لوسید اِیر، برترین خودرو ۲۰۲۲

۱ آذر ۱۴۰۰ لوسید اِیر، برترین خودرو ۲۰۲۲

انتظارها به پایان و سدان جذاب و باکیفیت لوسید، یعنی اِیر (Air به معنای هوا) به دست مشتریان مشتاق رسید. این سدان لوکس توانست به کمک کمپانی سازنده نوپای خود و با کنار زدن رقبای کارکشته‌ای همچون آئودی E-tron GT، مرسدس EQS، پورشه تایکان و تسلا مدل S، از دیدگاه مجله خودرویی موتور تِرِند به برترین خودرو سال ۲۰۲۲ تبدیل شود.

دلایل موفقیت لوسید ایر

عوامل زیادی در موفقیت این سدان لوکس نقش دارد که آن را به خودرویی ویژه و پرطرفدار تبدیل می‌کند.

مقرون به صرفه بودن ایر

نمای پشتی لوسید ایر

شاید یکی از دلایل موفقیت این خودرو تمام الکتریکی، قابلیت‌های بالا و هزینه نگهداری پایین آن در ازای قیمت نسبتا قابل قبولش باشد. در مقایسه با محصولی همچون مرسدس بنز کلاس E، مدل پایه ایر با هزینه‌های کمتر، در نهایت حدود ۷۰ هزار دلار آب می‌خورد. از طرف دیگر، ایر با داشتن یک باتری ۹۲ کیلووات ساعتی و برد ۶۴۰ کیلومتری، نسبت به رقبای بنزینی خود بسیار اقتصادی‌تر است.

مهندسی دقیق

مهندسی دقیق و ظریف لوسید ایر باعث شده که پک باتری این خودرو جوان تنها در ۲۰ دقیقه شارژ شود. انتخاب سلول‌های باتری و نحوه خنک‌کاری آن باعث شارژ سریع ایر و بهینه‌تر شدن سیستم قدرت آن شده است.

طراحی داخلی جذاب

کابین لوسید ایر

ابعاد و تناسبات سدان جدید لوسید به گونه‌ای است که آن را تا حد بسیار زیادی به مرسدس-بنز کلاس E شبیه می‌سازد. با این حال طراحی فضای داخلی و کابین این خودرو تمام الکتریکی را تا حد مرسدس-بنز کلاس S بالا می‌برد. شاید تنها نقطه ضعف این بخش از خودرو، فضای کم پشت کابین باشد که به‌واسطه سقف کوتاه ممکن است بزرگسالان قد بلند را به زحمت بیاندازد.

متریال استفاده شده در فضای داخلی به قدری باکیفیت است که به محض ورود به کابین حس لوکس‌گرایی به سرنشینان منتقل می‌شود.

ترکیب ایمنی و تکنولوژی

به لطف فناوری روز صنعت خودروسازی، لوسید ایر یکی از ایمن‌ترین خودروهای بازار و به کمک ۳۲ حسگر، ۱۲ رادار، یک لیدار HD و البته ۱۴ دوربین، این خودرو مجهز به انواع و اقسام سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال است.

سر آغاز نام لوسید موتور

برند لوسید موتور (Lucid Motors)، یکی از کم سن و سال‌ترین کمپانی‌های خودروسازی در دنیای امروز خودروسازی است. این کمپانی که در ابتدا با نام Atieva شناخته می‌شد، یک شرکت آمریکایی است که در زمینه ساخت خودروهای تمام الکتریک تخصص دارد، در نتیجه رغیب سرسختی برای کمپانی تسلا و البته شخص ایلان ماسک، محسوب می‌شود!

لوسید در سال ۲۰۰۷، یعنی ۱۳ سال پیش متولد شد. در ابتدا، در زمینه ساخت باتری و موتور برای وسایل نقلیه الکتریکی فعالیت می‌کرد و محصولات خود را در اختیار دیگر خودروسازان قرار می‌داد. جالب اینجاست که اکثر کارمندان این کمپانی، پیش‌تر برای برندهای غولی مانند برند مزدا و تسلا کار می‌کردند. یکی از این افراد، پیتر رالینسون است که زمانی در کمپانی تسلا مشغول به کار بود. همچنین دِرِک جنکینز، سرپرست تیم طراحی مزدا، کارمند این کمپانی نوپا است. با دریافت پشتیبانی از سرمایه گذاران مختلف، این برند تازه کار در سال ۲۰۱۶ به «لوسید موتور» تغییر نام داد و اعلام کرد که قصد دارد به طور جدی و تخصصی، وارد عرصه ساخت خودروهای لوکس و تمام الکتریکی شود. کارخانه این برند که در آریزونا واقع شده است، ظرفیت تولید سالانه ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو را دارد. اولین خودروی الکتریکی این برند، در سال ۲۰۱۴ ساخته شد.

لوسید اِیر، سریع‌ترین خودرو الکتریکی جهان

نمایی از لوسید ایر

درست زمانی که کمپانی تسلا جای پای خود را به عنوان یکی از بنیان گذاران صنعت خودروهای الکتریکی مدرن سفت می‌کرد، این کمپانی جوان برای ماشین‌های الکتریکی مسابقات فرمول E، باتری تهیه می‌کرد. حالا اوضاع کمی فرق کرده و تسلا مدل S (Tesla Model S) و پورشه تایکان (Porsche Taycan)، رقیبی سرسخت، جدید و تازه نفس به نام «لوسید ایر» دارند. لوسید ایر (Lucid Air)، جدیدترین محصول این کمپانی بوده و یک ماشین الکتریکی و تمام عیار است. شاید نام این مدل کمی عجیب باشد و افراد را به یاد نوعی مدیتیشن یا یک گروه موسیقی متعلق به دهه ۸۰ میلادی بیاندازد. امام حقیقت چیز دیگری است. هنوز جزئیات دقیقی از این مدل اسرار آمیز در دست نیست، اما گفته‌ها و شنیده‌ها، حاکی از این است که لوسید به زودی وارد بازار رقابتی خودروهای برقی و البته خودروهای سریع می‌شود.

آنطور که به نظر می‌رسد، بیشینه سرعت این مدل از ۲۰۰ مایل بر ساعت فراتر می‌رود و سرعت آن در کمتر از ۲.۵ ثانیه، از صفر به ۱۰۰ کیومتر در ساعت می‌رسد. همچنین گفته می‌شود که این سدان، سایه بان شیشه‌ای دارد و حال و هوای نام این مدل را (ایر به معنای هواست) حسابی به رخ می‌کشد.

کمپانی لوسید اعلام کرده است که نسخه‌های مختلفی را از این مدل به بازار ارائه خواهد کرد. قیمت نسخه پرچمدار ایر که دریم (Dream) نام دارد، قمیتی برابر ۱۶۹ هزار دلار خواهد داشت. البته که نسخه پایه با قیمت کمتری، یعنی ۸۰ هزار دلار، در بازار موجود خواهد بود. طبق اظهارات این کمپانی، مدل ایر از اکثر محصولات موجود در بازار جهانی سریع‌تر خواهد بود. اما نکته‌ای که باعث جذابیت دو چندان این محصول می‌شود، سرعت آن نیست، بلکه تکنولوژی و سیستم کمک راننده خیره کننده آن است. با کمک این سیستم، قادر خواهید بود بدون گرفتن و به حرکت درآوردن فرمان، در بزرگراه رانندگی کنید.

نمایی از کابین لوسید ایر

همانطور که این کمپانی جوان در اوایل تابستان اعلام کرد، محصول جدیدش مجهز به ۳۲ سنسور، سیستم مانیتور رانندگی و یک سیستم کمکی به نام دریم درایو (DreamDrive) خواهد بود. همچنین برای این مدل، یک لیدار برای تشخیص نور و یک رادار برای اندازه گیری فاصله به کمک لیزر برای تولید یک نقشه دقیق از اطراف خودرو، در نظر گرفته شده است.

توقع می‌رود که نسخه‌های مختلف ایر، با موتورهای تک یا دوگانه ارائه شوند و مجهز به سیستم‌های RWD و AWD باشند. آنطور که اظهار شده، پیشرانه‌های این مدل قدرتی برابر با ۱۰۰۰ اسب بخار خواهند داشت. شاید به همین دلیل است که لوسید می‌گوید این مدل از اکثر خودروهای بازار سریع‌تر خواهد بود. با داشتن طیفی برابر با ۵۱۷ مایل بر ساعت، عمر شارژ باتری ایر از هر خودروی الکتریکی موجود دیگری بیشتر خواهد بود. البته که نسخه‎‌های ارزان قیمت‌تر، طیفی معدل با ۳۱۵ مایل بر ساعت دارند. باتری آن، شامل یک پک ۱۱۳ کیلووات ساعت می‌شود.

طراحی داخلی زیبا و جذاب ایر، با بهترین متریال‌های روز شکل گرفته است، چرا که قرار است یک محصول لوکس بی عیب و نقص باشد. یکی از نکات بسیار مثبت این محصول، فضای جادارد و دلباز داخل کابین است. تکنولوژی تعبیه شده در آن، از اکثر رقبایش پیشرفته‌تر است. فضای بخش جلویی به یک صفحه نمایش لمسی نسبتا بزرگ مزین شده است و سیستم تشخیص صدای ایر، به تمامی حالات صدای شما واکنش نشان می‌دهد.

طراحی و کار بر روی ایر، سال‌ها به طول انجامید، تا جایی که تولید آن از سال ۲۰۱۸ به اوخر سال ۲۰۲۰ موکول شد. هنوز زمان ورود این محصول جذاب و مرموز به بازار مشخص نیست، اما اگر کمپانی سازنده طبق برنامه پیش برود، ایر تا اواخر ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ عرضه نخواهد شد. البته که تاثیر همه گیری ویروس کرونا، بصورت شدید و غیرقابل پیش‌بینی بر روی صنعت خودروسازی، تمامی برنامه‌های از پیش تعیین شده را تغییر داده است.

فروش آنلاین خودرو

منابع: caranddriver / techcrunch

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان