از شایعه تا واقعیت فروش لامبورگینی توسط فولکس واگن

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ از شایعه تا واقعیت فروش لامبورگینی توسط فولکس واگن

حدود 23 سال از روزی که فولکس واگن کمپانی لامبورگینی را خریداری کرد، می‌گذرد. حال شایعه‌ای که این روزها صنعت خودروسازی را پر کرده، حاکی از صحبت‌ها و گمانه زنی‌های نه چندان جدیدی پیرامون این دو برند بزرگ است، شایعه‌ای که در صورت تایید آن، تغییر بزرگی در صنعت خودروسازی رخ خواهد داد.

برند ایتالیایی لامبورگینی هواداران زیادی، حتی بین جمع بزرگ و گسترده خودروسازان بازار جهانی دارد. حالا پس از گذشت 23 سال از فروش این برند و تعلق آن به گروه فولکس واگن، اخیرا شایعات جدیدی پیرامون انتقال مالکیت آن توسط غول آلمانی به یک نام مشهور دیگر، تمامی خبرگزاری‌ها را پر کرده است.

به نقل از مجله Autocar و طبق گفته‌ها و شنیده‌ها، گروه کوانتوم AG قصد دارد این خودروساز ایتالیایی را از صاحب فعلی‌اش بخرد و حتی بودجه‌ای 9.2 میلیارد دلاری برای این کار در نظر گرفته است. هنوز نمی‌دانیم که تصمیم نهایی چه خواهد شد، اما به نظر می‌رسد که خودروساز آلمانی این معامله را در اولویت‌های خود قرار داده و به مذاکره با طرف دیگر قرارداد، فکر می‌کند.

نمایی از نماد برند لامبورگینی

بنیان گذاران گروه کوانتوم چه کسانی هستند؟

در حال حاضر Quantum Group پایه و اساسش را در شهر زوریخ سوئیس بنا کرده و به نظر می‌رسد که رابطه‌ای عمیق، نزدیک و تنگاتنگ با برند مشهور و محبوب پورشه دارد. شخصی که برای این معامله پا پیش گذاشته و مسئولیت به ثمر رساندن این مذاکرات مهم را بر عهده دارد، Rea Stark نام است. او به همراه آنتون پیئش، پسر مدیر عامل سابق فولکس واگن (یعنی فردیناند پیئش)، برند «پیئش اتوموتیو» را راه اندازی کرده است. خانواده نام دار و بزرگ پیئش، از نوادگان فردیناند پورشه افسانه‌ای به حساب می‌آید. البته به نظر می‌رسد که شخص آنتون پیئش نقشی در پیشنهاد این معامله و البته مذاکرات ندارد.

گروه کوانتوم باهوش‌تر از آن است که تنها به دنبال خرید نام “لامبورگینی” باشد، چرا که صِرف خرید نامش، آنطور که باید و شاید سود آور نیست، به همین دلیل چشم گروه سوئیسی به دنبال تمامی تسهیلات و امکانات واقع در سانتاآگاتا و فعالیت‌های دیگر این برند است.

نقش آئودی در معامله لامبورگینی

از آنجایی که هنوز قرارداد پنج ساله لامبورگینی و آئودی به پایان نرسیده است، این نام ایتالیایی فرصت دارد در حین تامین نیازهای آئودی و تولید مدل‌های فعلی، خود را برای آینده و محصولات جدیدتر آماده کند.

بر اساس آنچه این مجله منتشر کرده است، به نظر می‌رسد گروه کوانتوم قصد دارد با پیشرانه‌های پاک و عاری از آلایندگی، نوآوری را در این برند گسترش و توسعه دهد؛ بنابراین در صورت نهایی شدن مذاکرات، پیوند نسبتا عمیقی بین این گروه و آئودی نیز برقرار خواهد شد.

تصور شکل گیری این ارتباط تجاری و صنعتی مهم باعث شده تا طرف دیگر قرارداد فولکس واگن، برای تکنولوژی روز خودروهای الکتریکی آئودی نیز دندان تیز کند.

داستان کشمکش‌ها بر سر فروش یا عدم فروش لامبورگینی خبر جدیدی نیست. سال‌ها می‌شود که هر از چندگاهی این شایعات مانند آتش زیر خاکستر شعله‌ور شده و مجددا خاموش می‌شوند.

لامبورگینی فروشی نیست!

نمایی از لامبورگینی اوروس 2021

طبق اخبار جدید، چیزی از اوج گرفتن این شایعه نگذشته بود که فولکس واگن موضع محکم خود را در قبال پیشنهاد فروش برند ایتالیایی‌اش به گروه کوانتوم، مشخص کرد: «لامبورگینی فروشی نیست!»

این موضع‌گیری جدی از جانب این برند تا حدودی قابل درک است. لامبورگینی تحت نظارت حامی آلمانی خود رشد کرد و حالا  پس از سال‌ها، این درخت تنومند به ثمر نشسته است. پیش بینی می‌شود حالا که چیزی تا تبدیل شدن شاسی بلند اوروس،به یکی از موفقیت‌های درخشان این برند «گاو نشان» نمانده است، آئودی به این سادگی لامبورگینی را رها نکرده و برای آینده‌ای الکتریکی آماده شود.

پیشنهاد جدید گروه سوئیسی کوانتوم

به نظر می‌رسد که این نام سوئیسی قصد ندارد به آسانی سنگر را خالی کند. حالا که فولکس واگن اعلام کرده به هیچ عنوان قصد فروشی لامبورگینی دلبندش را ندارد، کوانتوم با پیشنهاد وسوسه انگیز جدیدی به میدان بازگشته است، پیشنهادی معادل 11.5 میلیارد دلار!

ری استارک که همه او را به عنوان نماینده گروهش می‌شناسیم، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «پیشنهاد ما هنوز هم سر جایش است. ما به این پیشنهاد حسابی فکر کردیم و پس از سبک و سنگین کردن‌های بسیار، مطرحش کردیم. اگر قرار بر مذاکرات بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری، گارانتی یا قیمت خرید باشد، ما همچنان آماده هستیم.»

زمانی که فولکس واگن آب پاکی را روی دست گروه کوانتوم ریخت و دست رد به سینه ری استارک زد، آن‌ها اعلام کردند که قصد دارند قیمت خرید پیشنهادی را تا 26 درصد افزایش دهند و این به معنای تبدیل 9.2 میلیارد دلار به 11.5 میلیارد دلار است.

 

اشتباه تاکتیکی ری استارک و گروهش در زمان بندی اعلام این پیشنهاد بزرگ بود. در حال حاضر برند ایتالیایی لامبورگینی در برهه حساسی از حیات و موفقیت خود به سر می‌برد، زیرا با گذشت هر روز، به تشکیل خط تولیدی تمام الکتریکی نزدیک می‌شود. تا سال 2025 این کمپانی با پیشرانه‌های غیر پاک خداحافظی می‌کند. سوال اصلی اینجاست که آیا فولکس واگن وسوسه شده و پیشنهاد دوم این گروه را قبول می‌کند؟

منبع: motor1

مترجم و نویسنده: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو کارکرده