پرفروش ترین ماشین های تاریخ خودروسازان

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ پرفروش ترین ماشین های تاریخ خودروسازان

هر ساله فهرست‌ها و لیست‌های مختلفی از پرفروش‌ترین خودروها منتشر می‌شود، از فهرست پرفروش‌ترین‌ها در هر سال گرفته تا لیست پرفروش‌ترین شاسی بلندها یا هاچبک‌ها. در این فهرست‌های سالانه، اسامی برندهای مختلفی مثل تویوتا، فورد، نیسان، پژو و… دیده می‌شود.

خودروهایی که جزو پرفروش‌های هر سال قرار می‌گیرند، ممکن است سال بعد از رده خارج شوند و دیگر تولید نشوند. اما آیا می‌دانید که کدام خودرو در تاریخ هر شرکت خودروسازی پرفروش شده‌اند؟

بوگاتی تیپ ۵۷

سال ۱۹۳۴ – ۱۹۳۹: ۶۸۵ دستگاه

بوگاتی تیپ ۵۷

بوگاتی تیپ ۵۷ در ۵ سال فقط ۶۸۵ دستگاه فروش رفت که از این نظر جزو کم‌فروش‌ترین‌ها است. با این حال پرفروش‌ترین مدل بوگاتی محسوب می‌شود و الهام‌بخش وسایل نقلیه مختلفی از ماشین‌های اسپرت تا هواپیما شده است.

جالب است بدانید که تیپ ۵۷ از مدل‌های ویرون و شیرون امروزی بیشتر فروش داشته و آمار فروش ویرون فقط ۴۵۰ دستگاه بوده است.

لامبورگینی گالاردو

سال۲۰۰۴ – ۲۰۱۳: ۱۴،۰۲۲ دستگاه

لامبورگینی گالاردو

لامبورگینی گالاردو خودرویی بود که در تیپ‌های مختلفی تولید می‌شد و قیمت مناسبی داشت. به مدت ۹ سال، ۱۴ هزار دستگاه گالاردو در مدل‌های کوپه، اسپایدر و… فروخته شد. معروف‌ترین گالاردو، بالبونی بود که به یاد راننده آزمایشی لامبورگینی نامگذاری شده بود. موتور این خودرو در وسط قرار داشت اما قدرت آن فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

فراری ۴۳۰

۲۰۰۴ – ۲۰۰۹: ۱۷،۴۹۹ دستگاه

فراری ۴۳۰

فراری ۴۳۰ مثل سایر محصولات خودروساز ایتالیایی، خاص و کمیاب است. فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این خودرو فروخته شده که بیشتر آنها کوپه هستند. یک‌سوم از فروش این خودرو متعلق به مدل اسپایدر است و مدل‌های خاصی مثل اسکودریا و 16M نیز به پارکینگ مشتریان رسیده است.

تسلا مدل ۳

سال ۲۰۱۸ – اکنون: ۸۱۴،۰۰۰ دستگاه

تسلا مدل ۳

برای مدتی طولانی، مدل S پرفروش‌ترین محصول تسلا با ۳۰۰ هزار دستگاه بود اما ورود خودروی کوچک‌تر تسلا مدل ۳، آمار و ارقام را تغییر داد. تا امروز این خودرو بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

پورشه ۹۱۱

سال ۱۹۶۳ – اکنون: ۱.۱ میلیون دستگاه

پورشه ۹۱۱

یک دستگاه پورشه ۹۱۱ به رنگ سبز، نقطه عطفی در تاریخ مدل ۹۱۱ است: این خودرو یک میلیونمین خودرو تولیدشده این مدل به شمار می‌آید. اعتبار ۹۱۱ در طول دهه‌ها باعث شده تا این خودرو همچنان مشتری داشته باشد و هر سال ۳۰ هزار دستگاه از آن فروخته شود. نسل جدید که با نام ۹۹۲ شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد.

جیپ رنگلر

سال ۱۹۸۷ – اکنون: ۳.۲ میلیون دستگاه

جیپ رنگلر

جیپ رنگلر در سال ۱۹۸۷ جانشین مدل CJ شد و به لطف طرفداران وفادار خود و قابلیت‌های آفرود همیشه جزو پرفروش‌ترین‌های خودروسازی جیپ بوده است. نسل جدید این خودرو در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و شتاب مجددی به فروش رنگلر داد.

سیتروئن 2CV (۲سی‌وی)

سال ۱۹۴۸ – ۱۹۹۰: ۳.۹ میلیون دستگاه

سیتروئن 2CV

سادگی مهم‌ترین ویژگی سیتروئن 2CV است که باعث شده این خودرو کوچک بیش از ۴ دهه تولید شود و حدود ۴ میلیون دستگاه فروخته شود. طراحی این خودرو قبل از جنگ جهانی دوم انجام شده بود اما در طول جنگ از چشم آلمانی‌های نازی مخفی ماند و از سال ۱۹۴۸ روی خط تولید قرار گرفت. بعدها این خودرو با نام ژیان به بازار ایران رسید.

کادیلاک دویل

سال ۱۹۵۹ – ۲۰۰۵: ۳.۹ میلیون دستگاه

کادیلاک دویل

این خودرو در ابتدا به عنوان تیپ یکی از محصولات کادیلاک تولید می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۵۹ تبدیل به یک خودرو مجزا شد و با نام کادیلاک دویل عرضه شد. اگرچه ممکن است خودرو بزرگی به نظر برسد اما همیشه یک ماشین شهری محسوب شده است. کادیلاک دویل از صادر نشد و تقریبا همه ۳.۹ میلیون دستگاه آن در ایالات متحده به فروش رفت.

مزدا ۳

سال ۲۰۰۳ – اکنون: ۴.۲ میلیون دستگاه

مزدا ۳

احتمالا MX-5 معروف‌ترین محصول مزدا در جهان باشد اما شهرت خودروساز ژاپنی را باید مدیون مزدا ۳ دانست. ظاهر و پلتفرم این خودرو از فورد فوکوس گرفته شد و در سال ۲۰۰۳ به عنوان جانشین مزدا ۳۲۳ معرفی شد و در فهرست بهترین ماشین‌های جهان جا گرفت. مزدا ۳ تا اواخر دهه ۹۰ شمسی هم توسط گروه بهمن در داخل ایران مونتاژ می‌شد.

نیسان قشقایی

سال ۲۰۰۶ – اکنون: ۴.۲ میلیون دستگاه

نیسان قشقایی

نیسان چندین مدل مختلف با فروش‌های میلیونی دارد اما هیچ کدام نتوانسته‌اند موفقیت شاسی بلندش با نام ایرانی را تکرار کنند. نیسان قشقایی که در بعضی بازارها با نام روگ عرضه می‌شود، خیلی زود توانست عنوان پرفروش‌ترین محصول تولیدکننده ژاپنی را از آن خود کند.

کیا اسپورتیج

سال ۱۹۹۳ – اکنون: ۶ میلیون دستگاه

کیا اسپورتیج

وقتی کیا اسپورتیج در سال ۱۹۹۳ عرضه شد، آینده روشنی برایش وجود نداشت. فروش کُندتر از انتظار بود و سواری و فرمان‌پذیری ضعیف هم اوضاع را بدتر می‌کرد. سپس هیوندای، دیگر خودروساز کره‌ای را خرید و تولید و عرضه اسپورتیج دوباره شروع شد. عرضه نسل جدید این شاسی بلند در سال ۲۰۱۰ به کیا کمک کرد تا خودش را به عنوان برند معتبری معرفی کند.

میتسوبیشی لنسر

سال ۱۹۷۳ – اکنون: ۷.۴ میلیون دستگاه

میتسوبیشی لنسر

میتسوبیشی لنسر خودرویی است که نسخه‌های مخصوص رالی آن هم تولید می‌شود. با این حال بیشترین فروش این خودرو متعلق به تیپ‌های معمولی است. لنسر معمولا با بدنه سدان فروخته می‌شود اما مدل‌های هاچبک و استیشن هم دارد و موفقیتش همچنان در بازار چین ادامه دارد.

پژو ۲۰۶

سال ۱۹۹۸ – ۲۰۱۳: ۸.۴ میلیون دستگاه

پژو ۲۰۶

عوامل موفقیت و فروش بالای پژو ۲۰۶ همان‌هایی هستند که باعث موفقیت ۲۰۵ شدند. طراحی جذاب و انواع مختلف پیشرانه و بدنه هاچبک سه در و پنج در. بعد از مدتی مدل‌های کابریولت و استیشن و سدان این خودرو هم به بازار آمد. با ورود ۲۰۷ در سال ۲۰۰۶، فروش پژو ۲۰۶ در اروپا به پایان رسید اما تولید آن در چین و آمریکای جنوبی ادامه یافت. تولید پژو ۲۰۶ در کارخانه ایران خودرو ادامه دارد و احتمالا در سال ۱۴۰۰ در ایران هم به پایان کار خود می‌رسد.

مرسدس بنز کلاس C (سی)

سال ۱۹۹۴ – اکنون: ۱۰.۲ میلیون دستگاه

مرسدس بنز کلاس C

مرسدس بنز کلاس C برای رقابت با بی ام و سری ۳ طراحی و تولید شد. توجه طراحان و مهندسان بنز به رفاه و راحتی و فرمان‌پذیری باعث شد تا این خودرو فروش موفقی و مداومی داشته باشد و با وجود اینکه ۲۰ سال دیرتر از بی ام و سری ۳ تولید شده اما توانسته پا به پای رقیب مونیخی بیاید. نسل جدید مرسدس بنز کلاس C در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد.

هیوندای النترا

سال ۱۹۹۰ – اکنون: ۱۳.۷ میلیون دستگاه

هیوندای النترا

احتمالا اگر در نظرسنجی پرفروش‌ترین ماشین‌های تاریخ شرکت کنید، هیوندای النترا را در فهرست خودروها نمی‌نویسید. با این حال قیمت پایین و نگهداری راحت و کم‌هزینه، النترا را تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای جهان کرده است. این خودرو در بعضی از بازارها با نام i40 به فروش می‌رسد و زمانی هم یکی از ماشین‌های پرفروش در بازار ایران بود.

بی ام و سری ۳

سال ۱۹۷۵ – اکنون: ۱۳.۷ میلیون دستگاه

بی ام و سری ۳

بی ام و سری ۳ می‌تواند هر زمانی که تولید شده را تعریف کند و به عبارتی نماد آن دوران محسوب می‌شود. سیر تغییر و تحول این خودرو کاملا برنامه‌ریزی‌شده است. بعضی وقت‌ها تغییرات جسورانه روی خودرو اعمال می‌شود و گاهی اوقات هم طراحان و مهندسان فقط به دستکاری‌های ریزی بسنده می‌کنند. نسل هفتم بی ام و سری ۳ در سال ۲۰۱۹ عرضه شد.

رنو کلیو

سال ۱۹۹۱ – اکنون: ۱۵ میلیون دستگاه

رنو کلیو

از سال ۹۱ تا حالا ۱۵ میلیون دستگاه رنو کلیو فروش رفته که موفقیت بزرگی برای خودروساز فرانسوی است. طراحی ظاهری جذاب، عاملی است که این سوپرمینی را به موفقیت رسانده و نسل پنجم رنو کلیو از سال ۲۰۱۹ در بازار خودرو کشورهای جهان موجود است.

اوپل / واکسال کورسا

سال ۱۹۸۲ – اکنون: ۱۸.۶ میلیون دستگاه

اوپل کورسا

اوپل کورسا که در بعضی از کشورها با نام واکسال نووا نیز عرضه می‌شود، از سال ۱۹۸۲ در بازار اروپا به فروش می‌رود و در دهه ۷۰ خورشیدی هم زیر پای رانندگان ایرانی قرار گرفت.

هوندا سیویک

سال ۱۹۷۲ – اکنون: ۲۰ میلیون دستگاه

هوندا سیویک

ظاهر اسپرت و تهاجمی هوندا سیویک امروزی، با طراحی اولین مدل آن تفاوت چشمگیری دارد. با این حال سیویک همیشه قیمت مناسب، آپشن‌های کامل و موتورهای کم‌مصرف داشته است. نسل جدید این خودرو با بدنه‌های سدان و هاچبک فقط در ژاپن و آمریکا تولید می‌شود.

فولکس واگن گلف

سال ۱۹۷۴ – اکنون: ۳۵.۵ میلیون دستگاه

فولکس واگن گلف

احتمالا اگر بخواهید پرفروش‌ترین محصول فولکس واگن را نام ببرید، بیتل یا قورباغه‌ای خواهد بود اما سال‌ها است که فولکس واگن گلف از فروش ۲۱.۵ میلیون دستگاه بیتل پیشی گرفته است. ۳۰ میلیونمین دستگاه این هاچبک در سال ۲۰۱۳ تولید شد. در حال حاضر فروش گلف به بیش از ۳۵ میلیون دستگاه رسیده و هر روز ۲۰۰۰ دستگاه از آن تولید می‌شود.

فورد سری F (اف)

سال ۱۹۴۸ – اکنون: ۴۳ میلیون دستگاه

فورد سری F

ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم، عقب وانت فورد سری F ساخته شد. بعد از گذشت ۶ دهه، همچنان محبوب‌ترین خودرو آمریکا است و راحت‌تر از ماشین‌های سواری فروخته می‌شود. سادگی، استحکام و قیمت پایین دلایل پرفروش بودن فورد سری F است.

تویوتا کرولا

سال ۱۹۶۶ – اکنون: ۴۶ میلیون دستگاه

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا با اختلاف پرفروش‌ترین خودرو تاریخ است و فقط هشت سال بعد از ورود به بازار توانست رکورد فروش را از فولکس واگن بیتل بگیرد. سابقه طولانی و انواع مختلف بدنه دلیل موفقیت خودرو ژاپنی است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو