آشنایی با ماشین‌های عجیب اما زیبای دنیای خودرو!

۲ آبان ۱۳۹۹ آشنایی با ماشین‌های عجیب اما زیبای دنیای خودرو!

دنیای خودروسازی و تاریخ آن، پر است از خلاقیت و نوآوری. تعداد افراد یا شرکت‌هایی که سعی می‌کنند با خاص بودن طرح‌هایشان خود را از دیگر روزمرگی‌های صنعت خودرویی جدا کنند کم نیست. متاسفانه برخی از این افراد و خلاقیت‌هایشان، هرگز به موقع دیده و شناخته نشده و گاهی به تاریخ پیوسته‌اند. این نوآوری‌ها شامل طرح‌ها و مدل‌های مفهوم خاص و شجاعانه‌ای می‌شود که به قوانین و استانداردهای معمول پایبند نیستند و مرزها را جا به جا می‌کنند. گاهی با نگاه کردن به این طرح‌ها و زمان ارائه آن‌ها، با خود فکر می‌کنیم که چطور کسی توانسته با تکنولوژی و امکانات محدود چندین سال پیش، یک چنین اثری تک و خاص ارائه کند. برخی از این خودروها زمانی وارد بازار شده و برخی دیگر هرگز به مرحله تولید نرسیده و فقط یک مدل مفهومی باقی ماندند.

استات اسکاراب 1936 (1936 Stout Scarab)

استات اسکاراب یک مینی‌ون تمام عیار و باکلاس بود. این ماشین بر خلاف ظاهر عجیب خود، راحتی خاصی برای مسافران خود به ارمغان می‌آورد. این مینی‌ون مجهز به یک سیستم تعلیق چهارچرخ مستقل بود.

 

استات اسکاراب 1936

تخم مرغ الکتریکی (oeuf electrique)

تخم مرغ الکتریکی، یک سه چرخه فرانسوی بود که حدودا 770 پوند وزن داشت. همانطور که از نامش مشخص است این سه چرخه عجیب می‌توانست پس از هر بار شارژ شدن، مسافتی معادل 63 مایل را به راحتی بپیماید.

 

تخم مرغ الکتریکی

نورمان تیمزاسپشیال 1947 (Norman Timbs Special 1947)

محصول بعدی، متعلق به یکی از مهندسان خلاق کمپانی خودروسازی ایندی (Indy) است. از این مدل، فقط یک دستگاه ساخته شد.

پرنده آتشین 1  Firebird I XP-21

پرنده آتشین 1 XP-21 محصول یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین غول‌های خودروسازی دنیای امروز، یعنی کمپانی جنرال موتورز (General Motors) است. این مدل در واقع یک جت جنگنده است و همانطور که مشاهده می‌کنید، بر چرخ‌های ماشین سوار است. سرعت پرنده آتشین به 200 مایل بر ساعت می‌رسید.

کرایسلر استریم‌لاین X “گیلدا”  Streamline X “Gilda” 1955

گروه طراحی این کرایسلر عجیب و غریب که عموما با نام گیلدا شناخته می‌شود، قصد داشتند یک موتور توربین گازی بر روی آن تعبیه کنند، اما پس از مدتی تصمیم گرفتند آن را با موتوری معمولی و سنتی ارائه دهند.

 

کرایسلر استریم‌لاین X "گیلدا" 1955

فراری (پینینفارینا) 512 ماجولو  (Pininfarina) 510 S Modulo)

در نگاه اول، درک مدل مفهومی بودن این ماشین فراری که بیشتر به موشک شباهت دارد تا خودرو، برای برخی دشوار است، اما اگر به چرخ‌های جلویی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که پوشیده شده‌اند. بنابراین این ماشین قابلیت حرکت ندارد!

 

لانچیا (بِرتونه) استراتوس HF صفر 1970 Stratos HF Zero

این محصول تا حدودی به ماشین‌های مسابقه‌ای امروز شباهت دارد. لانچیا، جد استراتوس افسانه‌ای است. نکته جالب اینجاست که این ماشین به قدری کوچک و تنگ است که راننده مجبور می‌شد از شیشه جلو وارد کابین شود.

 

لانچیا (بِرتونه) استراتوس HF صفر

ب ام و جینا لایت ویژنری (2001 BMW GINA Light Visionary Model)

این ب ام و عجیب و غریب که نسبت به دیگر موارد پیشین این لیست جوان‌تر است، حاصل زحمات کریس بنگل بوده و بدنه آن توسط یک پارچه کِشی پوشیده شده است.

 

ب ام و جینا لایت ویژنری مدل 2001

مدل مفهومی پورشه 918 اسپایدر (The Porsche 918 Spyder Concept Car)

مدل مفهومی این پورشه اسپایدر، در سال 2010 و در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد. این مدل مفهومی، آغاز یک اتفاق مهم بود. پس از رونمایی از این مدل، نسخه هیبریدی ابرخودروی پورشه وارد بازار و خیابان‌ها شد.

 

پورشه 918

بوگاتی تیپ 57S کامپِتیشن کوپه آئرولیت (1935 Bugatti Type 557S Competition )

این مدل بوگاتی خاص و عجیب، بسیار قدیمی و متعلق به اواسط دهه میلادی است. در سال 2007، افرادی توانستند با استفاده از مدارک و شواهد ثبت شده، عکس‌ها و یک نقاشی رنگ روغن که یکی از مهندسان کمپانی بوگاتی کشیده بود، این مدل مفهومی را مجددا به حیات برگردانند.

 

مدل مفهومی پورشه 918 اسپایدر

فورد اسپیدستر 1932 (1932 Ford Speedster)

این فورد که در اوایل دهه 30 میلادی طراحی شد، نتیجه همفکری و همکاری پسر هنری فورد، یعنی ادسِل فورد و طراحی معروف به نام یوجین گرگوری بود.

 

فورد اسپیدستر 1932

وُیسین C-25 آئرودین (1934 Voisin C-25 Aerodyne)

ویسین هم یک محصول تک فرانسوی دیگر با طراحی خاص در این لیست است. موتور 3.0 لیتری این ماشین در آن زمان، نیرویی برابر با 100 اسب بخار تولید می‌کرد.

 

وُیسین C-25 آئرودین 1934

تاسکو  (1948 Tasco)

شاید برای کسانی که خوره ماشین و طراحی آن هستند، این محصول را که هنر گوردون بیورینگ است، آشنا باشد.

 

تاسکو 1948

GM لُسِیبر 1951 (GM Lesabre)

این ماشین اهمیت زیادی در صنعت طراحی خودروی آمریکا دارد. این لیسبر اولین ماشینی بود که شیشه جلوی منحنی شکل داد. این شکل از شیشه جلو پس از رونمایی از این لسیبر در آمریکا باب شد.

 

جی ام 1951

کرایسلر تاندربولت  (1941 Chrysler Thunderbolt)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید منحنی‌ها و برآمدگی‌های تاندربولت 1941، از طراحی قطارهای شیک و سریع الهام گرفته شده بود.

 

کرایسلر تاندربولت 1941

بیوک سنتریون  (1956 Buick Centurion)

یکی از نکات جالب و شگفت انگیز این بیوک قدیمی، داشتن دوربین پشتبیانی در اواسط دهه 50 میلادی است.

 

بیوک سنتریون 1956

کادیلاک سایکلون  (1959 Cadillac Cyclone)

این محصول کادیلاک یک ویژگی خاص در زمان خودش داشت. آن هم قابلیت حرکت کردن در یک جاده پر از سیم‌های مخصوص بدون راننده بود. این کار از طریق سنسورهای خاص تعبیه شده در این ماشین انجام می‌گرفت.

 

کادیلاک سایکلون 1959

 

منابع: https://www.wired.com/2014/05/dream-cars-gallery/

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان