بررسی مشخصات فنی فولکس واگن ID Buzz مدل ۲۰۲۴

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی فولکس واگن ID Buzz مدل ۲۰۲۴

سال‌ها طول کشید و عکس‌ها و ویدیویی‌ها منتشر شد تا اینکه فولکس واگن سرانجام ID Buzz (آی دی باز) را به صورت رسمی معرفی کرد. ون برقی آلمانی، با الهام از فولکس واگن تیپ ۲ طراحی شده و برای خیلی از افراد نوستالژی محسوب می‌شود. فولکس واگن ID Buzz نه تنها چشم‌نواز به نظر می‌رسد، بلکه کابین جذابی هم دارد. این ون کوچک مسافری و باری بر اساس کیت محرک برقی مدولار (MEB) فولکس واگن ساخته شده و از همان پیشرانه و سیستم برقی فولکس واگن ID.4 استفاده می‌کند. از آنجایی که هیچ ون برقی در بازار موجود نیست، فولکس واگن اولین کمپانی است که این نوع ماشین را عرضه خواهد کرد و در برابر رقبا دست بالا را دارد. اما همین موضوع یکی از معایبی است که باعث می‌شود تا فولکس واگن ID Buzz با رقبای بنزینی مقایسه شود.

مزایا و معایب

+ اولین ون برقی

+ طراحی ظاهری چشم‌نواز

+ کابین جذاب

+ فضای بار بزرگ

مقایسه با رقبای بنزینی

مشخصات فنی

فولکس واگن ID Buzz روی پلتفرم مدولار MEB ساخته شده و به همین دلیل، مشخصات فنی یکسانی با فولکس واگن ID.4 دارد. مدل ID Buzz Pro که امسال به بازار اروپا می‌رسد، دارای یک مجموعه باتری ۱۲ ماژولی با ظرفیت اسمی ۸۲ کیلووات ساعت و ظرفیت کاربردی ۷۷ کیلووات ساعت در کف خودرو است که همراه با پیشرانه تک موتوره، ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۹۸ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ بین ۸ تا ۱۰ ثانیه است و حداکثر سرعت هم به صورت الکترونیکی تا ۱۴۵ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

فولکس واگن ID Buzz در آینده با دو موتور برقی و به صورت دو دیفرانسیل تولید خواهد شد که قدرت و گشتاور بیشتری از مدل فعلی دارد.

برد ون برقی آلمانی با باتری ۷۷ کیلووات ساعتی حدود ۳۴۰ کیلومتر است. باتری فولکس واگن ID Buzz را می‌توان با شارژر ۱۱ کیلوواتی AC و شارژر سریع ۱۷۰ کیلوواتی شارژ کرد، که با استفاده از شارژر سریع، باتری در ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد پر می‌شود.

سیستم Plug & Charge (وصل شو و شارژ کن) که پیش‌تر برای شارژ اتوماتیک پورشه تایکان الکتریکی ارائه شده بود، برای محصول جدید گروه خودروسازی فولکس واگن هم در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. همچنین مدل‌های اروپایی ID Buzz دارای سیستم شارژ دو طرفه خواهند بود که به سرنشینان اجازه می‌دهد تا در اماکن دور از شهر و بدون پریز برق، از وسایل برقی، مثل کنسول بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنند.

مشخصات کلی

نوع موتور

یک موتور برقی

ظرفیت باتری

۸۲ کیلووات ساعت

قدرت

۲۰۱ اسب بخار

گشتاور

۲۹۸ نیوتن.متر

گیربکس

تک سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل عقب

شتاب

۱۰ ثانیه

سرعت

۱۴۵ کیلومتر در ساعت

بُرد خودرو

۳۴۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۷

فرمان

برقی

نوع بدنه

ون

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۱۲ میلیمتر

عرض

۱۹۸۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۹۳۷ میلیمتر

فاصله محورها

۲۹۸۸ میلیمتر

وزن خالص

۲۳۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۱۱۲۱ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌ کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی فولکس واگن ID Buzz ۲۰۲۴

اولین ون یا میکروبوس فولکس واگن با نام تیپ ۲ در سال ۱۹۵۰ میلادی به بازار آمد و نسل‌های جدیدتر آن همچنان روی خط تولید قرار دارد. مهندسان و طراحان این شرکت برای ساخت فولکس واگن ID Buzz از نسل اول تیپ ۲ الهام گرفته‌اند که یکی از المان‌های مشترک این دو خودرو، کاپوت V شکل آنها است.

با استفاده از فناوری IQ.Light، فولکس واگن ID Buzz پرو مجهز به چراغ‌های جلو LED Matrix است، اما مدل‌های رده پایین‌تر این ون برقی دارای چراغ‌های ضعیف‌تری هستند. در چراغ‌های عقب نیز لامپ‌های LED به کار رفته که با یک نوار نوری روی در صندوق به هم متصل هستند. همین سیستم روشنایی در نمای جلویی خودرو هم دیده می‌شود و چراغ‌های جلو از طریق یک نوار نوری با هم ارتباط دارند. همچنین در جلو و عقب این ون برقی، نشان دایره‌ای شکل فولکس واگن دیده می‌شود.

در نمای جانبی چهار قطعه شیشه دیده می‌شود که دو قطعه در طرفین داشبرد قرار گرفته، چهار شیشه روی درها نصب شده و دو شیشه هم برای فضای بار در نظر گرفته شده و دور تا دور آنها را قابی مشکی رنگ گرفته است.

درهای جلوی فولکس واگن ID Buzz مثل همه خودروها به صورت ۹۰ درجه و عمودی باز می‌شود اما دو در ردیف دوم صندلی‌ها کشویی است.

ون برقی VW مثل جد قدیمی و بنزینی خود دارای بدنه دو رنگ است. هفت رنگ برای نیمه پایینی بدنه در نظر گرفته شده و برای نیمه بالایی می‌توان از بین چهار رنگ، یکی را انتخاب کرد.

طراحی داخلی

کابین فولکس واگن ID Buzz ۲۰۲۴

اولین مدل فولکس واگن ID Buzz گنجایش ۵ سرنشین را دارد، اما مدل‌های ۶ و ۷ نفره نیز تولید و عرضه خواهند شد. البته یک مدل هم مخصوص حمل و نقل بار برای کسب و کارها به بازار می‌آید.

کابین هم مثل ظاهر به صورت دو رنگ کار شده و صندلی‌ها، نیمی از داشبرد و بخشی از رودری‌ها هم‌رنگ نیمه پایینی بدنه هستند.

دو نمایشگر ۱۰ اینچی روی داشبرد دیده می‌شود، یکی پشت فرمان به عنوان کیلومترشمار و یکی در وسط داشبرد برای استفاده از سیستم اطلاعات و سرگرمی. همچنین می‌توان کیلومترشمار را در اندازه ۱۲ اینچی سفارش داد.

سیستم نورپردازی ۱۰ رنگ به صورت استاندارد روی فولکس واگن ID Buzz نصب شده و دور تا دور کابین را روشن و نورانی می‌کند.

هر چند فولکس واگن ID Buzz ابعاد و اندازه خیلی بزرگی ندارد، اما به دلیل طراحی خاص آن که از فولکس واگن تیپ ۲ گرفته شده و فاصله کم چرخ‌ها تا سپرهای جلو و عقب، محور بلندی دارد و همین باعث شده تا کابین نسبت به طول خودرو، فضای بزرگی داشته باشد. این فضای بزرگ امکان استفاده راحت ۵ سرنشین را از کابین می‌دهد و همین طور یک صندوق ۱۱۲۱ لیتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

فولکس واگن ID Buzz؛ نوه برقی تیپ ۲

نمای عقب فولکس واگن ID Buzz ۲۰۲۴

فولکس واگن ID Buzz با الهام از نسل اول فولکس واگن تیپ ۲ طراحی شده که برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ میلادی عرضه شده بود. ون برقی آلمانی مثل جد بنزینی خود کابین جادار و صندوق بزرگی دارد و در مدل‌های ۵، ۶ و ۷ نفره از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی قابل خرید است. البته یک مدل باری آن نیز برای حمل و نقل بار و استفاده کسب و کارها عرضه خواهد شد.

هنوز مشخص نیست برای خرید خودرو جدید فولکس واگن چقدر باید هزینه کرد، اما مدل Pro فولکس واگن ID Buzz چندان ارزان نخواهد بود. با این حال حدس می‌زنیم مدل Pure این ون (مدل پایه) با قیمت ۶۶ هزار دلار فروخته شود و مدل‌های بالاتر حدود ۷۰ هزار دلار قیمت داشته باشند. رقیب اصلی فولکس واگن ID Buzz هم از آلمان می‌آید که مرسدس بنز EQT نام دارد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو