خرید بیمه شخص ثالث خودرو + محاسبه بیمه شخص ثالث

۳ فروردین ۱۴۰۳ خرید بیمه شخص ثالث خودرو + محاسبه بیمه شخص ثالث

هر سال حدود نیم میلیون تصادف در کشور ما اتفاق می‌افتد. تک‌تک این تصادف‌ها می‌توانند دردسرساز شوند و خسارت‌های جانی و مالی زیادی به افراد وارد کنند. جبران تمام خسارت‌ در هر تصادف، (از هزینه‌های مالی تعمیر ماشین‌های آسیب دیده گرفته تا پرداخت دیه آدم‌ها) برعهده راننده مقصر حادثه است. هزینه‌ای که گاهی به رقم‌های نجومی می‌رسد و از توان راننده خارج می‌شود. همه این‌ها باعث شده است تا خرید بیمه شخص ثالث برای تمام صاحبان وسایل نقلیه موتوری اجباری باشد. از طرفی پرداخت قیمت بیمه شخص ثالث خودرو برای بعضی از راننده‌ها دشوار است و آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

لیست خاکستری برای خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث

رئیس کل بیمه مرکزی:

خودروهایی که بیمه شخص ثالث نداشته باشند در لیست خاکستری قرار می‌گیرند.

به این صورت که ابتدا به فرد مهلتی داد می‌شود که بیمه نامه شخص ثالث را تهیه کند. اگر این کار انجام نشود، در مرحله اول خودرو در لیست خاکستری قرار می‌گیرد و مهلت دوباره‌ای به فرد داده می‌شود و در صورتی که خودرو همچنان فاقد بیمه شخص ثالث باشد، کارت سوخت باطل می‌شود.

قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث

علیرضا احمدی فینی، سرپرست ستاد مدیریت سوخت حمل و نقل در آذرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:

  • طبق ماده ۴۸، برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند، کارت سوخت صادر نمی‌شود و سهمیه سوخت هم به آنها تعلق نمی‌گیرد.

اصلاح شرط  صدور بیمه شخص ثالث

وزیر اقتصاد به بیمه مرکزی دستور داد اصلاحیه‌ای در خصوص مشروط شدن صدور و تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث صادر کنند. پیشتر شرط صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، پرداخت مفاصای عوارض آزادراهی بود.

صدور کارت سوخت فقط با داشتن بیمه شخص ثالث

سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، گفت:

  • مالکان خودروها و موتورسیکلت‌های نوشماره برای دریافت کارت سوخت، حتما باید دارای بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث باشند.
  • درخواست افرادی که بیمه شخص ثالث ندارند بررسی نمی‌شود.
  • این افراد برای پیگیری روند صدور کارت سوخت خود می‌توانند به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند.

شرط جدید صدور بیمه شخص ثالث

قائم مقام بیمه مرکزی درباره جزئیات جدید صدور بیمه‌نامه شخص ثالث گفت:

  • بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ بیمه مرکزی باید هنگام صدور بیمه‌نامه‌شخص ثالث، تصفیه حساب آزادراهی را از فرد اخذ کند.
  • این قانون از ۱۷ تیرماه آغاز می‌شود.

عدم تغییر نرخ بیمه شخص ثالث

مجید مشعلچی، سخنگوی بیمه مرکزی، درباره تاثیر افزایش قیمت خودرو بر انواع بیمه خودرو در سال ۱۴۰۲ گفت:

  • افزایش قیمت کارخانه خودرو سبب افزایش نرخ بیمه بدنه خواهد شد.
  • نرخ بیمه شخص ثالث ثابت است و با افزایش نرخ پایه خودرو، تغییر نمی‌کند.

نرخ بیمه شخص ثالث (۱۴۰۲)

سازمان بیمه مرکزی، بعد از اعلام نرخ دیه سال ۱۴۰۲، نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث را برای انواع وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

  • به این مبالغ، مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌شود.
سواری
وسیله نقلیه حق بیمه (تومان)
کمتر از ۴ سیلندر ۳.۰۴۷.۲۰۰
پیکان، پراید و سپند ۳.۶۰۸.۸۰۰
سایر ۴ سیلندرها ۴.۲۴۱.۹۰۰
بیش از ۴ سیلندر ۴.۷۴۷.۶۰۰
  • مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، کرایه، مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰ درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۲۰ درصد بیشتر از حق بیمه خودروهای سواری مشابه است.
موتورسیکلت
وسیله نقلیه حق بیمه (تومان)
گازی ۷۵۶.۶۰۰
دنده‌ای یک سیلندر ۹۲۴.۳۰۰
۲ سیندر و به بالا ۱.۰۲۵.۳۰۰
دنده‌ای دارای ۳ چرخ یا سایدکار ۱.۰۹۲.۰۰۰

 

بارکش با ظرفیت بارگیری
وسیله نقلیه حق بیمه (تومان)
تا یک تن ۳.۷۳۳.۶۰۰
بیش از یک تن تا ۳ تن ۴.۴۹۵.۴۰۰
بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۵.۶۹۰.۱۰۰
بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۷.۲۹۰.۴۰۰
بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۸.۴۸۳.۸۰۰
بیش از ۲۰ تن ۸.۹۹۰.۸۰۰
  • در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل موارد منفجره به کار رود، ۵۰ درصد و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.

توقیف خودروهای بدون بیمه نامه

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران:

  • خودروهایی که بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند، توقیف و اعمال قانون می‌شوند.
  • اگر در تصادفی راننده مقصر بیمه‌نامه نداشته باشد، باید هزینه راننده دیگر را پرداخت کند.
  • اگر راننده مقصر نباشد باید هرچه سریع‌تر نسبت به بیمه کردن خودرو خود اقدام کند.

بیمه شخص ثالث به شرط پرداخت عوارض آزادراه

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های بیمه‌ برای حمایت از الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌های کشور، موظف هستند مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی را از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث دریافت کنند. منابع به دست آمده از این محل درآمد، برای استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در محور جاده‌ای که تردد در آن انجام شده، صرف خواهد شد.

حق بیمه پایه سالیانه بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱

حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه برای بیمه اجباری خسارت واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱ اعلام شد.

وسیله نقلیه

حق بیمه (ریال)

سواری

کمتر از ۴ سیلندر

۲۳،۴۴۰،۰۰۰
پیکان، پراید، سپند

۲۷،۷۶۰،۰۰۰

سایر ۴ سیلندرها

۳۲،۶۳۰،۰۰۰
بیش از ۴ سیلندر

۳۶،۵۲۰،۰۰۰

* مبلغ حق بیمه برای خودروهای سواری با کاربری آژانس، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، ۱۰ درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۲۰ درصد بیشتر از حق بیمه خودروهای سواری مشابه است.

وسیله نقلیه

حق بیمه (ریال)

وانت

تا ۱ تن ۲۸،۷۳۰،۰۰۰
بیش از ۱ تن تا ۳ تن

۳۴،۵۸۰،۰۰۰

 

وسیله نقلیه

حق بیمه (ریال)

ون

۷ نفر با راننده

۶۷،۲۲۰،۰۰۰

۹ نفر با راننده

۶۹،۱۶۰،۰۰۰

لزوم تهیه الحاقیه توسط بیمه گذاران

با توجه به تعیین نرخ دیه و تعرفه حق بیمه شخص ثالث از روز هشتم فروردین:

  • تعرفه بیمه شخص ثالث نیز مشخص و ابلاغ شد.
  • نرخ دیه در سال جاری و در ماه‌های غیر حرام ۶۰۰ میلیون تومان است.
  • شرکت‌های بیمه از بیمه‌گذاران خواسته‌اند تا اگر بیمه نامه آنها بر اساس تعرفه سال گذشته است، نسبت به تهیه الحاقیه بیمه شخص ثالث اقدام کنند.

اصلاح قانون بیمه به ضرر خودروهای لوکس

سخنگوی کمیسیون اصل نود از ثبت اصلاح طرح قانون بیمه اجباری شخص ثالث در مجلس خبرداد. در این اصلاحیه در واقع صاحبان خودروهای لوکس و غیرمتعارف باید با استفاده از بیمه بدنه، سایر خسارات واردشده به خودروی خود را تامین کنند و از تحمیل این هزینه‌ها به مردم قشر متوسط و ضعیف جامعه جلوگیری شود.

بیمه شخص ثالث چیست؟

طبق قانون بیمه، تمام افرادی که در تصادف رانندگی دچار خسارت‌های جانی و مالی می‌شوند؛ تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. در واقع مسئولیت تمامی خسارت‌ها بر عهده راننده وسیله نقلیه مقصر است. خرید بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی اجباری است و تردد ماشین بدون این بیمه، جرم است. هر ماشینی در ایران باید این بیمه را بخرد و نداشتن آن راننده خودرو را با مشکلات متعدد و هزینه‌های سنگین در تصادف رانندگی مواجه می‌کند.

بیمه شخص ثالث شامل چه افرادی می شود؟

  • شخص اول: مالک وسیله نقلیه (خریدار بیمه)
  • شخص ثانی: شرکت بیمه (فروشنده بیمه)
  • شخص ثالث : فرد یا افراد زیان دیده در تصادف، غیر از راننده مقصر

پوشش های بیمه شخص ثالث

  • پوشش مالی (افراد آسیب دیده در حوادث رانندگی را پرداخت می‌کند. در پوشش مالی هم خسارت‌های مالی وارد شده به ماشین یا اموال افراد زیان دیده «به جز راننده مقصر»)
  • پوشش جانی (پرداخت بیمه غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی افراد آسیب دیده در حوادث رانندگی)

خسارات جانی: تعهد شرکت بیمه برای این نوع خسارت، شامل پرداخت دیه فوت، دیه نقص عضو و از کار افتادگی افراد می‌شود. هر سال سقف پرداخت هزینه‌ها در پوشش جانی بر اساس نرخ دیه در ماه حرام مشخص می‌شود. مبلغ دیه در سال ۱۴۰۰ برای ماه‌های عادی ۴۸۰ میلیون و ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان اعلام شده است. خسارات مالیاین تعهد شامل تمام خسارت‌هایی است که به وسیله نقلیه و اموال اشخاص ثالث (به جز راننده مقصر) وارد می‌شود. سقف پوشش مالی در شرکت‌های بیمه متفاوت است. حداقل پوشش مالی هر سال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود که در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۶ میلیون تومان و حداکثر پوشش مالی نیز ۳۲۰ میلیون تومان است.

 روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه شخص ثالث به عوامل متعددی بستگی دارد. هر کدام از این عوامل در فرمول‌های به‌خصوصی قرار می‌گیرند که دارای محاسبات پیچیده‌ای هستند.

  • حق بیمه پایه ابلاغی توسط بیمه مرکزی: مبنای تعیین حق بیمه و میزان پوشش خسارات مالی و جانی، براساس دیه کامل یک انسان است که هر سال توسط قوه قضائیه مشخص و ابلاغ می‌شود.
  • نوع کاربری ماشین: یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در محاسبه بیمه شخص ثالث، نوع کاربری وسیله نقلیه است. خودروهای با کاربری تاکسی، آموزش رانندگی و … بیشتر در معرض تصادف هستند، پس حق بیمه بیشتری پرداخت می‌کنند.
  • تخفیف عدم خسارت: این تخفیف بر اساس تعداد سال‌هایی تعیین می‌شود که دارنده بیمه شخص ثالث از آن استفاده نکرده است.

درصد تخفیف عدم خسارت شخص ثالث خودرو

  • یک سال= ۵ درصد
  • دو سال= ۱۰ درصد
  • سه سال= ۱۵ درصد
  • ۱۵ سال و بیشتر= ۷۰ درصد

زمان اعتبار بیمه: از آنجایی که زمان اعتبار هر بیمه نامه‌ از چند روز تا یک سال متغیر است، مبلغ محاسبه شده برای آن هم متفاوت است. به عبارتی مبلغی که شما برای خرید بیمه یک ساله پرداخت می‌کنید، بسیار مقرون به صرفه‌تر از خرید بیمه چند ماهه است. جریمه دیرکرد پرداخت: در صورت ایجاد وقفه توسط مالک بابت زمان پرداخت بیمه، به ازای هر روز مبلغی به حق بیمه اضافه می‌شود. حداکثر جریمه دیرکرد به مدت یک سال یعنی ۳۶۵ روز محاسبه می‌شود؛ به طور مثال اگر دیرکرد پرداخت شما به مدت دو یا سه سال باشد، تنها ملزم به پرداخت یک سال جریمه خواهید بود. تخفیف شرکت بیمه: شرکت‌های بیمه با توجه به شرایطشان، مبالغ متفاوتی را به عنوان تخفیف در‌نظر می‌گیرند تا نظر مشتریان را نسبت به خود جلب کنند. در واقع تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف به دلیل همین موضوع است. البته بر اساس قانون بیمه مرکزی در همه شرکت‌ها برای حداقل سطح پوشش‌ یعنی ۱۶ میلیون تومان، قیمت حق بیمه پرداختی برابر است.

قانون خودروهای متعارف و سقف پرداخت بیمه شخص ثالث

قانون خودرو نامتعارف برای جبران هزینه‌های خسارت بالای ماشین‌های لوکس تصویب شد. در این قانون ماشین‌ها به دو دسته خودرو متعارف و نامتعارف تقسیم می‌شود. خودروی متعارف، ماشینی است که قیمت آن معادل با نصف قیمت دیه در ماه حرام یا به عبارتی برابر با سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باشد. در سال ۱۴۰۰ این مقدار برابر با ۳۲۰ میلیون تومان است. در قانون خودروی نامتعارف هزینه خسارت توسط یک فرمول تعیین می‌شود. برای مثال اگر شما با یک بی ‌ام‌ و تصادف کنید و ۱۰۰ میلیون تومان خسارت ببیند، خسارت مشابه در گران‌ترین خودرو متعارف محسابه می‌شود (مثلاً ۴۰ میلیون تومان) و همان مقدار به راننده بی‌ ام ‌و پرداخت می‌شود. راننده آسیب‌دیده باید بقیه خسارت را از طریق بیمه بدنه خود دریافت کند و راننده مقصر مسئولیتی برای پرداخت مابه‌التفاوت ندارد.

تخفیف‌ های بیمه شخص ثالث خودرو

همان‌طور که اشاره شد راننده به ازای هر سالی که راننده از بیمه‌اش استفاده نکند، تخفیف می‌گیرید. درصد تخفیف‌ها هر سال ۵٪ اضافه می‌شوند تا در سال پانزدهم به ۷۰٪ می‌رسند. در مقابل به ازای هربار تصادف کاهش پلکانی تخفیف‌ بیمه شخص ثالث اتفاق می‌افتاد.

خسارت مالی

  •  یک بار تصادف: ۲۰%
  •  دو بار تصادف: ۳۰%
  •  سه بار تصادف و بیشتر: ۴۰%
  • خسارت‌های جانی
  •  برای تصادف اول: ۳۰%
  •  تصادف دوم: ۷۰% تصادف سوم و بیشتر : ۱۰۰%

انتقال تخفیف ‌های بیمه شخص ثالث خودرو

تا قبل از سال ۱۳۹۹ بیمه شخص ثالث همراه با ماشین به فروش می‌رسید اما از اواخر سال ۱۳۹۹ قانون جدید بیمه شخص ثالث خودرو اعمال شد. طبق این قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پیش از انقضای اعتبار آن تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او امکان‌پذیر خواهد بود. اما برای این انتقال باید پلاک، سند و بیمه‌نامه‌ی خودرو، همه به نام یک فرد باشند.

مدارک لازم برای انتقال بیمه شخص ثالث

  • کپی کارت خودروی قبلی
  • کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی قبلی
  • اصل و کپی برگه اسقاط خودرو قبلی، در صورتی اسقاطی بودن
  • اصل و کپی کارت خودروی جدید
  • بیمه‌نامه خودروی جدید

نکات کلیدی درباره بیمه شخص ثالث

  • انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث بر اساس اولویت‌های مالک وسیله نقلیه تعیین می‌شود؛ متناسب با اینکه اولویت شما حداکثر خدمات با مبلغ بیشتر یا حداقل خدمات با مبلغ کمتر باشد.
  • اگر خودرو بیمه شخص ثالث نداشته باشد، ماموران وظیفه دارند ماشین را تا زمان تهیه بیمه و پرداخت جریمه دیرکرد آن توقیف کنند.
  • جریمه دیرکرد بیمه، تحت هیچ شرایطی قابل عفو یا تخفیف نیست (مگر اعلام بخشودگی دیرکرد بیمه شخص ثالث از طرف بیمه مرکزی).
  • دوربین‌های نظارتی ترافیکی، قابلیت کنترل بیمه خودروها را دارند.
  • بهتر است تمدید بیمه شخص ثالث را چند روز قبل از اتمام اعتبار آن انجام دهید.

استعلام بیمه شخص ثالث

  • استعلام بر اساس شماره بیمه نامه: وارد سایت بیمه مرکزی (سنهاب) شوید و شماره کامل بیمه نامه و نام شرکت بیمه را وارد کنید.
  • استعلام بر اساس کد یکتا بیمه نامه: با وارد کردن کد یکتای بیمه ‌نامه می‌توانید استعلام بیمه نامه خود را دریافت کنید.
  • استعلام بیمه نامه از طریق سایت‌های خرید آنلاین بیمه

خرید و تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث خودرو

این روزها با آنلاین شدن فرآیند خرید بیمه کار برای همه راحت شده است و نیاز به صرف زمان زیاد برای گرفتن استعلام بیمه از شرکت‌های مختلف و مراجعه حضوری به این مراکز نیست. با استفاده از سایت‌های مقایسه و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان بیمه شخص ثالث خود را استعلام بگیرید و بعد از مقایسه تمام شرکت‌ها، بیمه شخص ثالث را با پوشش دلخواه تمدید کنید. فروش آنلاین خودرو تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45