لاستیک مصنوعی؛ راه‌کاری برای کاهش آلودگی محیط‌زیست

۲۶ فروردین ۱۴۰۰ لاستیک مصنوعی؛ راه‌کاری برای کاهش آلودگی محیط‌زیست

احتمالا برای شما نیز تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی برابر با آشتی انسان با محیط‌زیست است. اما جالب است بدانید که گازهای خروجی از موتور خودروها تنها یکی از جنبه‌های آلودگی صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن محسوب می‌شود و این صنایع در ابعاد دیگر نیز به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کنند. حتی خودروهای برقی و هیبریدی به اندازه سهم خود و صد البته کمتر از گذشته تاثیر منفی روی محیط‌زیست می‌گذارند.

لاستیک‌ها از دیگر محصولات جانبی صنعت خودروسازی هستند که اتفاقا تاثیر مستقیمی روی آلودگی محیطی زیست داشته و میزان تولید کربن آن‌ها بسیار بالاست.

به تازگی شرکت پر آوازه میشلن فرانسه اعلام کرده که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۵۰ لاستیک‌های تولیدی خود را به صورت ۱۰۰ درصد پایدار و عاری از هرگونه آلودگی تولید کند. به عبارت دیگر این کمپانی به دنبال تولید لاستیک مصنوعی است.

درصد بالایی از لاستیک‌های تولیدی فعلی مورد استفاده خودروسازان دارای پایه فسیلی هستند و همین موضوع نیز خود دلیلی است تا میزان تولید کربن به صورت قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابد. در واقع پایه لاستیک‌های فعلی فسیلی است و تولید آن‌ها نیازمند صرف میزان زیادی انرژی است. صرف این میزان انرژی نیز مقدار قابل‌توجهی کربن‌دی‌اکسید تولید می‌کند.

 

لاستیک مصنوعی

راهکار میشلن چیست؟

حال میشلن برای حل این موضوع به سراغ استفاده از لاستیک‌های مصنوعی رفته است. لاستیک‌های مصنوعی را می‌توان نوعی پلیمر دانست که ساختاری پیچیده دارند.

مواد تشکیل‌دهنده این پلیمرها کربن سیاه، سیلیس، نرم کننده‌ و رزین است. همچنین در طی مراحل تولید از منسوجاتی همچون سیم‌های فولادی نیز در ساختار لاستیک استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که میشلن مدعی است هم‌اکنون نیز در حدود ۲۸ درصد از اجزای تشکیل‌دهنده محصولات تولیدی آن‌ها از مواد اولیه طبیعی و قابل بازیافت است.

به همین جهت ادعای جدید میشلن چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد و حداقل امید می‌رود که تا پایان سال ۲۰۵۰ این کمپانی مطرح لاستیک‌سازی بتواند محصولات خود را به صورت پایدار و پاک تولید کند.

یکی از شرکای کاری میشلن برای تحقق طراحی و تولید کامل لاستیک‌های مصنوعی کمپانی Bio Butterfly است. این دو کمپانی قصد دارند با کمک یکدیگر منابع جایگزین برای بوتادین (یکی از اصلی‌ترین مواد مورد استفاده برای تولید لاستیک مصنوعی) را تولید کنند و اتفاقا برای تحقق این هدف نیز قرار است سطح انتشار گازهای سمی کربن‌دی‌اکسید را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

البته هر دو کمپانی در ابعاد دیگر نیز با یکدیگر همکاری خواهند کرد و در راستای تحقق هدف نهایی یعنی تولید لاستیک مصنوعی گام برمی‌دارند.

اجزای لاستیک مصنوعی

 

دیگر لاستیک‌سازان جهان نیز به دنبال کاهش اثرات جانبی منفی محصولات خود هستند. میشلن به دنبال پایداری در ساخت محصولات خود است تا بتواند رقبای دیگری همچون کانتیننتال و گوودیر را به چالش بکشد.

جالب است بدانید که رقبای دیگر میشلن نیز در این مسیر گام برداشته و به دنبال تولید محصولاتی پایدار و صدالبته دوستدار محیط‌زیست هستند. به عنوان نمونه کانتیننتال و گودیر هم در حال استفاده از لاتکس گرفته شده از ریشه قاصدک هستند تا بدین طریق آسیب کمتری به محیط‌زیست زده و خسارات وارده را جبران کنند.

پیش از این لاستیک‌سازان از لاتکس‌های طبیعی استفاده می‌کردند. این لاتکس‌ها تاثیر نامطلوبی روی محیط‌زیست گذاشته و به صورت عمده سبب تخریب جنگل‌ها می‌شدند.اما حالا لاستیک‌سازان با پرورش قاصدک‌ها لاتکس‌های موردنیاز خود را تامین کرده و حتی از این طریق از زمین‌هایی که کارایی برای تولید محصولات غذایی ندارند نیز استفاده می‌کنند.

در نمونه‌ای دیگر گودیر به جای استفاده از شن از ترکیب روغن سویا و خاکستر پوسته برنج برای تامین سیلیس خود استفاده می‌کند. همچنین در فرآیند تولید لاستیک یک ترکیب مصنوعی نیز جایگزین بوتادین که پایه نفتی دارد شده است.

 

نویسنده: زهرا ملکی

 

فروش فوری خودرو کارکرده