بررسی مشخصات فنی فوتون تونلند EV

۱ اسفند ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی فوتون تونلند EV

وانت تانلند از ساخته‌های شرکت فوتون چین، اولین بار در سال ۱۳۹۳ و با ورود موازی در کنار خودروهای دیگری چون ایسوزو دیمکس و مرتب خودرو هرور (پاژن دیزلی) به بازار ایران، رفته رفته کسب شهرت کرد.

اعتبار خوب برند فوتون در بازار جهانی و تولید محصولاتی درخور توجه، به کسب محبوبیت وانت تانلند در بازار ایران، مخصوصا در نسخه دیزلی انجامید. اخیرا اخباری مبنی بر ارائه نسخه الکتریکی مدل جدید این محصول شنیده می‌شود که البته حرکت جدید و نوینی از سوی فوتون به شمار نمی‌آید.

مزایا و معایب

+ طراحی به روز

+ اعتبار جهانی برند

+ استفاده از انرژی پاک

+ برد مفید قابل توجه

– توان فنی نسبتا مینیمال

– افت برد مفید الکتریکی در صورت باربری سنگین

– احتمال بسیار ضعیف عرضه در بازار کشور

مشخصات فنی

نام تونلند در بازار ایران با دو نسخه دیزلی و بنزینی شناخته می‌شود که از سوی ایران خودرو دیزل، در بخش محصولات تجاری گروه خودروسازی ایران خودرو به بازار عرضه شد. این خودرو در گذر زمان دستخوش فیس لیفت شد و حتی قرار بود که در نسخه اتوماتیک نیز به بازار کشور عرضه شود.

محبوبیت تانلند در ایران و البته بازار جهان با ارائه توان فنی مناسب (مخصوصا در نسخه توربو دیزل)، ابعاد بسیار جادار اتاق، سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل قدرتمند و توان آفرود قابل توجه حاصل شد. اما نسخه تمام الکتریکی (EV) ارائه شده از سوی شرکت فوتون، بر ساختار تانلند دیگری بنا شده است که در خط تولید شرکت فوتون با نام وانت یوتو (Yutu) یا تانلند ۹ شناخته می‌شود و از دیدگاه ظاهری با تانلند عرضه شده در بازار ایران تفاوت ظاهری قابل توجهی دارد. به این ترتیب که فوتون یوتو از دیدگاه ابعاد خارجی به میزان تقریبا محسوس ۳۰ میلی‌متر و در عرض برابر با ۸۰ میلی‌متر از تانلندهای عرضه شده در بازار کشور بزرگ‌تر هستند. همچنین پیشرانه‌های به کار رفته در یوتو با تونلند بازار ایران متفاوت است که خبر از ورود و عرضه این وانت با پیشرانه‌های جدید به بازار کشور از سوی ایران خودرو دیزل نیز شنیده می‌شد.

اما تبدیل کردن این وانت با ابعاد بزرگ‌تر به یک نسخه تمام الکتریکی از سوی فوتون، بیشتر به یک اقدام در راستای تغییرات صنعت خودرو جهانی شباهت دارد تا هدف‌گذاری تولید در تیراژ بالا به منظور کسب سهم بازار. به عبارت دیگر، وانت‌ها به عنوان خودروهای کاربری سگمنت تجاری، برتری خود را مدیون برد مفید بسیار زیاد و توان باربری سنگین هستند. به همین دلیل سگمنت وانت‌های برتر جهان و زاده شرکت‌های آمریکایی، در بهترین حالت به استفاده از سیستم انتقال نیرو هیبرید (برقی/دیزلی) روی آورده‌اند و نسخه‌های تمام الکتریکی این خودروها از دیدگاه کاربرد، هنوز صرفه اقتصادی و توجیح چندان منطقی ندارند، چراکه برد مفید قابل پیمایش بخصوص در یک خودرو باربری تجاری، به شدت به میزان بار در حال حمل و شیوه سواری با آن بستگی دارد.

البته این محصول اولین تلاش فوتون برای ارائه یک وانت الکتریکی نیست چرا که یک بار دیگر وانت تانلند را برای نمایشگاه خودرو شانگهای چین سال ۲۰۱۹، با سیستم انتقال نیرو برقی روانه بازار کرده بود.

مشخصات کلی

نوع موتور الکتریکی
حجم موتور
سیلندر / سوپاپ
تنفس موتور
قدرت ۱۷۴ اسب بخار
گشتاور ۳۳۰ نیوتون.متر
گیربکس اتوماتیک
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب
سرعت
برد مفید ۵۳۶ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
نوع بدنه وانت سایز متوسط
نوع رینگ آلیاژی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۵۳۴۰ میلی‌متر
عرض ۱۹۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۸۶۰ میلی‌متر
فاصله محورها ۳۱۱۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۸۵۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ ۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو
سنسور عقب
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما
سانروف دارد

طراحی خارجی

نمایی جلویی فوتون تونلند EV

تانلند EV مورد بررسی یا همان تانلند ۹، از دیدگاه طراحی نمای خارجی برتری‌های بسیاری بر تانلندهای سابق بازار ایران دارد. این خودرو با ظاهری کاملا نوین، چراغ‌های باریک شده متصل به جلو پنجره، زیرسپر تقریبا اسپرت مزین به سیستم روشنایی در روز و گلگیرهای برجسته دارد. اما غیر قابل انکار است که فوتون با جایگزینی لوگو این شرکت با نوشته بسیار بزرگ FOTON بر جلوپنجره خودرو، سعی در کپی برداری از طراحی محصولات فورد آمریکا دارد. با این حال نسخه الکتریکی این خودرو با استفاده از دو خط آبی در بالا و پایین نوشته FOTON و نشان‌های آبی رنگ روی گلگیرهای جلو، سعی دارد بر الکتریکی بودن این خودرو تاکید بیشتری داشته باشد.

طراحی داخلی

نمایی کابین فوتون تونلند EV

شاید نتوان نمای خارجی این خودرو را الزاما زیبا توصیف کرد اما نمای داخلی داستانی متفاوت به همراه دارد. فرمان سه شاخه خودرو با تریم رنگ نقره‌ای مات پوشیده شده که در تناسب کامل با تریم تزئیناتی داخل اتاق است.

داشبرد طراحی قرینه دارد و طراحی و چیدمان ادوات کنترلی آن که در کمال زیبایی با کنسول میانی ترکیب شده است و در کنار دوخت بخیه قرمز رنگ صندلی‌ها و چرم روی داشبرد، ظاهری بسیار دلنواز دارد. نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا در ساختاری مستطیل مانند گویا از خودروهای روز اروپایی الهام گرفته و امروز در میان خودروسازان چینی به یک ترند محبوب بدل شده است. نمای داخلی این خودرو ضمن ارائه یک طراحی تمیز و ساده، برای یک وانت بسیار شیک جلوه می‌کند.

سخن نهایی

استفاده از ساختار تمام الکتریکی در یک وانت که به واقع به منظور استفاده‌های باربری و تجاری طراحی شده است، هنوز در صنعت خودرو جهانی رایج نشده است. هرچند تولید یک خودرو الکتریکی به مراتب ساده‌تر از یک خودرو مجهز به پیشرانه درون‌سوز است، اما برد مفید این دست خودروها در صورت استفاده برای مقاصد باربری با افت شدید مواجه خواهد شد که از میزان کاربری آن‌ها خواهد کاست.

از آن گذشته عرضه یک خودرو الکتریکی نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌های منحصر به فرد و سرمایه گذاری بسیار سنگین است و دقیقا به همین دلیل خودروسازان همچنان ترجیح می‌دهند برای سگمنت وانت‌ها از سیستم انتقال نیرو هیبرید بهره بگیرند تا الکتریکی. از این رو چنین خودرویی بیشتر برای بازار کشوری چون استرالیا مناسب است و نباید انتظار داشت ایران خودرو در راستای عرضه این خودرو در بازار کشور تلاش کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی