قیمت خودرو در بهار 1400 بلاتکلیف ماند

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ قیمت خودرو در بهار 1400 بلاتکلیف ماند

با وجود اینکه به نظر می‌رسید قیمت روز خودرو با آمدن سال جدید به یک قرار و ثبات نسبی برسد، اما هنوز هم در پیچ بلاتکلیفی ها به سر می برد.

یک سال قبل و با پیش‌فروش‌های بسیاری که دو خودروساز بزرگ آغاز کردند، انتظارها برای ساماندهی بازار خودرو هم بیشتر شد. با این حال، از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان به این مساله اشاره می‌کردند که رشد پیش‌فروش‌ها لزوما به معنای رشد عرضه نیست. کما اینکه اخیرا هم دبیر انجمن قطعه‌سازان عنوان کرده که از پیش‌فروش هر خودرو، چیزی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان نصیب دلالان می‌شود و این مساله تایید می‌کند که چه وضعیتی بر بازار حاکم است.

اما سال جدید که با زمزمه‌هایی در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای همراه شد، امیدها برای رونق فروش خودرو و منطقی کردن قیمت را بیشتر کرد. هرچند که در همان زمان هم برخی معتقد بودند که توافق حاصل نمی‌شود و حتی اگر انجام شود، نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو امید داشت.

افزایش یکباره حقوق ورودی گمرک

نکته دیگری که در این میان باید موردتوجه قرار گیرد، تغییر مبنای ارز و ورود کالاها در گمرک است. در سال‌های گذشته مبنای محاسبه حقوق ورودی کالا در گمرک، ارز ۴۲۰۰ تومانی بود اما آنطور که در بودجه ۱۴۰۰ عنوان شده، این نرخ به رقم حاشیه بازار یعنی حدود ۲۵ هزار تومان می‌رسد. البته درست است که فعلا وارداتی در حوزه خودرو صورت نمی‌گیرد اما به طور قطع این تغییر نرخ ارز ورودی کالاها خود را در بخش قطعات خودروسازان و به تبع آن قیمت نهایی خودرو نشان می‌دهد.

این تغییر قیمت باعث می‌شود هزینه خودروسازان و قطعه‌سازان در پروسه تامین مواد اولیه و قطعات یک افزایش بی‌سابقه را تجربه کند و در نهایت تاثیر خود را روی قیمتی نشان دهد که مصرف‌کننده برای خرید خودرو می‌پردازد.

سردرگمی تصمیم گیران

مساله دیگری که این روزها اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد، بحث تکذیب صحبت‌های مطرح شده توسط رئیس شورای رقابت است. البته این صحبت‌ها نه از سوی خود رئیس شورای رقابت، بلکه از طرف بازرسی کل وزارت صمت تکذیب شده است. بخش اول بازتاب این مساله، مربوط به استقلال شورای رقابت است که با این تکذیب، به کلی زیرسوال رفته است.

اما بخش دیگر مربوط به اظهارات ضد و نقیضی است که هر بار مطرح می‌شود. این مساله بیشتر از هر چیزی، دست دلالان را برای در اختیار گرفتن بازار بیشتر می‌کند تا قیمت‌ها را آنطور که خودشان دوست دارند به بازار تحمیل کنند. هرچقدر که بازار با بلاتکلیفی قیمت‌گذاری روبرو باشد، افراد بیشتری از این فرصت برای تحمیل قیمت‌های غیرکارشناسی به مشتریان اقدام می‌کنند.

هرچند که با وجود همه این بلاتکلیفی‌ها، بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت خودرو در بهار امسال افزایشی و به سمت رشد قیمت سیر خواهد کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که واحد بودن سیاستگذاری‌ها و روشن شدن مسیر خودرو و قیمت‌گذاری آن در سال جاری می‌تواند کمک بسیاری به فعالان این بازار کند تا برنامه روشن و دقیقی از مسیر پیش روی خود داشته باشند.

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو کارکرده