ورود نخستین سیستم مجهز به فناوری خودران سطح ۳ هوندا

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ورود نخستین سیستم مجهز به فناوری خودران سطح ۳ هوندا

کمپانی هوندا به تازگی سیستم جدیدی را تحت نام «Sensing Elite» معرفی کرده که یک سیستم رانندگی خودران مجهز به فناوری سطح ۳ است.

به این ترتیب به احتمال قوی از این پس تمامی خودروهای خودران تولیدی این شرکت از فناوری خودران سطح سوم بهره خواهند برد.

گفته می‌شود نخستین خودرو هیبریدی که به این فناوری مجهز خواهد بود نسخه سدان لوکس و تشریفاتی Legend است. این خودرو از سال ۱۹۸۵ در حال تولید است و در تعدادی از بازارها با نام آکیورا شناخته می‌شود. حال اما قرار است نسخه هیبریدی سدان مذکور به همراه یک سیستم کمک راننده پیشرفته و مجهز به سیستم جدیدی Sensing Elite در بازار عرضه شود.

البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که هوندا لجند آکیوراهای مجهز به سیستم Sensing Elite  را در ابتدا در تعدادی محدود تولید کرده و به صورت لیزینگی در اختیار خریداران آن‌ها قرار خواهد داد. پس از آنکه این خودروها توانستند فیدبک‌های مثبتی را از مالکین خود به سمت هوندا ارسال کنند این کمپانی به صورت انبوه سیستم مذکور را بر روی سدان لجند قرار خواهد داد. در هر حال، این خودرو در روزهای گذشته به دست مالکین آن رسیده است و احتمالا به زودی شاهد فیدبک‌های دریافتی از آن خواهیم بود.

سیستم Sensing Elite مملو از سنسور و دوربین

هوندا در سیستم Sensing Elite که سطح سومی از رانندگی خودران را عرضه می‌کند از تعداد متعدد و متنوعی سنسور استفاده کرده است. این سنسورهای خودرو روی بدنه قرار گرفته و حتی در درون کابین نیز از چراغ‌های روشنایی خاصی استفاده شده است.

در واقع چراغ‌های مذکور در همکاری با نمایشگر ۱۲ اینچی خودرو عملکرد کلی سیستم Sensing Elite را برای سرنشینان خودرو تشریح کرده و شرایط رانندگی را به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهند.

سیستم Sensing Elite

این سیستم به راننده اجازه می‌دهد در برخی از شرایط‌های خاص دست خود را از روی فرمان بردارد و جالب است که بدانید هوندا تمامی مجوزهای لازم برای استفاده از آن را نیز پیش از این دریافت کرده است.

کمپانی هوندا مدعی است در سیستم Sensing Elite از نقشه سه‌بعدی اچ دی و سیستم ماهواره‌ای GNSS استفاده کرده است. این سیستم مکان و وضعیت مسیر خودرو را مشخص کرده و به آن کمک می‌کند که درست‌ترین اقدام لازم بعدی را انجام دهد.

به‌علاوه سنسورهای متعدد و متنوعی که روی بدنه خودرو قرار دارند، یک دید و درک ۳۶۰ درجه از محیط اطراف خودرو را نیز در اختیار سیستم Sensing Elite قرار می‌دهند. در کنار تمامی موارد مذکور راننده و سطح تمرکز وی نیز به طور دائم به کمک یک دوربین رصد می‌شود.

سیستم Sensing Elite چه ویژگی‌هایی دارد؟

جالب است بدانید هوندا برای آنکه دیگر خودروها متوجه شوند محصول مورد نظر از سیستم Sensing Elite بهره می‌برد از یک نشان مخصوص کمک گرفته است. این نشان که در پشت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد به دیگر رانندگان نشان می‌دهد که در حال نزدیک شدن به خودروهای خودران سطح ۳ هستند.

کمپانی سازنده این سیستم مجهز به فناوری خودران سطح ۳ مدعی است که سیستم مذکور می‌تواند در لحظه ۱۰ میلیون الگوی احتمالی را بررسی کرده و عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. این الگوها بر اساس احتمالات مطرح شده در دنیای واقعی طراحی شده و سبب می‌شوند که سیستم Sensing Elite بتواند شرایط واقعی را شبیه‌سازی کند. پشتوانه چنین ادعایی نیز تست خودرو در ۱.۳ میلیون کیلومتر مسافت است.

سیستم Sensing Elite

از جمله مزایای سیستم Sensing Elite می‌توان به تعویض خودکار خطوط اشاره کرد. این توانایی می‌تواند با تایید مستقیم راننده و یا حتی بدون تایید وی نیز انجام شود. همچنین رانندگی بدون دخالت دست و کنترل خودرو در ترافیک‌های سنگین نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت آن است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت و صد البته خاص این سیستم جدید نیز فرمانپذیر نبودن آن در شرایط خاص است. این سیستم نوین به صورتی طراحی شده که در بعضی شرایط خاص می‌تواند اختیار خودرو را به دست گرفته و پاسخی به راننده ندهد و در عین حال، خودرو را به صورت ایمن و مطمئن متوقف کند. حتی در صورتی که این سیستم تشخیص دهد که مسیر دارای حاشیه‌ای امن و صدالبته کافی است می‌تواند با تعویض خطوط خودرو را متوقف کند.

نویسنده: زهرا ملکی

فروش فوری خودرو کارکرده