فراری روما 2020 محصول جدید ابرخودروساز ایتالیا

۲۳ مهر ۱۳۹۹ فراری روما 2020 محصول جدید ابرخودروساز ایتالیا

فراری روما به منظور گرامی داشت ژانر گرن توریسمو (GT) ایتالیایی خلق شده است که در دهه‌های 1950 تا 1960 میلادی منجر به آفرینش برخی خودروهای زیبا و هیجان‌انگیز فراری شد. البته فراری روما صرفا محصولی برای گذشته نیست، بلکه اثری هنری با طراحی رترو و جدیدترین تکنولوژی‌های قرن بیست و یکم به حساب می‌آید. این خودرو قصد ندارد جایگزین دیگر محصول GT فراری یعنی مدل پورتوفینو شود، بلکه به عنوان یک مدل جدید با قیمت ۲۲۲ هزار و ۶۲۰ دلار، یکی از ارزانترین فراری‌های گران‌قیمتی است که مشتریان می‌توانند در کنار پورتوفینو خریداری کنند.

روما مخلوطی از فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حال حاضر کمپانی فراری است که تا حد امکان مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته‌اند تا محصولی جدید خلق شود. پلتفرم روما بر پایه مدل پورتوفینو طراحی شده اما ۷۰ درصد آن نسبت به مدل مذکور تغییر کرده است. می‌توان مشابه پیشرانه تویین توربو ۳.۹ لیتری وی ۸ فراری روما را در پنج مدل دیگر فراری نیز یافت. گیربکس اتوماتیک دو کلاچه این اسب سرکش مارانلویی اساسا با نمونه موجود در فراری SF90 یکسان است. روما اولین محصول جی تی فراری است که به سیستم کنترل لرزش جانبی ۶ مجهز شده است؛ این سامانه اولین بار در فراری پیستا ۴۸۸ ۲۰۱۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

درون کابین از اینترفیسی مشابه با مدل SF90 به همراه پنل دیجیتال کیلومتر شمار ۱۶ اینچی خمیده و غربیلک فرمان با دکمه‌های کنترل لمسی بهره برده شده است. جعبه دنده نیز توسط سوئیچ‌های قرار گرفته روی هوزینگ کنسول میانی کنترل می‌شود. برخلاف SF90، در فراری روما یک نمایشگر ۸.۴ اینچی لمسی مرکزی حضور دارد که در ارتفاع نسبتا بالاتر و به حالت عمودی بین دو دیواره کنسول میانی داشبورد قرار گرفته است. یک صفحه نمایشگر ۸.۸ اینچی نیز مقابله صندلی سرنشین روی داشبورد به صورت سفارشی حضور خواهد داشت.

در بحث طراحی ظاهری، تصاویر و عکس‌ها نمی‌توانند حق مطلب را در مورد طراحی زیبای روما بیان کنند. خطوط سیال و جذاب به خدمت گرفته شده در ترسیم بدنه این خودرو، نمایی شیک، مدرن و در عین حال کلاسیک را از این اسب زیبای فراری به نمایش گذاشته‌اند؛ باید بدانید که فراری روما از نزدیک پهن‌تر و کم‌ارتفاع‌تر به نظر خواهد رسید. چراغ‌های باریک نیز دماغه‌ای خشن شبیه به کوسه برای این خودرو رقم زده‌اند؛ آنچه شما می‌بینید ظاهری مسابقه‌ای است که به فراری روما کمک می‌کند تا میزان بیشتری دانفورس در قسمت دماغه نسبت به مدل پورتوفینو ایجاد کند و هندلینگ بهتری ارائه دهد. فراری می‌گوید که در طراحی جلو پنجره قرار بر این بود تا از مدل‌های مرسوم استفاده نشود و در عوض المان‌هایی که آینده نگرانه و با استفاده از تکنولوژی مدرن ساخته می‌شوند، در اینجا مورد استفاده قرار گیرند.

به منظور پایین نگه داشتن قسمت عقب خودرو هم نیاز به یک اسپویلر (بالچه) اکتیو بود که دقیقا زیر پنجره عقب جای بگیرد. این اسپویلر دارای سه حالت تنظیمات درگ کم، مدیوم دانفورس و های-دانفوس (High-dwonforce) است؛ در حالت سوم حدود ۲۰۹ پوند نیروی دانفورس روی اکسل عقب در سرعت 248 کیلومتر بر ساعت پدید خواهد آمد که چهار درصد چسبندگی بیشتر را نتیجه خواهد داد. در حالت مدیوم نیز معادل 30 درصد از بیشینه دانفورس ایجاد می‌شود و حدود ۱ درصد درگ بیشتر بر چرخ‌ها اعمال می‌کند.

قلب تپنده و سایر مشخصات فنی فراری روما

فراری روما مدل 2020

این محصول جدید شرکت ایتالیایی فراری از یک پیشرانه هشت سیلندر وی شکل تویین توربو به حجم ۳.۹ لیتر نیرو دریافت می‌کند. موتور روما قادر است ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید کند که حدود ۲۱ واحد نسبت به پورتوفینو ارتقا یافته است. این قدرت بیشتر ناشی از بازنگری در میل سوپاپ‌ها و به خدمت گرفتن سنسورهای جدید در هوزینگ توربوشارژر است که با دقت بیشتری به مانیتورینگ توربین‌ها می‌پردازند و اجازه می‌دهند پره‎ها با سرعت ۵۰۰۰ دور بیشتر نسبت به قبل دوران کنند. حداکثر گشتاور تولیدی این پیشرانه مشابه مدل پورتوفینو بوده و معادل 761 نیوتن متر اعلام شده است. این میزان گشتاور از ۳۰۰۰ دور در دقیقه وارد مدار می‌شود و تا ۵۷۵۰ دور در دسترس خواهد بود.

گیربکس جدید ۸ سرعت دوکلاچه مقداری جمع‌وجورتر شده و حدود شش کیلوگرم از جعبه دنده هفت سرعته پورتوفینو سبکتر است. ماژول کلاچ هم 20 درصد کوچکتر شده و می‌تواند ۳۵ درصد گشتاور بیشتر را انتقال دهد؛ ضرایب دنده نسبت به مدل SF90 تغییر کرده‌اند و دنده عقب نیز برای گیربکس روما در نظر گرفته شده است، زیرا مدل SF90 از مکانیسم‌های برقی موتور الکتریکی جهت حرکت به سمت عقب استفاده می‌کند. در اینجا از واحد کنترل الکترونیکی (ایسیو گیربکس) قدرتمندتر به منظور تعویض دنده‌های سریعتر بهره برده می‌شود.

عملکرد جعبه دنده همچنان یکنواخت و نرم است و در حالت کامفورت تعویض دنده‌ها به سرعت انجام می‌شود تا به دنده هشت برسد؛ این مکانیزم تا سرعت 72 کیلومتر بر ساعت تدوام داشته و موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود اما با فشردن پدال گاز به سرعت دنده‌ها معکوس شده و شتابی باورنکردنی با نسبت توان ۱۵۷ اسب بخار بر لیتر به خودرو اعمال خواهد شد. ناگفته نماند که فاصله بین دو محور چرخ‌ها مشابه مدل پورتوفینو برابر با ۱۰۵.1 اینچ است. البته فراری روما ۲.۸ اینچ درازتر، ۱.۴ اینچ پهن‌تر و ۰.۷ کم ارتفاع‌تر از پورتوفینو ساخته شده است. از طرف دیگر متصدیان امر ادعا می‌کنند که وزن این خودرو 103 کیلوگرم سبک‌تر از دیگر مدل فراری یعنی پورتوفینو خواهد بود.

تجربه رانندگی با فراری Roma

پیشرانه V8 که زیر درب کاپوت فراری روما آرام گرفته است، با وجود آنکه از سیستم تنفس القایی پرخوران استفاده می‌کند اما کوچک‌ترین وقفه‌ای در انجام دستورات صادره از سوی پدال گاز از خود نشان نمی‌دهد و با دقتی بالا همچون یک پیشرانه تنفس طبیعی، دور موتور را در کسری از ثانیه تا ۷۵۰۰ دور در دقیقه‌ (محدوده ردلاین) بالا می‌برد. عملکرد این پیشرانه تا زیر ۲۰۰۰ دور در دقیقه بسیار یکنواخت و متعادل است اما از ۵۰۰۰ آر پی ام بسیار حماسی و قهرمانانه عمل می‌کند؛ در عین حال انتقال میان این دو حالت کاملا دقیق و یکپارچه است.

گیربکس دو کلاچه دستورات وارده از پدال شیفتر را در لحظه و بدون وقفه انجام می‌دهد. عملکرد ترمزها نیز سریعتر و دقیق‌تر از مدل پورتوفینو به نظر می‌رسند. عملکرد سیستم فرمان بسیار سریع بوده و نحوه طراحی اکسل‌های جلو موجب می‌شود فرمان پذیری بسیار دقیق برای این خودرو رقم بخورد؛ حتی مواقعی که خودرو با شتاب بالا در حال حرکت بوده و دیفرانسیل الکترونیک به همراه سیستم کنترل کشش حداکثر گشتاور را به تایرهای عقب ارسال می‌کنند، خدشه‌ای بر دقت فرمان‌پذیری روما وارد نمی‌شود.

 

نمای عقب فراری روما 2020

این خودرو جی تی 1565 کیلویی قادر است ظرف مدت زمان ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

در پایان باید اظهار داشت فراری Roma خودرویی است که نه تنها برای گشت‌وگذار در جاده توسعه یافته است، بلکه هیجان و شور و اشتیاق خاصی را نیز در شما پدید خواهد آورد. این خودرو از هر محصول جی تی دیگری نظیر آستون مارتین DB11 و یا بنتلی کانتیننتال دقت و کارایی بالاتری داشته و محصولی برتر به نظر می‌رسد. فراری روما از اواخر سال ۲۰۲۰ در معرض فروش قرار خواهد گرفت.

 

مترجم و نویسنده: حسین باباپور