بررسی مشخصات فنی فورد اورست ۲۰۲۳

۲۷ اسفند ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی فورد اورست ۲۰۲۳

00فورد شاسی بلند سایز متوسط اورست را در نسل اول در سال ۲۰۰۳ و بر اساس پلتفرم مشترک مزدا/فورد رنجر به بازار عرضه کرد که هدفش نه بازار آمریکای شمالی، بلکه تامین بازار آسیای شرق بود. نسل دوم اورست که از سال ۲۰۱۶ به بازار آمد، حتی از دیدگاه نمای خارجی مستقیما از المان‌های ظاهری وانت رنجر استفاده می‌کرد اما نسل سوم که جدیدترین نسل تولیدی اورست است، از سال ۲۰۲۳ بر پلتفرم جدید  T6 روانه بازار می‌شود که هیچ ارتباطی با برند مزدا ندارد و زبان طراحی آن کاملا بر سیاست جدید محصولات نوین فورد بنا شده است.

مزایا و معایب

+ ارائه با پیشرانه‌های متنوع دیزلی

+ ارائه با پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 پاور استروک فورد رنجر

+ توان فنی قابل توجه

+ سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل با کمک سنگین

+ توانایی آفرود سنگین

– ارائه تنها با پیشرانه‌های دیزلی

– نهایی نشدن قیمت و اطلاعات فنی

مشخصات فنی

اورست نسل جدید به نسبت نسل پیشین دستخوش بهبود‌های فنی شده است. در نتیجه نسخه جدید از دیدگاه ابعادی اندکی رشد داشته است تا بتواند المان‌های ظاهری جدید فورد را در نمای خارجی خود بگنجاند. از این رو نسل سوم اورست دارای فاصله محورهای بلندتر و ۵۰ میلی‌متر عرض بیشتر در محورها است. این موضوع باعث افزایش پایداری سواری اورست در مسیرهای شهری و همچنین عدم غلطش اتاق در مسیرهای بیراهه می‌شود.

سه پیشرانه دیزلی برای نسل جدید اورست در نظر گرفته شده است که شامل نمونه ۲.۰ لیتری توربو و ۲.۰ توئین توربو از خانواده پیشرانه‌های اکو بلو (EcoBlue) و نسخه توئین توربو ۳.۰ لیتری جدید از خانواده پیشرانه‌های پاور استروک (Power Stroke) است که مستقیما از مدل رنجر به اورست راه یافته است که به گیربکس ۱۰ سرعت اتوماتیک فورد متصل هستند و طیف نیرو محرکه قابل سفارش برای این خودرو را تکمیل می‌کنند.

پیشرانه ۳.۰ لیتری توئین توربو دیزل V6 مورد استفاده در رنجر، در دو مدل ۳۶۵ اسب بخاری ۵۱۵ نیوتون.متری و ۴۰۲ اسب بخاری ۵۶۳ نیوتون.متری روانه بازار شده است اما هنوز مشخص نیست که اورست جدید از کدام یک از این ستاپ‌ها بهره خواهد گرفت. ارائه پیشرانه‌های توربو دیزل در اورست به دلیل محبوبیت پیشرانه‌های دیزلی در منطقه بازار هدف (آسیای شرق) است.

برای آن دسته از افرادی که میل چندانی برای تردد در بیراهه ندارند، اورست در دو تریم امبینت (Ambient) و ترند (Trend) در ساختار تک دیفرانسیل (متحرک عقب/۴x۲) نیز عرضه می‌شود اما سایر تریم‌ها، به سیستم دو دیفرانسیل دائمی (AWD) و گیربکس ضریب سنگین کمکی الکترومکانیکی (EMTC/با قابلیت انتخاب الکتریکی حالت‌های سیستم انتقال نیرو) مجهز خواهند بود. فورد برای نشان دادن توانایی‌های آفرودی اورست، آن را در محور عقب به قفل دیفرانسیل مجهز کرده است و قابلیت نمایش ۳۶۰ درجه محیط اطراف از طریق دوربین‌های پوشش دهنده، سواری آفرود را برای راننده ساده‌تر می‌سازد.

اورست جدید با قابلیت عبور از آب به عمق ۸۰۰ میلی‌متر، توان کشش ۳.۵ تن تریلر (مجهز به ترمز انحصاری) و توان حمل ۳۵۰ کیلوگرم بار ثابت بر روف رک، یک شاسی بلند خانوادگی همه فن حریف روزمره و آفرودر توانمند است.

مشخصات کلی

نوع موتور

توئین توربو دیزل

حجم موتور

۳.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

تنفس موتور

توئین توربو
قدرت

۲۸۵ اسب بخار

گشتاور

۴۹۱ نیوتن.متر
گیربکس

۱۰ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل
شتاب

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

شاسی بلند سایز متوسط آفرودی
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

عرض

ارتفاع

فاصله محورها

وزن خالص

حدود ۲.۴ تن

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۲۱ اینچ سفارشی

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

رادار تغییر لاین

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای جلویی فورد اورست ۲۰۲۳

سبک طراحی جدید فورد اورست نسل سوم شامل مجموعه‌ای از المان‌های نوین است که با عنوان DNA بین المللی طراحی فورد شناخته می‌شود. این المان‌ها شامل جلوپنجره بزرگ مزین به نشان تجاری فورد و نوشته ظریف EVEREST، چراغ‌های دارای سیستم روشنایی C شکل LED، نمای جانبی با خط شانه برجسته‌تر و درهای فرورفته، نمای انتهایی دربرگیرنده فرورفتگی ویژه و انحصاری چراغ‌های پیوسته عقب با گرافیک جدید از نوع تمام LED است.

هنوز ابعاد و اندازه‌های دقیق نسل سوم اورست منتشر نشده است اما ظاهر خارجی آن در نگاه اول بهبود‌های بسیاری را در مقایسه با نسل پیشین نشان می‌دهد که تنها کپی مستقیمی از فورد رنجر بود. ظاهر خشن‌تر، بدنه عضلانی‌تر و البته سبک طراحی جسورتر فورد به خوبی بر ابعاد شاسی بلند گونه این محصول می‌نشیند. به واقع از دهه ۲۰۰۰ به بعد، سبک طراحی انحصاری فورد به اندازه‌ای منحصر به فرد و جذاب شده است که امروزه کمتر کسی می‌تواند از نوع طراحی آن ایرادی بگیرد، اما در ظاهر مدرن و قلدر اورست نسل سوم ایراد بسیار بزرگی وجود دارد.

باید با صنعت خودروسازی آمریکا ناآشنا باشید تا در ظاهر اورست نسل سوم، المان‌های طراحی بسیار شبیه به جی‌ام‌سی یوکان در نمای جلو، یا داج دورنگو در نمای عقب آن را نبینید. صد البته تفاوت‌های بارزی میان سه خورو وجود دارد اما از خودروسازی چون فورد، ارائه محصولی نوین با این میزان شباهت غیرقابل چشم پوشی است.

طراحی داخلی

نمای داخلی فورد اورست ۲۰۲۳

نمای داخلی فورد اورست تا حدود بسیار زیادی نشان می‌دهد که این خودرو مخصوص فروش در بازار منطقه شرق آسیا تولید شده است و نه برای اروپا یا آمریکای شمالی. منطقه آسیای شرق که با نام Asia-Pacific شناخته می‌شود، در حقیقت کشورهای غرب اقیانوس آرام را تشکیل می‌دهد که شامل شرق روسیه، جنوب و جنوب شرق آسیا، استرالیا، نیوزیلند، ویتنام، مالزی، تایلند، تایوان، چین، مغولستان، کره و حتی ژاپن است. البته بازار هدف نهایی بر اساس نوع انتخاب خودروساز، ممکن است کشورهایی چون کره و ژاپن را دربر نگیرد.

این سبک طراحی نمای داخلی بسیار ساده و حتی میانه‌روتر از نمای داخلی اورست است. داشبرد بسیار ساده و افقی این خودرو شاید تنها در تریم‌های برتر کمی دلباز باشد چرا که با آپشن نورپردازی انتزاعی داخل کابین به بازار عرضه می‌شود که جدیدا از ترند روز صنعت خودروسازی جهان، مخصوصا در میان خودروسازان چین است.

اورست برای نشان دادن اطلاعات حیاتی پشت فرمان از دو نمایشگر ۸.۰ یا ۱۲.۴ اینچی بهره می‌گیرد که بر اساس نوع تریم سفارشی خودرو تعیین می‌شود. به این صورت که نمونه ۸.۰ اینچی مربوط به تریم‌های امبینت، ترند و اسپرت و نسخه ۱۲.۴ اینچی فقط در نسخه پلاتینیوم (بالاترین تریم تولیدی) عرضه می‌شود. نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا در وسط داشبرد نیز در نسخه امبینت از نوع ۱۰.۱ اینچ و در نسخه‌های ترند، اسپرت و پلاتینیوم از نوع ۱۲.۰ اینچ است که به صورت عمودی (پرتره) بر مرکز داشبرد نصب می‌شود.

سیستم مولتی مدیا فورد به آخرین نسخه سیستم ارتباطی این خودروساز با نام SYNC 4A مجهز است که قابلیت تشخیص پیام‌های صوتی و برقراری ارتباط با سرنشینان و محیط اطراف را دارد. از آن گذشته، مالک می‌تواند از طریق نرم افزار FordPass، به کمک تلفن همراه هوشمند خود به خودرو متصل شده و ویژگی‌هایی چون روشن و خاموش کردن پیشرانه، بالا و پایین کردن شیشه‌ها، باز و بسته کردن قفل درها و بررسی وضعیت کلی خودرو را به صورت ریموت و از راه دور انجام دهد.

یکی از جدیدترین قابلیت‌هایی که بر محصولات شاسی بلند فورد عرضه می‌شود، سیستم روشنایی ۳۶۰ درجه خودرو است که با دوربین دید ۳۶۰ درجه هماهنگ است و در تاریکی شب، با روشن کردن کامل فضای اطراف خودرو، ضمن افزایش دید مفید راننده، احتمال بروز سانحه را به شدت کاهش می‌دهد.

سخن نهایی

نمای پشتی فورد اورست ۲۰۲۳

فورد اورست جدید با داشتن  فاصله محورهای بیشتر، حالا ضمن ارائه یک آفرود پایدارتر، حس اتصال بهتر راننده به سطح مسیر را ارتقا داده و قابلیت یک سواری پرفشار شهری را نیز به سرنشینان هدیه می‌دهد. هنوز مشخصات نهایی این خودرو به بازار روانه نشده است و هنوز مشخص نیست که مشتریان برای خرید خودرو باید چه مقدار هزینه کنند اما در ماه‌های پیش از عرضه خودرو در بازار هدف، این اطلاعات به طور کامل از سوی فورد منتشر خواهد شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی