بررسی مشخصات فنی مازراتی گرکال ۲۰۲۳

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی مازراتی گرکال ۲۰۲۳

موفقیتی که کراس اوور اسپرت سایز متوسط لوانته برای مازراتی به ارمغان آورد، این برند ایتالیایی را بر آن داشت تا با مشورت و همکاری مدیران ارشد آمریکایی-اروپایی ابر خودروساز استلانتیس (فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن)، حالا نسخه سایز کوچکی با نام گرکال را نیز روانه بازار شاسی بلند پسند جهان کنند.

گرکال جدیدترین محصول مازراتی پس از عرضه مدل اسپرت لوکس MC20 است که برای سال ۲۰۲۳ روانه بازار جهانی خواهد شد.

مزایا و معایب

+ طراحی اصیل ایتالیایی

+ تعلق پلتفرم به گروه خودروسازی FCA

+ پلتفرم مشترک با آلفا رومئو استلویو و جیپ گرند چروکی

+ استفاده از پیشرانه اقتصادی و V6 اسپرت

+ ارائه در نسخه هیبرید و تمام الکتریک

+ وزن نسبتا کم

– طراحی نه چندان جذاب در مقایسه با مدل لوانته

– تمرکز بر ویژگی‌های پاک و سگمنت اقتصادی

– قیمت نهایی بالا در نسخه فول

مشخصات فنی

زمانی که مازراتی مدل لوانته را بر اساس پلتفرم جورجیو گروه خودروسازی FCA روانه بازار کرد، این کراس‌اوور به اندازه‌ای زیبا بود که تمامی نیازهای زیبایی شناختی مشتریان از سوی یک برند ایتالیایی پر آوازه را تامین کرد. البته نباید از یاد برد که دیگر ایتالیایی خوشنام، یعنی آلفا رومئو نیز دقیقا بر اساس همین پلتفرم مدل استلویو را به بازار فرستاد که آن هم در نوع خود زیبا و خواستنی بود. در بازار آمریکا، نسل پنجم جیپ گرند چروکی با نام تخصصی WK2 سال‌ها بر خط تولید قرار داشت که در حقیقت از کلاس شاسی بلندهای آفرودی، به نوعی بنیان‌گذار ویژگی‌ها و توانایی‌های پلتفرم جورجیو گروه FCA به حساب می‌آید.

حالا گرکال به عنوان کراس اووری که یک کلاس از لوانته پایین‌تر قرار می‌گیرد، در سال آینده قصد ورود به بازار جهانی را دارد. کراس اووری اسپرت/اقتصادی و البته لوکس از کلاس کراس‌اوورهای سایز کوچک شهری، که قرار است خلا قیمتی کمتر از مازراتی لوانته را برای مشتریان کراس‌اوور پسند این برند ایتالیایی پر کند.

نام گرکال (Gracele) نام بادی است که از سمت کشور یونان به سمت اروپا می‌وزد. داستان این نام‌گذاری به دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی و نام‌گذاری‌های متعدد مدل‌های مازراتی بر اساس نام‌ بادهای مختلف نظیر میسترال، گیبلی، بورا، مراک، خمسین و در سال‌های اخیر، مدل لوانته بازمی‌گردد.

گروه خودروسازی استلانتیس (ترکیب دو گروه خودروسازی FCA و PSA)، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خوردوسازان فعلی جهان، اعلام داشته است که محصول جدید گرکال در سه ساختار متفاوت بنزینی، هیبرید و الکتریکی به تولید خواهد رسید که شامل دو پیشرانه بنزینی ۲.۰ لیتری توربو چهار سیلندر و نسخه قدرتمندتر ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو خواهد بود که با گیربکس مشهور هشت سرعت 8HP برند ZF (تورک فلایت در بازار آمریکا)، از ساخته‌های مشترک گروه کرایسلر آمریکا و برند ZF آلمان هماهنگ خواهند شد.

نسخه تمام الکتریکی که با پسوند فولگوره (Folgore) شناسایی می‌شود، به باتری لیتیوم-یون ۱۰۵ کیلووات.ساعت تجهیز خواهد شد که در پایان سال ۲۰۲۳ به عنوان مدل ۲۰۲۴ روانه بازار می‌شود. هنوز مشخصات فنی نهایی نسخه تمام الکتریکی منتشر نشده است.

ناگفته نماند که گرکال در سه تریم مختلف GT، مودنا و تروفیو به تولید خواهد رسید که نسخه اول به پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو، نسخه دوم پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو و ساختار هیبرید و نسخه سوم به پیشرانه V6 مشترک با سوپر اسپرت جدید مازراتی یعنی MC20 مجهز خواهد بود. قدرتمندترین نسخه گرکال بر اساس سنت همیشگی مازراتی، با پسوند تروفیو (Trofeo) یا همان تروفی (Trophy) در زبان انگلیسی، به معنای کاپ یا جایزه شناخته می‌شود و از پیشرانه بخاری V6 توئین توربو MC20 با ستاپی متفاوت و قدرتی کمتر (۵۲۳ اسب بخار بجای ۶۲۱ اسب بخار) بهره می‌برد.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

۳.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

تنفس موتور

توئین توربو
قدرت

۵۲۳ اسب بخار

گشتاور

گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل
شتاب

۳.۶ ثانیه

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور سایز کوچک شهری
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۸۴۶ میلی‌متر

عرض

۱۹۴۸ میلی‌متر
ارتفاع

۱۶۷۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۹۰۱ میلی‌متر
وزن خالص

۱۸۷۰

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۹ اینچ (۲۰ و ۲۱ اینچ آپشنال)

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای دجلویی مازراتی گرکال ۲۰۲۳

اگر سبک طراحی لوانته را مرجع بررسی گرکال قرار دهیم، این خودرو چندان هم جذاب جلوه نمی‌کند. مساله آن است که لوانته در راستای ارائه جلوه دقیقی از ماهیت برند مازراتی آنچنان قدرتمند عمل کرد که حالا گرکال در ارائه تصویر جدیدتر از این برند اندکی دچار مشکل است. نمای جلو با طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره بزرگ و فرو رفته بسیار خوب عمل می‌کند اما زیر سپرها جلوه‌ای بسیار نزدیک به محصولات AMG و بی ام و در پنج سال اخیر دارد. نمای جانبی با کمترین میزان پیچیدگی با ریم‌های دارای الگو سه تیغه مازراتی کامل شده و به نمای عقب می‌رسد که بر خلاف نمای جلو، با چراغ‌های در هم تنیده با خطوط بدنه، بسیار منحصر به فرد و کاملا مازراتی مانند است.

اما در طراحی گرکال چند المان بسیار واضح و مشخص، به نسل اول کوآتروپورته شباهت دارد. این المان‌ها از شکل کلی قاب جلوپنجره آغاز شده و با سه شکاف سنتی روی گلگیرهای جلو ادامه می‌یابد تا به برش قاب‌ شیشه‌های جانبی و سرانجام سر اگزوزهای چهارتایی عقب برسد. از آنجایی که نسل اول مدل کوآتروپورته یکی از زیباترین سدان‌های جهان به حساب می‌آید، استفاده از این المان‌های بسیار مشابه، گرکال را نیز به سطح بالایی از زیبایی ظاهری می‌رساند. در عین حال باید اعتراف کرد که مدل لوانته همچنان کراس‌اوور زیباتر و «مازراتی‌تری» به حساب می‌آید.

طراحی داخلی

نمای داخلی مازراتی گرکال ۲۰۲۳

نمای داخلی گرکال خوشبختانه فاصله مدرنیته و سنت را به خوبی حفظ کرده است تا خللی به ساختار لوکس آن وارد نشود. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در ساختار داشبرد گنجانده شده و مجوعه ادوات کنترلی سیستم مولتی مدیا و سیستم تهویه مطبوع، تماما از نوع دیجیتالی لمسی با ابعاد ۱۲.۳ و ۸.۸ اینچ هستند که با قرار گرفتن در بخش میانی کنسول، جلوه‌ای مینیمال به همراه دارند. فرمان خودرو از نوع اسپرت سه شاخه با ساختار سنتی مازراتی است و نمایشگرهای پشت آن نیز تماما از نوع دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی انتخاب شده است که در ترکیب با پوشش تمام چرم و دوخت بخیه رنگ متضاد اسپرت، جلوه‌ کاملا مدرن از یک خودروساز وینتج ایتالیایی را به نمایش می‌گذارد.

سیستم صوتی ایتالیایی برند سونوز فیبر (Sonus Faber) با ۲۱ بلندگو و توان ۱۰۰۰ وات نیز لذت شنیدن موسیقی و حس لوکس‌گرایی را در این محصول روزمره شهری با شعار “استثنا هر روزه” کامل می‌کند.

سخن نهایی

نمای پشتی مازراتی گرکال ۲۰۲۳

مازراتی با مدل لوانته، یکی از اولین لوکس‌سازان اروپایی بود که به جرگه سگمنت کراس‌اوور روی آورد و حالا که سایر رقبا چون فراری و استن مارتین نیز به این گروه پیوسته‌اند، مازراتی در حال گسترش سبد محصولات خود زیر سایه بزرگ و قدرتمند گروه خودروسازی بین المللی استلانتیس است و گرکال دومین محصول این خودروساز ایتالیایی از کلاس کراس‌اوور به حساب می‌آید.

گرکال احتمالا در نیمه دوم ۲۰۲۲ با مدل ۲۰۲۳ روانه بازار خواهد شد و پیش بینی می‌شود که متقاضیان برای خرید خودرو باید حدود ۶۵ هزار دلار بپردازند. این مدل می‌تواند در سگمنت کراس‌اوورهای اقتصادی با برندهایی چون مرسدس بنز، آئودی و بی ام و سرشاخ شود. البته ناگفته نماند که نسخه فول و قدرتمند تروفی و نسخه تمام الکتریکی فولگوره ممکن است به سادگی مرز ۱۰۰ هزار دلار را پشت سر بگذارند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی