، ایندیگو می‌گویند. فراری نیز برای مدل خاص خود، از این رنگ استفاده کرده و نام آن را Indigo Metal گذاشته است. نکته قابل ذکر این است که این خودرو نتیجه بخشی از برنامه سفارشی سازی محصولات فراری به نام Tailor Made است که این خودروساز برای افزایش تنوع محصولات خودش اجرا می‌کند. فراری روما در مرکز فراری ایتالیا یعنی مارانلو تولید و مونتاژ می‌شود.

مزایا و معایب

+ نسخه‌ای خاص با تیراژ محدود
+ فضای جادار کابین
+ کابین لوکس
+ عرضه به صورت ۲+۲ نفره

– عدم عرضه به صورت هیبریدی

مشخصات فنی

فراری برای مجموعه خودروهای سفارشی خود که در سری Tailor Made عرضه می‌شوند از همان مجموعه فنی قرار گرفته در سایر مدل‌ها استفاده می‌کند و از نظر فنی، فرقی بین این خودروها نیست. تا یک دهه پیش، فراری علاقه چندانی به استفاده از سیستم‌های پرخوران در پیشرانه‌های خود نداشت و موتورهای خود را به صورت تنفس طبیعی عرضه می‌کرد. اما حرکت صنعت خودروسازی به استفاده از پیشرانه‌های با حجم کمتر و سبک‌تر و از طرفی کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها، باعث شد تا این خودروساز نیز به سمت موتورهای پرخوران حرکت کند. موتور ۸ سیلندر خورجینی این اسب ایتالیایی نیز با ۳.۹ لیتر، از توربوشارژر برای افزایش راندمان و خروجی خود استفاده می‌کند تا بیش از ۶۰۰ اسب بخار را به طور خالص در اختیار سوارکار خود قرار دهد.

نوع موتور

خورجینی بنزینی

حجم موتور بنزینی

۳.۹ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۸ / ۳۲

تنفس موتور

توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت
حداکثر قدرت

۶۱۲ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۷۶۱ نیوتن.متر
مصرف سوخت ترکیبی

۱۲.۲ لیتر در صد کیلومتر

بیشترین سرعت

۳۲۰ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد

۳.۴ ثانیه

گیربکس

اتوماتیک هشت سرعته
محور محرک

دیفرانسیل عقب

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

کوپه سوپر اسپرت ۲+۲ نفره
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۶۵۶ میلیمتر

عرض

۱۹۷۴ میلیمتر
ارتفاع

۱۳۰۱ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۷۰ میلیمتر
وزن خالص

۱۴۷۲ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۸۰ لیتر
فضای صندوق بار

۳۴۵ لیتر

تعداد سرنشین

۴ نفر
قطر رینگ

۲۰ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

کمک کننده پارک برای جلو و عقب

ندارد
سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد
رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد
رادار نگهدارنده در بین خطوط

ندارد

سیستم خودکار تعویض خطوط

ندارد
رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد
سنسور شکست شیشه

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد
ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد
اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
چراغ بدرقه

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
استارت از راه دور

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد
تهویه سرنشینان عقب

ندارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

صندلی ردیف دوم برقی

ندارد
گرم‌کن صندلی جلو

دارد

گرم‌کن صندلی عقب

ندارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی فراری روما ایندیگو ۲۰۲۳

روما از کوپه‌های چهار نفره ۲+۲ فراری است. کوپه‌های ۲+۲ در واقع برای چهار نفر سرنشین بزرگسال چندان راحت نیستند اما با داشتن صندلی عقب، می توان کودکان و افرادی با جثه‌های کوچک‌تر را نیز سوار کرد. در واقع صندلی‌های پشتی بیشتر برای قرار دادن لوازم و وسایل و یا نشستن کودکان طراحی شده است. طرح کلی ظاهر خودرو، فرقی با دیگر فراری روما ندارد و این تفاوت فقط در رینگ‌های چرخ و رنگ بدنه خلاصه می‌شود. همان طور که گفته شد، بدنه با یک رنگ آبی نیلی به نام ایندیگو، رنگ‌آمیزی شده که فراری نام آن را Indigo Metal گذاشته است. ضمن اینکه رینگ‌های چرخ نیز با رنگی خاص که کاملا در تقابل و تضاد با بدنه است اما به خوبی با آن هماهنگ شده، رنگ شده‌اند که این رنگ را می‌توان در قسمت‌های فلزی دسته شمشیرهای سامورایی نیز دید.

طراحی داخلی

نمای داخلی فراری روما ایندیگو ۲۰۲۳

در داخل کابین نیز تغییراتی می‌بینیم که همگام با سنت سامورایی‌هاست. رنگ آبی در بسیاری از بخش‌های کابین به کار رفته است و سقف و تودوزی صندلی‌ها و درب‌ها را شامل می‌شود. ضمن اینکه نوع بافت این پارچه‌ها نیز شبیه به لباس ژاپنی‌ها به نظر می‌رسد. این پارچه، دارای روکشی خاص به نام ساکیوری است که از الیاف قدیم ژاپن بوده و از پنبه و ابریشم به دست می‌آید. کفپوش اتاق نیز از پوششی مشابه با صندلی‌ها بوده و در دستگیره درب‌ها نیز از چرم مشکی که نشانگر بسته‌بندی شمشیرهای سامورایی است، استفاده شده تا به این ترتیب، فضای داخل کاملا با سنت پوشش سامورایی‌های ژاپن، هماهنگ باشد.
اما از رنگ مسی استفاده شده در رینگ‌های چرخ، داخل اتاق نیز دیده می‌شود. قاب‌های قرار گرفته روی رکاب‌های ورودی، دارای علامتی خاص به سبک مهر و نشان‌های سامورایی و با رنگ مسی است که نشان می دهد با یک فراری روما معمولی مواجه نیستیم. از این رنگ در نخ دوخته شده در صندلی‌ها نیز استفاده شده و نوشته Roma در داخل اتاق نیز، با همین رنگ مسی است. این رنگ در قسمت‌های دیگری مثل دسته دنده و نوارهای دو طرف قرار گرفته روی کنسول وسط نیز به کار رفته است.

فراری روما ایندیگو، خاص و سنتی

نمای پشتی فراری روما ایندیگو ۲۰۲۳

فراری روما یک جی‌تی بزرگ است که امکان استفاده روزمره را نیز دارد. این خودرو اصطلاحا جزو خودروهای خانوادگی فراری به حساب می‌آید که حالا با طراحی خاص‌تری همراه شده است. برای خرید خودرو فراری روما با قیمت پایه باید ۲۵۱ هزار دلار بپردازید که سری تیلور مِید آن قطعا قیمت بیشتری خواهد داشت. این خودرو دارای سه سال گارانتی برای تمام بخش‌های خودرو است که شامل کیلومتر طی شده نخواهد بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی