آیا می توان پلاک خودرو را فروخت؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ آیا می توان پلاک خودرو را فروخت؟

ممکن است برخی از دارندگان پلاک خودرو بخواهند پلاک خود را بفروشند. اما آیا امکان این کار وجود دارد؟

تب و تاب قرعه‌کشی خودرو در یک سال اخیر بیشتر از قبل داغ شده و بسیاری به دنبال دریافت خودرو با شرایط ثبت‌نامی هستند. اما هنوز هم بسیاری هستند که موفق به دریافت خودرو نشده‌اند. یکی از مواردی که برای شرکت در قرعه‌کشی و دریافت خودرو موردنیاز است، نداشتن پلاک فعال است. یعنی نباید هیچ پلاک فعالی به نام شما ثبت شده باشد. اگر فردی به این مساله آگاه نباشد و اقدام به شرکت در قرعه‌کشی کند، در صورت برنده شدن به مدت سه سال از شرکت در این قرعه‌کشی‌ها محروم می‌شود.

اما در بسیاری موارد این مساله پیش می‌آید که به دلایلی همچون دریافت طرح ترافیک، افراد ناچار می‌شوند پلاک خود را به نام فرد دیگری ثبت کنند. به عنوان مثال ممکن است فردی سهمیه طرح ترافیک داشته باشد اما خودرویی در اختیار نداشته باشد. احتمالا می‌تواند با انتقال مالکیت پلاک یکی از افراد خانواده، از سهمیه موردنظر استفاده کند. یعنی سهمیه به نام خود فرد اما خودرو در اختیار فرد دیگری است. همین شخص اگر بخواهد خودش اقدام به شرکت در قرعه‌کشی خودرو کند، به دلیل ثبت یک پلاک فعال به نام او، امکان حضور در قرعه‌کشی را از دست می‌دهد.

پلاک را نمی توان خرید و فروش کرد

در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که آیا می‌توان امتیاز پلاک خودرو را به شخص دیگری فروخت؟ پاسخ کارشناسان حقوقی به این پرسش منفی است. امکان فروش پلاک خودرو وجود ندارد چون اگر این امکان وجود داشت، بسیاری از افرادی که شماره پلاکشان رند است، اقدام به فروش می‌کردند.

با این حال چند وقتی است که گفته می‌شود قانون جدیدی در ارتباط با فروش پلاک خودرو تصویب شده است. اما با وجود مطرح شدن قانون جدید برای خرید و فروش پلاک خودرو، این قانون هنوز ابلاغ نشده و به مرحله اجرا هم نرسیده است. برخی سایت‌ها اینطور به متقاضیان می‌گویند که امکان فروش پلاک خود را دارند اما زمانی که وارد کار اجرایی می‌شوند به مشکل برخورد می‌کنند. یعنی این قانون هنوز به مرحله اجرا نرسیده و کسی امکان فروش پلاک خودرویش را ندارد.

پلاک های ابدی

در شرایطی که فردی بخواهد سابقه‌ای از پلاک فعال در راهور برایش ثبت نشود، تنها راهی که در پیش دارد، فک پلاک خودروست. یعنی می‌تواند مراجعه کرده و درخواست فک پلاک را بدهد. پلاک مربوطه در راهور ثبت می‌شود و اگر روزی اقدام به خرید خودرو کند، امکان استفاده مجدد از این پلاک را دارد. اما در شرایط فعلی به هیچ عنوان امکان فروش یا خرید پلاک وجود ندارد. بهتر است اینطور بگوییم که پلاکی که به نام یک فرد مشخص است، تا زمان فوت او به نام خودش باقی می‌ماند.

در برخی موارد هم فردی پلاک‌های متعدد به نام خود دارد و درخواست پلاک جدید می‌کند. یعنی ممکن است 4 خودرو داشته باشد و حالا بخواهد برای خودروی پنجم خود درخواست پلاک بدهد. در این صورت تنها هنگامی پلاک جدید به او داده می‌شود که پلاک‌های قبلی خلافی نداشته باشند. یعنی اولین کاری که باید انجام دهد، صفر کردن خلافی خودروهای قبلی است تا بتواند درخواست پلاک جدید کند.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو کارکرده