فولکس واگن گلف GTI 2021، یک هات هچ واقعی!

۲۷ شهریور ۱۳۹۹ فولکس واگن گلف GTI 2021، یک هات هچ واقعی!

مدل گلف (Golf)، یکی از مشهورترین محصولات کمپانی آلمانی فولکس واگن (Volkswagen) است. این مدل جمع و جور که از سال 1974 تا به امروز، در خط تولید این کمپانی حضور دارد، در طی هشت نسل مختلف به بازار عرضه شد. دو سال پس از تولید اولین گلف، گلف GTI (Golf GTI) متولد شد، یعنی درست در سال 1976.

این مدل در برخی از کشورها (مثل ایالات متحده آمریکا) با القاب دیگری (مثل فولکس واگن خرگوش/Volkswagen Rabbit) شناخته می‌شود. شاید دلیل انتخاب این لقب، چابکی و سبکی گلف باشد. فولکس واگن با خرید یک کارخانه در آمریکا و به لطف تولید GTI که تا سال 1983 در این کشور با همان لقب خرگوش شناخته می‌شد، توانست اولین خودروساز خارجی باشد که در ایالات متحده آمریکا، خودرو تولید می‌کند. بنابراین این محصول، هم برای تاریخ خودروسازی اهمیت زیادی دارد، هم تاریخ کمپانی فولکس واگن.

حالا سال 2020 است و پس از گذشت نسل‌ها، این هات هچ (Hot hatch) محبوب مجددا به عرصه برگشته است. شاید به قطع بتوان گفت که این مدل، تبدیل به مهم‌ترین خودروی پرسرعت سال خواهد شد؛ زیرا نه تنها به دلیل قدرت و سرعت بالایی که دارد، بلکه این ماشین یکی از معدود خودروهای اسپرتی است که این تعداد طرفدار داشته و نرخ فروش کمپانی سازنده خود را، به طرز سرسام آوری افزایش می‌دهد. این شما و این هم فولکس واگن گلف GTI 2021!

خودتان را آماده کنید که این ماشین را تقریبا همه جا ببینید. البته که این ماشین هم مانند هر مدل دیگری، به کمی تغییرات نیاز دارد تا از یک خودروهای اسپرت و ورزشی، تبدیل به خودرویی شود که برای هر فردی مناسب است. اصلا شاید دلیل موفق بودن نسل گلف همین است.  راحت و مناسب بودن برای همه! مدل پیشین، یعنی مارک 7 (Mark 7)، برای استفاده‌های روزمره بسیار راحت بود، اما نمی‌توانست مثل GTI دلبری کند. البته که با قدم گذاشتن نسل هشتم به بازار، این مشکل نیز حل شد.

ویژگی‌های جدید  GTI2021

اول با شاسی شروع می‌کنیم. در این مدل، شاهد Driving Dynamics Manager خواهیم بود که تمامی قطعات شاسی را به طرز هوشمندانه‌ای به یک دیگر مرتبط می‌کند. این یعنی که دیفرانسیل قفل الکترونیکی با ترمزها بهتر کار می‌کند، در حالی که کمک فنرهای تطبیقی ​​با فرمان، بخش کنترل پایداری و سایر سیستم‌ها، ارتباط سریع‌تر و بهتری خواهد داشت. همچنین شاهد دامنه وسیع‌تری از حالت تنظیمات Comfort and Sport خواهیم بود. این گزینه بیشتر برای جنبه سرگرمی و باحال بودن GTI بوده و شاید آن چنان کاربردی نباشد. از طرفی دیگر، گزینه‌های بهینه سازی تعلیق این محصول، همچنان کلاسیک و سنتی هستند. یاتاقان‌ خطی جدید، فنرهای محکم‌تر و قاب آلومینیومی GTI Clubsport S، همگی وزنی کمتر از هفت پوند دارند. این تغییرات، کنترل ماشین‌ را آسان‌تر می‌کنند. مهندسان این کمپانی، تغییراتی در کنترل پایداری و فرمان این مدل نیز اعمال کرده‌اند.

طراحی ظاهری گلف GTI 2021

حس رانندگی GTI 2021 چگونه است؟

عده‌ای که تجربه تست این مدل را داشته‌اند، معتقد هستند که حس متفاوتی نسبت به مدل‌های قبلی خود به راننده القا نمی‌کند. البته که به دلیل شرایط ایجاد شده توسط ویروس کرونا، گویا تست رانندگی نتوانسته آنطور که باید هیجان انگیز باشد. نکات قابل توجه در تجربه رانندگی با این مدل، چرخش سریع‌تر و مستقیم‌تر آن نسبت به دیگر خواهر و برادرهایش است. بر سر پیچ‌ها، انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد و راننده حس می‌کند که تمرکز بیشتری دارد. البته که گریپ آن کمی مشکل ساز است. البته که کمک فنرهای جدید، فرمان خوب و دیفرانسیل‌های جلویی، تا حد قابل توجهی این خلا را پر می‌کنند.

رانندگی با گلف GTI 2021

آیا GTI 2021  از مدل‌های قبلی هیجان انگیزتر است؟

سوال اصلی اینجاست که آیا باید هیجان انگیز باشد؟ GTI هرگز مدلی نبوده که برای هیجان و آدرنالین خریداری شود، خصوصا در حضور رقبایی مثل هیوندا i30N (Hyundai i30N)، رنو مگان RS (Renault Megane RS) و هوندا سیویک تیپ R (Honda Civic Type R). این مدل‌ها هیجان انگیزتر هستند. در واقع شاید اگر GTI مدلی بود که برای سرعت سرسام آور آدرنالین ناشی از رانندگی‌های هیجانی طراحی شده بود، مثل الان طرفدار نداشت. این یعنی که فولکس واگن بازار خود و مشتریانش را به خوبی شناسایی کرده و با توجه به نیاز و سلیقه آن‌ها تولید محصول می‌کند.

طرفداران این مدل، تنها به دنبال یک ماشین چابک‌تر هستند و این نسل جدید، دقیقا همان چیزی است که به دنبالش می‌گردند، سیستم تعلیق مناسب و با کیفیتی که کنترل ماشین را مانند آب خوردن آسان کند. اگر به صورت کلی نگاه کنیم، این مدل طبیعت خوب درست دارد و در عین پایدار بودن، تجربه رانندگی خوبی با آن خواهید داشت.

پیشرانه 2021 GTI

فولکس واگن موتور توربوشارژ 2.0 لیتری مدل قبلی را تغییر داده و شخصیت جدیدی به آن بخشیده است. انژکتورهای سوخت جدیدی وجود تعبیه شده اند که برای پمپاژ با فشار بالاتر، در حالی که فیلترهای ذرات اضافی و یک مبدل کاتالیزوری بزرگتر برای تمیز کردن اگزوز در پایین دست قرار گرفته است. گشتاور این مدل 370 نیوتون.متر و قدرت آن 245 اسب بخار است. این میزان قدرت و گشتاور برای رساندن سرعت GTI جدید از 0 به 62 مایل بر ساعت در عرض 6.3 ثانیه کافی است. بیشینه سرعت هم برابر 155 مایل بر ساعت است. در حالت عادی، GTI با یک گیربکس استاندارد شش سرعته دستی شناخته می‌شود، اما گزینه کلاچ دوگانه هفت سرعته هم همانقدر خوب است.

 

نمای عقب گلف GTI 2021

طراحی داخلی GTI 2021

صفحات تمام دیجیتال، ظاهری مدرن و هوشمند به فضای داخل کابین می‌بخشند. ویژگی‌های خاصی هم که فقط و فقط برای GTI در نظر گرفته شده‌اند، حسابی پرطرفدار خواهند شد. اما عادت کار با صفحه سرگرمی تمام دیجیتال و هوشمند، شاید برای هرکسی آسان نبوده و زمان بر باشد. در واقع هیچ دکمه یا سوئیچی در طراحی کابین وجود ندارد و این موضوع ممکن است برای برخی، کمی چالش برانگیز باشد.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان