افزایش قیمت خودرو در بازارهای جهانی

۲۹ تیر ۱۴۰۰ افزایش قیمت خودرو در بازارهای جهانی

این روزها قیمت خودرو در بازار داخلی دوباره افزایش پیدا کرده و قیمت ارزان‌ترین خودرو داخلی، یعنی پراید ۱۳۱ به بیش از ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است. این شرایط یادآور وضعیت نابسامان سال‌های گذشته است. قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در شرایطی افزایش پیدا می‌کند که حدود شش ماه، بازار به ثبات رسیده بود و حتی قیمت بعضی از ماشین‌ها کاهش پیدا کرده بود.

دلایل افزایش قیمت‌ها در ایران از نگاه کارشناسان عبارتند از تحریم‌های خارجی، سیاست‌های مالی و پولی داخلی و دلالی و واسطه‌گری. البته ایران تنها کشوری نیست که قیمت خودروها در آن افزایش پیدا کرده، بلکه در بازارهای بزرگی مثل بازار خودرو آمریکا هم قیمت خودروها، به خصوص مدل‌های رده بالا گران شده است.

اما گرانی قیمت خودروها در جهان بیشتر از اینکه به خاطر سیاست‌های خارجی و داخلی باشد، ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر زنجیره تامین است.

فروش فوری خودرو

افزایش قیمت خودروهای جدید

در حال حاضر بازار خودرو جهان اوضاع خوبی ندارد و روزهای سختی برای خودروسازان و مشتریان است. شیوع ویروس کرونا (کووید۱۹) نه تنها زنجیره تامین قطعات و خط تولید خودروسازان را تحت تاثیر قرار داد، بلکه به اقتصاد جهان هم ضربه زده و بدین ترتیب روی نیاز مصرف‌کنندگان به خودرو جدید نیز تاثیر گذاشته است.

در حال حاضر خودروسازان درگیر بحران کمبود چیپ‌ها و تراشه‌ها هستند که تولید و عرضه محصولاتشان را با مشکل روبه‌رو کرده است. خودروهایی مثل فورد F-150 و شورولت سیلورادو 2500HD که با قیمت معقول و منطقی به فروش می‌رسیدند، حالا با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از قیمت کارخانه عرضه می‌شوند. قیمت‌ها در هر کشوری ممکن است متفاوت باشد، اما بیشتر خودروهای پرطرفدار و پرفروش، شامل فورد اسکیپ، فورد موستانگ، کیا سلتوس و نیسان کیکز ۱۳ درصد گران‌تر از قیمت پیشنهادی خرده‌فروشی کارخانه (MSRP) فروخته می‌شوند.

در حال حاضر، فورد F-150 در بازار بین ۲۹ هزار و ۲۹۰ دلار تا ۷۴ هزار و ۶۰۰ دلار قیمت دارد که ۱۳ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است. شورولت تاهو ۲۰۲۱ هم شرایط مشابهی دارد، قیمت روز آن از ۴۸ هزار و ۳۰۰ دلار شروع می‌شود و تا ۷۲ هزار و ۷۰۰ دلار می‌رسد و بیشتر از ۱۳ درصد گران‌تر از درب کارخانه است.

فورد اکواسپرت ۲۰۲۱ با قیمت باورنکردنی و گران ۲۰ هزار و ۳۹۵ دلار تا ۲۸ هزار و ۳۴۵ به دست مشتریان می‌رسد و هیوندای کونا هم ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت خورده است. این اعداد نشان می‌دهد که این دو خودرو ۱۴ درصد گران‌تر از قیمتی که کارخانه پیشنهاد کرده، فروخته می‌شوند. اما داستان افزایش قیمت‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. شورولت سیلورادو 2500HD مدل ۲۰۲۱ در بازار ۱۵ درصد گران‌تر از کارخانه است و رم ۲۵۰۰ مدل ۲۰۲۱ هم اختلاف قیمتی ۱۷ درصدی دارد.

تعداد زیادی از محصولات کیا هم در این فهرست دیده می‌شوند که گران‌ترینشان کیا تلوراید با قیمتی بین ۳۲ هزار و ۱۹۰ دلار تا ۴۴ هزار و ۳۹۰ دلار است. این شاسی بلند محبوب کره‌ای ۲۰ درصد گران‌تر از قیمت کارخانه به فروش می‌رسد. کارشناسان خودرو عقیده دارند اگر می‌خواهید خودرو صفر بخرید، بهتر است شش ماه دست نگه دارید تا مشکل کمبود چیپ‌ها و تراشه‌ها حل شود.

تاثیر قیمت خرده ‌فروشی بر بازار

MSRP مخفف Manufacturer’s Suggested Retail Price و به معنی قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی تولیدکننده است. MSRP قیمتی است که تولیدکننده پیشنهاد می‌دهد تا آن محصول با این قیمت در فروشگاه‌های خرده‌فروشی عرضه شود و تقریبا مشابه «قیمت کارخانه» در ایران است. اما فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان موظف نیستند تا کالاها را با این قیمت عرضه کنند و می‌توانند اجناس را گران‌تر و یا ارزان‌تر به دست مشتریان برسانند. MSRP بیشتر در بازار خودرو کاربرد دارد اما برای قیمت‌گذاری لوازم خانگی و الکترونیک نیز استفاده می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو