بررسی کراس اوور لودئو T60

۱۸ دی ۱۳۹۹ بررسی کراس اوور لودئو T60

شرکت خودروسازی شهر خودرو که چندی پیش اقدام به خرید مجموعه سناباد خودرو مشهد کرده بود، احتمالا تصمیم دارد تا خودرو لودئو T60  را در مجموعه خودروسازی سناباد به تولید برساند.

کراس اوور شهری جمع‌وجور لودئو T60 که در بازار چین تحت عنوان یِما تی ۶۰ (Yema T60) به فروش می‌رسد، محصول سال ۲۰۱۹ بوده و پس از تصاحب شرکت خودروسازی یما از سوی کمپانی لودئو LEVDEO، به مرحله تولید و عرضه رسیده است.

شرکت لودئو که عمدتا در ساخت خودروهای برقی تخصص دارد، با تملک یما سعی کرده حوزه فعالیت‌های خود را بیش ‌از پیش گسترش دهد.

اخیرا چندین دستگاه تی۶۰، اولین محصول مشترک یِما و لودئو، در مجموعه شهر خودرو مشاهده شده است و به احتمال قوی این کراس اوور کامپکت در آینده نزدیک روی خطوط تولید شرکت سناباد خودرو توس (زیرمجموعه شهرخودرو) قرار گیرد. البته صحبت‌هایی نیز مبنی بر عرضه یما تی۶۰ از سوی ماموت خودرو شنیده می‌شود که پیشامد آن در حال حاضر ضعیف به نظر می‌رسد. به هر حال لودئو T60 احتمالا مهمان آتی خیابان‌های کشور ما خواهد بود و از همین رو قصد داریم تا ویژگی‌های ظاهری، فنی، قیمت احتمالی و وضعیت فروش آن را در ایران مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری لودئو  T60

طراحی ظاهری لودئو  T60

چینی‌ها اصولا علاقه فراوانی به محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن دارند و تولیدات این شرکت از فروش بالایی در میان مشتریان چینی برخوردار است. خودروسازان چینی به‌ویژه برندهای کوچک‌تر نیز از این علاقه مشتریان آگاه بوده و بسیاری از تولیدات خود را به سبک محصولات بزرگترین خودروساز جهان طراحی می‌کنند. یِما T60 را می‌توان به عنوان یکی از مصادیق این سخن معرفی کرد. به‌ویژه در نمای روبرو، طرح چراغ‌ها و جلو پنجره لودئو تی ۶۰ شباهت زیادی به فولکس‌واگن تیگوان دارد و در عین حال فرمی دلنشین و شکیل را در چهره این خودرو پدید آورده است.

سپر جلو نیز به سبکی زیبا و غیر اغراق‌آمیز جنبه‌های اسپرت و هیجان‌انگیز خود را در معرض دید قرار می‌دهد. حضور چراغ‌های مه شکن در دو سمت دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ از جمله شاخصه‌های متمایز طرح چهره لودئو T60 به شمار می‌رود.

طرح نمای بغل ضمن ارائه یک طرح متعارف،  به واسطه برخی حجم‌پردازی‌های منطقی و بهره‌گیری از خطوط نسبتا صاف با انحنای کم سعی در ایجاد نمایی اسپرت و آیرودینامیک دارد تا بدین ترتیب مشتریان جوان نیز ارتباط بیشتری با جذابیت‌های ظاهری لودئو T60برقرار کنند. اتصال پنجره‌های جانبی به شیشه پشت از طریق ستون c مشکی‌رنگ هم جزو شاخصه‌های اصلی نمای جانبی LEVDEO T60 محسوب شده و چاشنی مدرنیته را در طراحی نمای کناری این کراس اوور شهری ارتقا بخشیده است.

در بخش عقب نیز سعی شده تا با استفاده از خطوط نسبتا صاف و غیر منحنی وجهه‌ای ملایم و در عین حال مدرن و عامه‌پسند پدید آورده شود. عمده المان‌ها به شیوه‌ای دلنشین ترسیم شده و احتمالا می‌توانند اقشار مختلف مشتریان را نسبت به خود راضی نگاه دارند. در این بین نوار کروم رنگ که سراسر عرض خودرو را طی کرده تا چراغ‌های اصلی را به یکدیگر پیوند دهد، بسیار جلب توجه می‌کند. سپر دورنگ سراگزوزهای تزیینی کرومی و دیفیوزر نقره‌ای نیز از جمله دیگر شاخصه‌های دیداری نمای پشت YEMA T60 به شمار می‌روند.

در مجموع باید گفت محصول احتمالی شهر خودرو از لحاظ طراحی ظاهری تمامی استانداردهای مشتریان قشر متوسط ایرانی را درون خود جای داده است و نا زیبایی زننده‌ای در نمای ظاهری آن مشاهده نمی‌شود.

طراحی داخلی لودئو T60

طراحی داخلی لودئو T60

طرح داشبورد یِما T60 از اصول طراحی مینیمالیستی بهره برده و سعی دارد با استفاده از مبانی ترسیم کابین خودروهای مدرن،  اوج سادگی را به شیوه‌ای دلپسند در مقابل دیدگان سرنشینان به نمایش بگذارد. غربیلک فرمان به سبک خودروهای اسپرت از فرمی زیبا و حالت دیکات بهره می‌برد که به دست گرفتن آن را دلپذیرتر جلوه می‌دهد. استفاده از تزئینات کرومی رنگ در نقاط مختلف داشبورد، فرمان و تو‌دری‌ها نیز هارمونی قابل‌قبول و چشم‌نواز درون کابین T60 به نمایش گذاشته است.

از دیگر نکات قابل توجه داشبورد می‌توان به عدم حضور دکمه‌های فیزیکی و بهره‌مندی از کلیدهای دیجیتال در پنل تنظیمات سیستم تهویه و نمایشگر لمسی میانه داشبورد اشاره کرد که در نوع خود جالب‌توجه و فناورانه به نظر می‌رسد. همچنین به واسطه فاصله محوری ۲۵۵۰ میلیمتری باید گفت که کابین تی۶۰ حدود ۱۰ تا ۱۵ سانت کوچکتر از رقبای هم‌رده ظاهر شده و احتمالاً محدودیت‌هایی از ناحیه پا و زانوها را برای سرنشینان ردیف عقب، به‌ویژه افراد بلندقد ایجاد خواهد کرد.

در مجموع به نظر می‌رسد فضای داخلی لودئو T60 ضمن ارائه سطح کیفی متقاعدکننده برای مشتریان ایرانی، نمایی نسبتا مدرن و قابل‌قبول را در قیاس با خودروهای میان رده بازار ایران برای خریداران داخلی فراهم خواهد کرد و مایه خرسندی مشتریان این‌گونه کراس اوورهای شهری خواهد شد.

امکانات رفاهی ایمنی لودئو T60

نمای عقب لودئو T60

یما T60 در قالب تیپ‌های مختلف روانه بازار کشور چین شده است که سطوح متفاوتی از امکانات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. فول‌آپشن‌ترین نسخه این خودرو به امکاناتی همچون سیستم تهویه مطبوع، قفل مرکزی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین دید اطراف، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی توقف در سربالایی، اتولایت، دی لایت، کنترل صوتی، نمایشگر لمسی داشبورد، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات برقی، تهویه و گرمکن صندلی جلو، گرمکن فرمان، سانروف، سنسور باران، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، پنل کیلومتر شمار دیجیتال و …مجهز است اما باید منتظر ماند و دید که در نهایت شرکت ارائه‌دهنده چه امکاناتی را برای این خودرو در بازار ایران در نظر خواهد گرفت.

مشخصات فنی لودئو T60

این خودرو با دو نوع قوای محرکه تنفس طبیعی یا توربوشارژ ۴ سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر روانه بازار چین شده است. پیشرانه تنفس طبیعی قادر به تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. این میزان نیرو به واسطه گیربکس پنج سرعته دستی روانه چرخ‌های جلو می‌شود. از سوی دیگر پیشرانه توربوشارژ ۱.5لیتری توانی در حد ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون متر گشتاور در اختیار راننده خواهد گذاشت که از طریق گیربکس سی وی تی روانه چرخ‌ها خواهد شد. احتمالا همین نسخه توربوشارژ با گیربکس اتوماتیک به بازار ایران راه خواهد یافت.

اطلاعات دقیقی مبنی بر میزان شتاب و حداکثر سرعت این خودرو در دسترس نیست اما با توجه به وزن ۱۴۱۰ کیلوگرمی و میزان توان فنی پیشرانه توربوشارژ LEVDEO T60 احتمالا شاهد شتابی در حد ۱۰.۵ ثانیه به‌علاوه حداکثر سرعت حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت از این کراس اوور چینی خواهیم بود. میانگین مصرف سوخت یما T60 نیز حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود.

 

نویسنده: حسین باباپور