بررسی مشخصات لوتوس اِمیرا ۲۰۲۲

۱۹ مهر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات لوتوس اِمیرا ۲۰۲۲

شرکت خودروسازی بریتانیایی لوتوس (با تلفظ صحیح لوتِس/به معنای نیلوفر آبی) به عنوان یکی از باسابقه‌ترین و مشهورترین خودروسازان تولید محدود و کوچک دنیا شناخته می‌شود که شهرتش را مدیون تمرکز بر طراحی و تولید خودرهای اسپرت سبک‌ وزن با مهندسی بسیار دقیق است.

این خودروساز قدیمی از جدیدترین محصول خود با نام اِمیرا (Emira) پرده برداشته است. حال اهمیت این نکته در چیست؟ لوتوس اعلام کرده است که مدل امیرا قرار است آخرین ساخته این شرکت باشد که از پیشرانه احتراق داخلی سوخت فسیلی بهره می‌گیرد. در نتیجه همه خودرو دوستان و عاشقان بوی بنزین باید پس از امیرا، با آنچه تا کنون از لوتوس می‌شناختند خداحافظی کرده و با بعد جدید این شرکت و محصولات الکتریکی آن رو به رو شوند.

شرکت لوتوس در وصف آخرین محصول احتراق داخلی خود از عبارات “کامل‌ترین لوتوس تاریخ” یاد می‌کند.

مزایا و معایب لوتوس امیرا

+ استفاده از پیشرانه‌های معتبر AMG یا تویوتا

+ ارائه گیربکس دستی در کنار نسخه اتوماتیک

+ ساختار فنی موتور عقب/متحرک عقب (RR)

+ وزن نسبتا کم

+ پیشرانه قدرتمند

+ شتاب و سرعت قابل توجه

-قیمت نهایی قابل توجه

مشخصات فنی امیرا

نمایی از لوتوس امیرا ۲۰۲۲

لوتوس مدل امیرا را به عنوان رقیب مستقیم پورشه کیمن ۷۱۸ روانه بازار کرده است، با این تفاوت که میزان توجه به جزئیات ظاهری و فنی در این خودرو به مراتب فراتر از پورشه است. لوتوس به عنوان یک خودروساز فنی و برندی که توجه خود را همواره به فرمان‌پذیری، کاهش وزن و طراحی دقیق شاسی معطوف کرده است، در بخش پیشرانه مدل امیرا به AMG و تویوتا مراجعه کرد تا قلب تپنده آن را در دو مدل چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژر از AMG آلمان و ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژر از تویوتا (2GR-FE‌ مشترک با مدل اوورا/Evora) قرض بگیرد. مدل چهار سیلندر توربو تنها با گیربکس هشت سرعت دو کلاچ 8G ساخت AMG به بازار عرضه می‌شود، در حالی که نسخه ۳.۵ لیتری سوپرشاژر با دو گیربکس شش سرعت دستی و شش سرعت اتوماتیک برند آیسین ژاپن به بازار عرضه می‌شود.

لوتوس قیمت خالص نسخه برتر امیرا با پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژر را در حدود ۸۸ هزار دلار (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی نظیر مالیات، حمل و نقل، بیمه و …) اعلام کرده، اما هنوز قیمت دقیق نسخه چهار سیلندر توربو مشخص نشده است. همچنین اعلام کرده است که نسخه‌های ابتدایی امیرا به صورت ویژه مخصوص مشتریان قدیمی و وفادار به برند لوتوس، به صورت سفارشی ساخته خواهند شد.

مشخصات کلی

نوع موتور خطی بنزینی
حجم موتور ۳.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۶/۲۴
تنفس موتور سوپرشارژر
حداکثر قدرت ۴۰۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۴۳۰ نیوتن متر
جعبه دنده ۶ سرعته دستی/اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل عقب
شتاب ۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان
نوع بدنه اسپرت کوپه دو نفره
نوع رینگ آلیاژی
نوع شاسی بدنه یکپارچه/مونوکوک
ترمز جلو دیسکی خنک‌ شونده
ترمز عقب دیسکی خنک‌ شونده

ابعاد و ظرفیت‌ها

طول ۴۴۱۲ میلیمتر
عرض ۱۸۹۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۲۲۴ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۵۷۳ میلیمتر
وزن خالص ۱۴۰۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۲ نفر
ظرفیت حمل بار ۲۰۸۹ کیلوگرم
حجم فضای صندوق ۱۵۱ لیتر
قطر رینگ ۲۰ اینچ
چرخ جلو و عقب

طراحی لوتوس امیرا

نمایی از کابین لوتوس امیرا ۲۰۲۲

امیرا در نمای خارجی درست همانند یک خودرو دو نفره اسپرت، جمع و جور و ریز جثه است، اما عرض قابل توجهی دارد که برای خودرویی از این کلاس به منظور ارائه فرمان‌پذیری و پایداری درخور توجه، کاملا ضروری محسوب می‌شود.

امیرا ظاهر نرم و ساده‌ای را به نمایش می‌گذارد، اما اگر در جزئیات آن ریز بینانه دقت کنید، متوجه دقت و ظرافت لوتوس در طراحی خارجی بدنه و کاربری قطعات از دیدگاه استقامت در برابر جریان هوا خواهید شد. سپر جلو خودرو در بر گیرنده سه شکاف ورودی بزرگ هوا است که با دو شکاف خروجی در کنار چراغ‌های جلو تکمیل می‌شوند. کاپوت کوتاه و بدنه کشیده خودرو در نمای جانبی، دو ورودی بزرگ هوا را در بر می‌گیرد که ورودی پایینی وظیفه هوا رسانی به سیستم خنک کاری و ترمز‌های عقب را بر عهده دارد، در حالی که ورودی بالایی اکسیژن مورد نیاز پیشرانه را تامین می‌کند. نمای عقب نیز ضمن در بر داشتن درپوش شیشه‌ای پیشرانه، با دو خروجی هوا و چراغ‌های زیبای عقب تکمیل می‌شود. لوتوس برای نمای خارجی امیرا شش رنگ مجزا در نظر گرفته است.

نمای داخلی امیرا ترکیبی از مدرنیته و حس اسپرت‌گرایی است. کابین خودرو با کنسول میانی برجسته، در بر گیرنده اهرم دنده، بخش سرنشین را در ساختاری راننده محور از بخش راننده جدا می‌کند. توجه و دقت بالا لوتوس به استفاده از متریال باکیفیت نظیر چرم آلکانترا یا ناپا، با دوخت بخیه دارای رنگ متضاد، جلوه بسیار زیبا و گرمی به نمای داخلی این خودرو می‌بخشد. استفاده از نمایشگر اطلاعات تمام LCD به جای نشانگرهای آنالوگ سنتی در پشت فرمان، کمی از حس اسپرت‌گرایی را از امیرا می‌گیرد، اما در عین حال حس آینده‌نگری و تغییر ماهیت برند و قدم بزرگ لوتوس به سوی آینده را بازتاب می‌دهد.

آپشن‌ها و امکانات

نمای داخلی امیرا مملو از تکنولوژی منطبق با استاندارد روز در هفت تریم رنگی مستقل قابل سفاش است. صندلی‌های خودرو مجهز به گرمکن در ۱۲ جهت مختلف قابل تنظیم است که تنظیمات صندلی راننده را در دو حافظه جداگانه ذخیره می‌کند. سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا ۱۰ کانال ۳۴۰ وات برند انگلیسی KEF، مجهز به نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی با قابلیت اتصال دستگاه اپل و اندروید و دوربین دید عقب، سیستم مسیریابی ماهواره‌ای، مجموعه نشانگرهای تمام LCD پشت فرمان به ابعاد ۱۲.۳ اینچ و فرمان اسپرت طرح D با کلیدهای کنترلی چند منظوره و قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، تنها گوشه‌ای از این امکانات است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
کنترل دینامیکی دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
سنسور فشار باد تایر دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین
رادار تصادف جلو
رادار تصادف عقب
هشدار توجه راننده
ترمز ضد قفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
نور بالا خودکار دارد
چراغ بدرقه دارد
روشنایی کابین دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر دارد
بلوتوث دارد
وای فای دارد
شارژ USB موبایل دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
ماساژور صندلی ندارد
مموری صندلی دارد
صندلی برقی عقب ندارد
در برقی صندوق ندارد
خروجی ۱۲ ولت دارد
ایزوفیکس ندارد
کامپیوتر سفری دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف ندارد

نتیجه‌ گیری

نمای پشتی لوتوس امیرا ۲۰۲۲

حقیقت این موضوع که لوتوس برای همیشه با خودروهای احتراق داخلی سوخت فسیلی خوش صدا و پرهیجان خداحافظی می‌کند، بسیار تلخ و آزار دهنده است. برندی که تا امروز مدل‌های مشهوری چون اروپا، مدل ۷، اسپری (با تلفظ اشتباه اسپریت)، الیس، اگزیج، مدل تمام برقی اویا، اسپرینت و کورتینا را روانه بازار کرد، از این پس قرار است به تولید خودروهای انرژی پاک از نوع تمام الکتریکی مشغول شود.

این برند با تولید نسخه تمام الکتریکی اویا (Evija) با توان ۱۹۷۰ اسب بخار و ۱۷۰۰ نیوتون.متر گشتاور، به قیمت نهایی فراتر از دو میلیون دلار، به خوبی ثابت کرده است که از پس این وظیفه خطیر بر خواهد آمد، اما جذب مشتریان قدیمی علاقه‌مند به بوی بنزین و صدای زیبای پیشرانه‌های احتراق داخلی به خودروهای مدرن تمام الکتریکی امروزی، برای این برند دشوار خواهد بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی