بررسی مشخصات فنی فولکس واگن آماروک ۲۰۲۳

۲۷ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی فولکس واگن آماروک ۲۰۲۳

غول خودروساز آلمانی یعنی فولکس واگن، سالیان درازی است که در زمینه طراحی و تولید خودروهای تجاری کوچک و بزرگ ایفای نقش می‌کند. در این میان اما مدل آماروک (Amarok) داستانی متفاوت با سایر خودروهای تجاری رایج دارد. آماروک یک وانت سایز متوسط با ترکیبی از ویژگی‌های اقتصادی و رفاهی است تا به رقابت مستقیم با خوش فروش‌های بازار جهان در سگمنت وانت‌های سایز متوسط بپردازد.

پس از گذر ۱۲ سال از تولید نسل اول، حالا نسل دوم این خودرو آن هم سوار بر پلتفرم شرکت خودروسازی آمریکایی فورد روانه بازار شده است.

مزای مزایا و معایب

+ تکیه بر تکنولوژی آمریکایی شرکت فورد

+ اعتبار برند مادر در بازار جهانی

+ ارائه با پیشرانه V6

+ افزایش سطح ویژگی‌های رفاهی و ایمنی

تکیه بر خودروساز بزرگ آمریکایی برای تامین پلتفرم

عدم ایجاد تغییرات اساسی در طراحی نسخه نسل دوم

عدم عرضه در بازار آمریکای شمالی

مشخصات فنی

رقابت در سگمنت وانت‌های سایز متوسط دو کابین، یعنی جدال مستقیم با برند‌های پرآوازه و بی‌رقیب نظیر فورد رنجر و شورولت کلورادو. جای تردید نیست که بالاترین میزان فروش وانت‌ها در دو کلاس سایز متوسط (مید سایز) و سایز بزرگ (فول سایز)، در اختیار برترین وانت‌های جهان، یعنی فورد، جنرال موتورز و استلانتیس (کرایسلر) است. از این رو سایر خودروسازان، حتی تویوتا نیز هنگام عرضه محصولی جدید از این سگمنت، با فشار زیادی مواجه هستند تا حداقل عنوان برند را در برابر چنین نام‌های درخشانی خراب نکنند.

فولکس واگن از سال ۲۰۱۰ با آماروک به این جدال وارد شد؛ یعنی با یک وانت سایز متوسط تک و دو کابین از یک برند خوشنام آلمانی. طراحی این خودرو به منظور رقابت در بازار جهان و در مناطقی غیر از آمریکای شمالی، در سال ۲۰۰۵ استارت خورد. مهم‌ترین خصوصیت آماروک برای رقابت در این کلاس مهم، استفاده از ساختار اتاق جدا از شاسی یا Body on Frame، سیستم تعلیق جناغی دوبل جلو و محور یکپارچه با فنرهای شمش در عقب است. این خودرو عرضه نسل دوم خود را از سال جاری (۲۰۲۲) آغاز کرده است. تفاوت بارز میان نسل اول و نسل دوم آن است که نسل جدید (نسل دوم) این بار مستقیما بر پلتفرم T6 شرکت فورد بنا شده است. این دقیقا همان پلتفرمی است که شرکت آمریکایی برای تولید وانت موفق  فورد رنجر و شاسی بلند فورد اورست (نسخه شاسی بلند وانت رنجر) از آن بهره گرفته است. استفاده مستقیم فولکس واگن از پلتفرم شرکت فورد، برای این برند آلمانی دو مزیت مهم به همراه دارد.

اول آن که این شرکت برای طراحی دوباره یک پلتفرم موفق هزینه‌ای صرف نکرده و در عوض با پرداخت هزینه پلتفرم به شرکت فورد، یک فونداسیون آماده برای تولید نسل دوم به دست آورده است. دوم آن که استفاده از پلتفرم آماده یک خودرو هم کلاس بسیار موفق (فورد رنجر)، می‌تواند تا حدود زیادی به فروش و اعتبار نام نسبتا نوظهور آماروک کمک کند.

آماروک برای رقابت در کلاس وانت‌های سایز متوسط، اقدام به تولید سیستم انتقال نیرو اقتصادی اما قدرتمند کرد. در نتیجه پیشرانه‌های عرضه شده در این مدل، هم نمونه‌های بنزینی و هم دیزلی را در بر گرفته و طیف قابل قبولی از پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر را پوشش داده است. نکنه جالب دیگر آن که نه تنها فولکس واگن از پلتفرم شرکت جیپ برای تولید نسل دوم آماروک بهره گرفته است، بلکه دو پیشرانه، یکی توربو بنزینی ۲.۳ لیتری چهار سیلندر و دیگری توربو دیزل ۳.۰ لیتری V6، به عنوان برترین و قدرتمندترین آپشن نیز مستقیما از شرکت فورد قرض گرفته شده است.

نمونه چهار سیلندر ۲.۳ لیتری با توان ۲۹۸ اسب بخار و گشتاور ۴۵۳ نیوتون.متر، تنها پیشرانه بنزینی توربو تزریق مستقیم آماروک است که طراحی آن از سوی شرکت فورد انجام گرفت و در محصولات این برند ویژه بازار آمریکای شمالی به کار گرفته می‌شود. اما نسخه ۳.۰ لیتری V6 به کار رفته در آماروک نسل دوم، پیشرانه‌ دیزلی توانمند از خانواده پیشرانه‌های مشهور پاور استروک (Power Stroke) فورد است که بر اساس بازار هدف، در دو نسخه با دو خروجی متفاوت به تولید خواهد رسید. همچنین آماروک با دو گیربکس اتوماتیک ۱۰ و شش سرعت اتوماتیک و دو گیربکس دستی پنج و شش سرعت دستی و سیستم انتقال نیرو تک و دو دیفرانسیل (4MOTION) به بازار عرضه خواهد شد.

سقف آماروک ویژه حمل بار تا ۳۵۰ کیلوگرم (قابلیت نصب چادر سفری دو نفره بر روی سقف)، توان باربری تا ۱۱۶۰ کیلوگرم و حداکثر توان کششی تا ۳.۵ تن به همراه رول بار استاندارد محفظه بار طراحی شده است که از این خودرو یک آفرودر توانمند و یک گزینه مناسب برای طبیعت‌گردی می‌سازد.

مشخصات کلی

نوع موتور

توربو دیزل-V6 TDI
حجم موتور

۳.۰ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴
تنفس موتور

توربو

قدرت

۲۴۷ اسب بخار
گشتاور

۵۸۰ نیوتون.متر

گیربکس

۱۰ سرعت اتوماتیک
محور محرک

جلو و عقب

شتاب

سرعت

مصرف سوخت

حدود ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

نوع بدنه

وانت دو کابین دو دیفرانسیل سایز متوسط
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۳۵۰ میلی‌متر

عرض

۱۹۱۰ میلی‌متر
ارتفاع

۱۸۸۸ میلی‌متر

فاصله محورها

۳۲۷۰ میلی‌متر
وزن خالص

حدود ۲۳۲۴ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت مجاز باربری

۱۱۶۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۸ و ۲۱ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

طراحی ظاهری

نمای جلویی فولکس واگن آماروک ۲۰۲۳

آماروک در نمای ظاهری، برجستگی عضلانی روی گلگیرهای خود را حفظ کرده است، اما در نمای جلو، با تغییر در گرافیک چراغ‌ها و ادغام بیشتر آن با جلوپنجره، چهره‌ای جدید به خود گرفته است. ظاهری عضلانی که از گلگیرهای بزرگ بیرون زده و باعث شکل‌گیری ساختار تخم مرغی خودرو می‌شود، یکی از نقاط قوت آماروک برای عرض اندام در برابر رقبای توانمند آمریکایی است. اما استفاده از پلتفرم جدید برای آماروک منجر به تغییرات فنی بسیار زیادی در مقایسه با نسل اول آن شد. این خودرو حالا به شکل چشمگیری کشیده‌تر است و از فاصله محوری بزرگ‌تر و دقیقا معادل با فورد رنجر بهره می‌گیرد. افزایش طول خودرو بر پلتفرم T6 فورد با کاهش طول دو سر خودرو (اوورهنگ‌ها) و افزایش ۲۵ میلی‌متری ارتفاع مفید کف خودرو از سطح زمین و افزایش ارتفاع عبور از رودخانه، از ۵۰۰ میلی‌متر در نسل اول به ۸۰۰ میلی‌متر در نسل جدید همراه شد که نتیجه آن عملکرد بهتر در مسیرهای بیراهه و آفرود است. از این رو فولکس واگن نسل جدید آماروک را با ریم‌های آلیاژی ۱۸ اینچی با تایرهای آفرودی (ویژه بیراهه نوردی) در مدل عملکرد محور PanAmericana نیز به تولید می‌رساند که در مقایسه با ریم‌های استاندارد ۲۱ اینچی به کار رفته در سایر تریم‌ها، رفتار متمدنانه‌تری در مسیرهای بیراهه خواهد داشت.

طراحی داخلی

نمای داخلی فولکس واگن آماروک ۲۰۲۳

نمای داخلی خودرو با تجهیزات رفاهی و ایمنی به مراتب بیشتری همراه شده است. افزایش فاصله محورها تاثیر شگرفی بر گسترش فضای داخلی و مخصوصا بهبود ارگونومی ردیف دوم صندلی‌ها به همراه داشته است. نمای داخلی آماروک به صورت کاملا مدرن و تمام دیجیتال طراحی شده است که بر اساس مدل سفارشی، شامل مجموعه نشانگر تمام دیجیتال ۸.۰ تا ۱۲.۰ اینچ برای اطلاعات حیاتی پشت فرمان و نمایشگر ۱۰.۰ تا بیش از ۱۲.۰ اینچ عمودی لمسی برای سیستم مولتی مدیا خودرو می‌شود.

با این وجود فولکس واگن به منظور حفط آسایش سرنشینان و راحتی در استفاده از ادوات مختلف و آپشن‌ها، برخی ویژگی‌ها را به صورت کلید‌های مکانیکی با دسترسی سریع به راننده ارائه کرده است که کنترل رفتار و وضعیت سیستم دو دیفرانسیل خودرو، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. با توجه به تغییرات فاحش در پلتفرم خودرو، طراحی و ارگنومی صندلی‌ها از نو انجام گرفته و با روکش چرم باکیفیت پوشیده شده است تا راحتی سرنشینان را تضمین کند.

سخن نهایی

نمای پشتی فولکس واگن آماروک ۲۰۲۳

فولکس واگن آماروک با داشتن رقبایی چون فورد رنجر، شورولت کلورادو، تویوتا هایلوکس (تویوتا تاکوما در بازار آمریکای شمالی)، نیسان ناوارا، میتسوبیشی L200 و ایسوزو D-MAX، در بازار جهان تنها نخواهد بود. اما هدف آماروک ورود به بازار مناطقی چون استرالیا، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، روسیه، آفریقای جنوبی و اروپا است. یعنی جایی که رقبای قدرتمند آن حضور چندان پررنگی ندارند تا فضا را برای این خودرو نسبتا نوظهور تنگ کنند.

نسل اول آماروک بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲، در تیراژ قابل توجه ۸۳۰ هزار دستگاه به فروش رسید. حالا با استفاده از پلتفرم برتر T6 فورد در نسل دوم، انتظار می‌رود که مدل جدید بتواند رکورد فروش نسل اول خود را بهبود داده و در جایگاه بهتری از بازار جهان قرار بگیرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی